Na Dakar komt Tuareg
Hebben we allemaal weer met open mond naar de prachtige beelden van de Dakar in Zuid-Amerika zitten kijken? Voor velen is dit met budgetten tussen de 50.000 en 100.000 euro toch wat te hoog gegrepen. Anderen die denken dit wel te kunnen realiseren, al of niet met sponsoring, zullen toch eerst het spelletje moeten leren. Het omgaan met roadbook, GPS en tripmaster. Het ritme van een rally leren. Het rijden op rally routes, enzovoort, enzovoort.
Een mooie en betaalbare “beginners” rally is de Tuareg. De Tuareg rally wordt sinds 2001 georganiseerd en vond in 2009 plaats van 22 tot 30 maart. Naar eigen keuze kan men starten bij de Amateurs of de Profi’s. Er zijn acht competitiedagen.
Dit waren de etappes in 2008:
Day 1 Nador – Missor
Day 2 Missor – Mersouga
Day 3 Mersouga – 3 Ergs
Day 4 Mersouga – King Stage
Day 5 Mersouga – The Dune Race
Day 6 Mersouga – Missor
Day 7 Missor – Nador
Day 8 Spain
De profi’s rijden tussen de 7 en 9 uur per dag met duin-etappes tot 200 km lang en hoogtes tot 200 meter. Verder kom je op snelle pistes, door lastige rivierbeddingen en pittige berg-etappes. Voor motoren geldt als eis een actieradius van 160 km. Verder moet je een survival-pakket bij je hebben en 2 x 2 liter water.
Dit jaar staan er al zo’n 38 Nederlanders en Belgen op de startlijst. Ik zal er ook bij zijn als verslaggever, op uitnodiging van Martin Fontyn van EnduroAdventureBelgium en enkele Braboteamleden. Martin draait één van de serviceteams.
Ik ga jullie van te voren en tijdens de rally op de hoogte houden. Leuk voor mij en kan ook leerzaam worden.
Deelnemerslijst, Nederlanders en Belgen:
40 MP Jan Van Woerkum Pays-Bas KTM 530 EXC
41 MP Tommy Verbakel Pays-Bas Gas-Gas 450 FSR
49 MP Ab van der Ham Pays-Bas KTM 520 EXC
57 MP Frederik van de Keere Belgique BMW G450 X Rally
62 MP Marco Van Geel Pays-Bas KTM 520 EXC
69 MP Martin Fontyn Belgique BMW G450 X Rally
75 MP Jacques Craenen Pays-Bas KTM 450 EXC-R
76 MP Bart Hoitink Pays-Bas KTM 530 EXC-R
77 MP Wouter Johan Grevengoed Pays-Bas
78 MP Gerben (gerrit jan) Vruggink Pays-Bas Honda CRF 450 X
79 MP Erwin Dobbelaar Pays-Bas Honda XR400
83 MP Cees Siemons Pays-Bas KTM 450 EXC
85 MP Theo Van Lierop Pays-Bas KTM 450 EXC
86 MP Patrick Joosen Pays-Bas Yamaha WR 450
88 MP Lucas Huygevoort Pays-Bas KTM 530 EXC-R
89 MP Johan Bolhaar Pays-Bas KTM 450 EXC
90 MP Robert Dirks Pays-Bas KTM 530 EXC-R
91 MP Ronald Peters Pays-Bas KTM 525 EXC
92 MP Martin Terhardt Allemagne KTM 525 MXC
93 MP Jac Thiel Pays-Bas Suzuki DRZ 400 Rally
96 MP Daan Cornelissen Pays-Bas Honda XR400
97 MP Robbert Coenraads Pays-Bas Gas-Gas Desert 515
108 MP Erik Scholten Pays-Bas KTM 525 EXC
126 MP Willem Jan van der Linde Pays-Bas Honda CRF 450 X
127 MP Onno Ellens Pays-Bas KTM 525 EXC
128 MP Gertjan Boekhorst Pays-Bas Gas-Gas FS 515
130 MP Dirk Jan Franken Pays-Bas Yamaha RBC Rally 450
131 MP Arno Groot Pays-Bas KTM 525 EXC
132 MP Rob Manvis Pays-Bas Yamaha WR 450
133 MP Paul v/d Wal Pays-Bas Yamaha YZ 450F
134 MP Ronald Polman Pays-Bas KTM 525 EXC
141 MP Marcel van Wort Pays-Bas KTM 525 EXC
144 MP Eddy Verzijl Pays-Bas Honda CRF 450 X
145 MP Wout Verzijl Pays-Bas Honda CRF 450 X
154 MP Tonny Krabbenborg Pays-Bas Honda CRF 450 X
155 MP Aloys Ressing Pays-Bas Honda CRF 450 X
158 MP Jan Rus Pays-Bas KTM 530 EXC
159 MP Jan Stakenburg Pays-Bas KTM 530 EXC
303 MA Richard Enzerink Pays-Bas Honda CRF 450 X
311 MA Martinus Utberg Pays-Bas
336 MA Marten van der Heide Pays-Bas
27 januari 2009, 19.00 uur: Aha, is dat nou een roadbook?
