Verdriet en vreugde gingen hand in hand
ALLE FOTO’S. De ISDE 2004: Het was een goed georganiseerd evenement, behalve de chaos op de slotcross. De prestaties van de Nederlanders zijn het aanzien meer dan waard; het Junior Trophy Team werd zesde! Daar gaat in de toekomst nog wat moois uit groeien. De echte vreugde blijft echter uit omdat aan deze ISDE, als gevolg van twee stomme dodelijke ongelukken, voor altijd de namen van Jos Pruijn en Sven Enderlein verbonden zullen blijven.
Nieuws op vrijdag 10 september
Op vrijdag avond hoop ik te arriveren, helaas, het ging niet eerder. Er moeten ook nog boterhammen verdiend worden.
Zaterdag 11 september 15.22 uur
Zo, de groepsfoto’s zijn gemaakt en de motoren zijn ingeleverd; dit alles zonder bijzonderheden. De motoren staan in Kielce tot zondag op 10 kilometer van de paddock en Start/Finish. Vandaar wordt zondag om 16.00 uur de Honorary Start gegeven en in kolonne het stukkie naar paddock en Start/Finish gereden. Dan gaan ze hier in Miedziana Gora bij de racebaan en de camping in het echte Parc-Ferme.
Vanavond de officiële opening. Zonder intocht volgens mij.
En … niks apenland hier, prima perscentrum zoals u ziet.
De Nederlandse deelnemers met hun startnummers:
13 | HUBERS | RALPH | YAMAHA | WT | E1 |
35 | TRAGTER | PEDRO | HONDA | WT | E1 |
37 | VOGELS | HANS | YAMAHA | JT | E1 |
61 | LAMMERTINK | ERALD | YAMAHA | JT | E1 |
99 | ISFORDINK | FRANK | KTM | WT | E2 |
111 | ADVOKAAT | AMEL | HUSQVARNA | JT | E2 |
126 | VISSER | MICHEL | HUSQVARNA | WT | E2 |
141 | VAN HUNNIK | BAS | KTM | WT | E2 |
163 | DAVIDS | ERIK | KTM | WT | E3 |
181 | PLEKKENPOL | ERWIN | KTM | JT | E3 |
244 | VAN VEEN | JIRRY | YAMAHA | C | E1 |
274 | KOCK | MIKE | KTM | C | E1 |
300 | SNELLENBERG | GEERT | HUSQVARNA | C | E2 |
330 | TIJHUIS | DINAND | GAS GAS | C | E2 |
345 | ZIJLSTRA | DENNIS | YAMAHA | C | E2 |
360 | HORDIJK | MARCEL | KAWASAKI | C | E2 |
381 | LUITEN | DICK | KTM | C | E2 |
390 | SCHUIZEMAN | HENK | KTM | C | E2 |
402 | NAAFS | CHRIS | HUSQVARNA | C | E2 |
418 | WICHERTJES | ERIC | KTM | C | E3 |
438 | SCHOLTEN | ERIK | KTM | C | E3 |
450 | WARMERDAM | COR | KTM | C | E3 |
Zondag 12 september 10.20 uur
Nieuwe foto’s van de opening zaterdag avond geplaatst.
We hebben een sfeervolle opening meegemaakt in een klein, intiem soort openlucht theater. Nederland marcheerde keurig uniform het podium op en de vele toeschouwers reageerden enthousiast, vooral toen de mannen het Poolse ‘Dankuwel’ niet snapten en doodleuk bleven staan.
Na een paar toespraken van o.a. Mr. Zerbi van de FIM en regionale ministers enzo mochten we nog even van de Blues Brothers genieten (die konden goed Pools trouwens) en toen hebben we het maar weer afgetikt in het Holland House van Bennie en Moniek op de camping.
