Ver en mooi! Trophy Team wordt vierde.
Hoewel het zand soms hoge duinen vormde, konden de Nederlanders er goed mee uit de voeten. Het al snel tot vijf man gereduceerde Trophy Team toonde zich stressbestendig en reed naar een zeer goede vierde plaats. De uitslagenservice was slecht, de route mooi en de proeven gevarieerd en lekker.
Mijn foto’s: dag 6 / dag 5 / dag 4 / dag 3 / dag 2 / dag 1 / intocht
Maandag 16 juli 2007: Selectie bekend
De volgende rijders zijn door de KNMV geselecteerd voor het Trophy Team in de ISDE in Chili: Amel Advokaat, Alex van den Broek, Ralph Hubers, Erwin Plekkenpol, Hans Vogels en Mark Wassink.
Er wordt door de KNMV geen Junior Trophy Team ingeschreven.
Verder zijn de volgende clubrijders ingeschreven: Marco en Robert Elting, Dinand Tijhuis en Wim Gesink.
De start/finish locatie is het Golf Resort ten noorden van La Serena.
De dagindeling ziet er als volgt uit:
Day 1 and 2 will be 1 lap per day of approximately 240 km. There will be 5 time checks and 6 special tests.
Day 3 and 4 will be 1 lap per day of approximately 250km. There will be 5 time checks and 6 special tests.
Day 5 will be 1 lap of approximately 240 km. There will be 5 time checks and 5 special tests.
Day 6 will be a short ride of 30 kms to the final Motocross.
Donderdag 9 augustus 2007: Ticket geboekt
Na enig aarzelen gooi ik er ook dit jaar weer wat euro’s en vakantiedagen tegen aan. Mijn vliegticket is binnen en ik zal 9 november ter plaatse arriveren.
U kunt dus opnieuw een live verslag met foto’s vanuit Chili verwachten op deze site van deze hobbyist. Deze site is namelijk geen commerciële activiteit; vandaar ook de oproep rechtsboven op de pagina.
Woensdag 29 augustus 2007: 590 deelnemers geregistreerd
Op de website van de organisatie valt te lezen dat er inmiddels 590 deelnemers staan genoteerd uit 30 landen. Uit Chili zelf komen 120 deelnemers; andere “grote” landen zijn USA en Argentinië met 43 rijders elk. En nu maar hopen dat de Amerikaanse container op tijd is….
Donderdag 11 oktober 2007: Varia
Geen Belgisch team:
Onlangs is bekend geworden dat België geen teams stuurt.
“… De kosten voor deelname bleken te hoog en bovendien
waren de mogelijkheden om een volwaardige ploeg samen te stellen te
beperkt. Manager Philippe Borguet concentreert zich nu al op de editie 2008….”
Dat is maar goed ook, want kort na Nieuw-Zeeland hoorde ik een mooi verhaal over de kansen die de Belgische bond toen liet liggen. Er was namelijk een sterrenteam rond met, niet gelogen: Everts, Smets, Bervoets, Ramon, Strijbos en Boonen. De bond zat alleen nogal in zijn maag met de enduro-toppers in eigen land en bedacht toen dat de jonkies maar eerst twee BK’s moesten rijden om te laten zien dat ze het konden. Daar is de boel op afgeketst en het vervolg is bekend: een eenzame, geblesseerde Smets in de NZ-regen. Had toch mooi kunnen zijn, of niet?
De paddock in La Serena Chili komt op een mooi plekje:
LA SERENA GOLF PREPARES THE PADDOCK
With only one month left for the inauguration of the 2007 ISDE, the city of La Serena and the Serena Golf, are preparing themselves to receive the international delegations
The Serena Golf is found 10 kilometres north of the town center. It is a field of great extensions, where beautiful vacations apartments can be seen, golf courses, a club house and a long beach bathed by the Pacific Ocean with an avenue of palm trees.
It is precisely in this avenue that the organization of the Six Days has located the heart of the paddock, which will count with tent sections (30 countries and 580 riders in competition), containers, motorcycle washing area, commerce area, office and press, casino and parking lot, among other things. The motocross race track –for the 6th day of competition -will be set meters away from the sport center, where the motorcycles will be departing and arriving day by day.
Building and organizing the paddock is in the hands of Horta Producciones, who promised to make it a comfortable sector, modern and functional for every rider and team.
These day, in la Serena, the president of the Italian Bergamo Club, Andrea Gatti, is supervising the tracks, different works and advances together with the general coordinator of the event, the Chilean, Pablo Levalle.
In the picture, the street where the different companies and brands that support this ISDE 2007 will be exhibited.
Maandag 15 oktober: Routes en startlijst bekend
De Chileense organisatie heeft de startlijst en de routes gepubliceerd.
