Henk Knuiman behoudt leiding EK enduro
Op 17 en 18 juli werd in een mooi heuvelachtig gebied ten zuiden van Milaan rond het gehucht Val di Nizza de derde wedstrijd voor het EK enduro verreden. De Italianen bleken op eigen terrein vrijwel niet te kloppen. De hoogste scorend Nederlander was opnieuw Henk Knuiman in de veteranen klasse. Met een derde en een tweede plaats over beide dagen blijft hij ruim aan de leiding in het tussenklassement.
Uitslag: zaterdag zondag Foto’s: zaterdag zondag
Bij temperaturen van tegen de veertig graden moesten de rijders drie ronden van vijftig kilometer afleggen. Daarvoor kregen ze ruim twee uur per ronde. Drie proeven per ronde bepaalden het klassement. De Xtreme test was grotendeels natuurlijk van aard, uitgezet door een rivierbedding met veel losse keien, alles glad van het stromende water. De enorm stoffige crosstest zat vol met afhangende bochten op een keiharde ondergrond. Geen wallen dus, alleen maar glad stof. De endurotest in het wat koelere bos kende één lange slingerende klim over een geitenpaadje langs behoorlijke afgronden, gevolgd door een even lange afdaling met op het einde nog een technisch gedeelte in alweer een rivierbedding. Ook hier weer veel losse keien , vooral in de afdaling en het stof bleef lastig hangen in het dichte bos.
De meeste van de veertien Nederlanders, waaronder voor het eerst sinds lang een dame, Dakar rijdster Mirjam Pol, begonnen voorzichtig aan het karwei. Misschien te voorzichtig, of is het gewenning aan de vreemde ondergrond waardoor er op de tweede dag weer beter gescoord werd dan op de eerste?
In de E1 kon Ralph Hubers vooral door zijn zesde plaats op dag twee opklimmen naar de zevende plaats in het klassement. In de E2 had Erwin Plekkenpol vooral een gevecht met zijn knieblessure. Alex van den Broek was hier in zijn element en werd beste E2 rijder. In de E3 liet Mark Wassink vooral op zondag zien wat hij kan door zelfs de klassementsleider, de Tsjech David Cadek, voor te blijven. Wassink staat vierde in het tussenklassement achter de hier winnende Italiaan Paoli.
Bij de veteranen was het achter de succesvolle Knuiman, Erik Davids die de meeste punten pakte. Davids die op zaterdag nog met zijn gezicht op een steen viel, toen hij er voorover af ging op de endurotest, herpakte zich keurig met een vierde plaats op zondag en staat ook vierde in het tussenklassement.
Mirjam Pol moest op de eerste dag na twee ronden de strijd staken. Zij ontdekte dat op deze technische routes het haar nog aan snelheid ontbreekt en ze raakte buiten de toegestane tijdsoverschrijding. Op zondag was dat haar al na één ronde duidelijk, maar ze gaat ongetwijfeld terug komen.
De EK scores van het weekend in Italië:
Dag1:
E1: 1. Alessandro Zanni; 8. Ralph Hubers; 9. Rik Broer; 11. Jirry van Veen; 19. Ian Olthof
E2: 1. Michael Metge; 9. Alex van den Broek; 11. Erwin Plekkenpol; 16. Robin Nijkamp; 20. Ismo ten Velde; DNF Geert Snellenberg
E3: 1. Alessio Paoli; 6. Mark Wassink
Veteranen: 1. Fausto Scovolo; 3. Henk Knuiman; 6. Erik Davids; 20. Leo Moulijn
Dames: 1. Audrey Rossat; DNF Mirjam Pol
Dag 2:
E1: . Alessandro Zanni; 6. Ralph Hubers; 8. Rik Broer; 10. Jirry van Veen; 18. Ian Olthof
E2: 1. Luis Correia; 9. Alex van den Broek; 11. Erwin Plekkenpol; 14. Robin Nijkamp; 19. Ismo ten Velde
E3: 1. Alessio Paoli; 4. Mark Wassink
Veteranen: 1. Frederic Weil; 2. Henk Knuiman; 4. Erik Davids; 20. Leo Moulijn
Dames: 1. Audrey Rossat; DNF Mirjam Pol
Vooruitblik EK enduro Italië
Op naar Italië voor de derde wedstrijd om de Europese endurotitels. Het 700 zielen tellende gehucht Val di Nizza ligt een kleine 1100 km van huis en halverwege Milaan en Genua. Het ligt 400 meter hoog. Hoewel de thuisclub van Thomas Oldrati daar volgens mij een aardige enduro kan uitzetten, laten de foto’s op de clubsite vooral een maisplakproef zien. Het aanvullend reglement spreekt van een ronde van 52 km met drie proeven (niet nader aangeduid) en twee TC’s. De race-map laat een Xtreme test zien, een crosstest en een endurotest. Op zaterdag 4 ronden en op zondag 3 ronden, steeds om 09.00 uur starten. Wordt dit de wedstrijd waarin de Nederlanders hun klassement nog gaan verbeteren?