Intussen was Peter Bergsma gisteren gepromoveerd tot pre-rider. Hij heeft de route van dag 3/4 gereden en gaat vandaag dag 5 rijden. Allemaal in het bos en super veel fijn stof. Peter kroop meteen achter de voorste man en moest nog af en toe in de ankers. Het stof blijft echt hangen tussen de bomen en de route 3/4 kent veel wortels en keien. Zijn verhaal naar alle rijders is om de tijd te nemen want haasten loopt fout af. De tijden lijken tot nu toe goed te doen, ook van dag 1/2. De proeven vooral op gras en hier en daar afhangend. De volgrijders zijn druk met verkennen en het zelf plakken van stickers en lintjes om straks in de juiste afslagen te kunnen vinden. De officiële verwijsbordjes zijn gemiddeld 6 bij 12 cm groot en dat is klein.
Gisteren zijn ook de serviceposten ingedeeld, gewoon één tent bij elke tijdcontrole waar 20 man in de service komen. Erik Scholten had het al vroeg dit jaar bij KTM geregeld en Dinand Tijhuis zit bij GasGas in de service.
Henk en Ina en Bertus en Aaldert zijn er al weer hartstikke druk mee.
Vandaag wordt zoals gezegd om 16.00 uur formeel gestart en naar het Parc-Ferme bij de camping gereden.
En dan op naar dag 1 op maandag. Twee ronden van samen 250 kilometer en daar staat 6 uur 49 minuten voor, inclusief de 15 minuten sleuteltijd. De route kent een aantal stukken met code 3 (bad) en 4 (very bad). Er zitten 2 crosstesten en één endurotest in. Behalve bij start/finish zijn er ook serviceposten met verzorging in Zajaczkow en Pielaki, steeds net voor de proef. Er wordt aan de westkant van Kielce gereden; het verste punt is Snochowice.
De rijders zijn er nu wel klaar voor; er werden al een paar wheelies beloofd op het showtraject van vanmiddag. Misschien meld ik mij daarna nog; u gaat het horen en zien.
Zondag 12 september 19.00 uur
De Honorary start is zonder problemen verlopen.
Veel enthousiaste Polen bij de start en langs de weg ook. Het parc-ferme staat nu echt vol en de mannen waren blij ‘het ding’ weer even te kunnen vasthouden. Morgen gaat het feestje echt beginnen. Intussen is de lucht hier vanaf vijf uur aan het dichttrekken en vielen om zes uur de eerste druppels. Tot nu toe is het nog niet genoeg, maar we hebben de nacht nog. Morgen meer.
Maandag 13 september, dag 1, 20.00 uur
Alle proeven laten stof zien. Het regende dan ook niet de afgelopen nacht en ook vandaag is er nog niks gevallen. Zonnig, droog en stoffig op een bijna saaie en makkelijke route en dan is het moeilijk om de concentratie vast te houden.
Doorgetelde uitslagen zijn er hier ook nog niet, maar via deze link resultaten van individuele proeven zijn al wel alle proeven te zien.
Een dag met wisselend succes.
Kijk bijvoorbeeld eens in ET2, Tragter 13e en Erald Lammertink 2e Nederlander. Die gaat hard en mooi. Michel Visser ook, maar had wat last met de koppeling.
Hans Vogels ging gelijk op met Pedro maar viel er verkeerd af; radiateur kapot en veel minuten. Bas van Hunnik moest in de sleuteltijd een schakelvork vervangen. Naast de handicap van niet meer schakelen in een flink stuk van de 2e ronde, had hij voor het vervangen 2 minuten meer voor nodig dan de 15 die er beschikbaar waren. Dat was echt sneu.
Ralph Hubers had niet echt zijn dag, vond hij zelf en Amel kon ook beter.
Bij de clubrijders zou Erik Wichertjes een afslag gemist hebben en enkele minuten gepakt hebben. Er waren nogal wat klachten over de pijlen.
In ieder geval zijn ze allemaal binnen en ingeleverd.
Het Trophy Team staat vandaag 9e en het JTT 11e.
Merriman wint dag 1 en staat al een halve minuut los.