Dit zijn definitief de Nederlanders met startnummer:
17 Ralph Hubers NED KNMV 250 Yamaha E1 World Trophy
87 Amel Advokaat NED KNMV 450 KTM E2 World Trophy
89 Alex van den Broek NED KNMV 450 Honda E2 World Trophy
103 Hans Vogels NED KNMV 449 Yamaha E2 World Trophy
163 Erwin Plekkenpol NED KNMV 490 Honda E3 World Trophy
179 Mark Wassink NED KNMV 300 KTM E3 World Trophy
241 Wim Gesink NED KNMV 250 KTM E1 BMCC Westerbork
512 Dinand Tijhuis NED KNMV 300 GAS GAS E3 BMCC Westerbork
555 Marco Elting NED KNMV 450 Yamaha E3 BMCC Westerbork
Lijkt me een historisch laag aantal.
De routes:
Dag 1/2: ten zuiden van La Serena in de kustzone, een aanrijroute met een lus; 6 proeven op 4 uitgezette plaatsen; nr 1 en 2 worden ook op de terugweg aangedaan.
Dag 3/4: ten oosten van La Serena, richting de bergen. Proef 2 op dag 3 telt niet, zal dus wel een enduroproef zijn. Dag 3 daarom maar 4 tellende proeven op 3 uitgezette plaatsen. Dag 4 tellen ze alle vijf.
Dag 5: ten Noorden van La Serena; de proeven in de kustzone; de route lijkt meer door heuvels etc te lopen. Vier uitgezette proeven die allemaal 2 keer aangedaan worden, dus 8 tellende proeven.
Dag 6: nog geen informatie bekend.
Ook over de lengte en/of tijdsduur van de routes is geen informatie voorhanden. Het geheel wordt afgewerkt op acht verschillende proeven.
Maandag 22 oktober: 521 rijders uit 30 landen
An “excellent” number of competitors – says the Organization committee of the 2007 ISDE- will gather the upcoming month of November at the historic city of La Serena.
The first rider to start will be the Finnish, Jari Mattila.
Even though there were more than 580 pre-registrations, there were almost 60 riders that didn’t comply with the date limits established by the Particular Rules of the event, therefore being excluded from this planetary appointment. Besides this, 521 riders its an ideal number considering the rate at which each motorcycle will pass through each race circuit of the IV Region (maps are already available on the webpage, as well as the list of riders and the technical/administrative verifications).
There are 30 countries, with 20 adult teams; 15 junior teams; 5 women’s club (Sweden, France, USA, Germany and Chile); 104 clubs and 20 individual riders.
Maandag 5 november: Kansen voor Nederland?
Ik zit nog even hier, dus voorlopig (en straks) is er nieuws via het Weblog van Tiehuus. Voorspellingen vind je op Offroadchampions. Ons Trophy Team wordt 8e, achter onder andere Australië en de USA, denken ze daar.
Zelf denk ik dat dat Nederland op dit moment sterker is dan die twee landen en dat een 6e plaats haalbaar is.
Zelhem is voor de Team-rijders gelukkig blessurevrij verlopen, want mij is geen reserverijder bekend. Verder zag ik daar veel snelheid, maar wel met verstand. Dat is logisch als je drie dagen later al vertrekt naar de Olympische Spelen van de Endurosport.
De meeste Nederlanders vertrekken op dinsdag en komen op woensdag aan. Nederland heeft op vrijdag de Administratieve en de Technische controle. De Zesdaagse begint op maandag 12 november.
Zelf vertrek ik op donderdag en kom vrijdagmiddag aan in La Serena. Kwestie van even shoppen voor een goedkoop ticket en hotel. Want, waarde lezers, even een in Zelhem veel gehoord misverstand wegwerken: ondanks de uitstekende samenwerking met de KNMV is het niet zo dat ik in opdracht van of op kosten van de KNMV naar Chili ga. Dat was alleen in 2005 in Slowakije (gedeeltelijk) het geval. Pure liefhebberij dus, wel gelukkig dit jaar met een bijdrage van TwinAir, waarvoor dank.
Vanaf zaterdag als vanouds: verslag, foto’s, links met live-tijden en alles wat er verder nog leuk of belangrijk is.
Donderdag 8 november: Nog even vliegen……
en dan gaat het feest beginnen. Het begint nu toch wel hevig te jeuken. Vooral met die plaatsjes van Tiehuus op zijn weblog.
Zaterdagavond om 20.00 uur is de opening. Het is dan in Nederland 24.00 uur. Tot vrijdag laat of zaterdag.
Vrijdag 9 november 15.00 uur: he he, ik zie motoren!
Al twee taxi’s versleten en de huurauto’s zijn ook op, maar dat zien we later wel. Na ca 24 uur reizen zal er wel een beetje onzin uitkomen, vandaar kort.
Het schema is gewijzigd en de Nederlanders leveren pas morgen in.
Hier dichtbij S/F is het super klapzand en op een deel van de proeven ook. Eén proef gaat door een rivier bedding met stenen tussen de 5 en de 25 cm groot. Nu even op zoek naar de Nederlanders en de pré-rider die er geweest zou zijn. Kunnen we het uit de eerste hand horen.
Want teksten als: “..het wordt vreselijk jagen op de route door het klapzand..” en dan uitgesproken door een Hongaar die bij de Duitse buren zit?! Hmmmm.
