Zes NL rijders aan de finish op tweede zware dag.
Een hele echte!! Dan weten we het maar weer! Als het in Frankrijk regent, dan wordt het voor een gewone Nederlander (en voor veel buitenlanders) lastig. Onze toprijders hielden zich goed staande en ook voor nieuweling Rik Broer neem ik mijn hoed af. En Mark Wassink staat keurig tweede in zijn klasse na het eerste EK weekend.
Klassement bij de UEM.
Vrijdag 20 maart 11.56 uur:Info
Op 11 en 12 april gaat het EK enduro 2009 van start in Frankrijk.
Op dag 1 en 2 worden drie ronden verreden van 90 km met drie tijdcontroles en drie proeven per ronde. Start om 08.00 uur.
Vrijdag 10 april:
Van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00 : contrôle administratif
Van 11.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 17.00 : contrôle technique
Woensdag 1 april 13.00 uur: Startnummers NL
E1 204 HUBERS Ralph YAMAHA
E1 205 LAMMERTINK Erald YAMAHA
E1 206 VAN VEEN Jirry YAMAHA
E1 209 ADVOKAAT Amel KTM
E1 213 BROER Rik KTM
E1 223 DIEVER Roel HONDA
E2 301 VAN DEN BROEK Alex HONDA
E2 303 SNELLENBERG Geert YAMAHA
E2 313 KOCK Mike KTM
E2 326 DAVIDS Erik YAMAHA
E2 327 POLSVOORT Hans KTM
E2 331 POL Hans HONDA
E2 338 ELSINGA Dave YAMAHA
E3 407 WASSINK Mark KTM
E3 424 DE HAAS Luuk KTM
E3 426 ELTING MARCO
VET 502 HORDIJK Marcel YAMAHA
VET 506 MENSEN Robert BETA
VET 507 MOULIJN Leonard KTM
VET 511 VAN DAM Tonny KTM
Elk van de drie ronden bestaat uit drie lussen (boucles) met in elke lus een proef. Elke lus begint op het centrale punt waar het parcfermé is en de paddock. Daar zal het dus lekker druk worden.
Dinsdag 7 april 10.00 uur: Twee Nederlanders minder
De eerste afmeldingen zijn helaas ook al binnen: Henry Pol moest zich afmelden met een sleutelbeenbreuk en Carlo van Loon heeft zijn schouder geblesseerd. Blijven er 20 Nederlanders over.
Wat gaat het EK Enduro dit jaar brengen?
De E2 en E3 kampioenen van vorig jaar hebben van klasse gewisseld. De Italiaan Facchin rijdt nu E3 en E3 kampioen Zanni staat bij de E2.
In de E1 vinden we terug: Jordan Curvalle en David Cadek, de nrs. één en twee van 2008. Ook start hier Sylvain Lebrun, E1 Junior kampioen 2008.
In de E2: Julien Dubac (vorig jaar 3e in de E1). Hier ook Robert Kapajcik aan de start; hij was in 2008 kampioen E2-3 Junior.
In de E3: oude bekenden Stefan Svitko en Vita Kuklik, de nrs. 2 en 3 van vorig jaar.
Verder weten we nog dat Erwin Plekkenpol vorig jaar twee keer meedeed en twee keer zijn klasse won. Mark Wassink won de E3 in Letland en Hans Vogels won de scratch in Hengelo. Van deze drie zal alleen Mark alle EK’s rijden in 2009.
En, niet te vergeten ook weer van de partij: Alex van den Broek, vorig jaar tweede in de E2. Alex pakte een dagwinst in Portugal en liet de punten vooral in Hengelo liggen.
Als ik het zo bekijk ga ik mijn euro’s inzetten op Mark Wassink in de E3. Zijn concurrent Facchin is geen erg technische rijder (Alex vdB versloeg hem in Portugal); Kuklik (nu op Husaberg) is te wisselvallig en van Svitko heeft hij al eerder gewonnen.
In de E2 zal het opnieuw van Alex moeten komen, tenzij Mike Kock meer regelmaat in zijn scores krijgt. Outsider is Geert Snellenberg en ook hier is het toverwoord “regelmaat”.
In de E1 staat de complete Nederlandse top aan de start met als “aanvoerder” de (ook in het buitenland) zeer ervaren Ralph Hubers. Nadeeltje: de nrs. één en twee van 2008 zijn er ook weer, aangevuld met Lebrun (juniorkampioen 2008). Dat wordt lastig.
Mijn prognose voor 2009: 1x goud, 1x zilver, 1x brons. We gaan het weer vanachter het lint volgen.
Vrijdag 10 april 16.30 uur: Pittige proeven en nog droog!
Op een koude vrijdag met veel wind, vooral op de heuveltoppen van 1000 meter hoog, had iedereen toch veel belangstelling voor de proeven. Vooral de mannen die op donderdag al proeven gelopen hadden, namen de kans waar om de pré-riders in de Xtreme test te kunnen zien.
Dat was dan wel even wachten, want die deden uiteindelijk bijna 3 1/2 uur over één ronde. Bolzanello, één van de mannen die het mag zeggen, gaf al aan dat er waarschijnlijk maar twee ipv drie ronden gereden worden op zaterdag.