E1: Tragter 7e, Lammertink 30e, Hubers 42e, Kock 59e
E2: Visser 40e, Advokaat 43e, Snellenberg 46e, Isfordink 46e (gelijk)
E3: Davids 22e, Plekkenpol 33e
De resultaten moeten dus beter en dat gaat ook gebeuren want er zijn er nog een paar die er morgen een schepje boven op gaan doen. Individueel zijn er dan wat deukjes opgelopen, de teamspirit zit er nog goed in en de hele oranje club van verzorgers, helpers en supporters staat als één man achter de rijders. In de beheerst ogende organisatie die dat oplevert, wordt dan ook door een aantal mannen safe en onopvallend rondgereden: Dennis Zijlstra en Mike Kock bijvoorbeeld. Rookies waar je het niet meer aan afziet en Plekkie gaat solide: “..helemaal niks meegemaakt vandaag…”. En dat is de beste manier als je zes dagen door wilt.
Bij de clubmannen gaan Henk Schuizeman en Dick Luiten ook nog even door.
Dinsdag 14 september, dag 2, 16.00 uur
Dezelfde ronde als gisteren en weer ellende in de 2e proef. Dit keer was de ontsteking van Frank aan de beurt en dat leverde een heel lange proeftijd op en 29 minuten aan de broek. Het stuk na die proef is namelijk vrij krap en daar had Hans Vogels gisteren ook pech.
Verder vandaag geen pechgevallen. Bas van Hunnik had de 10 minuten voor de start nodig om de boel netjes af te maken en Dick Luiten heeft zijn olie-glaasje vervangen.
Marcel Hordijk ging er in de 1e ronde op de 3e proef even bij liggen maar ook hij heeft een rugzakrijder en die had natuurlijk een koppelingshandle bij zich.
De rijders beginnen volgens mij los te komen. Tragter rijdt in de eerste de beste proef een 8e tijd scratch. In de 2e ronde doet hij dat weer en zit dan voor Ahola, om maar eens iemand te noemen. Hans Vogels lijkt zijn dag nog niet te hebben na de teleurstelling van gisteren. Amel en Ralph rijden nog steeds wisselende resultaten. Erald Lammertink stapt ook een keer af, maar blijft toch aangenaam verrassen.
Erik Davids staat vandaag 15e na 3 proeven en Amel 28e in de sterk bezette E2 klasse; hij rijdt juist 2e proef het best.
Alle proeven staan inmiddels op internet; de klassementen hebben we hier ook nog niet.
Overigens is ons Trophy Team vannacht een plaatsje gezakt in de stand; nu 10e en Polen 9e en Pedro stond inmiddels 8e. Er staat nu toevallig een Pool voor hem. In dit stadium maakt die ene seconde voor het team overigens nog geen bal uit; er moeten er meer vanaf!!!
Morgen 244 kilometer en 7,23′ in de A-tijd; overigens is er voor woensdag opnieuw regen voorspeld en donderdag zelfs buien …we zullen zien.
Woensdag 15 september, dag 3, 17.00 uur
En toen begon het zachtjes te regenen … vannacht was het nog helder maar nu niet en de eerste mannen gaan zo meteen in de regen van start voor een nieuwe route. Dan moet eerst het gras van de proeven af gereden worden en daarna is het net als thuis, toch?
Een nieuwe route vandaag met veel bos er in en dat was glad door de (miezer)regen die al de hele dag valt met af en toe een droog uurtje. wel weer ruim 240 kilometer verdeeld over twee ronden en in totaal 7 uur en 19 minuten rijtijd.
Op de nieuwe route ook drie nieuwe proeven; de eerste op echt bouwland dus net als in Nederland; proef 2 en 3 met licht glooiende grashellingen en wat ruimer uitgezet; licht afhangende bochten en het gras was glad.
Even aandacht voor het KNMV 1 clubteam; Mike Kock, Geert Snellenberg en Dennis Zijlstra stonden na dag 2 op de 15e plaats van de 72 clubteams!!!
Alle drie lid van de selectiegroep maar net niet in het Trophy of Junior Trophy team voor deze zesdaagse gekomen, zijn deze knapen bijzonder goed bezig.
Verder nieuws vandaag: de ontsteking van Frank nog of weer kapot en ?13 strafminuten.
