Na de zomerpauze stonden nog 4 endurowedstrijden op het programma voor het BK Enduro 2019. De eerste in de reeks werd in Ouffet bij Luik gereden, daarna volgden Dinant en afgelopen weekend de wedstrijd in het Franse Verdun. Voor de eerste in deze reeks leidde Mathias Van Hoof het BK met 21 punten, maar daar kwamen grote veranderingen in tijdens de afgelopen 3 wedstrijden.
In Ouffet stonden 2 specials en 6 ronden op het programma. De eerste proef ging nog goed met een derde plaats voor de BETA rijder uit Herentals, maar in proef 2 haperde de motor door een elektrisch probleem. Daardoor gingen al enige plaatsen verloren. In het gesloten park werd de batterij gewisseld, en ging het even weer beter. Maar een uur later was die batterij ook leeg en viel de motor telkens stil. Mathias heeft dan alles geprobeerd en de machine uit de proef geduwd, om toch maar aan de finish te komen. Maar het baatte niet meer, de lader was kapot en trok de stroom uit de batterij. Daardoor moest de jonge rijder voor het eerst in zijn enduro carrière opgeven en met nul punten naar huis. Zijn naaste concurrent pakte de maximale punten en pakte zo de leiding in de tussenstand.
Een week later was het opnieuw BK wedstrijd in Dinant met de gekende 3 proeven. Met een volledig nieuwe, maar 100% standaard 350 BETA motor begon Mathias aan zijn 7 uur durende wedstrijd. Het was duidelijk dat hij in de drie snelle en droge proeven geen kans maakte tegen de snellere concurrenten, maar toch vocht hij als een leeuw voor elke seconde. Dat resulteerde in 2 mooie scratchtijden bij de Inters en wist hij steeds in de top 3 te blijven. Op het einde van de dag werd de laatste proef twee keer gereden en door een foutje bij de concurrenten wist hij op te klimmen tot de 2de plaats algemeen, goed voor 22 extra punten. Maar zijn naaste belager was net iets sneller en liep zo uit tot 7 punten.
Afgelopen weekend was het dan eindelijk nog eens een echte enduro wedstrijd in Verdun (FR) met 3 zeer gevarieerde proeven en een verbinding van bijna 90 km. Doordat het heel de nacht geregend had, was het spekglad…en dat speelde in de kaart van Mathias. Hier komen de stuurmanskunsten naar boven en niet het vermogen. Tijdens de 9 uur (!!) durende wedstrijd reed Mathias telkens aan de leiding met zijn standaard BETA 350 en achter hem werd het even heel spannend. Zijn directe concurrent voor de titel liet een paar steken vallen waardoor de virtuele stand plotseling er heel anders uitzag en Mathias aan de leiding zou komen in het BK. Maar jammer genoeg konden de anderen het tempo niet volgen en kwam de leider in de tussenstand terug. Vooraan hield Mathias een grote voorsprong en met 6 snelste tijden en …1 minuut en 6 seconden voorsprong op zijn naaste concurrenten in het BK wist hij deze voorlaatste wedstrijd naar zijn hand te zetten.
“Het was zo jammer dat die anderen niet achter mij konden finishen, dat zou veel betekent hebben voor het kampioenschap. Maar het zij zo, ik heb gewoon pech gehad in Ouffet, daar kon ik niets aan doen, dat is mechanische sport. Ik heb gevochten voor wat ik waard was en heb in Verdun laten zien dat ik nooit opgeef en blijf vechten. De finale in Walcourt wordt daarmee zéér spannend, het moet nog gereden worden. We zien wel wie er wint en kampioen wordt”, aldus de sportieve BETA rijder uit Herentals