De lijst met NL/BE deelnemers is bijgewerkt. Nu 40 Nederlandse motorrijders, waaronder Gerben Vruggink (bereidt zich voor op Dakar).
Veertien deelnemers verzamelden zich afgelopen zaterdag in Loenhout (B) bij EAO om daar het reisschema en de acht rallydagen door te spreken. Een geanimeerde bijeenkomst, waarbij het onvermijdelijk was dat sommige rijders voor het eerst van hun leven een roadbook zagen. Naast de techniek, de navigatie en “de kunst van het rallyrijden” werd ook uitvoerig gesproken over kleding en voeding.
Hier zo wat aandachtspunten:
* Welke reserveonderdelen neem je mee (handels, pookjes, kettingschakels, bougie +dop, remblokjes, voortandwiel, spaken enz? Niks buitenissigs dus.
* Hoeveel filters heb je nodig? Eén per dag dus zes reserve voor acht dagen.
* Welke banden? Mefo Sandmaster of Michelin Desert met mousse (geen 13 mm FIM banden). Met een 450 red je heel de rally met één set; met een zwaardere hangt het erom en hangt het van je eigen gashand af. Misschien een tweede achterband nodig.
* Wat is een veiligheidspakket? Het verplichte veiligheidspakket bestaat uit:
heuptasje, alu-deken, 4 noodraketten, aansteker of lucifers, ehbo-doosje, 2 liter camelbag, 2 liter reserve water op de motor, kompas en kaart van Marokko, mobieltje, GPS (met tracklogging).
* Wat zit er extra op de motor? Minimaal een elektrische roadbookhouder (A5 formaat) met bediening vanaf het stuur (voor- en achteruit); een GPS met tracklogging in een houder met voeding en een tripmaster (kilometerteller die makkelijk op nul is te zetten en waarvan de stand bij te stellen is; afleesbaar op 100 meter; nauwkeurigheid zo hoog mogelijk; ijken met de juiste band gemonteerd).
30 januari 2009, 12.00 uur: Een voorbeeld van een roadbookhouder.
De ene foto toont een nieuw bedienings paneel met alle knoppen voor ico en de knop voor bediening van het roadbook, voor en achteruit. Het gaat om een Carbon kastje waar de roadbook houder en 2 ico’s in passen. Dit zit met CNC gefreesde houders direkt op het stuur. De carbon houder met het bevestigingsmateriaal kost 375 per set voor 28 of 22 mm stuur. Te bestellen bij Ben van Erp Tuning in Markelo.
Ook bij Rallybikecenter (RBC) kun je je motor compleet laten opbouwen.
18 maart 2009, 16.02 uur:
Maar liefst 42 Nederlanders en Belgen beginnen in het weekend van 22 maart aan de Tuareg rally. Een indrukwekkend contingent op een totaal van 180 motorrijders. De complete lijst staat helemaal boven aan dit document.
