DE KNOP OM
Door de slechte dag van gisteren moest Mirjam als nummer 96 starten. Deze etappe stond van tevoren als een ‘hele zware’ in de papieren en ook bij Mirjam was de special aan gekruist als een pittige. En dan wil je niet achter in het veld moeten starten. Maar ze wist de knop om te zetten en gebruik te maken van haar ervaring, nuchtere kijk op situaties én slim rijden.
Het gas erop houden
Het was erg koud op de verbinding richting de start van de special. Mirjam was hierop voorbereid en trok ongeveer alles wat ze aan extra kleding maar kon vinden aan. “Ik heb het niet koud gehad en dat is al een heel goed begin aan de special. Doordat ik achterin startte moest ik erg veel voorgangers inhalen. Door de harde wind ging dat prima want ik kon parallel rijden naast een andere rijder waardoor ik weinig risico’s liep en de snelheid er prima in kon houden. Het zat me deze etappe allemaal mee. In de speedzones rijden de meesten rond de 47 kilometer en ik hield 49 kilometer aan waardoor ik net ietsje sneller gas bij kon geven en daar heb ik toch zeker vier deelnemers ingehaald.”
Lekker slim rijden
“Ik heb lekker slim gereden vandaag. In de briefing gisteren werden we uitdrukkelijk gewaarschuwd voor een stuk tussen kilometer 240 en 290, voor een verraderlijke ondergrond. Ik wilde bij kilometer 241 net iemand inhalen en gas bij geven toen ik bedacht dat het wellicht verstandiger was om gewoon achter hem te blijven. ‘Hij navigeert ons hier maar doorheen, dan let ik wel op dat ik niet de mist inga op die stenen!’, bedacht ik me nog net op tijd. Hij navigeerde als de beste en ik bleef mooi op mijn motor zitten”, lacht Mirjam.
Ze rijdt nu tussen de rijders waar ze zich aan op kan trekken, die het tempo er goed inhouden en ‘dan komt een goede klassering vanzelf’, zoals Mirjam het zelf omschrijft.
Het was een zware etappe maar het resultaat mag er zijn; als nummer 96 starten en finishen als nummer 51! Op naar de dag van morgen…
_____________________ ETAPPE 5 _______________________
LOEIZWAAR!
Mirjam finisht vandaag als 59ste en ze was kapot. “Stel je voor dat we ook nog telkens het roadbook zelf moesten voorbereiden! Na zo’n dag als vandaag ben ik gebroken. Het is heel zwaar terrein en dat vraagt heel erg veel van mijn lichaam. Ik ben blij dat ik mij bij de Medicals kan melden elke dag om mij goed los te laten masseren want tjonge, tjonge wat een klappen krijgt zowel mijn motor als mijn lichaam te verduren, zeg. Zelfs de rijders in de trucks geven aan dat dit terrein wel heel erg zwaar moet zijn voor de motorrijders”, aldus Mirjam.
Zonder Sentinel
“Natuurlijk is het landschap en het terrein prachtig en vernieuwend maar voorlopig ben ik enkel bezig om stenen te ontwijken en de schade zoveel mogelijk te beperken. En dat is Dakar, ik weet het, de zwaarste rally ter wereld maar mijn lichaam is het daar nog niet zo mee eens! Vandaag was echt een dag dat het op kracht aankwam, fysiek werd er behoorlijk veel gevraagd. Op deze ondergrond kon je geen lijn houden en moest ik continu corrigeren en springen. In deze etappe zaten wel duinen maar het zijn andere duinen dan wij kennen in Zuid-Amerika. Niet zo hoog maar wel levensgevaarlijk. De achterkant van zo’n duin is ineens weer helemaal vlak en daar ging het bij mij vandaag ook even helemaal fout! Ik klapte vol op mijn navigatie-apparatuur en mijn Sentinel brak af. Daardoor ontving ik geen waarschuwingssignaal meer als er een snellere deelnemer in wilde halen. Dat is ook niet zo lekker voor je koppie, want daardoor rij je toch onrustiger! Maar goed, ik ben er nog, geef me niet zomaar gewonnen, verder ben ik er nog gewoon”, grapt Mirjam.
Veel uitvallers
Dat dat eigenlijk helemaal niet zo gewoon is, beseft ze nog niet echt. Met haar toch prima finishtijd dringt het nog niet echt tot haar door, dat ze nog maar één van de weinige Nederlandse motorcoureurs is, die in de race zit. En ook bij de topcoureurs vallen ze één voor één uit. Het deelnemersveld is, voor de rustdag al, behoorlijk uitgedund. In het team van Mirjam is het aantal deelnemers ook al met meer dan de helft ingekrompen.
Morgen wordt een hele lange dag, met heel veel kilometers ook aan verbinding en is de special een heel snel parcours. In het bivak is het team bezig haar motor beter aan te passen aan de omstandigheden waardoor de motor hopelijk wat stabieler wordt op deze ondergrond. Fotocredit: FOTOP.