In de E1 staan Ralph Hubers en Rik Broer 8e en 9e; Ralph op 17 punten van het brons. In de E2 staat Erwin Plekkenpol 6e op 11 punten van het brons; Alex van den Broek staat 8e en Robin Nijkamp 9e. In de E3 staat Mark Wassink 4e en maar drie punten achter Gagnoud op de 3e plaats. Van Gagnoud won hij in Polen dik. Bij de Veteranen leidt Henk Knuiman met 1 punt voor nummer twee. Erik Davids staat vierde op vier punten achter Robeznieks, die hij normaal wel kan hebben. Kom op kerels, of moeten we het alleen van de “oudjes” hebben?
En!! Unicum. Voor zover mij bekend voor het eerst een NL dame aan de start bij een EK: Mirjam Pol gaat de strijd aan met de Francaises en met de leidster in het tussenklassement: Heike Petrick.
Met voorlopig 199 deelenemers op de lijst kan het een mooi weekend worden.
De Nederlanders, de Belgen en onze huisDuitser:
E1 Senior
BROER Rik KNMV NED KTM
HUBERS Ralph KNMV NED KTM
VAN VEEN Jirry KNMV NED YAMAHA
PIETTE Jonathan FMB BEL RIEJU
OLTHOF Ian KNMV NED TM
DESPONTIN Mikael FMB BEL RIEJU
BOTJES Robert KNMV NED KTM
VERPOORTEN Roel FMB BEL HONDA
MARTINY Jerome FMB BEL GAS GAS
E2 Senior
PLEKKENPOL Erwin KNMV NED KTM
VAN DEN BROEK Alex KNMV NED SUZUKI
Nijkamp Robin KNMV Honda
TEN VELDE Ismo KNMV NED KTM
VAN GINKEL Alex KNMV NED KTM
SNELLENBERG Geert KNMV NED YAMAHA
CREMER Cedric FMB BEL KTM
E3 Senior
WASSINK Mark KNMV NED KTM
TYHUIS Dinand KNMV NED GAS GAS
VETERAN
KNUIMAN Henk KNMV NED KTM
DAVIDS Erik KNMV NED YAMAHA
VOM BRUCH Carsten DMSB GER KTM
MOULIN Leonard KNMV NED KTM
DAMES
POL Mirjam KNMV Honda
125 4 takt
GOBERT Florent FMB BEL FANTIC
CHARLIER Nicolas FMB BEL FANTIC
2010 EK Italie, een hete donderdag
Een mooi dorpje dat Val di Nizza, alleen jammer dat het niet minstens 1000 meter hoger ligt en dus wat koeler is. Na de middag kun je hier eigenlijk geen proeven meer lopen en op de testtrack is het ook niet bepaald druk.
Testtrack? Ja, alles is er hier wel zo’n beetje en het ziet erg goed uit. Maar de paddock ligt er wat simpel bij en geen WIFI. Hé, ITALIA?!Ik denk dat jullie thuis alles wat je via de telefoon te horen krijgt, maar even voor de andere thuisblijvers in het Gastenboek moet zetten. Want van mijn kant zal het waarschijnlijk stil bljven. De enige optie is de computer van de burgemeester (daar mogen we dan om de beurt op, joppie!).
Nou, de proeven dan: zaterdagmorgen wordt ter verkenning als eerste de Xtreme gereden, niet tellend, daarna de crosstest en dan de endurotest (niet tellend in de eerste ronde) en dan net voor de TC Paddock de Xtreme, wel tellend. De volgende twee ronden steeds drie tellende proeven: CT, ET en XT.
