Zon, stenen en een smal strand
Volgens de deelnemers was dit voor Italië een pittige enduro. Met alleen conditie of alleen techniek redde je het niet. Beide waren hard nodig.
Mooie scores neergelegd en goed optreden gezien van de “nieuwe” rijders die samen nog weinig buitenland gezien hadden.
Nederland staat 6e in het landenklassement van 13 landen, na twee dagen.
Vrijdag 28 maart: Voorlopige deelnemerslijst
E2-3J Dave Elsinga Yamaha
E1 Ralph Hubers Yamaha
E1 Erald Lammertink Yamaha
E1 Jirry van Veen Yamaha
E1 Stephan Braakhekke Husqvarna
E2 Alex van den Broek Honda
E2 Geert Snellenberg Suzuki
E2 Chris Naafs Yamaha
E2 Jeroen Klein Kromhof KTM
E3 Hans Jochems Husqvarna
E3 Erik Davids KTM
E3 Marco Elting Yamaha
E3 Luuk de Haas KTM
VET Christian Wichertjes KTM
VET Marcel Hordijk Yamaha
VET Leonard Moulijn KTM
VET Cees Siemons KTM
VET Theo van Lierop KTM
VET Teun Marissen Honda
Niet aanwezig:
Hans Vogels: rijdt enkele WK’s en geen buitenlandse EK’s dit jaar.
Mark Wassink: herstelt van knie-operatie.
Amel Advokaat: zal enkele WK’s rijden en NK Supermoto, geen EK’s.
Erwin Plekkenpol: rijdt alleen WK’s (en ONK cross)
Mike Kock: rijdt geen EK’s, wel het WK in Wales.
Woensdag 2 april: Voorlopige deelnemerslijst
Op de voorlopige deelnemerslijst staan inmiddels 19 Nederlanders.
Woensdag 16 april: Voorlopig tijdschema
Er wordt vrijdag gekeurd van 10.00 tot 17.00 uur.
De start is op beide dagen om 08.00 uur.
Op zaterdag 5 ronden van 40 km met twee tijdcontroles, waarvan één op start/finish. Verder 10 MX-tests en 4 Extreme tests; zo te zien 2 mx tests per ronde en 1 ET, die in de eerste ronde niet telt.
Op zondag 4 ronden van 40 km met 8 MX-tests en 4 Extreme tests.
De motor transporten zijn op weg en de meeste rijders vliegen morgen vroeg vanaf Niederrhein.
Meer nieuws, als het lukt, vanaf Sicilië.
Donderdag 17 april 22.00 uur:
Het is al goed druk op het (gravel)voetbalveld van het kleine LETOJANNI. Het dorpje ligt klem tussen de zee en de snelweg die op 50 tot 100 meter boven langs gaat , gedeeltelijk op hoge viaducten. De meeste Nederlanders, die op de lijst staan, zijn al gesignaleerd. Het is regenachtig vandaag, vooral ’s middags tijdens het lopen van endurotest 1, een mooie test op, in en langs een rivierbedding met stenen, een trappetje en nog wat mooi gebruikte walletjes.
Tijdschema’s, deelnemerslijsten met rijnummers, internet, hebben ze allemaal nog niet. Maar, dankzij Hotel Sylesia komt het toch goed. Gewoon achter de balie op de office-computer even een paar programma’s installeren en gaan.
Weliswaar staat er in de organisatie-voorwaarden van de UEM iets over een press-room, maar meer dan één plastic tuinstoel stond er niet in die tent en stroom hadden ze ook niet. Wel een lokaal draadloos uitslagennet maar geen communicatie over die instellingen (Italianen!!).
Vrijdag 18 april 15.00 uur:
Mooi zonnetje tijdens het ontbijt, dus dat komt goed. Daarna de 2e endurotest bekijken; deze is ver weg na TC1 en heette eerst crosstest. Het kan allemaal hier en langzaam realiseer ik me weer dat we erg zuidelijk in Italië zitten. Zelfs met een kleine huurauto vonden wij het niet verantwoord, zo hots/knots en smal en onverhard en steil, dus niets gezien. Gedeeltelijk ook samenvallend met de route dus dat wordt tijdens de wedstrijd ook helemaal niks.
