Mirjam neemt dit jaar deel aan de World Cup Baja als voorbereiding op haar deelname aan de Dakar rally!
Na een jaar afwezigheid bij de zwaarste rally ter wereld heeft Mirjam haar zinnen gezet op Dakar 2022. Alles staat bij haar in het teken van bereiken van de start op 2 januari in Ha’Il Saudi-Arabië.
WORLD CUP BAJA 2021
In februari van dit jaar reed ze haar eerste World Cup wedstrijd. Ze wist de Dubai International Baja 2021 op haar naam te schrijven en stond daarmee bovenaan het dames-klassement van de World Cup Baja 2021.
Twee weken geleden stond ze aan de start van de tweedaagse Baja Aragón in Spanje. “Eindelijk, na maanden sta ik weer met mijn motor aan de start van een internationale wedstrijd. Ik heb er ongelofelijk veel zin in!”, liet ze weten vanuit Spanje.
Maar dat het wel wat voeten in aarde heeft voordat Mirjam aan de start van een wedstrijd staat, dat laten we haar zelf maar eens vertellen:
MIRJAM VERTELT…
“Aangezien ik mijn eigen teammanager, logistiek manager, chauffeur en overige assistentie ben voor wat de motorwedstrijden betreft moet er tussen de wedstrijden door ook nog heel veel werk verzet worden. Informatie verzamelen, reglementen doornemen, inschrijvingen, betalingen, het boeken van hotels, het bestellen van spullen, ga maar door!
En niet te vergeten de technische kant van het verhaal. Ik huur dan wel een ‘kant-en-klare’ motor maar moet er wel zelf voor zorgen dat de veiligheidssystemen en benodigdheden besteld en geleverd worden. De motor moet opgehaald worden, vering testen, motor weer terugbrengen en dergelijke”, legt Mirjam uit.
Mirjam is behalve haar eigen manager en chauffeur ook haar eigen monteur…
On the road again / Trainingsdagen
Voorafgaand aan de baja Aragón had Mirjam nog twee trainingsdagen gepland. Ze vertelt verder: “Dat wilde ik graag omdat ik ten eerste al heel lang niet meer op harde ondergrond heb gereden. Ten tweede omdat ik de vering wilde testen en aanpassen. Ten derde omdat ik tijdens de baja Aragón voor het eerst met een gps zou rijden en niet met een roadbook. Via ons vaste rallyadres in Igualada Spanje had ik een monteur en routes geregeld.”
Vaccinatie
“Aangezien ik de laatste periode best wel druk ben geweest en twee dagen voor vertrek mijn tweede vaccinatie had gekregen, besloot ik op tijd te vertrekken zodat ik enige marge zou hebben mocht ik moe worden onderweg. Vrijdags verliep voorspoedig, s ‘avonds zat ik al ergens in het noorden van Frankrijk. Helaas was het zaterdag de eerste vakantiedag, pff, wat een drukte en ongelukken onderweg. Ik had gehoopt zaterdagavond al over te kunnen zijn, maar helaas kwam ik niet verder dan Bordeaux, ik had 12,5 uur over slechts 750 km gedaan… File, file en nog meer files.
Afijn, zondagochtend weer verder en halverwege de middag kwam ik op mijn eindbestemming Zaragoza aan. Zaragoza? Net had ik het toch nog over Igualada? Ja, klopt, maar dat was nog voor ik te horen kreeg dat de monteur die met mij mee zou gaan positief was getest op Corona, evenals zijn collega en werkgever.
In het ergste geval zou ik de routes per mail krijgen en alleen op pad gaan, maar er werd nog gekeken naar vrienden en familie met motor en enige kennis van de routes. Uiteindelijk vond Jordi Viladoms, oud fabrieksrijder en eigenaar van Viladoms rallystation, een vriend die wel twee dagen met mij op pad wilde gaan. Maar… wel rondom Zaragoza, op drie uur rijden van Igualada.”
Op pad dan maar met Jesús
“Maandag en dinsdag dus op pad met Jesús! En, Jesús sprak geen woord Engels, ik geen woord Spaans. Dus, communicatie met handen en voeten én Google translate! De eerste dag moest ik er duidelijk nog even inkomen. Het rijden en navigeren met de gps verliep vrij moeizaam. Na telefonisch overleg met HK-Suspension kon mijn vering op hun advies aanpassen en dat was een wereld van verschil; maandag hield ik Jesús op maar dinsdag kon hij mij niet meer bijhouden”, vertelt Mirjam over haar testdagen in Spanje.
Een baja-wedstrijd is andere koek dan een rally maar het zijn goede trainingswedstrijden. Zoals Mirjam het zelf omschrijft: “De start van de baja liet te wensen over maar ik heb de wedstrijd toch goed af kunnen sluiten. Tel daar de nieuwe leerzame ervaringen en enkele verbeterpunten bij, dan heb ik wel weer het één en ander om over na te denken.”
FIM HunGarian Baja 2021 – 6 t/m 8 augustus 2021
STARTNUMMER 7
Ondertussen is Mirjam alweer onderweg naar Hongarije.
Daar rijdt ze van 6 tot en met 8 augustus de HunGarian Baja 2021.
Ook deze wedstrijd telt mee voor de World Cup Baja 2021.
IT’S ALL ABOUT THE MONEY…
Mirjam: “Voor mij is de Dakar rally het hoogst haalbare in mijn tak van sport. Ik zie het als deelnemen aan de Olympische Spelen voor andere sporters. Wel met wezenlijke verschillen maar zeker ook met overeenkomsten. Zo worden mijn ‘Olympische Spelen’ elk jaar georganiseerd in plaats van ééns in de vier jaar. Maar ook bij mij staat het hele jaar in het teken van dé wedstrijd, ik train, sport, werk, eet, slaap en rust voor die twee weken in het begin van het jaar.
Financieel is er voor Olympische sporters vaak wel een vorm van ondersteuning. Daar kan ik niet op terug vallen maar daarentegen prijs ik mij gelukkig met sponsoren die mij ondersteunen. Zonder hen is het niet te doen om op dit niveau mijn sport te beoefenen. Ik zie hen dan ook liever als goede relaties waar ik in de loop der jaren een goede band mee op heb gebouwd en die ik ook graag wil promoten en zoveel mogelijk in de schijnwerpers wil zetten. Zo komen we telkens weer tot mooie dingen en goede prestaties.
Toch is het elk jaar weer een hele klus om mijn budget rond te krijgen. Zoals ik wel eens vaker heb gezegd; aan de start van de Dakar te verschijnen is het moeilijkste van de voorbereiding!”
DAKAR 2022, SAND ON THE MENU…
De Dakar inschrijving voor deelnemers op de motor is ondertussen gesloten, begin september heeft de organisatie van de Dakar rally wederom een bijeenkomst gepland. Dan zullen er meer details bekendgemaakt worden van de route…