De Xtreme is tegen de paddock aan: een kunstmatig begin met rioolbuizen en boomstammen, daarna de hele beek in de lengte langs de paddock. Er staat ook water in, net genoeg om bij het lopen de voeten nat te krijgen en om de stenen glad te maken.
De crossproef is op een akker tegen een helling aan in de volle zon; de groenbemesting zal er wel snel af zijn en dan gaat het stoffig worden tenzij de wind daar nog wat aan mee helpt. De proef is overal kort gestoken en bijna alle bochten liggen schuin. Tussen de vier en vijf minuten.
Dan de prachtige enduroproef; een uur en twintig mnuten lopen maar met snellere gedeelten zal die op de motor tussen 6 en 7 minuten duren. Eerst een lange klim op een geitenpad van gravel, losse steentjes en later losgetrokken stenen, gevolgd door een lange afdaling idem. Een beetje slingeren berg op en af met aan het eind weer de bedding van dezelfde beek. Bijna geheel onder de bomen dus schaduw maar denk ik geen wind en dus één stoftunnel. Het ziet er uit alsof het hier al een half jaar niet geregend heeft. ’s Middags dik boven de 35 graden en ’s avonds genieten de muggen van ons. Verder alles goed, alleen verrekt jammer dat er hier geen zwembad is.
2010 EK Italie, een even hete vrijdag
Op opnieuw een zeer hete dag is het inleveren om 10.00 uur begonnen. Nadat de mannen eerst om 8.30 uur nog een keer de crossproef zijn gaan lopen, maar ook toen werd het al warm. Mirjam Pol heeft vannacht van rioolbuizen gedroomd; ze waren inmiddels één meter in doorsnee. Ze ging voor het inleveren nog even oefenen op een paar kleinere die onderweg ergens lagen. Axiver.com doet de timing hier met transponders en er is wifi voor de paddock.
2010 EK Italie, een even hete vrijdag, deel 2.
Dankzij veel flessen water kon de keuring overleefd worden zonder dat er mensen flauw vielen. Technisch was alles in orde, alleen die ene mevrouw uit Nederland had de motor niet afgetankt. Dat komt morgen wel goed. Ragnar Katerbau had vanmorgen ook wat problemen in de pré-ride en dan vooral met de bepijling. Daardoor reed een deel van de voorrijders de endurotest niet.
Verder een mooie, asfaltvrije route met wat leuke klimmetjes die goed te doen zijn en enkele wat pittiger afdalingen. Wel alert blijven voor zwerfkeien. Op de motor viel hem de temperatuur nog mee (hij reed tussen 11.00 en 13.15 uur). De crosstest is glad doordat die knetterhard is en er staat nog wat groens op en er ligt nu al stof op. De Extreme test viel hem wel mee alleen de sectie met vijf stammetjes achter elkaar was lastig.
Stof gaat sowieso het probleem worden, vandaar dat er waarschijnlijk met twee per minuut gestart gaat worden, vanaf 09.00 uur en doordat er per ronde twee uur nodig is zullen er maar drie ronden per gereden worden. Alles voorlopig. Om 17.30 juryvergadering en om 18.30 opening en NL-briefing.
2010 EK Italie, zaterdag, dag 1
Het is nu al benauwd warm om 07.30 uur. Om 0900 uur gaan de eerste rijders op pad voor drie ronden van 2.03 uur. Tot de TC is het 53 minuten; het tweede stuk is 110 minuten. Ralph gaat als eerste om 9.42 (inleveren om 16.06); Mirjam als laatste om 10.34 uur (inleveren om 16.58 uur).
2010 EK Italie, zaterdag 17 juli, dag 1, CT1
Vanmorgen meteen naar de stoffige crosstest, voordat de hitte echt losbarstte. De foto’s spreken voor zich, al hadden wij er meer last van dan de rijders. Deze proef is wel erg glad door het stof op de knetterharde ondergrond. Mooie slidings dus en goed zichtbaar wie er echt kunnen remmen. Intussen had Jan van Veen er voor gezorgd dat Mirjam Pol voldoende benzine kreeg om TC1 te halen. Mirjam was zonder kleerscheuren over de rioolbuizen gekomen, maar het was aan de uitgang van de eerste, niet tellende Xtreme te druk om linksaf naar de benzine pomp en de bosjes te gaan. Dus moest ze de route op, waar ze Jan tegen kwam. De service van dat Gebben-Van Veen Team is onderhand grenzeloos. De rest van onze rijders kwam eerder vlot door de crosstest en ik zag bijna iedereen aanvallend rijden. Ben benieuwd. ’t Wordt nog een inspannende dag.
