De zomer komt eraan en daarmee ook de opening van de inschrijvingen voor de Dakar 2021. Ja, zelfs in deze tijd vliegt de tijd voorbij. De afgelopen weken is er mondjesmaat al best wel wat informatie naar buiten gekomen m.b.t. de komende Dakar editie.
Vrijdag 12 juni zal de A.S.O. haar plannen presenteren tijdens een 40 minuten durende perspresentatie, waarna maandag 15 juni de inschrijvingen zullen openen. De inschrijvingen openen normaal gesproken een maandje eerder, maar zoals iedereen misschien wel kan begrijpen loopt dat dit jaar door de Covid-19 pandemie even iets anders.
Desalniettemin is er achter de schermen alweer flink wat werk verzet. De A.S.O. had een ambitieus plan ‘A’ met betrekking tot de route voor Dakar 2021. Er werd voorzichtig gekeken naar een route door Saudi-Arabië met Jordanië als uitbreidings-mogelijkheid.
Maar gezien de huidige gang van zaken is daar al vrij snel een streep doorheen gezet. Een nieuw land vraagt om veel reizen, nieuwe mensen ontmoeten en intensief overleg, wat op dit moment gewoon niet mogelijk is.
Plan ‘B’ is de rally wederom in zijn geheel in Saudi-Arabië te verrijden. Ik zeg prima plan, het land is groot genoeg en er is nog zoveel te ontdekken daar. Dat is dan nu ook de insteek van de A.S.O. met nog één slag om de arm; een plan ‘B+’:
Een samenwerking met de Verenigde Arabische Emiraten! Waarom dan wel een eventuele samen-werking met de VAE en niet met Jordanië? De VAE heeft veel rally-ervaring waardoor de communicatie en een samenwerking veel sneller en eenvoudiger verloopt.
Normaal gesproken komt de nieuwe route in april (pre-verkennen), mei (knopen doorhakken en de exacte route bepalen) en september (gedetailleerd roadbook schrijven) tot stand.
Nu is daar een nieuwe datum voor geprikt én een nieuwe tactiek. De grote lijnen worden op de computer uitgezet, dat is altijd al zo geweest, maar nu gaan ze het ‘routeteam’ opsplitsen.
Op 1 september vertrekken de eerste twee auto’s om de route te ‘openen’. Zo’n 2 á 3 dagen later vertrekken er weer twee auto’s en weer 2 á 3 dagen later de laatste twee auto’s. Alle overdag vergaarde informatie wordt ’s avonds overgedragen aan de volgende ploeg. En dat treintje gaat voortdurend door. Drie verschillende ploegen, met drie verschillende opdrachten, met telkens 2 á 3 dagen daartussen.
Er is een maand uitgetrokken om alles in één keer te doen. Ja, het is een uitdaging, maar haalbaar… en past wel een beetje bij Dakar…
Soms zit het mee, soms niet, maar wat er ook gebeurt, niet opgeven en ‘keep on going’.
Bezoek de website voor meer over Mirjam Pol.