Endurorijder en motorcrosser Gert-Jan Boekhorst op een GasGas is één van de rookies.
Naast diverse oudgedienden zijn er veel “eerstelingen” die een keer aan het rally-gebeuren willen proeven. En dan liefst op een betaalbare en veilige manier. De Tuareg is in dat opzicht nog te doen, hoewel velen uiteraard blijven dromen van de “Dakar”. Dan nog moet je het spelletje eerst leren.
Daarvan hoop ik u volgende week dagelijks verslag te kunnen uitbrengen.
Zondag 22 maart, 09.00 uur: Inschepen!
Zaterdag 21 maart; aankomst in Almeria. We hebben het zwaar! Terwijl Almeria nu langzaam vol stroomt met de deelnemers aan de Tuareg rally, verwerken wij de eerste indrukken (en die enorme lappen vlees die we gisteravond bij de Argentijn hebben genuttigd).
“Eten als je kunt’; zou het dan toch een echte rally worden?
Gisteren een soepel vliegtochtje van Düsseldorf naar de Spaanse havenstad. Ons hotel staat vlak bij de haven en vanaf 12.00 uur kunnen de motoren gekeurd worden. Die gaan dan weer de vrachtauto in; vanaf 17.00 uur gaat alles de boot op en maandagmorgen vroeg staan we dan op de kade in het Marokkaanse Nador. Daar gaat vanaf de loopplank de rally bijna meteen van start (op nog een douane stempeltje na).
Vandaag maakt het uitgebreide contingent Nederlanders en Belgen dus alles in orde. Roadbook plakken, GPS intanken met alle tracks en waypoints (wordt nog een leerzaam dagje).
Op de deelnemerslijst ontbreekt Daniël Willemsen intussen; hij had “last” van een ingelaste zijspan GP. Dat vond hij niet leuk. Maar om dan vol zelfvertrouwen die ene GP maar te laten lopen voor een liefhebbers-rally; tja, dat ging toch net even te ver.
Zondag 22 maart, 16.55 uur: Keuring gereed.
Het gaat hier allemaal behoorlijk strak. Bijna alle motoren zijn ingeleverd en alle GPS-en zijn gevuld. Dit alles onder een strak zonnetje en een verfrissend zeewindje. Tegen een uur of acht begint het laden van de boot. Morgen om 6.00 uur zijn we over en dan gaat het los.
Maandag 23 maart, dag 1, 21.00 uur:
Mooie eerste etappe met veel navigatiezorgen!
Vanmorgen om 7.30 was de veerboot wel zo’n beetje leeg. Ondanks dat sommigen twee uur in de rij stonden voor een douanestempel, kon er toch om ca 11.00 gestart worden voor een etappe van ca. 300 km. Dat was vrij vlot met toch een hele karavaan. De deelnemers gingen door de stad Nador op weg naar de eerste klimmetjes. In Nador was de rally al voorbij voor de sympathieke Belg Frederic van de Keere. Een onoplettende auto van rechts bezeerde hem en zijn motor te erg om verder te kunnen.
Op de klimmetjes zorgden de mindere goden al snel voor opstoppingen. Vlak erna vielen op de mooie route ook de eerste navigatiefouten. Minstens tien rijders liepen daar al een tijdstraf op door het checkpoint in de special verkeerd aan te rijden. Twintig rijders waren te laat; ze mochten niet meer in de special starten en moesten meteen over de weg. Dat was dan (na vieren) nog een stukkie van 150 km over de weg naar Missour.
Verder vandaag ca 40 motoren opgeladen door de servicetruck vanwege pech of valpartijen. Dat is nogal een groot aantal. Het is dan wel een beginnersrally, maar superzwaar was het vandaag niet.
De uitslagen worden om 23.00 uur vanavond verwacht. Morgen vanaf 8.00 prestart; oversteek over de Hoge Atlas en dan naar de hoge duinen van Mersouga. De etappe telt twee lange specials en 2 navigatie stages.