Hier nog even het Holland klassement na 2 dagen:
35 | TRAGTER PEDRO | HONDA | 1:10:09.03 |
163 | DAVIDS ERIK | KTM | 1:12:40.90 |
61 | LAMMERTINK ERALD | YAMAHA | 1:12:48.12 |
13 | HUBERS RALPH | YAMAHA | 1:13:06.99 |
126 | VISSER MICHEL | HUSQVARNA | 1:13:13.41 |
111 | ADVOKAAT AMEL | HUSQVARNA | 1:13:15.64 |
300 | SNELLENBERG GEERT | HUSQVARNA | 1:14:20.53 |
181 | PLEKKENPOL ERWIN | KTM | 1:14:45.80 |
274 | KOCK MIKE | KTM | 1:15:12.59 |
330 | TIJHUIS DINAND | GAS GAS | 1:17:17.71 |
141 | VAN HUNNIK BAS | KTM | 1:17:31.17 |
244 | VAN VEEN JIRRY | YAMAHA | 1:17:43.65 |
345 | ZIJLSTRA DENNIS | YAMAHA | 1:18:41.79 |
438 | SCHOLTEN ERIK | KTM | 1:25:10.73 |
450 | WARMERDAM COR | KTM | 1:28:08.23 |
37 | VOGELS HANS | YAMAHA | 1:35:44.70 |
390 | SCHUIZEMAN HENDRIK | KTM | 1:37:16.48 |
360 | HORDIJK MARCEL | KAWASAKI | 1:42:38.11 |
402 | NAAFS CHRIS | HUSQVARNA | 2:05:15.84 |
418 | WICHERTJES ERIC | KTM | 2:13:01.79 |
381 | LUITEN DICK | KTM | 2:15:44.07 |
99 | ISFORDINK FRANK | KTM | 2:16:44.44 |
Woensdag 15 september, dag 3, 18.30 uur
In toelichting op de berichtgeving op de officiële site van de Zesdaagse over ongelukken het volgende:
Jos Pruijn, volgrijder van Erik Scholten en deelnemer 40+ in Nederland, heeft rijdend op de weg een ernstig ongeluk gehad. Hij kon een auto die door een slippartij op zijn weghelft terecht kwam, niet meer ontwijken. Zowel Jos als de twee inzittenden van de auto zijn als gevolg van het ongeluk overleden.
De enduro gemeenschap wenst familie en vrienden bijzonder veel sterkte bij dit verschrikkelijke ongeluk van een collega-endurorijder, die van zijn hobby aan het genieten was.
Verder is tijdens de wedstrijd de Duitse Trophy Team rijder Swen Enderlein dodelijk verongelukt. Over de omstandigheden is niets bekend.
Donderdag 16 september, dag 4, 9.00 uur
De vierde wedstijddag begon met één minuut stilte; een normaal en noodzakelijk gebaar maar tegelijk onderstreept het hoe machteloos je in zo’n situatie bent. Niet te veranderen en nooit meer terug te draaien.
De Nederlanders hebben besloten door te gaan met de wedstrijd. Alleen Erik Scholten en Frank Isfordink starten niet (voorzover mij nu bekend).
Erik Davids, vandaag jarig en de vorige drie dagen met de Duitser Enderlein in de minuut gereden, ging vanzelfsprekend met zeer gemengde gevoelens aan de bak.
Aan het begin van dag 4 staat het Trophy Team op de 10e plaats en het JTT 9e.
Pedro staat inmiddels 8e in de E1 klasse. Amel Advokaat is de hoogst geklasseerde Nederlander in de E2 klasse met een 36e plaats. In de E3 is dat Erik Davids die 19e staat.
Donderdag 16 september, dag 4, 14.30 uur
De wedstrijd rolt weer aan maar zonder de Duitsers die zich collectief hebben terug getrokken.
Het is weer zonnig maar de regen van gisteren zorgt voor een stofvrije en iets vastere ondergrond, met name in de bochten.
De Finnen zijn goed aan het harken en Australiër Merriman heeft het nog niet gewonnen.
Donderdag 16 september, dag 4, 20.15 uur
Het leidende Italiaanse Junior Team ziet snelste man Albergoni uitvallen en collega Beconi heeft een pak minuten. Gaat het JTT klimmen in het klassement?