2010 EK Italie, zaterdag 17 juli, dag 1, XT2
De Xtreme test was in ieder geval niet stoffig, behalve het eerste stukje met de kunstmatige hindernissen. Het tweede deel in de rivier, daar had je dus echt een groot hart nodig. De Portugezen en meneer Szuster hebben dat en veteraan Scovolo ook.
Intussen beginnen de tijden hier een beetje te haperen. En doordat de rijders bij de TC’s zo’n 10 minuten over hebben, slaat de hitte wel toe; onder het rijden valt het mee.
Ook twee uitvallers: Geert Snellenberg zijn motor wilde alleen nog maar stationair lopen in de eerste endurotest. Ze zijn nog aan het zoeken naar de oorzaak. En Mirjam Pol had na de 2e ronde de koppakking lek (van haarzelf dan). De hellingen werden pittiger door meer glad stof erop en ze had wat tijd verloren met een gevallen collega. En ze begon teveel fouten te maken en dan wordt het hier link, dus gestopt maar gaat wel inleveren. Erwin Plekkenpol kreeg in de tweede ronde weer veel last van zijn knie en de tijden werden meteen slechter.
De tussenstand: bij de E1 Ralph 7 en Rik 8 maar de laatste XT staat er nog niet bij. E2: Alex 9 en Erwin 10, idem. E3: Mark op 4 maar weinig van te zeggen; twee proeven ontbreken nog en diverse niet uitgevallen rijders missen proeftijden. VET: Erik op 3 maar er missen nog drie proeven.
Eerst maar even op de paddock-wifi kijken.
2010 EK Italie, zaterdag 17 juli, dag 1, on-officiele uitslagen
Onofficiele uitslagen dag 1
E1:
1° 203 ZANNI Alessandro E1 Senior YAMAHA 37’48.300
2° 206 GERINI Maurizio E1 Senior HUSQVARNA 38’00.340
3° 201 LEBRUN Sylvain 0 E1 Senior HM HONDA 38’01.840
8° 208 HUBERS Ralph E1 Senior KTM 40’33.670
9° 209 BROER Rik E1 Senior KTM 40’33.990
11° 210 VAN VEEN Jirry E1 Senior YAMAHA 41’44.260
13° 227 VERPOORTEN Roel E1 Senior HONDA 42’05.280
19° 217 OLTHOF Ian E1 Senior TM 45’28.830
E2:
1° 302 METGE Michael E2 Senior HONDA 38’06.940
2° 301 EVANS Greg E2 Senior KTM 38’20.230
3° 303 DEVISY Arnaud E2 Senior SUZUKI 38’49.040
9° 308 VAN DEN BROEK Alex E2 Senior SUZUKI 40’07.680
11° 306 PLEKKENPOL Erwin E2 Senior KTM 40’45.280
16° 309 NIJKAMP Robin E2 Senior . 42’33.310
20° 318 TEN VELDE Ismo E2 Senior KTM 44’28.050
E3:
1° 405 PAOLI Alessio E3 Senior HM HONDA 38’17.410
2° 408 TELLINI Daniele E3 Senior KTM 38’45.950
3° 402 KAPAJCIK Robert E3 Senior KTM 38’50.370
4° 401 CADEK David E3 Senior KTM 39’11.343
5° 403 GAGNOUD Matthieu E3 Senior TM 39’14.161
6° 404 WASSINK Mark E3 Senior KTM 39’28.580
VET:
1° 528 SCOVOLO Fausto Veteran GAS GAS 40’10.250
2° 508 WEILL Frederic Veteran HUSQVARNA 41’59.078
3° 501 KNUIMAN Henk Veteran KTM 42’31.170
6° 504 DAVIDS Erik Veteran YAMAHA 43’35.990
20° 520 MOULIJN Leonard Veteran KTM 55’11.990
2010 EK Italie, zaterdag 17 juli, dag 1, wat er gebeurde ..
Erik Davids ging er in de laatste endurotest voorover af en heeft nu wat hechtingen in zijn wenkbrauw nodig. En het scheelt helaas een paar plaatsen; daar baalt hij van.