Beste Nederlanders dag 1:
4 Erwin Dobbelaar
7 Marcel van Wort
8 Martin Fontyn
18 Daan Cornelissen
20 Gerben Vruggink
21 Tonny Krabbenborg
22 Ronald Peters
Dinsdag 24 maart, dag 2, 21.00 uur:
Lange 2e etappe over de Atlas met opnieuw lastig navigeren.
Nog even terug naar gisteren. Om 23.00 uur werd de uitgeprinte uitslag opgehangen. Erwin Dobbelaar staat 4e.
Op dinsdag dus een lange etappe met een volgens de meesten gemakkelijk te rijden oversteek van het Atlas gebergte. Hoogte tot 1700 meter. Met de auto over de weg kwam ik zelfs tot 1905 meter. Iedereen had wel genoten op de route. Mooie landschappen en niet al te moeilijk rijden. Wel weer diverse lastige navigatiestukken, vooral voor onervaren mensen. Ik kon alleen bij het begin van de tweede special komen. Daar moest men een nieuwe route (deel 2b) in de GPS laden. De meesten hadden dat even gemist en raakten dus, vertrekkend op het roadbook, in de war. Veel heen en weer gerij en omkerende rijders.
Verder viel de oogst vandaag mee. Hier en daar en deukje, een ontvellinkje, een lekke tank bij Martin Fontyn. Bij Theo van Lierop was de GPS steun afgebroken.
Frederic van de Keere is vanmorgen naar huis terug gevlogen; beterschap jongen en volgende keer meer geluk.
Morgen de eerste volledige duinen etappe.(vandaag alleen twee korte stukjes zand). We keren terug in Mersouga (waar we zelfs drie dagen blijven). Op de achtergrond hoor ik diverse motoren nog proefdraaien. Er wordt gemiddeld toch tot een uur of twee onderhoud gepleegd, veelal preventief. Bij ons kluppie zijn dat Ewout Grevegoed en Marc Loeys; hulde voor die mannen maar bij de andere teams wordt natuurlijk ook gepresteerd.
Voor de uitslag moeten wij weer tot 2300 uur wachten. A demain. (In Marokko spreken ze veel Frans).
Beste Nederlanders dag 2:
1 Kaiser Thorsten
7 Martin Fontyn
12 Gertjan Boekhorst
14 Erwin Dobbelaar
17 Tommy Verbakel
18 Jan Stakenburg
12 Marcel van Wort
22 Erik Scholten
Beste Nederlanders na dag 2:
1 Kaiser Thorsten
6 Martin Fontyn
8 Erwin Dobbelaar
17 Marcel van Wort
19 Tonny Krabbenborg
25 Gerben Vruggink
28 Dirk Jan Franken
Woensdag 25 maart, dag 3, 16.00 uur: 170 km en 5 uur plezier (of meer)
Stand na dinsdag: 6. Martin Fontyn; 8. Erwin Dobbelaar; 17. Marcel van Wort enz.
Heet en droog vandaag; vooral rond 14.00 uur wordt het echt warm. De snelsten van de dag waren toen al binnen. Dat is tot en met gisteren de Duitser Thorsten Kaiser en die heeft al vaker gewonnen.
Overigens vandaag één lange special van zo’n 170 km. Dus de tijdverschillen tot vandaag waren niet echt relevant. Veel op GPS door het zand; de rijders hadden het steeds over duinen (nb morgen worden die hoger). Maar ze waren het wel eens: hartstikke mooi rijden vandaag. Doe er zo nog maar tien.
Om 14.00 uur was verder iedereen wel zo’n beetje langs CP3, behalve die kleine Jappen. Wellicht wat problemen in het zand. Nu loopt iedereen het bivac weer binnen, zowel bij ons hotel Mersouga als bij de andere Hotels (hoezo afzien).
En later evt. ook meer nieuws.
Woensdag 25 maart, dag 3, 18.30 uur: En verder op dag 3!
Het klassement zal na vandaag aardig op zijn kop gaan (maar dat weten we pas vanavond om 23.00 uur).