Voorlopig is de naaste concurrent Zweden op plaats 8 en een halve minuut voorsprong.
Tragter wordt op crosstest 2 gewoon 11e overall; op endurotest 3 wordt hij daarna 9e. Die kon vandaag wel eens gaan klimmen in het klassement, maar helaas, nog geen klassement hier.
EINDELIJK EEN KLASSEMENT.
De Juniors pakken een 4e plaats in het dagklassement en staan nu 7e; hoera voor de “puppies”. En inderdaad, de Italianen zijn gekelderd.
Tragter rijdt 7e en staat 7e; Vogels rijdt 12e en staat helaas voor hem in het individuele klassement nergens door de straftijd, maar goed voor het JTT is hij wel.
Snelste man in de E2 is vandaag Visser; rijdt 30e en staat 40e. Achter hem rijdt Advokaat 36e en staat 35e.
De jarige Davids rijdt 19e en staat 19e in de E3; Erwin Plekkenpol staat intussen op een mooie 21e plek.
Het Trophy Team staat nog op de 10e plaats; wij wachten op verbetering. Morgen weer een nieuwe route van 260 kilometer en wel een proef van de eerste twee dagen er in, dus die is mooi slecht.
Er gaat nog wat veranderen in de stand denk ik.
Vrijdag 17 september, dag 5, 15.00 uur
De proeven zijn al weer kurkdroog en ze beginnen echt slecht te worden door het vele gebruik. De drie proeven van vandaag zijn namelijk allemaal al gebruikt op resp. dag 1/2 of dag 3/4. Men slaagt er, net als in Brazilië, in om met (hier) slechts 6 verschillende proeven een hele zesdaagse uit te zetten.
Pedro was erg wakker vanmorgen en reed 10e scratch op proef 1; op proef 2 dan 9e; dan gaat er eentje fout en dan weer 9e (is 4e in zijn klasse). Wordt er nog gewerkt in Nederland of zitten jullie allemaal op de lijsten met proeftijden te klikken?
Hier nog even het Holland klassement na 4 dagen:
35 | TRAGTER PEDRO | HONDA | 1:58:21.65 |
163 | DAVIDS ERIK | KTM | 2:02:38.72 |
111 | ADVOKAAT AMEL | HUSQVARNA | 2:03:08.67 |
126 | VISSER MICHEL | HUSQVARNA | 2:03:41.15 |
13 | HUBERS RALPH | YAMAHA | 2:03:54.13 |
61 | LAMMERTINK ERALD | YAMAHA | 2:04:40.40 |
300 | SNELLENBERG GEERT | HUSQVARNA | 2:04:46.64 |
181 | PLEKKENPOL ERWIN | KTM | 2:05:02.66 |
274 | KOCK MIKE | KTM | 2:06:58.69 |
141 | VAN HUNNIK BAS | KTM | 2:07:20.65 |
330 | TIJHUIS DINAND | GAS GAS | 2:09:16.49 |
244 | VAN VEEN JIRRY | YAMAHA | 2:11:16.55 |
345 | ZIJLSTRA DENNIS | YAMAHA | 2:12:00.72 |
37 | VOGELS HANS | YAMAHA | 2:24:15.70 |
450 | WARMERDAM COR | KTM | 2:25:16.24 |
390 | SCHUIZEMAN HENDRIK | KTM | 2:38:29.36 |
360 | HORDIJK MARCEL | KAWASAKI | 2:40:09.05 |
402 | NAAFS CHRIS | HUSQVARNA | 3:00:57.88 |
418 | WICHERTJES ERIC | KTM | 3:53:37.98 |
381 | LUITEN DICK | KTM | 4:14:01.10 |
Bedenk bij deze vergelijking dat Bas van Hunnik en Hans Vogels eerder straftijd hebben gepakt na mechanische pech.