Vrijdag 9 november 21.30: Pré-rider tevreden
Ja, we hebben een pré-rider; niemand minder dan Corné van Oorschot. Hij heeft al één Honda beschadigd, maar weet de mannen wel honderd en één dingen te vertellen. Dat het lang niet alleen zand is en dat op diverse proeven de demping wel een beetje zachter mag. Er lopen ook al mensen met slijtvastere banden rond vanwege de vele stenen. Morgen wordt dag 5 nog gereden en Corné zal nu wel in bad/bed liggen; had de laatste twee jaar niet meer op de motor gezeten en liep wat stijfjes rond.
Intussen de startnummers:
17 Ralph Hubers E1 Yamaha 250-4
87 Amel Advokaat E2 KTM 450
89 Alex van den Broek E2 Honda 450
103 Hans Vogels E2 Yamaha 450
163 Erwin Plekkenpol E3 Honda 490
179 Mark Wassink E3 KTM 300
241 Wim Gesink KTM E1 250-4
512 Dinand Tijhuis E3 GasGas 300
555 Marco Elting E3 Yamaha 290+ 2-takt
Zaterdagavond om 20.00 uur Chili tijd de feestelijke opening met een parade vanaf de vuurtoren; dat begint dus ongeveer in de voortuin van het KNMV hotel. Maar ik meld me waarschijnlijk voor die tijd nog wel, vanuit het perscentrum of vanuit Hostal El Punto, eenvoudig maar.. met WIFI.
Zaterdag 10 november 12.30 uur: Ze zijn er klaar voor
De Trophy rijders en de drie club rijders zijn er klaar voor. Terwijl Corné van Oorschot (met dubbel O) zijn zeer gewaardeerde pré-ride voortzet, vandaag is de route van dag 5 aan de beurt, hebben de rijders hun motoren ingeleverd.
Ja, ik was gewoon te laat, maar ik heb nu wel een auto.
Kan ik tenminste zelf die woeste verhalen over metershoge cactussen langs de route gaan checken. Vanwege de 8 cm lange stekels krijgen de rijders een pincet mee en de service posten ook. Op sommige plaatsen wil je niet vallen.
Nog twee dagen voorbereiding, vooral aandacht voor de serviceposten, het materiaal en de indeling, telefoon lijsten en noem het maar op. Het loopt prima vandaag onder de oranje tent in een strak zonnetje.
Straks worden er nog proeven gelopen en komt Corné terug met meer nieuws.
Vanavond om 20.00 uur de opening.
Alle dagen wordt er om 08.00 uur (12.00 uur bij jullie) gestart. Op dag 1 en 2 gaan we voor 253 km en A-tijd 7 uur + 15 min sleutelen.
Zaterdag 10 november 16.00 uur: Dag 5 is de mooiste
Na de perspresentatie van vijf Damesteams is het moeilijk kiezen, maar Corné weet het zeker. De route van dag 5 is de mooiste, vooral door de behoorlijk lange stenen en rots klimpartijen en het gebied Dunas met Dakar duinen. Als dat dan een koppelingsdeksel, een rempook en een kettinggeleider kost van de gehuurde Chileense 250X; kleinigheidje. Er kwamen nog zes vingerhoedjes olie uit (ondanks de reparatie met kneedpasta) dus waarschijnlijk hadden ze op de fabriek ook een beetje olie bespaard.
Zelf had hij alleen maar vijf verse cactusdoorns opgelopen. Ook op deze route zijn de tijden goed te doen. En, zoals elke dag afwisselende proeven, sommige in het zand en andere op het hard met hoogteverschil.
’s Morgens de perspresentatie van de damesteams die voor een eigen Worldcup rijden en voor een eigen medaille klassement. Als Lulu dan maar niet te hard gaat, anders blijven ze met al dat goud zitten.
En de Chileense dames lijken niet alleen jong, ze zijn het ook. Geen probleem: met toestemming van hun ouders krijgen ze vervolgens een ontheffing van de staat om deze zesdaagse zonder rijbewijs te rijden.
Niet zo moeilijk als de president(e) van Chili in het comité van aanbeveling zit, toch?
Tussendoor de uitnodiging ontvangen voor de presentatie van Griekenland 2008. Eén van de big bosses werkt toevallig bij AMB en doet toevallig de tijdwaarneming voor het WEC. En ja, hij vindt dat de transponder lussen beslist in de grond moeten liggen, wat volgens hem niet zo’n probleem is bij finishpoortjes van 90 cm breed.
Dus gauw aan beginnen. Kost één keer geld maar zeurende rijders kunnen die in drie jaar afschrijven. Dan nog 100 huurtransponders voor de daglicenties erbij en klaar.
Hebben we tenminste nooit meer dat ge-oh in het Gastenboek, want dat word ik wel zo beu. Altijd als ik even weg ben begint er een of andere klojo met een fakenaam te stangen en gaan er gelijk weer een paar anoniem op in (de goede inhoudelijke reacties bedoel ik niet).
Kom eens een keer langs met je ogen open, dan zie je dat de verhoudingen hier uitstekend zijn, in alle opzichten.