Bij een totale proeftijd van tussen de drie en zes/zeven uur maken de minuutjes verschil tot nu toe niet veel uit. Dan kan je zelfs penalty’s van twee uur dichtrijden (o.a. voor een gemist waypoint). Vandaag was echt de goeie mix van vlot rijden en niet fout navigeren nodig. Op de rode duinen was het lastig rijden door gebrek aan contrast. Een stuk of drie rijders kwamen zeeziek aan de finish door het “dansen” in de duinen.
Algemeen was het prachtig rijden vandaag, genieten. Veel, behoorlijk hoge duinen, gravelpaden en stukjes rotsachtig.
Morgen het 4 ronden “rennen” met een “Le Mans” start. Dan moeten ze de krachten goed verdelen anders krijg je weer bakken straftijd voor een gemiste ronde, want het is wel 100% zand en duinen.
Woensdag 25 maart, 22.30 uur: Jan Rus snelste Nederlander op dag 3.
Een goeie dag voor de Nederlanders en Belgen volgens de snelle uitslagen vandaag.
Jan Rus 5e, Gert Jan Boekhorst 7e, Martin Fontyn 8e, Cees Siemons 16e.
Beste Nederlanders dag 3:
1 Kaiser Thorsten
5 Jan Rus
7 Gertjan Boekhorst
8 Martin Fontyn
16 Cees Siemons
17 Marco Van Geel
18 Erwin Dobbelaar
Beste Nederlanders na dag 3:
1 Kaiser Thorsten
4 Martin Fontyn
12 Erwin Dobbelaar
15 Jan Rus
21 Jan Stakenburg
23 Tonny Krabbenborg
24 Marcel van Wort
27 Erik Scholten
Donderdag 26 maart, dag 4, 19.00 uur: vier prachtige ronden in de duinen
Vandaag vier prachtige, verschillende ronden in de duinen. Het roadbook was er ook bij nodig (al was het maar voor de makkelijker paadjes te vinden) en verder vooral op GPS rijden. Niet vergeten te stempelen onderweg (Ab van der Ham) en alle waypoints echt vinden (Jan Rus) en na een koprol goed in je roadbook kijken of het volgende waypoint klopt met wat er in je GPS staat (Robert Dirks).
Genieten met hoofdletters voor alle rijders. Surfen over echt mooie duinen. Wel zwaar, van 9.00 tot 17.00 uur voor sommigen. Dus, hoewel het één lange special was, toch gewoon eten en drinken en navigeren. DirkJan Franken had de koppeling eruit liggen; wordt nu gemaakt.
Wel een Nederlandse winnaar: Gert Jan Boekhorst wordt eerste met zo’n 12 minuten voorsprong op Thorsten Kaiser (onofficieel). Theo van Lierop ongeveer vijfde. Die was extra gemotiveerd na een tijdschrijffout gisteren van de organisatie. Martin Fontyn wordt zevende.
De rest later of morgen.
Donderdag 26 maart, 23.00 uur: Uitslag dag 4 KING STAGE
Het gaat steeds beter met de Nederlanders en de Belgen.
Beste Nederlanders dag 4:
1 Gertjan Boekhorst
6 Theo Van Lierop
7 Martin Fontyn
8 Gerben Vruggink
9 Marco Van Geel
12 Cees Siemons
14 Tommy Verbakel
Beste Nederlanders na dag 4:
1 Kaiser Thorsten
3 Martin Fontyn
11 Erwin Dobbelaar
13 Jan Stakenburg
14 Gerben Vruggink
15 Erik Scholten
20 Cees Siemons
23 Theo Van Lierop
Vrijdag 27 maart , dag 5, 15.00 uur: Opnieuw Nederlands succes?
Vandaag de Dunerace; vier identieke ronden door prachtige en hoge duinen, vooral op GPS, met als toetje de Huisduin aan het einde van de vierde ronde: CPfinish op de top. Ook de route-CP’s steeds op een duintop. Een korte dag, om 13.00 uur waren de meesten klaar.
