Hallo allemaal ik ben in middel als weer ruim een week thuis en weer lekker aan het werk want de dagen dit jaar tikken snel af.
Ik wil graag mijn verslag aan jullie laten lezen over de Roof en ik zal het proberen kort te houden want ik kan en wel 10 A4tjes vol over schrijven.
Ik ben op 18-11 samen met Erik Buursema vetrokken naar Zuid Afrika om daar de Roof off Afrika te gaan rijden. De Roof is een hard enduro wedstrijd, en word ook wel gezien als de moeder van alle hard enduro wedstrijden. Het idee om de Roof dit jaar te rijden is ontstaan om dat ik niet ging deel nemen aan de 6 daagse enduro in Italië af gelopen augustus.
Erik is een mede Nederlandse collega enduro rijder die ik 2 jaar geleden heb ontmoet op een ander hard enduro evenement in Portugal, toen kwam de Roof ter sprake en werd de afspraak gemaakt dat als ik weer naar de Roof zou gaan dat Erik ook mee zou gaan. Zo gezegd zo gedaan en we hebben een plan gemaakt om samen de Roof te gaan rijden.
De eerste dag dat we in Afrika aankwamen stonden de motoren al klaar om naar wens te worden afgesteld 2 nieuwe KTM 300 TPI motoren. Er moesten wat kleine aanpassingen gedaan worden zoals tandwiel verhouding veering en stuur afstelling. Ook hadden we onze kleding kits al uit gepakt om de volgende dag meteen een lange dag de bergen in te gaan als training voor de echte wedstrijd.
We werden begeleid door mijn oom Carl van der Merwe, zijn huis was ook onze thuis basis in Ladysmith Zuid Afrika. Carl heeft alles voor ons geregeld, motor huur, accommodatie tijdens de Roof echt alles was voorbereid. Ook zou hij ons gaan begeleiden tijdens de wedstrijd.
Zaterdag hadden we de eerste motor training gedaan en mijn oom reed ook mee. In het begin was het erg wennen aan de motor en het navigeren ( rijden op GPS) maar gedurende de dag ging het steeds beter en kwam het vertrouwen er helemaal in. Erik ging ook lekker en het was voor ons ook gewoon een dag om van te genieten.
Op het einde van de dag werden we nog getrakteerd op harde regen en hagel (dat deed gewoon zeer die grote hagel stenen). Ook nog een lege benzine tank dus moest nog een stukkie duwen!! Maar het was wel een prachtige kennis making en voorbereiding voor wat ons te wachten stond.
De zondag erna alles weer schoon gemaakt en klaar gemaakt voor de Roof, woensdag zouden we vroeg gaan vertrekken naar Lesotho waar de wedstrijd plaats zou vinden. Tot die tijd even en paar dagen rust en konden we er voor zorgen dat alles tip top voor elkaar was.
Dag voor vertrek begonnen er al wel wat spanning kriebels bij mij op te spelen en ik denk dat ik ook voor Erik mag spreken.
Zoals gepland zijn we woensdag ochtend 5 uur vertrokken naar Lesotho en we waren rond 9 uur bij de grens. De grens controle verliep super makkelijk en we konden Lesotho in om vervolgens naar het Avani hotel te gaan om daar de inschrijving te gaan af ronden en om de routes op de gps te downloaden.
Inschrijving voltooid we kunnen nu echt van start gaan!!!
De inschrijving was soepel verlopen en we zijn door gereisd naar het plaatsje waar de start finish was. Thaba Bosiu Cultural Village Accommodation and Venue Lesotho (thevillage.co.ls) dit is de plek waar vanuit de Roof georganiseerd werd en waar ook het paddock was en waar wij dus ook ons kamp hadden op gezet. Woensdag was gewoon nog de dag van uit pakken en de tent en caravan klaar maken. Ook hier en daar al wat rond gekeken en ook al een strategie bedacht voor de wedstrijd want het kwam heel dicht bij en de zenuwen kwamen al opzetten.
Donderdag dag 1
Dag 1 bestond uit een time trail van 60 km en deze zal niet al te moeilijk zijn. De tijd zal de start plek voor dag 2 en 3 bepalen en uit eindelijk ook bij de totaal tijd op geteld worden.