Dag 1, intussen, kent heel wat route gedeeltes met code 3 en 4; volgens de organisatie zware stukken dus, waarbij sommige secties met 1.19 uur van TC3 naar TC4 ook lang genoeg zijn. Daarbij zal, door het erg fijne zand, het zelfs op de zandgedeelten stoffig zijn en inmiddels stijgt de temperatuur. In de paddock is het met een frisse zeewind nog amper 20 graden, maar verder weg tussen de cactussen zal het nek verbranden worden, omdat het erg helder kan zijn hier. Soort wintersport zonnetje. (Erg hè!).
De opening zal ik morgen weergeven want na dat feestje zijn jullie allang naar bed/disco/kroeg enz (doorhalen wat niet van toepassing is).
Zondag 11 november 11.11 uur: Koude intocht
Tsjonge, wat duurde het weer lang en wat werd het fris gisteravond. Het feestje was grotendeels georganiseerd met het oog op de live? tv uitzending. Ook niet onbelangrijk, maar met name voor de rijders is het staan en hangen van half acht tot 11 uur niet fijn. Ergens bij de 2e ronde van de ongetwijfeld beroemde tenor waren de meesten hem dan ook gepeerd. Het altijd aardige volksdansen met trekzak (accordeon) muziek werd gemist. Gelukkig hebben we een zeer solide helpersteam, dus het bordje (waar helaas “Holland” op stond, terwijl we toch echt volgens de “N” van Nederland achter de Mexicanen aan moesten lopen, werd steeds trouw omhoog gehouden en Aaldert ontfermde zich over de vlag.
Mooi dat vervolgens bij de officiële openingsdaad door veel hotemetoten alle vlaggedragers nogmaals het podium op moesten.
Zie hem staan!!
Het vuurwerk daarna hebben we helaas gemist want de lokroep van maar één Budweiser in het KNMV helpershotel op maar 50 meter afstand werd te groot. Oh ja, wil de laatste Nederlander die hierheen vliegt even twee dozen bitterballen meenemen. Jan Advokaat begint langzaam aan onhandelbaar te worden door de afkick verschijnselen en de Chilenen begrijpen maar niet wat hij nou wil kopen.
We begrijpen intussen dat het bij jullie nog steeds enduroweer is. Logisch rond de 11e van de 11e. Hier wordt het steeds vroeger minder fris; eerder lekker bedoel ik.
De mannen (en vrouwen) zijn op dit moment alle kistjes aan het klaar maken en ook daar zie je weer goede routine, georganiseerd optreden – loopt lekker. ’s Kijken of er al wat nodige wedstrijd-spanning te ontdekken is en wellicht vanmiddag even de proeven van morgen langsrijden.
Vanavond om 18.00 uur presentatie Griekenland.
Zondag 11 november 16.45 uur: Starttijden dag 1 bekend
17 Ralph Hubers E1 8.05
87 Amel Advokaat E2 8.27
89 Alex van den Broek E2 8.27
103 Hans Vogels E2 8.32
163 Erwin Plekkenpol E3 8.51
179 Mark Wassink E3 8.56
241 Wim Gesink E1 9.14
512 Dinand Tijhuis E3 10.36
555 Marco Elting E3 10.49
Vanmiddag met Wim Gesink richting de verste proef van dag 3/4 geweest, achter Vicuna. De beroemde rivierbedding waar je kunt verliezen maar niet winnen. Zo’n 75 km naar het oosten was het een stuk warmer en droger, net als de rivierbedding. Er komt geen water aan te pas, tenzij je naast het bruggetje stuurt. Een rare, kort gestoken hots knots proef.
Maandag 12 november 12.00 uur: LIVE TIJDEN LINK
Ok, iedereen gezond van start. Om 8.00 uur onder een grijze hemel de eerste en om 10.49 Marco Elting als laatste Nederlander, terwijl de zon doorbrak. Na 1 minuut mochten ze meteen een echte klapzand proef in. Er wordt B-tijd gereden dus 7 1/2 uur totaal.
Het wordt snel warm want er is weinig zeewind. Zes proeven vandaag.
Proef 1 en 6 is dezelfde Acerbis proef bij S/F. Proef 2 en 5, Burrito, ook. Preof 3 , Cabrito, is de CACTUS proef. Proef 4 Gaviota probeer ik nog te halen.
Maandag 12 november 18.00 uur: Mark Wassink geblesseerd
Wat een stof en wat een pech voor Mark Wassink. Natuurlijk rijden die mannen hard en hij schijnt in proef 3, Cabrito, een gat gemist te hebben. Heeft de proef niet afgemaakt en is met de ambulance voor controle naar het ziekenhuis. Hij gaf zelf aan niet meer te kunnen rijden; iets met de knie of het onderbeen of de enkel. Sterkte Mark met deze teleurstelling.
Stof zat dus, zie de foto’s van proef 4.
Dit wordt een zware zesdaagse. Volgens de jongens die binnen zijn is ook de route pittig; veel Bergeijkse zand-knippen-paden, afgewisseld met stenen-paden en veel stof. Naast de paden is te link, dus weinig rust en de proeven zijn aan de snelle kant. Bij proef 4 kwamen zeker de clubrijders al zeer verspreid binnen en weinig minuten met drie man. Van de dames miste ik daar al de helft.