Na de groepsstart van gisteren nu weer met 4 per minuut op volgorde van het dagklassement van gisteren.
Het zand was wat harder, dus dit jaar haalden veel rijders de top van de “Huisduin” (vorig jaar maar een stuk of vier).
Boekhorst zat weer goed voorin maar zonder stopwatch is er over de uitslag weinig te zeggen. De Duitser Kaiser, die aan de leiding gaat, moesten we vanmorgen nog even in het zadel helpen (vanwege ook 2 gebroken ribben). Hij is wel gefinished. Verder nogal wat, onschuldige, valpartijen, behalve Arno Groot. Die ging over het stuur en kreeg de motor in het gezicht. Dat worden een paar hechtingen in de bovenlip; wel keurig gefinished.
Morgen een lange etappe van hier (Mersouga) naar Missour: volgens de organisatie de “dag van de dode motoren”. Waarschijnlijk omdat ze na veel fijnstof en zandhappen vandaag, de hoge Boilerpas over moeten. En ook nog door de “Canyon with no name”. We gaan het zien.
Uitslagen later.
Vrijdag 27 maart , dag 5, 15.00 uur: Uitslagen
Beste Nederlanders dag 5:
3 Gertjan Boekhorst
5 Tommy Verbakel
5 Richard Enzerink
6 Erik Scholten
8 Cees Siemons
11 Theo Van Lierop
12 Jan Stakenburg
Beste Nederlanders na dag 5:
1 Kaiser Thorsten
5 Martin Fontyn
12 Erwin Dobbelaar
13 Jan Stakenburg
14 Erik Scholten
15 Gerben Vruggink
16 Cees Siemons
Het heeft hier inmiddels vanaf 14.00 uur geregend. Het wordt drassig en diverse renners zijn ’s avonds meer op het toilet te vinden dan aan tafel. Morgen wordt de tweede special als route gereden omdat ze waterproblemen verwachten. We gaan het zien.
Zaterdag 28 maart, dag 6, 21.00 uur: Overstromingen en slagregens
Wat een dag vandaag! Het van klei en stro gebouwde hotel begon na een nacht regen langzaam op te lossen: veel lekkages en ’s morgens kwamen de eerste gedeelten al naar beneden. Rob Manvis stapte net naar buiten met zijn crosskleren en bam, het halve dak lag al op zijn bed.
Overdag hagelbuien, sneeuwbuien, gewone regen (continu), onweer en tsunami’s. Vanaf 9.00 uur start bij het hotel, meteen de eerste proef in en na 30 kilometer een serieuze rivier. Wat voor de voorrijders nog een amper vochtige qued (bedding) was, veranderde in een halfuur in een serieuze rivier. Op CP1 (einde proef, zag ik 5 motoren, waaronder Martin Fontyn (met flinke crashschade) en Erik Scholten, en 3 auto’s en toen een hele tijd niks meer. Daarna Cees Siemons, die had de motor al helemaal onder water gehad. Motor spoelen met benzine, twee keer nieuwe olie en rijden; alles uiteraard in de stromende regen. Daarna telefoon, er was een Bowler gaan drijven, drie keer rondgedraaid terwijl de chauffeur er onder door ging omdat hij uit wilde stappen (alles gelukkig goed afgelopen). Daarna werd de proef gecancelled; men moest over de weg verder achter de organisatie aan. Toch vond Arno Groot stroomafwaarts nog een doorwaadbare plek. Stroomopwaarts stonden er toen al een paar op een eiland midden in de rivier met pruttelende motor. En daarna als de sodemieter er weer vanaf! De rest van de motorrijders hield zich bezig met de bemanning van de Bowler.
Terwijl Marcel van Wort net binnenkomt (20:42) meldt de organisatie dat ze niemand meer kwijt zijn, maar dat er nog wel 25 onderweg opgehaald gaan worden met de truck. De Hollanders zijn binnen en bijna weer warm na de gruwelijk lange, zeiknatte en stervenskoude 200 kilometer asfaltroute in de regen.
