* De details van de 43e editie van Dakar, die van 3 tot 15 januari in Saoedi-Arabië zal worden gehouden, werden vanmiddag bekendgemaakt via een online presentatie die werd gedeeld op de digitale platforms van het evenement. Een route van 7.646 km die start en finisht in Jeddah, inclusief 4.767 km klassementsproef, zal de deelnemers in staat stellen om de strijd aan te gaan met elkaar en de Saoedische woestijnen.
* Ondanks de coronacrisis, heeft een groot aantal deelnemers zich toch ingeschreven, waardoor er 321 voertuigen op de deelnemerslijst staan, waarvan er 16 uit Nederland komen. Naast de 108 motoren, 21 quads, 124 auto’s en SSV’s en 42 vrachtwagens die bij de start worden verwacht, zijn 26 voertuigen ingeschreven voor de nieuwe categorie “Dakar Classic”, open voor auto’s en vrachtwagens die vóór 2000 zijn gebouwd.
* Het parcours van 2021, dat geheel nieuwe etappes bevat, is gemaakt om de lengte en het aantal snelle secties te verminderen, en legt meer nadruk op de rij- en navigatietechniek. Het uithoudingsvermogen van materiaal en deelnemers wordt extra op de proef gesteld in een marathonetappe direct na de rustdag in Ha’il.
Een overwinning op zich
“We horen vaak dat deelname aan de Dakar een overwinning op zich is. Dit is zeker het gevoel dat zal heersen op 3 januari in Jeddah,” onderstreepte Dakar-directeur David Castera aan het begin van de presentatie van Dakar 2021. De voorbereiding en in het bijzonder de verkenning van de route moest worden uitgevoerd volgens een schema aangepast aan de reisbeperkingen. Ook de rally zelf zal worden gehouden onder ongebruikelijke omstandigheden, volgens een strikt protocol dat is ontworpen om maximale bescherming te bieden tegen de verspreiding van het Covid-19-virus.
Toch zal het grootste en zwaarste rally-evenement ter wereld alle ingrediënten bevatten die de Dakar maken wat het is, ‘voor hen die meedoen en de thuisblijvers doet dromen’, om het motto van de grondlegger, Thierry Sabine, te citeren.
Na een kennismaking met de Saoedische woestijnen in januari 2020 krijgen de Dakar-deelnemers van 2021 een nog diepgaandere les in aardrijkskunde. De route is meer dan uitdagend, maar ook beter geschikt om de gemiddelde snelheid te verlagen, de veiligheidsomstandigheden verder te verbeteren en de sportieve kwaliteiten van de deelnemers meer ruimte te bieden. De verwachting is dat die ingrediënten volop strijd mogelijk maken, zowel voor de topcoureurs die voor de overwinning strijden, als voor de amateurs voor wie het bereiken van de finish de grootste overwinning is.
Dakar 2021
Vorig jaar al kregen de deelnemers een paar keer pas een kwartier voor de start de beschikking over het roadbook. Dat zal in de 2021-editie voor elke etappe het geval zijn. Een volgende stap is het elektronisch roadbook, dat deze editie alleen nog voor de elite-rijders zal gelden. De anderen, plus de motorrijders, krijgen nog het ouderwetse papieren roadbook.
Om de veiligheid nog verder te bevorderen wordt een airbag-vest verplicht voor de motorrijders. Ook zullen zij voor gevaarlijke punten in de route, in het roadbook aangegeven met twee of drie uitroeptekens, een extra waarschuwingssignaal krijgen via de gps.
Zuinig zijn op het materiaal wordt nog belangrijker. De eliterijders krijgen minder banden ter beschikking (zes) en krijgen minder tijd om aan de machines te werken.
Een andere nieuwigheid, die minder te maken heeft met de competitie, maar alles met verantwoord omgaan met de omgeving en met energie, is dat het bivak in Neom volledig van schone zonne-energie zal worden voorzien.
De route
Voorafgaand aan de podiumstart zal er op zaterdag 2 januari een proloog zijn van 11 kilometer waarmee de startvolgorde voor de eerste etappe wordt bepaald. De route wordt afwisselend en uitdagend, met veel navigatie, maar ook veel zand. De gemiddelde snelheid zal drastisch omlaag gaan ten opzichte van de vorige editie. De etappes 7 en 8 vormen de marathonetappe, waarbij assistentie niet is toegestaan en de voertuigen in een parc fermée moeten worden gezet. Etappe 11 wordt gezien als de koninginnenrit.
Een overzicht van de route is te zien op YouTube
P zaterdag 2/1 Jeddah > Jeddah 11 km | 11 km
1 zondag 3/1 Jeddah > Bisha 622 km | 277 km
2 maandag 4/1 Bisha > Wadi Al Dawasir 685 km | 457 km
3 dinsdag 5/1 Wadi Al Dawasir > Wadi Al Dawasir 630 km | 403 km
4 woensdag 6/1 Wadi Al Dawasir > Riyadh 813 km | 337 km
5 donderdag 7/1 Riyadh > Buraydah 625 km | 419 km
6 vrijdag 8/1 Buraydah > Ha’il 655 km | 485 km
– zaterdag 9/1 Jeddah Rustdag
7 zondag 10/1 Ha’il > Sakaka (marathon) 737 km | 471 km
8 maandag 11/1 Sakaka > Neom 709 km | 375 km
9 dinsdag 12/1 Neom > Neom 579 km | 465 km
10 woensdag 13/1 Neom > Al-‘Ula 583 km | 342 km
11 donderdag 14/1 Al-‘Ula > Yanbu 557 km | 511 km
12 vrijdag 15/1 Yanbu > Jeddah 452 km | 225 km
De Nederlanders
De wereldwijde coronacrisis heeft zijn weerslag op het aantal deelnemers. Ook vanuit Nederland staan er minder aan de start. Twee motoren, drie auto’s, twee ssv’s en negen trucks met Nederlandse bestuurders gaan onderweg naar Jeddah. Daarvan nemen er vier (Gert-Jan van der Valk, Alexander Koot, Mitchel van den Brink, William van Groningen) voor het eerst het stuur in handen in de Dakar.
Motoren
25 Paul Spierings
115 Olaf Harmsen
Auto’s
306 Bernhard ten Brinke / Tom Colsoul
313 Erik van Loon / Sebastien Delauney
347 Tim Coronel / Tom Coronel
SSV’s
416 Kees Koolen / Jurgen van den Goorbergh
454 Gert-Jan van der Valk / Branco de Lange
Trucks
506 Martin van den Brink / Wouter de Graaff / Daniel Kozlovsky
511 Gert Huzink / Rob Buursen / Martin Roesink
515 Pascal de Baar / Jan van der Vaet / Stefan Slootjes
519 Maurik van den Heuvel / Wilko van Oort / Martijn van Rooij
523 William de Groot / Edwin van den Langenberg / Bart Gloudemans
525 Richard de Groot /Mark Laan / Jan Hulsebosch
528 Alexander Koot / Wesley van Groningen / Remco Aangeenbrug
529 Mitchel van den Brink / Richard Mouw / Wilfred Schuurman
537 William van Groningen / Co de Wit / Jacco van Groningen