Vanmorgen na de koffie kwam de administratieve keuring een beetje sloom op gang. Ook op de 200 euro borg voor de transponder had niet iedereen gerekend. Daarna snel naar de proeven.
Proef 1, Xtreme, een korte, erg technische proef met een paar natuurlijke obstakels en veel kunstmatige. Als het goed gaat minder dan twee minuten. Telt niet in de eerste ronde.
Proef 2, Crossproef 1, allerlei heuveltjes en topjes, flink hoogteverschil. Ook een beetje hellend gras, overal veel stenen en randjes. Als je daar hard wil gaan kan je er ook hard af. Tussen 4 en 5 minuten.
Proef 3, Crossproef 2, vlak bij het dorp. Een lange proef, 7 a 8 minuten, veel hellend gras in een overzichtelijk stuk, ook de plaatselijke crossbaan zit er in en een technisch stukje over een heuveltopje.
Zoals ik het tot nu toe hoor is alles te rijden, zolang het droog blijft. Als het echt nat wordt dan zullen er meerderen niet finishen. Het begint morgen om 08.00 uur. Vanavond om 17.00 uur briefing door Ragnar. Om 19.00 uur juryvergadering, daarna is het wedstrijdschema pas definitief.
De live tijden link zou via de FFM lopen; ben benieuwd.
Vrijdag 10 april 22.00 uur: Startnummers gewijzigd.
Op de definitieve startlijst zijn enkele nummers gewijzigd; zie hierboven.
Er wordt morgen om 08.00 uur gestart met drie per minuut. Ralph begint om 8.28 en moet om 15.23 uur weer inleveren.
De mannen gaan eerst op de blauwe route naar CT2 om die extra te rijden en dan de drie lussen met achtereenvolgens de Xtreme (weet niet of die in de 1e ronde telt), CT1 en CT2 en dan nog één volle ronde met de drie proeven. Totaal dus zeven proeven tenzij de Xtreme in de 1e ronde niet telt. Beetje op zijn Frans maar we komen er wel uit (geintje: elke lus heeft zijn eigen kleur pijlen maar alle stippen zijn wel rood).
Zaterdag 11 april 07.30 uur: Regen!
Vanaf 06.30 uur regent het hier; geen hoosbuien maar het gaat wel gestaag door. Genoeg om alles nat en glad te krijgen. Het kon wel eens een echte endurodag worden.
Zaterdag 11 april 13.30 uur: Zware wedstrijd maar nu wel droog.
Vandaag dus 2 ronden en een klein extra startlusje naar CT2. Om 8.48 uur reden de eerste junioren de Xtreme test in, nadat ze CT2 al gereden hadden. De Xtreme zou meetellen maar na 10 junioren werd besloten dat hij toch weer niet meetelde. Toen lagen er al stapels motoren en hadden we diverse opstoppingen gezien. Door de regen was nu vooral al het “hout” de grote boosdoener. Gaandeweg het verloop van de eerste ronde werd de test flink verbouwd, o.a. de stenensectie eruit en een heleboel boomstammen aan de kant, zodat de proef in de 2e ronde wel zou meetellen.
Intussen hadden de rijders ook op de route al diverse zeer lastige klimmetjes gehad. CT2 ging wel en CT1 is nog steeds goed te rijden. Door dit alles werd voor menigeen de tijd ook nog eens krap.
Stand van zaken: Roel Diever gestopt, Robert Mensen gestopt? (niet gezien), Hans Polsvoort gestopt, Geert Snellenberg motor loopt niet meer, gaf een snok op een helling en wou nooit meer lopen, Dave Elsinga +8, Luuk de Haas +12 na 1 ronde, Marco Elting ook minuten net als Marcel Hordijk en Tonny ten Dam maar ze rijden nog wel.
Nog op nul na 1 volle ronde: Ralph, Jirry, Rik Broer, Mike Kock, Erik Davids en Mark Wassink. Er moest al wel in de vliegende minuut getankt worden; fijn als de CT midden in het dorp is. Erald en Amel heb ik even niet; gingen nog wel fris rond. Alex vdB ook.
Overigens geen live-timing; die Fransen komen ook overal mee weg. Stonden vanmorgen om 7.58 nog het 20m lintje op straat te plakken. Wel transponders maar verder niks; ook geen WIFI in de paddock. Ze hebben geen verbinding met de tijdwaarneming bij de proeven.
Het zal mij benieuwen of er vanavond behalve op papier ook nog iets op internet te vinden is. later meer. Overigens wel een hogedrukreiniger bij de pré-finish; dat dan weer wel.
Zaterdag 11 april 17.30 uur: En het regent weer hard.
Dat belooft wat voor morgen.
En vandaag was al heftig genoeg. Veel uitvallers, ook bij de Nederlanders. Hans Pol was er net nog niet. Luuk de Haas heeft zojuist ingeleverd, net binnen het half uur (en een nieuw bandje gezet!). Vòòr hem ging Dave Elsinga over de meet maar net buiten het half uur.