De time trial startte ik vrij vroeg om dat er vaak op de technische stukken files komen en die wou ik vermijden. Het nadeel van vroeg starten is dat er nog weinig sporen zijn om te volgen en veel zelf moet navigeren. Het navigeren bleek ook nog wel lastig te zijn daar klaagde iedereen wel over dat de gps niet helemaal klopte met de route. Mijn time trail wou ik zo goed mogelijk rijden zodat ik de dag er op ook voorin kon starten. Dit liep helaas niet zoals gepland! Het rijden ging super de snelheid was super het gevoel was top alleen helaas maakte ik op moeilijke navigatie punten 2x een verkeerde beslissing waardoor ik 2x verkeerd reed. Dit koste erg veel tijd, tijd die ik niet meer goed kon maken. Ik had gehoopt op een top 15 in de time trail maar dat werd helaas een P30. Zeer teleur gesteld!! Maar dit was nog maar een fractie van de wedstrijd en het rijden ging op 2 foutjes na super dus ik had er nog de volle vertrouwen in.
Time trail P30 van de 85 zilver rijders met een tijd van 2 uur 7 min
Dag 2
Dag 2 werd een lange zware dag het weer was omgeslagen en het regende pijpenstelen. Dit maakte deze moeilijk race nog 5x moeilijker. Er zou een afstand afgelegd moeten worden van 180 km. Ik vertrok als 30ste en het eerste stuk ging al wel lekker ik was al een paar plekken gestegen en het rijden ging mij ondank de slechte en moeilijke omstandigheden goed af. Mij exacte positie wist ik de hele dag niet maar ik voelde wel dat het goed ging. Bij de eerste tank stop snel getankt en wat gegeten en door. Kort na de eerste tankstop was er een moeilijke klim waar veel rijders stranden en elkaar moesten helpen. Ik kon er redelijk door komen maar om dat er veel rijders voor mij op het pad stonden en er geen andere route naar boven was kon ik daar niet veel tijd goed maken en verloor zelfs denk wel 30 min alleen maar door het wachten en andere rijders voor mij te helpen. Na die moeilijke klim kwam ik op dreef en reed als de brandweer.
Ik haalde veel rijders in en alles liep lekker. Na al 6.5 uur op de motor gezeten te hebben en tankstop 2 nog niet in zicht wist ik dat het of een hele lange dag ging worden om de 180 km te halen of dat de wedstrijd zou worden ingekort. Met dus al ruim 6.5 uur op de klok zag ik op mijn gps dat de tankstop nog maar 8km was maar daar deden we wel ruim een uur over, we reden over een extreme stijle afdaling die wel voor eeuwig leek door te gaan. Na de lange afdaling was het een klein stukje tot de tankstop. Ik kwam net voor half 4 bij de 2de tankstop aan ik zat al 7,5 uur op de brommer en ik zat pas op km 90.
Ik werd daar uit de wedstrijd gehaald om dat het niet meer verantwoord was om door te gaan, de organisatie hadden een time bar gemaakt om vanaf 1500 uur iedereen die daarna aan kwam mocht niet verder maar kreeg wel de kans om de volgende dag wel te starten. Ik baalde als een stekker dat ik de time bar niet gehaald had, maar toen hoorde ik dat alleen de eerste 9 rijders die die vanmorgen gestart waren door waren dacht ik oke!! Ik was ruim en half uur later gestart vanmorgen dan hun dus op zich niet slecht. Ik was als 30ste gestart en ik vond het toen niet zo gek dat ik niet op tijd was.
Na de lange dag me kleding en alles weer klaar gemaakt voor de volgende en laatste dag, ook goed proberen te eten om toch maar zo veel mogelijk energie naar binnen te werken.
Dag 3
Op dag 3 verschenen er maar 21 rijders aan de start de rest was te vermoeid om nog een dag te kunnen gaan rijden off waren gisteren niet tot tankstop 2 gekomen. Het weer was helaas niet veranderd en het was nog net zo nat en regenachtig, ook had het de hele nacht door geregend dus dat zou betekenen dat het erg nat is in de bergen, veel water dat naar beneden loopt en riviertjes die hard zijn gaan stromen dus de route zou nog zwaarder zijn en moeilijker. Ik voelde mijn erg goed ik merkte dat ik fit was en best wel zelf verzekerd.
Start van dag 3! Naar eerste tankstop toe op km 17 ging het lekker alles ging goed, een paar mooie moeilijke klimmen en ook en paar stukken stijl naar beneden. Na de eerste tankstop kwam er een lang moeilijk stuk met veel klimmen, we rijden daar zo tussen de 2200 en 3000 meter hoog dus de lucht is dun en het was erg koud.