Vanmorgen nog wel even leuk: de Chileense dames hadden het enduro-theorie boek nog niet uit en ze stopten dus braaf bij de 20m lijn, waar weer zo’n Acerbis mannetje zat op te letten. Die stuurde hen toen maar verder.
Intussen worden er wel sterke proeven gereden door ons Trophy Team. Vogels 6e op de laatste proef en 5 man bij de eerste 36.
De laatste clubrijders moeten om 18.30 uur binnen zijn; ze zitten nu nog volop in de laatste proef. Het wordt een latertje en op dit moment zijn proef 3 en 5 nog niet online.
Maandag 12 november 22.00 uur: Nederlanders dag 1
Scratch Eigen klasse
14° 103 Vogels Hans E2 Yamaha 31’45.001 (6e)
37° 163 Plekkenpol Erwin E3 Honda 32’36.079 (10e)
45° 87 Advokaat Amel E2 KTM 32’42.345 (17e)
55° 89 Van de Broek Alex E2 Honda 32’58.636 (23e)
66° 17 Hubers Ralph E1 Yamaha 33’19.072 (17e)
xx 179 Wassink Mark E3 KTM DNF
182° 555 Elting Marco C3 Yamaha 37’24.819 (12e)
209° 512 Tijhuis Dinand C3 GASGAS 38’12.759 (22e)
392° 241 Gesink Wim C1 KTM 48’06.271 (86e)
De clubrijders, klasse resultaat binnen de clubrijders. Clubteam BMCC Westerbork 44e van 98.
Van de 496 starters zijn er voorlopig nog 447 geklasseerd.
Dinsdag 13 november 09.00 uur: Op naar zware dag 2
TROPHY TEAM OP 6 na dag 1. Frankrijk leidt voor Finland en Italië.
Nog geen teamuitslagen te vinden en ga rechtstreeks naar proef 3 met de cactussen. Kan het ook niet even vragen op het perscentrum dus.
Het is net als gisteren bewolkt, maar dat zal wel weer wegwaaien.
Dinsdag 13 november 22.00 uur: Lang en stoffig
Kijk maar naar de foto’s, genomen op proef 3, Cabrito en de rest bij S/F. Ben lang onderweg geweest en ook gewacht op de clubrijders. Wist ik veel dat de live tijden niet lekker liepen.
In ieder geval is iedereen netjes binnen; heb van de clubrijders alleen Dinand niet gezien.
Vandaag is er meer over de weg gereden na TC5; in de juryvergadering werd veel geklaagd over stukken route die te slecht werden, vooral voor clubrijders en andere mindere goden, zoals de WT rijders van Mexico, Griekenland en noem er nog maar een paar. Veel geschud met de handjes gezien over die stutter paden, dus een route aanpassing.
Die Caselli zit wel goed, voor hem zit een lege minuut en een minuut met 1 man erin. Plekkie heeft al 12 keer dezelfde Colombianen in moeten halen.
Hier op het perscentrum ook niet meer info dan op de live tijden pagina.
Misschien later nog of morgen vroeg.
Eén deel van de rijders heeft in proef 2 tegen een helling aan liggen martelen.
Op de terugweg kregen ze die proef nog een keer, maar toen was die helling er uit gehaald. Was ook van dat bakpoederstof zonder grip. Die proef laat dan ook weer rare tijden zien bij sommige rijders; ik denk dat de jury het vanavond nog druk krijgt.
Dinand is gestopt; te weinig tijd gehad voor de voorbereiding en daarom ging hij toch een beetje kapot op de zware route; een paar keer gevallen.
Morgen gaan we naar het oosten op een nieuwe route van 268 km en 7.04 uur A-tijd. Vier proeven, de S/F proef twee keer, de nieuwe proef Brillador alleen op de terugweg en proef 3 bij Vicuna, de rivierbedding.
Dinsdag 13 november 22.30 uur: Onofficieel
Scratch na 2 dagen:
15e Hans Vogels
31e Erwin Plekkenpol
40e Ralph Hubers
42e Amel Advokaat
50e Alex van den Broek
190e Marco Elting
385e Wim Gesink
DNF Dinand Tijhuis
Onofficieel staan we 5e, maar de straftijd van Paul Edmondson gaat er weer af, dus nog steeds 6e maar iets ingelopen op Engeland.
Woensdag 14 november, dag 3: Nieuwe route
Leider Finland had gisteren al problemen met 6e man Eero Remes en hij ging vanmorgen na lang sleutelen met 23 minuten vertraging van start. Dus zij zijn nu net zo kwetsbaar als wij (er tellen immers 5 resultaten per dag).
Australie op 7 gaat Chili voorbij maar pakt op dag 2 vier minuten meer dan Holland.
Op Plekkie na heb ik de Team rijders allemaal zien starten, met goeie zin.
Volgens Corné, en die kan het weten, wordt het een prettiger route vandaag. Ik ga naar de rivierbedding-proef, nr 3 bij Vicuna.
Op dit moment doen de live-tijden het weer. Let op, proef 2 wordt vandaag niet geklokt.
