Dinsdag ochtend ben ik samen met 1 helper Bart Navis vertrokken naar de EK enduro in Tsjechië in het dorpje Kozojedy. Het was een kleine 900 km rijden dus was een beste rit in de bus met caravan er achter. Dinsdag middag bij aankomst een mooi plekje op het paddock gevonden en daar onze spullen allemaal uit gestald.
Woensdag en donderdag bestond vooral uit proeven lopen en de moeilijke punten op de route bekijken. De proeven waren erg mooi en niet al te moeilijk alleen de extreme proef was wat nat en er zaten een paar verraderlijke klimmetjes in. Echter leek de route van 55km mij wel erg technisch en er zaten veel moeilijke klimmen in. Ook zal de tijd om de route te rijden erg krap staan waardoor het moeilijk zou worden om op tijd bij de tijdcontroles te kunnen komen.
Vrijdag was de motor keuring en die moesten we na de keuring neer zetten in het parcferme waar je hem 5 minuten voor de start tijd zaterdag weer mocht op halen. Vrijdag avond hebben we nog de tweede helper Freekie van t Wout opgehaald van de lucht haven in Praag want Bart en Freekie gingen mij samen assisteren en helpen om door de wedstrijd heen te komen.
Dag 1 Startijd 9.16
De route begon lekker het eerste stuk viel nog wel mee wat betreft de moeilijkheid en het liep gewoon goed, eerste proef ging redelijk goed. Helaas een valpartijtje maar de dag was nog lang genoeg om weer tijd goed te maken. De dag verliep verder redelijk en de route was erg zwaar met veel lange klimmen er in. Ik heb in ronde 2 en 3 wat straftijd opgelopen maar daar deed ik niet moeilijk over. Om mij heen hoorde ik al dat er veel andere rijders uit waren gevallen en ver buiten de maximale straftijd zaten van 30 minuten. Ik zelf had een straftijd van 18 minuten tijd opgelopen maar toch uiteindelijk goed voor een 13de plaats in mijn klasse.
Dag 2
Dag twee werd het andere koek, het had namelijk zaterdag avond de hele avond extreem veel geregend en dus de route die al moeilijk was werd nog wel 2x zo lastig.
De eerste ronden had ik ook heel veel moeite met het rijden en had moeite om boven aan de bergen te komen door de gladheid en de motor werd ook een x zo zwaar door alle klei die er aan bleef plakken. Om me heen zag ik al veel mensen stoppen en opgeven maar dat was niet mijn plan ik wou door.
Onderweg nog een collega Nederlander uit een gat getrokken , hij was van een klim afgegleden in een diep groot gat en kon er onmogelijk uitkomen. Dit kostte ook weer tijd maar goed alles voor je collega.
Bij de eerste tijd controle kwam ik al veel te laat aan en na 30 min straftijd word je niet meer gekwalificeerd voor de wedstrijd. Maar ik besloot toch de dag uit te rijden, kosten wat het kost. Op de route naar de tweede time check had ik nog een probleem met mijn voorwiel en door de snelle hulp van mijn helpers kon dat snel opgelost worden. Na de eerste volledige ronden te hebben gereden zat ik al op een uur tijdstraf en ik had al heel diep moeten gaan om de eerste ronden af te maken en ik zal ook eerlijk zeggen dat ik er echt al helemaal door heen zat en echt niet meer verder kon/wou maar na een motiverende preek van mijn Freekie en Bartje en een telefoontje van pa uit Nederland ben ik toch weer opgestapt en door gegaan! Het was de hele dag afzien en nog eens afzien ik heb de motor soms nog maar net aan naar boven kunnen rijden en duwen. Maar het was voor mijn uiteindelijk elke minuut het zeker waard. Want wat heb ik een ervaring op gedaan deze wedstrijd. Wel de wedstrijd uit gereden helaas niet geclassificeerd wegens de tijd straf van 71 minuten.
Ik denk dat er op de eerste dag meer dan 250 rijders zijn begonnen aan de wedstrijd, op dag 2 zijn er 128 gestart. Van die 128 hebben er 66 alle ronden en proeven gereden ik was die nummer 66, voelde mijn net de bezemwagen kwam overall als laatste aan maar ik wou door! Deze info en data neem ik mee naar de volgende EK in Polen.
Maar ook was dit een hele goede test voor de Extreem enduro in Lesotho THE ROOF OFF AFRICA. Ik heb me daar voor ingeschreven en ga deze voor de tweede keer rijden, de eerste keer was in 2019 in de brons klasse en toen ook uitgereden! Nu ga ik mee doen in de zilverklassen en dat wordt een uitdaging!! Later daar over meer!!
The Roof of Africa 2021 – Powered by Motul
Deze EK had echt niet gelukt zonder de motivatie van mijn helpers ze stonden de hele dag klaar met drinken en eten en om de motor de service te geven op de stops!! Bedankt mannen!!
Ook heb ik voor deze wedstrijd een nieuw type banden gekregen van der Vegt motors en dat beviel super.
Maar waar ik nog het meest tevreden over was waren mijn remmen op de motor. Normaal ben ik heel hard op de achter rem en daardoor word hij erg heet waardoor ik de rem druk verlies. Maar nu heb ik een nieuw soort rem olie gekregen van Arthur Stam van MOBIL Totaal!! Hier door werden mijn remmen minder heet waardoor ik altijd optimaal kon remmen en ik met veel meer vertrouwen kon rijden. Super bedankt !!
Ik ben deze week echt naar de klote en moet echt herstellen, maar met mijn gedachten zit ik al bij de volgende wedstrijd de BK op 12 september in Verdun.
Mensen bedank en ik hoop dat jullie van mijn verslag genoten hebben.
Groeten CHEF