Uitslag: nog lang niet. De special zal wel gecancelled worden en hoe ze het verder uitrekenen is nog een raadsel. Velen hebben CP’s gemist, deels omdat ze later gestart waren en niet meer op de route mochten.
Morgen één special, in het begin en daarna veel route, offroad terug naar havenstad Nador.
Beste Nederlanders dag 6:
1 Kaiser Thorsten
6 Erik Scholten
8 Gerben Vruggink
10 Tonny Krabbenborg
11 Martin Fontyn
14 Jan Stakenburg
16 Theo Van Lierop
17 Richard Enzerink
Beste Nederlanders na dag 6:
1 Kaiser Thorsten
5 Martin Fontyn
9 Jan Stakenburg
10 Erik Scholten
11 Erwin Dobbelaar
12 Gerben Vruggink
14 Theo Van Lierop
18 Tonny Krabbenborg
22 Cees Siemons
24 Arno Groot
25 Ronald Polman
27 Richard Enzerink
Zondag 29 maart, dag 7, ?? uur: Een koude maar droge asfaltdag.
Zondag was een erg koude maar vrijwel droge dag, met zeer veel asfalt en één special in het begin van de etappe. Iedereen kwam na 130 km asfalt zwaar verkleumd aan bij het begin van de special. Handen warmen, plastic zakken onder de jas steken en dan de special van een 30 km in. Daarna nog 200 km naar de haven met een paar korte navigatie stukken. Vandaag eindelijk weer eens een secret checkpoint, dat de meesten toch vonden.
De uitslag wellicht vanavond maar op de boot geen internet!
Morgen, maandag, een korte etappe van zo´80 km, alleen navigatie en dan slotfeest!
Maandag 30 maart, dag 8, 11.30 uur: De finale.
De finale is een ritje van 80 km, over asfalt van Almeria naar Mojacar; twee CP’s, geen proef. Dus de uitslag van gisteren was het wel zo’n beetje:
Uitslag dag 7, zondag:
12. Erik Scholten; 16. Erwin Dobbelaar; 17. Gerben Vruggink; 20. Martin Fontyn; 25. Marco van Geel; 33. Gert Jan Boekhorst; 34. Richard Enzerink etc
Stand na dag 7, zondag:
1. Thorsten Kaiser; 5. Martin Fontyn; 9. Erik Scholten; 10. Jan Stakenburg; 11. Erwin Dobbelaar; 12. Gerben Vruggink; 18. Theo van Lierop; 21. Cees Siemons etc.
Vannacht een woelige overtocht met de veerboot gehad, maar om 7.30 uur stond alles veilig op de kade. De mannen beginnen een beetje stroef te worden maar om 9.30 zat iedereen toch op de motor. Blauwe plekken, schaafplekken, kapot gekopte ICO’s, sprintjes naar het toilet en gewoon stijve spieren; het hoort er allemaal bij.
Later vandaag meer in dit fraaie hotel aan het strand (met/zonder internet).
Afsluiting met een groeps-intocht om 13.00 uur (rallytijd = 14.00 uur Spaanse tijd). We gaan even in de zon zitten.
Maandag 30 maart, dag 8, 22.30 uur: En het feestje….
Vandaag geen veranderingen in het klassement meer. Gewoon genieten voor alle deelnemers die zeker een prestatie hebben geleverd en voor de organisatoren en de helpers.
Eindklassement:
1. Thorsten Kaiser; 5. Martin Fontyn; 9. Erik Scholten; 10. Jan Stakenburg; 11. Erwin Dobbelaar; 12. Gerben Vruggink; 18. Theo van Lierop; 21. Cees Siemons; 23. Arno Groot; 24. Ronald Polman; 25. Richard Enzerink; 2. Marco van Geel; 0. Daan Cornelissen; 32. Gertjan Boekhorst; 34. Luc van de Huijgevoort; 36. Tonny Krabbenborg; 42. Tommy Verbakel; 43. Robert Dirks; 45. Onno Ellens; 46. Marco Naef; 50. Jan Rus; 53. Rob Manvis; 60. Marcel van Wort; 67. Willem Jan van der Linde; 72. Ab van der Ham; 75. Dirk Jan Franken; 80. Jan van Woerkom; 82. Ronald Peters; 86. Paul van der Wal; 94. Johan Bolhaar; 100. Jacques Craenen; 103. Jac Thiel; 107. Bart Hoitink;
De groepsintocht:
Mijn dank aan Martin Fontyn van het EAO serviceteam voor deze prachtige week.