Woensdag 14 november, dag 3, 17.50 uur:
Weinig meegemaakt vandaag, behalve een aardbeving, een vreselijke boel stof, enorme hitte in het dal van Vicuna, Plekkie het koppelingsdeksel stuk, Alex de achterkant kort, Amel een koprol in proef 4. Daarna wilde de motor alleen nog maar linksaf. Maar dat is allemaal al weer opgelost.
Een enkel detail morgenochtend in de 10 minuten sleuteltijd.
Dat alles op een nieuwe route van 268 km en 7.04 uur A-tijd. Vier proeven, de S/F proef Acerbis twee keer, de nieuwe proef Don Juan alleen op de terugweg en proef 3 bij Vicuna, de rivierbedding. Vicuna was allemaal stenen in de rivierbedding en gruwelijk heet. Salminen ging er daar hard af en verspeelde tijd. De Fransen leken goed te gaan en ook diverse trialrijders. Alex werd hier 14e in de E2. Plekkie beschadigde hier zijn deksel. Echt een proef om met verstand te rijden, want weinig te winnen en veel te verliezen.
Proef 4, Don Juan, telde niet op de heenweg. Een echte special in line, lange helling af, draaien, swingpaadjes met stenen en rotsen, veel kontewippers, diverse kleine op en af stukken en tot slot een mooie klim het dal uit. Daar lag dus al weer voldoende glijpoeder.
Overigens proef 1 vandaag: plaatsen 12, 13 en 15 in de scratch. Ja, dat is een zandbak met heel snelle stukken, maar dan waren de jongens toch goed wakker. Die proef rij je namelijk 1 minuut na de start.
Officieel staat het team op de 6e plaats na dag 2. Na vandaag is nog even wachten op de lijsten.
Standen t/m dag 2: dag2 eigen klasse/nadag2 eigen klasse/nadag2 scratch
Ralph Hubers 8/12/41
Amel Advokaat 17/18/43
Alex vd Broek 23/22/51
Hans Vogels 9/8/16
Erwin Plekkenpol 9/11/32
Wim Gesink 86/83/385
Marco Elting 17/15/193
Dinand Tijhuis DNF Dinand had de pijp leeg; te weinig voorbereiding en dit is geen flauwe zesdaagse. Nog 409 van de 500 rijders/sters in het klassement na dag 2.
Woensdag 14 november, dag 3, 19.35 uur: onofficieel
Stand na dag 3: nadag3 eigen klasse/nadag3 scratch
Ralph Hubers 12/41
Amel Advokaat 19/45
Alex vd Broek 20/50
Hans Vogels 7/15
Erwin Plekkenpol 10/42
Marco Elting 15/181
Wim Gesink staat niet in de uitslag vanaf proef 3.
Donderdag 15 november, dag 4, 07.15 uur: Consolideren
Zeker voor veel clubrijders wordt het vandaag overleven. De teamrijders staan er nog goed op; Amel wat last van de knie.
Vandaag moeten ze zo min mogelijk verliezen. Duidelijk is wel dat de stenen proef bij Vicuna en de endurotest Don Juan niet echt Hollands zijn. De endurotest telt vandaag wel op de heenweg, dus 5 proeven.
De officiële uitslagen van dag 3 staan er nog niet op; verwacht ik zo tegen 08.00 uur , net als gisteren. De startlijst wordt vanmorgen in elkaar geschoven.
Donderdag 15 november, dag 4, 13.15 uur:
Dag3 nog niet online; ’t wordt een zooitje zo.
Official WT na dag 3: 5e op 23 seconden achter de Engelsen en hun langzaamste man, Chris Hockey, ging vanmorgen met een gebroken duim van start. Of hij dat uithoudt op die stenen? Ook McConnell is geblesseerd aan zijn arm. De Zweden zijn een man kwijt en hadden er één met pech, vandaar Holland van 6 naar 5.
Plaats 4 komt in zicht, als de mannen vandaag goed doorkomen. Weliswaar is Tom Sagar het snelst in proef 2, Don Juan, maar Hans en Ralph reden daar ook top 30 en vóór Paul Edmondson. Proef 2 is die enduro test waar Hans gisteren rond de 70e plaats reed en waar Amel stuiterde. Die deed het nu dus even beheerster. Op proef 1, de zandbak bij S/F, zaten er meer in de top30 en de Engelsen gingen daar niet zo goed.
Alex even gevallen in de 1e proef.
De jongens zijn nu door proef 3, de rivierbedding. Daar winnen we nog steeds niks. Nu even bij Zweden en Italië in de paddock kijken.
Donderdag 15 november, dag 4, 17.00 uur: allemaal binnen
En dat kunnen ze niet allemaal zeggen. Finland was Remes al kwijt en nu ging in de laatste proef de motor van Salminen stuk. Hij werd er uit geduwd en vervolgens nog 500 meter door de duinen naar de pré-finish. Of die zich daar nog uit praat? (Dat is eerder deze week een Italiaanse junior overigens wel gelukt). Zijn motor staat keurig in het parc-fermé; Italië is inmiddels nr 177 Belotti kwijt, de rest van hun WT is binnen. Frankrijk is nog compleet, Engeland ook.
Als Finland er tussen uit valt, staat Holland 4e. Als ze sneller waren dan Engeland, staan ze 3e. Hoger kom ik nog even niet en Salminen had een tijd van 6.37 op de 5e proef waar hij stuk ging.
