Jan en ik zijn zondag 1 november vertrokken naar Marco de Canaveses in Portugal voor mijn GP debuut in de enduro. Dinsdag waren we dan eindelijk op de plek van bestemming, het was een lange reis. Ik had mooi een paar dagen om de proeven te lopen en een indruk op te doen hoe een enduro eruit ziet in Portugal, en dat was wel even wat anders dan in Nederland.
Vrijdag ging het Paddock open en konden wij het kamp gaan inrichten, de motoren laten keuren en ons zelf laten testen op Covid 19, gelukkig was de test negatief en ik mocht starten op zaterdag.
De eerste wedstrijddag was ik best wel zenuwachtig. Maar ik had er erg veel zin in. Met 14 min tijdstraf ben ik de eerste dag binnen gekomen, dus net op tijd want je mag 15 minuten hebben om gekwalificeerd te worden. Het was echt afzien, vooral omdat ik nog niet eerder zoveel stenen heb gezien en de hele dag regen maakte het zeker niet makkelijker. Op de moeilijke stukken ben ik de eerste dag vaak gevallen, dit kwam omdat ik niet goed wist wat ik op deze stukken moest doen. Dit koste veel kracht wat de dag niet makkelijker maakte. Met een zere schouder en veel schaafplekken ben ik vroeg naar bed gegaan om weer fit te zijn voor zondag.
Ook zondag was het bij de start al aan het regenen, niet geheel fit ben ik gestart aan de 2e dag. Na de 1e proef kwam ik weer op het moeilijke stuk aan waar ik de eerste dag al veel moeite mee had. De 2e dag was het nog zwaarder en doordat ik nog moe was van dag 1 dus wou het echt niet lukken. Daarom heb ik mede door wat nog in het vooruitzicht lag besloten om te stoppen met de wedstrijd.
Na een nacht goed slapen ben ik weer naar het paddock gegaan om de motor klaar te maken voor het volgende weekend. Na lang nadenken, want ik was erg teleurgesteld over het eerste weekend, om mij over te schrijven naar de makkelijkere cup klasse maar heb toch besloten om in de junior 1 enduro GP klasse te blijven.
Dinsdag heb ik samen met Jan en een aantal andere rijders nog een makkelijk rondje gereden om even weer een goed gevoel te krijgen. Woensdag en donderdag heb ik de proeven weer gelopen. Deze werden, net als de route, andersom gereden als het eerste weekend. Vrijdag hebben we ons opnieuw getest en deze keer weer negatief. Daarna konden we de motor weer laten keuren voor het weekend.
Zaterdag begon ik de dag, zonder regen, een stuk ontspannener dan het vorige weekend. Deze dag lekker kunnen rijden zonder al te veel fouten doordat de route een stuk makkelijker was en de ervaring die ik had opgedaan het eerste weekend. Aan het einde van de dag de motor met een nieuwe band zonder tijdstraf ingeleverd voor de 2e dag.
De zondag begon weer in de regen, gelukkig voelde ik mij een stuk fitter dan het eerste weekend. De proeven waren al een stuk zwaarder als de eerste dag en doordat het steeds harder begon te regenen werden deze niet makkelijker. De laatste ronde regende het zo hard dat de route op sommige plekken veranderde in rivieren. Het was een extreem zware dag. Maar gelukkig heb ik hem kunnen rijden met maar 3 minuten tijdstraf.
Ik ben op de 8e plaats gefinisht.
Wat ben ik blij dat ik hem het 2e weekend wel heb uitgereden. En ben ik een hele ervaring rijker.
Ik wil iedereen bedanken die mij op welke manier dan ook geholpen heeft, maar in het bijzonder Jan Olthof van Sherco Holland die met mij mee is geweest en mijn helper was in Portugal.