Vrijdag 17 september, dag 5, 17.00 uur
Intussen is Erik Wichertjes de laatste proef door en moet hij nog een minuut of 40 naar de pre-finish. Hij is vandaag de Nederlandse rode lantaarndrager, maar hij gaat hem uitrijden. Alle clubrijders zijn dit jaar van de solide soort; alleen heeft de één wat meer conditie en of ervaring dan de andere.
Dick Luiten en Henk Schuizeman, tweede keer en uitrijden, zonder paniek en stress, goed georganiseerd die jongens.
Die hebben natuurlijk gelet op Cor Warmerdam, die al meer medailles boven de schoorsteen heeft hangen en die deze keer al weer 56e na vier dagen staat.
Vrijdag 17 september, dag 5, 20.00 uur
Hier nog even het Holland klassement na 5 dagen:
totaaltijd na dag 5 |
score | in klasse | |||
35 | TRAGTER PEDRO | HONDA | 2:26:31.26 | 6 | E1 |
163 | DAVIDS ERIK | KTM | 2:32:27.41 | 18 | E3 |
111 | ADVOKAAT AMEL | HUSQVARNA | 2:32:53.75 | 34 | E2 |
126 | VISSER MICHEL | HUSQVARNA | 2:33:22.25 | 38 | E2 |
13 | HUBERS RALPH | YAMAHA | 2:33:29.05 | 32 | E1 |
61 | LAMMERTINK ERALD | YAMAHA | 2:33:47.56 | 33 | E1 |
300 | SNELLENBERG GEERT | HUSQVARNA | 2:34:35.52 | 44 | E2 |
181 | PLEKKENPOL ERWIN | KTM | 2:34:56.61 | 23 | E3 |
141 | VAN HUNNIK BAS | KTM | 2:37:14.17 | 52 | E2 |
274 | KOCK MIKE | KTM | 2:37:41.37 | 56 | E1 |
330 | TIJHUIS DINAND | GAS GAS | 2:41:02.90 | 66 | E2 |
244 | VAN VEEN JIRRY | YAMAHA | 2:43:51.15 | 72 | E1 |
345 | ZIJLSTRA DENNIS | YAMAHA | 2:44:46.03 | 76 | E2 |
37 | VOGELS HANS | YAMAHA | 2:53:30.13 | 91 | E1 |
450 | WARMERDAM COR | KTM | 2:59:48.49 | 52 | E3 |
390 | SCHUIZEMAN HENDRIK | KTM | 3:14:52.99 | 133 | E2 |
360 | HORDIJK MARCEL | KAWASAKI | 3:15:58.90 | 134 | E2 |
402 | NAAFS CHRIS | HUSQVARNA | 3:33:36.24 | 141 | E2 |
418 | WICHERTJES ERIC | KTM | 5:15:04.61 | 70 | E3 |
381 | LUITEN DICK | KTM | 5:29:29.73 | 150 | E2 |
En nog even speciale aandacht voor het clubteam KNMV 1, bestaande uit:
274 KOCK MIKE
300 SNELLENBERG GEERT
345 ZIJLSTRA DENNIS
Deze heren staan 10e na dag 5 op een totaal van 72 clubteams!!!!!
Op naar dag 6 met een slotcross die misschien niet doorgaat want dat wordt een gevaarlijke stofbende. Wel jammer voor de Nederlanders; die kunnen zich nog verbeteren, want het wordt een pure stoppelcross . Voor alle helpers is het natuurlijk ook altijd een feestje dat ze verdiend hebben.
Nou ja, anders verzinnen we wel een andere gezellige afsluiting. Gerrit Wolsink is er nu over aan het vergaderen, maar ook die houdt de veiligheid in de gaten.
Zaterdag 18 september, dag 6, 17.00 uur
Had ik mijn mond maar gehouden; helaas is de slotcross na 3 manches van de E1 klasse afgelast. Nou ja, afgelast, de heren van de E2 klasse vonden het te stoffig en te gevaarlijk en wilden niet naar de start. Puinhoop, gedoe, vergaderen, druk doenerige mannen, de brandweer die er nog eens maar liefst 1500 liter op verneveld. Het was stoffig en het bleef stoffig en ik geef de rijders gelijk.