Kortom, rustig blijven en morgen verder zien. Intussen waren er vandaag technische problemen voor Alex van den Broek. Carburateur of gasschuif niet lekker; heeft de motor 100 keer aan moeten trappen en was ’s avonds aardig versleten. Maar laten we hopen dat het met de nieuwe gasfabriek, die er al op zit, goed komt. Amel had weer een bodemonderzoekje en moest het stopknopje even toespreken. Verder weinig bijzondere verhalen en dat is heel goed voor deze ook weer zware 4e dag; tricky en verraderlijk en er gebeurd zo maar wat maar team Nederland doet nog volop mee inclusief alle trouwe helpers, die de hele week aan de bak mogen. En natuurlijk het KNMV drietal niet te vergeten en Mark Wassink die er steeds bij is en Corné; die zie je ook steeds op de goeie plek.
Voorlopige stand na dag 4: nadag4 eigen klasse/nadag4 scratch
Ralph Hubers 11/35
Amel Advokaat 18/44
Alex vd Broek 23/54
Hans Vogels 8/15
Erwin Plekkenpol 9/38
Marco Elting is binnen en alles nog ok.
Donderdag 15 november, dag 4, 18.15 uur: Zweden?
Ok, beetje vreemd: we hebben hier een printje met Offical WT after day 3 waarop Zweden naar de 10e plaats is gezakt. Op de internet lijst staat Zweden er echter weer gewoon tussen. Inmiddels ligt hier een printje met: Unoffical WT after day 4: met ook Zweden op 4 maar Nederland op 5 want sneller dan de Engelsen. Italië op 1 voor Finland, want die staan er ook nog gewoon op, hoewel op de officiële wedstrijdsite de foto al staat, waarop Salminen geduwd wordt.
Meneer Flierhuis krijgt nog een mooie avond.
O ja, morgen een nieuwe route, naar het noorden. 257 km en 7.02 uur A-tijd. 8 proeven, de zandproef S/F dubbel, de endurotest Don Juan dubbel en twee nieuwe zandproeven, ook dubbel (La Mesa en Delfin).
Vrijdag 16 november, dag 5, 08.00 uur: Nederland op 4
Het is officieel nu; Salminen is er uit en daarmee is Finland gezien. Het Nederlandse team staat daarmee op een prachtige vierde plaats, zo’n 2 minuten achter Zweden en 1 minuut voor de UK. Nu gaat het er om dit minimaal vast te houden. Italië leidt voor Frankrijk.
Daarvoor krijgen ze 7 proeven vandaag; de proef bij S/F wordt alleen ’s morgens gereden i.v.m. het prepareren van de slotcross-baan.
Behalve de endurotest Don Juan zijn het allemaal zandproeven; van de nieuwe is er één vlak en één heeft wel hoogteverschil. Ik ga daar nu heen. Hopen dat de live-timing een beetje werkt.
Vrijdag 16 november, dag 5, 15.30 uur: bijna binnen
Terwijl de mannen binnen komen na een prachtige dag, zijn ze hier nog niet verder dan “Unofficial day 4”. Fijn. Op die lijst is Nederland dan wel 4e!!
Individueel na dag 4 eigen klasse:
Ralph Hubers 10
Amel Advokaat 16
Alex vd Broek 21
Hans Vogels 7
Erwin Plekkenpol 9
Het is maar welke lijst je gelooft.
Vandaag een super dag met twee erg mooie nieuwe proeven.
Het begon natuurlijk weer na 1 minuut bij S/F met de Acerbis proef, dan op naar de endurotest en daarna een nieuwe proef 3, La Mesa.
Vooral proef 4, Delfin, snel en tegen een helling/heuvel van ca 200 meter hoog, nog wel wat bakmeel bochten en een mooie, echt zand, afdaling naar de finish op het strand. Na een mooie route lus naar het noorden van bijna 3 uur, werd die proef weer aangedaan als proef 5, gevolgd door nieuwe proef 6 en tot slot endurotest 7, Brillador. Dat was een bekende van dag 3/4.
Vrijdag 16 november, dag 5, 19.30 uur: Allemaal binnen
Unofficial WT; nog steeds op de 4e plaats, anderhalve minuut voor de UK.
Scratch einde dag 5 (eigen klasse):
1. Aubert
2. Caselli
3. Tarkkala
13. Hans Vogels (6e)
27. Ralph Hubers (9e)
33. Erwin Plekkenpol (9e)
47. Amel Advokaat (18e)
57. Alex van den Broek (24e)
161. Marco Elting (16e)
Dit is volgens de doorgetelde proeflijsten; kan dus nog veranderen. Ik hoop wel dat ze voor de slotcross, die om 10.00 uur Chili tijd begint, het klassement voor elkaar hebben.
Dat is eigenlijk het enige dat een beetje begint tegen te vallen. Verder is het hele evenement, volgens iedereen, super strak en goed georganiseerd.