Het werd nog gezellig in de Irish Pub en er was ook iemand jarig. De verrassing die daarbij hoorde kwam helaas niet helemaal door de censuur.
Woensdag 1 april, weer thuis, 11.30 uur: Is het bevallen??
Ja, ja en nog eens ja. Ik heb een heel erg mooie week gehad en belangrijker, alle deelnemers ook. De opzet van de rally zit goed in elkaar. Het team van Rainer Autenrieth (ze doen dit in hun snipperdagen naast een gewone baan) heeft zijn zaakjes op orde. Aparte routes waar nodig voor auto’s, amateurklasse motoren en profi klasse motoren met verschillende zwaarte. Als je een dag uitvalt mag je de volgende weer starten. Een goed medisch team en een goeie bezemwagen.
Dag 4, de Kings stage, kent een “Le Mans” start; de overige dagen wordt er gestart volgens het klassement van de vorige dag met 4 per minuut. Daardoor leer je veel andere deelnemers uit veel verschillende landen kennen.
Tenzij je erg goed bent met roadbook lezen, wordt er langzamer gereden dan bij een enduro. Gas open kan je een minuut winst opleveren maar één navigatiefout betekent zomaar een half uur tijdverlies.
Ook in de specials moet je navigeren op het roadbook en met de GPS. Je kunt natuurlijk aanklampen bij een ander, maar als je die even kwijt bent door een val of zo dan sta je mooi te kijken want je weet absoluut niet waar je bent.
Omdat veel deelnemers juist meededen om zo goed mogelijk te leren navigeren, zag je door de week heen steeds meer mensen alleen rijden. Met ’s avonds de voldoening geen waypoint (CP of verborgen CP) gemist te hebben en dan ook meestal een verrassend goede uitslag.
Meer nog dan bij een enduro zorgden de rijders voor elkaar. Het meest duidelijk werd dat bij het ongeluk in de rivier met de Bowler. Er werden zelfs dekens geleend bij een Bedoeïenen tent om de chauffeur warm te krijgen.
Het is niet risicoloos; 250 rijders over 8 dagen leverde toch zo’n tiental botbreuken op. Met name de Nederlanders zullen zich moeten verdiepen in het repatriërings-probleem. De Tuareg is een wedstrijd en het risico dat je loopt, valt niet onder je gewone reisverzekering. Dit wordt nog nader uitgezocht.
Wat kost dat? De Hollanders gaven exclusief motorpreparatie tussen de 3000 en 3500 euro uit aan inschrijfgeld, serviceteamkosten, benzine, enkele maaltijden die buiten het pakket vielen en af en toe een biertje. Dat doe je dus niet elke maand want het is flink geld. Alleen gaat het niet veel goedkoper voor een serieuze rally met lange dagen waar je het goed kunt leren en waar je niet het risico loopt na uitvallen op dag 1 naar huis te moeten (behalve als je geblesseerd raakt of je motor niet te repareren schade heeft).
Een standaard motor laten prepareren (handkappen, grote tank, roadbook, ICO en GPS, bekabeling etc) kost vanaf 3000 euro.
Hoewel er ook een twin klasse is, is deze rally uitstekend te doen met elke 450 of 530. Tweetakten werden niet aangetroffen.
Kortom: als iemand nog een leuke motor onder het stof heeft staan, dan ga ik nu vast trainen voor volgend jaar.
Henk van der Spek.
Nog meer van mijn foto’s op Oypo.