Voorts: Erald motor kapot in de laatste kilometer, niet te repareren. Marcel Hordijk moest nog één lusje maar had de pijp volledig leeg; heeft ook niet ingeleverd. Robert Mensen had na 20 minuten al een koprol gemaakt en was gestopt. Tonny ten Dam een poosje later; het was gewoon net even te dol hier op die glibberige zooi.
Geert Snellenberg heeft een nieuwe nokkenas-kettingspanner gezet en ingeleverd.
Wel op tijd: Ralph, Amel, Alex, Mike, Erik en Mark. Veel jagen door het dorp en daarbuiten, ook op de stukjes nat asfalt. Crosstest 2 was in de laatste ronde bijna niet meer te rijden. Ragi denkt dat ze die nog wel verbouwen voor morgenochtend. Alleen proef 1 blijft redelijk en ook de (ontmantelde) Xtreme.
En nu, het grote wachten, op de resultaten. Hier is nog niks te zien en van de volgrijders ook weinig te melden qua tijden.
Zaterdag 11 april 18.30 uur: Uitslagen.
E1: 1. Paoli; 9. Amel Advokaat; 10. Ralph Hubers; 17. Rik Broer; 18. Jirry van Veen
E2: 1. Beconi; 12. Alex van den Broek; 17. Mike Kock; Erik Davids zou het verkeerde finishpoortje in gestuurd zijn door een official; de juryvergadering loopt nog.
E3: 1. Svitko; 3. Mark Wassink; 18. Luuk de Haas.
De rest van de Nederlanders gestopt of buiten het half uur.
Zondag 12 april 07.30 uur: Nog zo’n dag?
Vandaag in ieder geval vijf minuten extra tijd per lus, dat is een half uur op de hele dag. Het heeft vannacht weinig of niet geregend en de lucht is nu lichtgrijs. Houden we het droog?
Zondag 12 april 13.00 uur: Tweede zware dag.
Op dit moment, na de 1e ronde, zijn er nog zeven Nederlanders aan het rijden en ook nog op tijd. Het begon om 0800 uur toch weer te regenen; niet hard, maar genoeg om de plekken die nog niet vet waren ook om zeep te helpen. In ieder geval genoeg voor Dave en Luuk om de pijp aan maarten te geven. Bij Luuk was er nog een koprol nodig om hem te overtuigen. Hans Pol zijn linkerhand deed niet meer mee en ook Jirry had gisteren al te veel moeten geven; polsen en pezen probleem.
De motor van Geert Snellenberg had gisteren toch meer geleden dan gedacht. Dus op tijd gestopt. Alleen nieuweling Rik Broer gaat als een speer op zijn kleine brommer.
Verder nog volop in de strijd: Ralph Hubers, Amel Advokaat, Alex van den Broek, Mike Kock, Mark Wassink en Erik Davids.
Erik rijdt krap aan de tijd; hij heeft veel last van zijn sleutelbeen dat amper heel is. Het “verkeerde” finish-poortje van gisteren kreeg Ragnar helaas niet recht gebreid.
Er wordt vandaag identiek gereden als gisteren. Dus eerst een kort extra lusje met CT2 en dan twee volle ronden met drie lussen waarin steeds eerst de Xtreme, dan CT1 en dan CT2. Dat zou vandaag dus zeven proeven op moeten leveren. De Xtreme is overigens zwaar afgeslankt. CT2 blijft een glad kreng; ook op de route er naar toe. Veel hoogteverschil en boomwortels. CT1 is gewoon erg vet en alles is schuin, maar degenen die nog rijden zag ik daar goed rond gaan.
Zondag 12 april 20.00 uur: Zes man aan de meet.
Er werd nog gelachen maar dit was wel een hele echte. Uiteindelijk aan de finish: Ralph Hubers, Amel Advokaat, Rik Broer, Alex van den Broek, Mike Kock en Mark Wassink. En zelfs met nul minuten behalve Rik die een superprestatie leverde met +6 minuten.
Erik Davids moest ook na één ronde stoppen vanwege zijn schouder/sleutelbeen. Mike Kock kwam binnen op de laatste kogels van zijn achterwiellager en Mark Wassink verloor bijna een zool van zijn crosslaars.
Gezien de vele uitvallers kon het nog wel eens een interessant klassement worden op deze dag vol regen en zelfs mist op de hogere delen van de route en van proef 2.
Uitslag dag 2:
E1: 6. Amel Advokaat; 7. Ralph Hubers; 13. Rik Broer
E2: 11. Alex van den Broek; 15. Mike Kock
E3: 3. Mark Wassink en 12. Carsten vom Bruch onze oosterbuur)
Dinsdag 14 april 10.30 uur: Een hele echte!!
Dan weten we het maar weer! Minder dan de helft van alle EK rijders aan de finish op dag 2. Als het in Frankrijk regent, dan wordt het voor een gewone Nederlander (en voor veel buitenlanders) lastig. Onze toprijders hielden zich goed staande en ook voor nieuweling Rik Broer neem ik mijn hoed af.
Voor de liefhebbers (en dat bedoel ik positief), wees gerust; er komen zonniger tijden.