Op dit moment ga ik er van uit dat de stand na gisteren de eindstand is. Misschien komt er om 17.30 een prijsuitreiking; misschien eerst nog een jury-vergadering.
Eindstand dag 5:
Trophy: 1. Finland, 2. Italie, 3. Frankrijk …9. Nederland
Junior Trophy: 1. Spanje, 2. Finland, 3. Polen …. 7. Nederland.
Scratch: 1. Merriman, 2. Aro, 3. David Knight
E1: 1. Oblucki, 2. Germain, 3. Belometti
E2: 1. Merriman, 2. Vilanova, 3. Pohjamo
E3. 1. Aro, 2. Knight, 3. Cervantes
Nederlanders, zie tabel hierboven.
Zaterdag 18 september, dag 6, 21.00 uur
Toch weer te vroeg gestopt met werken!! De jury heeft besloten en voor de E1 klasse telt de slotcross wel; die hadden namelijk allen gereden.
De E2 mannen wilden collectief niet, hoe de wedstrijdleiding ook op ze inpraatte. Toen daarna de Engelsman Juan Knight, familie van de snelle David, zich als enige door de wedstrijdleiding liet overhalen nogmaals een verkenningsronde te rijden, schijnt hij onderweg door met name de Spanjaarden van de motor te zijn afgehaald. Ik hoorde dat ook al van Nederlandse toeschouwers, die er schande van spraken.
Het gevolg is dat de jury de Spaanse heethoofd Vilanova uit de uitslag heeft geschrapt en laat die nou net in hun junior team zitten. Ze hadden al een uitvaller dus schuiven de ‘puppies’ op naar plaats zes; een olympisch diploma.
Finland pakt dus beide bekers en die vieren nu een flink feestje.
Eindstand:
Trophy: 1. Finland, 2. Italie, 3. Frankrijk …9. Nederland
Junior Trophy: 1. Finland, 2. Polen, 3. Australie …. 6. Nederland.
Scratch: 1. Merriman, 2. Aro, 3. David Knight
E1: 1. Oblucki, 2. Germain, 3. Belometti
E2: 1. Merriman, 2. Pohjamo, 3. Caselli
E3. 1. Aro, 2. Knight, 3. Cervantes
De Nederlanders en de medailles:
rijnr. | Naam | score | in klasse | Plak |
35 | TRAGTER PEDRO | 7 | E1 | G |
13 | HUBERS RALPH | 31 | E1 | G |
61 | LAMMERTINK ERALD | 33 | E1 | G |
274 | KOCK MIKE | 56 | E1 | G |
244 | VAN VEEN JIRRY | 71 | E1 | Z |
37 | VOGELS HANS | 88 | E1 | Z |
111 | ADVOKAAT AMEL | 33 | E2 | G |
126 | VISSER MICHEL | 37 | E2 | G |
300 | SNELLENBERG GEERT | 43 | E2 | G |
141 | VAN HUNNIK BAS | 51 | E2 | Z |
330 | TIJHUIS DINAND | 65 | E2 | Z |
345 | ZIJLSTRA DENNIS | 75 | E2 | Z |
390 | SCHUIZEMAN HENDRIK | 132 | E2 | Z |
360 | HORDIJK MARCEL | 133 | E2 | Z |
402 | NAAFS CHRIS | 140 | E2 | B |
381 | LUITEN DICK | 149 | E2 | B |
163 | DAVIDS ERIK | 18 | E3 | G |
181 | PLEKKENPOL ERWIN | 23 | E3 | G |
450 | WARMERDAM COR | 52 | E3 | Z |
418 | WICHERTJES ERIC | 70 | E3 | B |
Tot zover de ISDE 2004. Het was een goed georganiseerd evenement tot aan de chaos op de slotcross. De prestaties van de Nederlanders zijn het aanzien meer dan waard. Daar gaat in de toekomst nog wat moois uit groeien. De echte vreugde blijft echter uit omdat aan deze ISDE, als gevolg van twee stomme ongelukken, voor altijd de namen van Jos Pruijn en Sven Enderlein verbonden zullen blijven.
Henk van der Spek.