Het rijden bleef lekker gaan en ik had een mooi tempo, Ik reed de hele tijd in me eentje en moest veel navigeren want de sporen waren er niet of waren weg geregend, dus ik moest zelf de route helemaal uit zoeken. Na 40 km kwam er een lange beruchte klim genaamd Bushmans pas. Dit werd echt een klim van alleen maar martelen, duwen en trekken om boven te komen, door de regen was het erg glad op de stenen en tussen de stenen lag alleen maar modder. Gelukkig was deze berucht klim dicht bij een weg en een uit kijk punt dus stonden er veel mensen (vooral lokale bevolking) om de beste sporen aan te wijzen.
Eenmaal aan gekomen op de top van Bushmans was ik wel wat licht in mijn hoofd. Er volgde nog een klim om echt op de top van de berg te komen en daarna was er een lange downhill die ook voor eeuwig door bleef gaan en op sommige stukken zo steil naar beneden ging dat er 2 man van de lokale bevolking nodig was om de motor vast te houden terwijl ik hem van de steile stenen af liet glijden.
Na deze lange downhill was er nog 1 klim naar de finish die op zich goed te doen was, bij de finish aangekomen hoorde ik de speaker al mijn naam brullen en mijn feliciteerde met het finishen van de Roof 2021. GEWELDIG GEVOEL !!
En dat was het dan de Roof 2021!!! Drie dagen bikkelen en afzien maar wat een voldoening als je aan de finish komt iedereen is blij!! Mijn oom Carl me opa en ook Erik allemaal blij en opgetogen dat de finish is gehaald.
Dag 3 ben ik van de 21 rijders de nog zijn gestart 15de geworden, en in de totaal uitslag van de Roof off Africa 2021 in de zilver class ben ik ook 15de geworden en daar ben ik dan toch wel heel erg blij mee.
Erik was op de eerste dag een paar x hard gevallen en had gelukkig geen zware blessures maar had wel overal in zijn lichaam pijn. Hij had daarom ook besloten om de laatste dag niet meer te rijden en mijn te gaan supporten samen met Carl en opa Simon. Erik bedank voor de steun en het aanmoedigen!!!
We hebben de Roof uit gereden en zo is seizoen 2021 ten einde gekomen en kan ik terug kijken op een fantastisch jaar!
P9 in de Open Nederlands Kampioenschap enduro inter klassen E2/3 klasse
P13 in het enduro Europees Kampioenschap
P15 in THE ROOF OF AFRICA Silver class
Nadat ik mezelf had gewassen en geprobeerd heb om mijn zelf weer warm te krijgen hebben we een grote steak op de braai gegooid en een lekkere borrel gedronken om het te vieren en om het avontuur af te sluiten met een klein mini feestje.
Lesotho met je hoge ruige bergen wat heb jij het mijn weer moeilijk gemaakt wat heb ik het zwaar gehad, wat was het koud en nat maar wat heb ik weer van je genoten! Ik kom zeker terug om nog een keer door jou bergen te rijden, al hoop ik dan op wat beter weer met misschien een klein zonnetje!!
Ik wil heel veel mensen bedanken, natuurlijk jullie allemaal die dit lezen en al mijn sponsoren die dit financieel mogelijk hebben gemaakt, ! Gerco van der Vegt voor de super mooie Kenny enduro kleding, maar ook heel veel dank aan mijn familie in Zuid Afrika voor de steun en het ontvangen van ons, de gast vrijheid die jullie ons hebben geboden is ongekend namens mijn en Erik BEDANKT.
Ik wil mijn oom Carl bijzonder bedanken voor alle hulp met inschrijving en het regelen van de motoren en support tijdens de wedstrijd echt super blij mee.
Alfie Cox ktm voor de motoren en de service tijdens de race, motoren hebben het super gedaan.
Maar ook mijn familie hier in Nederland ben ik enorm dankbaar voor de steun die ik heb gekregen voor de Roof en ook tijdens het hele seizoen 2021! Het was een jaar van hard werken thuis in de zaak en op de enduro’s maar ik ben meer dan rijkelijk beloond door de vrijheid die jullie mijn hebben gegeven om dit allemaal te doen.
Ook ben ik trots dat ik mijn opa OPA SIMON mee heb kunnen nemen naar de Roof, ook opa heeft mij top ge support en opa heeft zeker weten zijn ogen uit zijn kop staan kijken van waar en hoe wij als rijders over deze berg passen heen moesten rijden.
Ik wil het hier bij laten want het verhaald word al wat lang. Er komen binnen kort nog wat plannen voor een sponsor borrel, we moeten nog even gaan bedenken hoe of wat maar er staat zeker wat in de planning voor jullie!!
Mvg chef en nogmaals bedankt iedereen