Dan maar naar even naar de TC. Uhm, zie foto’s. Met een Vito zal het nog gaan maar een Ducato wordt al interessant. Ook samenvallend met stukjes route en zo smal dat iedereen één keer heen en één keer terug mag met de auto.
Verder werden er tijdens de keuring formule 1 toerentallen gebruikt, dus onder meer Dave en Jirry mochten omdraaien. Nu zijn de heren aan de siësta.
Intussen zet de oostenwind flink aan en de crosstest op het smalle strand is weggespoeld!
Zaterdag 19 april 07.30 uur:
Er wordt met transponders gereden. Tijden en uitslagen waarschijnlijk via www.motoclub01.eu
Vandaag definitief 4 ronden met twee proeven daarin. Proef 1 meteen na de start, is de enduroproef in de rivierbedding bij het dorp, verlengd met een stukje strand. De transponderlus ligt bijna op het startpodium… Proef 2 is in de heuvels na de TC, ook een enduroproef. Telt vandaag niet in de 1e ronde.
Rijtijden 35 en 50 minuten. Het gedeelte tussen de TC en proef 2 is een rijtechnisch pittig stuk, singletrack en klimmetjes, met kans op file.
Zaterdag 19 april 12.00 uur:
In begin van de 2e ronde. Op dat moment reed Dave Elsinga niet meer in zijn minuut. Theo van Lierop en Christian Wichertjes reden al tussen de dames, die achter hen gestart waren. De rest leek ontspannen rond te gaan. Straks wat navraag doen in de paddock.
Zaterdag 19 april, 16.00 uur:
Het gaat goed maar wat een pittige wedstrijd. Voor en na de TC en de 2e proef zaten erg lastige hellingen waar velen naar boven geholpen werden.
Bij Dave wilde de motor niet meer starten op het knopje en kicken ging ook niet meer vanzelf. Jirry had zijn voet bezeerd. Bij Erik zat het stuur los en geen boutjes in de buurt. Hans Jochems had zelf de pijp leeg maar morgen verder met een kleiner voortandwiel. Bij de veteranen was ook sprake van slijtage aan de mannen zelf.
Alex houdt de vlag hoog en nieuwelingen JKK en Luuk de Haas houden het hoofd keurig boven water. Figuurlijk dan want de zee is vandaag niet al te hoog en verder zonnig bij 25 graden.
Verder heel goed rijden van Ralph, Geert en Marcel Hordijk.
Junior E2/E3: Dave Elsinga DNF
E1: 7e Ralph Hubers, 14e Erald Lammertink, 16e Stephan Braakhekke, Jirry van Veen DNF.
E2: 2e Alex van den Broek, 7e Geert Snellenberg, 13e Jeroen Klein Kromhof, 14e Chris Naafs.
E3: 10e Marco Elting, 11e Luuk de Haas, DNF Erik Davids, DNF Hans Jochems.
Veteranen: 6e Marcel Hordijk, 9e Cees Siemons, 10e Christian Wichertjes, DNF Theo van Lierop, DNF Teun Marissen, DNF Leo Moulijn.
Zaterdag 19 april, 22.00 uur:
Nederland 6e in het landenklassement met de scores van Alex van den Broek, Ralph Hubers en Geert Snellenberg. Verhalen genoeg vanavond onder en na het eten. Dave en Erald die allebei die ene jump op het strand, net voor de finish van proef 1, te hard nemen en een koprol demonstreren aan de Siciliaanse badgasten. Theo van Lierop die eerst een Zweedse uit de greppel helpt en daarna een auto van een jurylid tegenkomt; ja, er zaten wat krassen op de motorkap.
De juryvergadering lijken dit jaar strakker georganiseerd; geen nachtwerk en Ragnar Katerbau kan om 18.30 uur al de nabespreking en de briefing houden.
Zondag 20 april: gewoon weer 4 ronden:
De rijtijd is niet erg lang voor een EK maar het is wel zwaar. We gaan het zien; de live tijden zouden het moeten doen.
Zondag 20 april: 15.00 uur
Opnieuw 4 zware ronden. Christian Wichertjes vanmorgen niet meer gestart. Cees Siemons gestopt in de 1e ronde. Theo van Lierop viel 10 meter naar beneden in de 2e ronde en is er ook mee gestopt. Dave Elsinga gaat weer lekker rond, net als de andere nieuwe “junioren” Jeroen KK en Luuk de Haas.
Marcel Hordijk ging nog even snel met een nieuwe voorrem de laatste ronde in. Dave moest na proef 7 nog een olielek verhelpen en pakte door de val die dit veroorzaakte een slechte tijd en 3 minuten.
Alex van den Broek rijdt de sterren van de hemel, ook vandaag weer. De Italianen hadden al een geluidscontrole ingezet voor hem en er dreigt nog één minuut. Maar daar hebben we Ragnar voor en bovendien staat Alex nu 2e op 0.399 sec!!
Resultaat zondag :
Junior E2/E3: 17e Dave Elsinga
E1: 7 Ralph Hubers, 13 Erald Lammertink, 18 Stephan Braakhekke, DNS Jirry van Veen
E2: 3 Alex van den Broek, 6 Geert Snellenberg, 9 Jeroen Klein Kromhof, 13 Chris Naafs.
E3: 8 Erik Davids, 11 Marco Elting, 13 Luuk de Haas, 16 Hans Jochems
Veteranen: 7 Marcel Hordijk, DNF Cees Siemons, DNF Theo van Lierop, DNS Christian Wichertjes, DNS Leo Moulijn, DNS Teun Marissen.
Nawoord:
Iedereen weer thuis en de motoren bijna. Volgens de deelnemers was dit voor Italië een pittige enduro. Met alleen conditie of alleen techniek redde je het niet. Beide waren hard nodig.
Mooie scores neergelegd en goed optreden gezien van de “nieuwe” rijders die samen nog weinig buitenland gezien hadden.
Nederland staat 6e in het landenklassement van 13 landen, na twee dagen.
Ralph 7e, Alex 3e (de UEM kan nog steeds geen uitslagen goed sorteren), Geert 6e, JKK 10e, Luuk de Haas 12e en Marcel Hordijk 7e.
Het evenement was goed georganiseerd al was de aanloop wat rommelig. De geluidskeurig werd volgens het UEM/FIM reglement verricht en dat betekent hogere toerentallen. Voorbeeld: Een 250 wordt in Nederland op 4800 toeren gemeten (max 94 dB/A). Voor het EK wordt uitgegaan van een zuigersnelheid van 13 m/sec; dat betekent dat een WR250 met een slag van 53,6 mm zo’n 7300 toeren moet draaien tijdens de meting. Een KTM 300 EXC-E in Nederland tussen 4100 en 4800 toeren; bij de EK 5416 toeren. Bij motoren met een lange slag is het verschil dus kleiner.
Klassementen na twee dagen:
Junior E2/E3: 18 Dave Elsinga
E1: 7 Ralph Hubers, 14 Erald Lammertink, 17 Stephan Braakhekke, DNF Jirry van Veen
E2: 3 Alex van den Broek, 6 Geert Snellenberg, 10 Jeroen Klein Kromhof, 14 Chris Naafs.
E3: 10 Marco Elting, 12 Luuk de Haas, 14 Erik Davids, 17 Hans Jochems
Veteranen: 7 Marcel Hordijk, 9 Cees Siemons, 10 Christian Wichertjes, DNF Theo van Lierop, DNF Leo Moulijn, DNF Teun Marissen.