Wel wat kleinigheden vandaag: Alex net op tijd op het startpodium en geen verse achterband, Erwin weer een lekkend dekseltje en ook Corné zijn kettinggeleider vond een andere Honda. Amel zonder achterrem in de endurotest en Ries Vogels is vaste klant bij het plaatselijk las-bedrijf. En zo zal er nog wel meer geweest zijn.
Het is een zware zesdaagse geweest; er zijn er tot vandaag al ruim 150 uit.
Ergens tussen gisteren en morgen: jury’s??
Afschaffen of beperkingen opleggen.
Komt tegen 24.00 uur Chili tijd het Duitse jurylid het gezamenlijke Neder-Duitse hotel binnen, waar ik net mee aan het evalueren was met de Nederlandse helpers, vertelt hij dat de jury zaterdagochtend om 07.30 verder gaat vergaderen en dat daarom het tijdschema voor de slotcross nog niet definitief is. Waarschijnlijk beginnen ze om 09.00 uur met de clubrijders maar de toppers wellicht pas om 17.00 uur.
Kortom, het was een mooie 5-daagse (nul kilometer route morgen) maar het venijn zit in de staart. Ik denk niet dat de Bergamo-Italo’s daar veel aan kunnen doen. Lijkt me meer gedoe tussen landen.
Intussen zitten we hier wel met een stapel “unofficial lijsten” en een slotcross die erg stoffig gaat worden. Ik hoop dat het goed komt.
Zaterdag 17 november, dag 6, 14.30 uur: Slotcross begonnen
Het werd laat bekend, maar om 09.00 uur is het slotcrossen dan toch begonnen op een verbazingwekkend stofvrij parcours. Een imposante zandbak, dus koren op de molen van onze jongens.
Dat wordt nog een mooi potje als om 17.00 uur Chili tijd de snelste drie groepen na elkaar gaan starten. Eerst Ralph in de E1 groep; om 17.30 uur de drie E2 mannen en om 18.00 uur mag Erwin het karwei afmaken.
Intussen heeft Marco Elting al gereden in de snelste C3 groep; hij blijft waarschijnlijk net buiten het clubgoud. (Clubrijders hebben een eigen klassement dit jaar).
Verder sprak ik een vriendelijke official uit Italië of Mexico. We werden het er snel over eens dat het hier super goed georganiseerd was, maar daarna viel het woord jury. Ach, zei hij met zuidelijke berusting: “You can’t mix water and oil”. En: “Misschien volgend jaar maar vier landen in de jury en geen 30. Laten we het hopen.
Inmiddels staan de unoffical lijsten van dag 5 online.
Kleine wijzigingen, maar Nederland nog steeds op 4. Op 1.30 minuut voor de Engelsen; dat moet vastgehouden kunnen worden in het zand. Gisteren werd immers, met veel zandproeven, de afstand met 1 minuut vergroot.
Scratch einde dag 5 (eigen klasse):
1. Aubert
2. Caselli +22 seconden
3. Tarkkala
13. Hans Vogels (6e)
27. Ralph Hubers (10e)
33. Erwin Plekkenpol (9e)
48. Amel Advokaat (18e)
60. Alex van den Broek (24e)
161. Marco Elting (16e)
Zaterdag 17 november, dag 6, 20.15 uur: TROPHY TEAM 4e!!!
Door solide te crossen heeft het Trophy Team de prachtige 4e plaats behouden.
Ralph Hubers mocht als eerste. Na een redelijke start viel hij achter de eerste tafel en lag toen één na laatste. Na nog een incidentje ging hij er eens goed voor zitten en reed zomaar naar de 6e plaats achter winnaar Salvini. En, naar zijn 7e gouden medaille!!
Dan de E2. Amel miste het starthek een beetje, moest naar de binnenbocht en dat pakte heel goed uit. Plaatsje of drie/vier en Hans er kort achter. Alex ging iets behoudender van start en dat was ook niet onwijs op de steeds zwaarder wordende baan. Aubert gaat als een komeet en zet er een heleboel op een rondje. Hans gaat zonder te vallen (dat deed hij al in de opwarmronde) Amel voorbij naar plaats 6 en goud. Amel wordt 10e en Alex 34e, beiden zilver
Als uitsmijter de E3 op de nu echt zware baan.
Tarkkala wint voor Wicksell en Caselli wordt 3 (dat viel hem niet mee). Erwin stuurt vlot naar de 4e plek maar op de zware baan valt er een Chileen in zijn voorwiel en ze krijgen de fietsen niet uit elkaar. Hij haalt toch nog balend en met hele dikke armen plaats 10 en goud.
E1: 1 Mattila; 2 Guerrero, 3. Salvini, 9 Ralph Hubers
E2: 1. Aubert, 2. Belometti, 3 Llunggren, 6. Hans Vogels, 16 Amel Advokaat, 24. Alex van den Broek.
E3: 1. Caselli, 2. Tarkkala, 3. Planet, 9. Erwin Plekkenpol.
World Trophy: 1. Italie, 2. Frankrijk, 3. Zweden, 4. NEDERLAND.
Junior Trophy: 1. Spanje, 2. Frankrijk, 3. Finland.
Tenslotte, Marco Elting wordt mooi 15e in de C3 klasse.
Henk van der Spek.