In 2007 bestond nog het informele 50+ klassement. Daarvoor werd “De Smederij Lasbedrijf Jan Swinkels Trofee” in het leven geroepen door Jan Swinkels, Leo Brans, Alex Peters en webmaster Henk van der Spek. Inmiddels is de 50+ een officiële klasse bij de KNMV.
Tijd voor iets nieuws dus. In 2008 en de jaren daarna zal deze prijs uitgereikt worden aan de enduro vrijwilliger van het jaar. Om al die mannen en vrouwen in het zonnetje te zetten die het hele jaar, bij weer en wind, de schouders eronder zetten en enduro in Nederland mogelijk maken.
Van koffiezetters tot benzine-sjouwers, van bruggenbouwers tot proefuitzetters, van lintenknopers tot veegmachine-chauffeurs, van nummerborden-wassers tot vergunning-regelaars, van extremetest-bouwers tot parc-fermé bewakers, van parkeerwacht tot routecontoleur. Ze komen allemaal in aanmerking voor deze prijs.
In het introductie jaar werd de prijs meteen maar twee keer uitgereikt. Op de feestavond in Enter al aan Hennie Wullink, één van de mannen achter de Promotie Groep Dutch Enduro en ook nog manager van het WPM-KTM team en nog veel meer.
De andere vrijwilligers beker gaat dit jaar naar Jan Melssen uit Wijchen. Jan was op de feestavond verhinderd, vandaar dat we hem thuis opzochten om de beker te overhandigen.
Wie is Jan Melssen? Jan, inmiddels ruim 80 jaar oud, heeft jaren een BMW wegmotor gereden en is eigenlijk al zijn hele leven ondersteunend voor de noppensport. Eerst als lid van de motorclub Wijchen en fan van de zijspancross. Sinds 1976 als KNMV official tijdwaarneming. Bijna altijd samen met zijn meer dan 3 jaar geleden overleden vrouw Door. Dus ronden tellen bij talloze crosswedstrijden door het hele land.
Later raakte hij intensief betrokken bij de enduro en offroadsport.
Voor elke offroadrit zit hij achter de inschrijftafel voor de licenties.
Bij elke enduro verzorgt hij de plaknummers voor de daglicenties en zit ook achter de inschrijftafel voor de mensen die nog een licentie moeten hebben. Voor de Kampioensrit verzorgt hij de tijdlijsten met routenummers (ja, A, B en C tijd) en de routekaarten. De afgelopen Kampioensrit vergde weer zo’ n acht werkdagen, drie dagen in Enter en de rest thuis of in Arnhem op het KNMV kantoor. Die werkdagen thuis beginnen bij hem ’s morgens om zes uur en duren tot ’s avonds elf uur. Gemiddeld twee dagen per week is hij actief op het KNMV kantoor in Arnhem. Vele jaren verzorgde hij ook de Nederlandse vertaling van de FIM reglementen uit het Frans en Engels.
Allemaal als vrijwilliger.
Zijn betrokkenheid bij de endurosport leverde in 1995 het fraaie boekwerk “60 keer KNMV-Kampioensrit” op, een verslag in woord en beeld van 60 kampioensritten tussen 1925 en 1995. Compleet eigenhandig uit de vele archieven bij elkaar gesprokkeld, vormgegeven, gekopieerd enz. In 1997 verscheen het al even interessante boekje “Hans de Beaufort, de man achter de beker”, alweer na vele weken spitten in archieven.
In 2009 gaat hij gewoon verder met de werkzaamheden voor de enduro en de offroad. Daarnaast heeft Jan nog twee projecten onderhanden. Eén daarvan is het digitaliseren en rubriceren van het KNMV foto-archief. Het tweede is een boekwerk over alle Zesdaagsen vanaf 1923 waar Nederlanders aan deel hebben genomen. Een heidens karwei dat gestaag vordert, mede dankzij vele Nederlandse en buitenlandse bronnen en contacten. Ik kijk er nu al naar uit!!
Vandaar dat de jury, bestaande uit Leo Brans, Alex Peters, Jan Swinkels en Henk van der Spek met genoegen deze prijs overhandigde aan JAN MELSSEN.
Hennie Wulllink (links) kreeg zijn vrijwilligerstrofee al eerder op de feestavond in Enter: