Na vorig jaar de Breslau rally te hebben gewonnen mocht Mirjam dit jaar, met startnummer 1, de rally openen. “Dat blijft bijzonder. Ik heb het ondertussen vaker gedaan, maar ik blijf het geweldig vinden om als eerste de route op te gaan. Geen spoortjes, geen hints, alleen jij en je roadbook. Voor veel rijders een nachtmerrie, voor mij ook de eerste paar keren, maar ondertussen vind ik het een prachtige uitdaging. Er staan geen sporen, jij bent de eerste en jij moet het spoor trekken.
Gezien het deelnemersveld schatte ik iedere dag top 10 te moeten kunnen rijden met klasseringen tussen een 5e en 10e plaats. Een vijfde plaats wanneer het allemaal mee zou zitten, een tiende wanneer het tegen zou zitten. Er was een serieus deelnemersveld en net als afgelopen jaar zag ik in Andrius uit Litouwen mijn grootste tegenstander”, aldus Mirjam.
Mirjam deed wat zij bijna altijd doet, een solide constante rally rijden zonder al te veel gekkigheid. Ze finishte alle dagen in de top tien en inclusief een pittige valpartij en een etappe-overwinning pakte zij daar uiteindelijk een mooie vijfde plek mee in het algemeen klassement.
Met dank aan Henkjan Somsen en truckteam Holten voor hun begeleiding, hulp en… gezelligheid!
MIRJAM OP VIER WIELEN…
Gelijk na de Breslau rally ontving Mirjam een telefoontje van de Nederlandse buggyrijder Kees Koolen ‘Mirjam, ik zoek nog een navigator voor enkele wedstrijden en ik zat aan jou te denken, lijkt dat je wat?’
Mirjam: “Nu ben ik al wel vaker gevraagd te navigeren in trucks of auto’s maar telkens kwam het agenda-technisch niet uit of leek mij de rijder/navigator niet de juiste combinatie. Maar Kees, dat voelde gelijk anders. Ik ken hem al jaren, een ervaren Dakarman waar ik in 2009 zelfs samen mee in één team heb gereden, beiden op de motor. Hij is de enige deelnemer ter wereld die in alle vijf klassementen de Dakar wist te finishen, respectievelijk op de motor, in de auto, op de quad, in de truck en in de SSV-klasse. De Can-Am Maverick X3 waar Kees het WK én ook de Dakar mee rijdt, is volgens hem wellicht een kleine auto om te zien maar supersnel en heel comfortabel waardoor je er gevaarlijk hard mee kan rijden.”
Mirjam staat al sinds jaar en dag bekend als de beste Nederlandse navigator bij de motoren. En zo kwam Kees Koolen uiteindelijk ook bij haar terecht: “Ik heb goede ervaringen met motorrijders als navigator. Mirjam ken ik al heel lang, ik weet dat ze nooit fout rijdt.”
VUURDOOP
En zo beleefde Mirjam een aantal weken geleden haar vuurdoop als navigator naast Kees Koolen in de Can-Am Maverick X3. De combi Koolen/Pol bleek prima te werken en daarom werd er koers gezet naar Spanje om een wedstrijd te rijden. In hun eerste wedstrijd wisten zij het podium te behalen, in Spanje een top vijf-klassering ook al finishten zij daar uiteindelijk niet met vier maar met drie wielen. Beide sporters gaan voor het hoogst mogelijke resultaat, ook als er onderweg een wiel afbreekt…
Duikbrevet gewenst
De tweede week van november werd er koers gezet naar Portugal, waar het team, nog eenmaal in deze samenstelling, deelnam aan de Baja Portalegre 500. Deze Baja is voor Koolen een belangrijke wedstrijd voor zijn positie in de WK-stand.
Mirjam: “Op dit moment staat Kees tweede in het klassement. Als reserve-navigator voor Kees wilde ik graag finishen omdat het team nog steeds een goede positie heeft in het Baja-wereldkampioenschap.”
Na de proloog volgden er twee wedstrijddagen die Mirjam niet snel meer zal vergeten: “Er was ontzettend veel regen gevallen, wat een water op de proef, zelfs de proloog was al helemaal kapotgereden. Maar de eerste special sloeg echt alles, zoveel water, pfff! We kregen na 30 km een paar stukken, nou ik ben niet snel bang maar ik dacht even; we gaan gewoon kopje onder! Het water liep tot boven het dashboard, ik kon de meters niet eens meer lezen. Alle vier de wielen raakten los, ben je ineens aan het drijven en maar hopen dat je weer op tijd grip hebt. Op kilometer 60 werd de special omgeleid. Leuk dat we een voorruit hebben en ik een regenpak aan heb, nu nog een duikbrevet!”
Technische special met écht stuurwerk
De tweede wedstrijddag kreeg de Can-Am helaas na 20 km problemen met de koppeling en kwam de snelheid niet meer boven de 100km. De special was niet te vergelijken met de grote waterpoel van gisteren, een stuk droger. “Het zonnetje scheen en het was echt een special voor Kees, technisch en met echt stuurwerk. Uiteindelijk zijn we in deze special als 16e geëindigd en 13e algemeen. Dus finishen is gelukt!”, aldus Mirjam.
Tevreden over tijdelijke samenwerking
Beiden kijken tevreden terug op de tijdelijke samenwerking. Mirjam ruilt haar ‘kantoor’ van de buggy weer in, om zich opnieuw te richten op het uitwerken van een nieuw meerjarenplan voor de nabije toekomst.
Kees gaat zich, samen met vaste navigator Jurgen van den Goorbergh, concentreren op de laatste wedstrijden voor het WK en natuurlijk de Dakar rally in januari 2021.
Dus geen carrièreswitch voor je, Mirjam?
“Nee hoor. De samenwerking met Kees is goed bevallen en wie weet kan ik vaker invallen als navigator, maar ik ben en blijf een motorrijder in hart en nieren. Hopelijk staan de eerste motorwedstrijden binnenkort weer op de agenda”, stelt Mirjam haar fans gerust.
HELAAS IS ER DIT JAAR GEEN PREPROLOOG WAAR HAAR FANS MIRJAM KUNNEN ONTMOETEN, MAAR… GELUKKIG HEBBEN WE DE FOTO’S NOG!
BLIJF GEZOND ALLEMAAL & TOT SNEL!