Erwin Plekkenpol had echt een hele dikke knie; morgenochtend beslist hij of hij van start gaat.
Geert Snellenberg start niet; de motor kwam niet in orde.
Ian Olthof had veel schrik voor de afgronden in de endurotest, dus daar ging het gas een beetje dicht. Verder werd het in de laatste ronde ook op de route erg heet en soms stoffig.
Robin Nijkamp was niet tevreden; hij vindt dat hij nog teveel zit te wrikken en wringen op de motor.
Alex van den Broek was na één ronde eigenlijk al een beetje moe maar daarna begon het al snel weer te lopen. Het waren wel zijn proeven.
Rik Broer liet vooral in de eerste twee crosstesten nogal wat liggen. De Xtreme en de endurotest liepen goed.
Ismo ten Velde had last van zijn maag, reden onbekend. De rest heb ik nog niet gesproken. Inmiddels trekt de lucht een beetje dicht; zou de voor vannacht voorspelde regen dan toch echt komen?
2010 EK Italie, zondag 18 juli, dag 2, hoezo regen?
De voorspelling is niet uitgekomen, dus dit wordt een net zo droge, hete, stoffige, prachtige endurodag als gisteren onder een nu al strakblauwe hemel.
2010 EK Italie, zondag 18 juli, dag 2, nog een halve ronde
Terwijl Leo Moulijn hier net aan zijn derde ronde begint, is er eindelijk iemand zo sympatiek om de deur van het Gemeentehuis open te maken en daar zit nou eenmaal de internet-verbinding binnen.
Weer een hete dag dus en Mirjam Pol is na één ronde gestopt. De rest gaat goed, ook de knie van Erwin Plekkenpol houdt het en de hechtingen van Erik Davids ook.
In de voorlopige lijsten doen de E1 mannen het beter dan gisteren en ook E3 Mark Wassink staat op dit moment mooi 4e. De tijden bij de veteranen liggen weer in de war maar Henk Knuiman rijdt bij de eerste drie.
2010 EK Italie, zondag 18 juli, dag 2, officiele uitslag
E1:
1° 203 ZANNI Alessandro E1 Senior YAMAHA 47’30.872
2° 204 REIS Gonçalo E1 Senior KTM 48’07.590
3° 206 GERINI Maurizio E1 Senior HUSQVARNA 48’18.784
6° 208 HUBERS Ralph E1 Senior KTM 50’49.730
8° 209 BROER Rik E1 Senior KTM 52’13.010
10° 210 VAN VEEN Jirry E1 Senior YAMAHA 52’56.550
18° 217 OLTHOF Ian E1 Senior TM 01.00’12.100
E2:
1° 333 CORREIA Luis E2 Senior YAMAHA 48’10.620
2° 301 EVANS Greg E2 Senior KTM 48’13.160
3° 305 FACCHIN Maurizio E2 Senior YAMAHA 48’55.420
9° 308 VAN DEN BROEK Alex E2 Senior SUZUKI 50’26.690
12° 306 PLEKKENPOL Erwin E2 Senior KTM 51’26.585
16° 309 NIJKAMP Robin E2 Senior . 53’06.560
21° 318 TEN VELDE Ismo E2 Senior KTM 55’21.710
E3:
1° 405 PAOLI Alessio E3 Senior HM HONDA 48’34.640
2° 402 KAPAJCIK Robert E3 Senior KTM 48’35.710
3° 408 TELLINI Daniele E3 Senior KTM 49’05.150
4° 404 WASSINK Mark E3 Senior KTM 49’56.550
Veteranen:
1° 508 WEILL Frederic Veteran HUSQVARNA 54’20.480
2° 501 KNUIMAN Henk Veteran KTM 54’36.120
3° 506 VIGAND Jean-Michel Veteran KTM 55’03.600
4° 504 DAVIDS Erik Veteran YAMAHA 55’54.930
DNF: Leo Moulijn
Dames:
DNF Mirjam Pol