Nadat Mirjam over de allerlaatste finishstreep van Dakar 2019 reed, straalt ze tevredenheid uit. “Ik heb vrij constant gereden, geen mega-klappers gemaakt, duizenden kilometers gereden en genoten in de duinen. Als ik alles bij elkaar bekijk dan kan ik maar tot één conclusie komen; Dit was mijn allerbeste Dakar”, legt Mirjam uit.
Dakar 2019 beste prestatie Mirjam
Een paar dagen na terugkomst in Nederland en wanneer ze alle zandkorrels van zich heeft afgeschud, krijgt ze de officiële stand van zaken onder ogen.
In het algemeen klassement is Mirjam geëindigd als 48ste motorrijder. Dakar 2019 is daarmee inderdaad haar allerbeste prestatie gebleken.
TERUGBLIK OP 10 BIJZONDERE ETAPPES SAMEN MET MIRJAM
De 1e etappe, Lima->Pisco
“De etappe was in kilometers kort maar volgens de A.S.O. zouden de snelste motoren er minimaal twee uur over doen, dus de brandstoftanks goed gevuld! Ik heb niet als een dolle gereden, nog niet op 100%, maar deze etappe gekozen om samen met mijn motor goed in het ritme te komen. Het voelde bijzonder goed en de etappe verliep snel met als gevolg dat ik die twee volgetankte brandstoftanks helemaal niet nodig had! Ik reed met een volle achtertank over de finishstreep!”
Algemeen klassement 78ste positie
De 2e etappe, Pisco->San Juan de Marcona
“Whow, dit was een lastige dag! Lang en zwaar, zeker met het vinden van de WP’s. Ik heb regelmatig mijn concurrenten zien dwalen en rondjes rijden op zoek naar de juiste route. Zoekend naar een waypoint zag ik dat ook Paul Spierings er niet uitkwam. Dan komt mijn tactiek naar voren; rustig kijken en observeren. En ja hoor, Pling! Ben snel teruggereden om Paul de juiste aanwijzingen te geven. Wat was het gaaf om in die duinen te rijden, ik heb dat een paar keer tegen mijzelf gezegd op die dag.”
Algemeen klassement 65ste positie
De 3e etappe, San Juan de Marcona->Arequipa
“De nacht ervoor had ik eigenlijk al van deze etappe verloren, ik had zo slecht geslapen. Daardoor was ik er niet echt bij leek het wel, ik heb vastgezeten, ben omgevallen, verkeerd gereden en kon één waypoint maar niet vinden. Mijn motor deed dingen die ik helemaal niet wilde, gewoon een verschrikkelijke K@$#dag! Misschien lag het wel aan het feit dat de omgeving mij zo eng bekend voor kwam want vorig jaar vond ik in deze duinen bijna mijn Waterloo en brak ik mijn onderarm!”
Algemeen klassement 90ste positie
De 4e etappe, Arequipa->Moquegua, 1e gedeelte Marathonetappe
“Doordat ik, na het resultaat van de derde etappe, achter in het veld moest starten waren er rijders in het deelnemersveld die dankbaar gebruik maakten van mijn navigatietalent en m’n vermogen om de duinen goed te lezen. Martien Jimmink zat er helemaal doorheen en die heb ik mee op sleeptouw genomen. Hij vond me net een uil die alles overziet maar dat is ook heel belangrijk in de duinen, constant om je heen blijven kijken. De motor hield zich perfect en ik kon me weer mooi naar voren rijden, ondanks een hele sliert motorrijders achter mij aan. Zó de eerste dag van een marathonetappe eindigen voelde erg goed.”
Algemeen klassement 82ste positie
De 5e etappe, Moquegua ->Arequipa, 2egedeelte Marathonetappe
“Ik hoor het de organisatie nú nog zeggen; ‘Let heel goed op! Er komen twee rondes door deze duinen, dus maak geen domme navigatiefouten.’ Nou daar was niets van gelogen maar wat een bizar hoge duinen! Nog nooit heb ik zulke hoge duinen meegemaakt. Ik heb alles van A tot Z zelf gereden en uitgevogeld, geen omweg, ik ben die etappe letterlijk niets uit de weg gegaan! Van de toprijders kreeg ik complimenten, ze waren onder de indruk. De duinen waren zo afwisselend en bizar, respect is op zijn plaats voor deze natuur. Een tactisch spel; twee rondes door dezelfde duinen, welk spoor is van welke deelnemer, een behoorlijke instinker. Het was een prachtig tactisch spel, dat zo mooi was omdat ik het spelletje begreep en in de gaten had!”
Algemeen klassement 64ste positie
De 6e etappe, Arequipa ->Camanà
“Ik zat zo vaak vast, ben zo vaak omgevallen, het was een slopende etappe, er kwam geen eind aan. Op een gegeven moment ben ik er zelfs bij gaan zitten, helm af, bril af, om te kijken en te bedenken hoe ik hier toch doorheen moest gaan komen, uitputtend! Samen met Herwin Hopmans heb ik zijn motor losgetrokken uit een duinpan, centimeter voor centimeter. Even leek het erop dat ik deze etappe zelfs in het donker uit moest rijden, gelukkig was dat niet het geval. Ik was verrast dat mijn finishtijd best prima was. Blijkbaar was ik niet de enige die dit een hele zware etappe vond.”
Algemeen klassement 60ste positie
De 7e etappe, San Juan de Marcona-> San Juan de Marcona
“Na een goede nachtrust begon ik vol vertrouwen aan de zevende etappe. Tot aan de tankstop liep het lekker, nadat mijn motor volgetankt was (en dus ook kilo’s zwaarder) ging ik op de losse stenen twee keer achter elkaar op mijn ‘plaat’! Er brak een hendeltje af maar gelukkig kon ik er nog net met twee vingers bij. Herwin Hopmans reed al met mij op toen we Sjors van Heertum met technische problemen zagen staan, hij zat er helemaal doorheen. Dus zo reed ik ineens met Sjors en Herwin achter mij aan; als een treintje door de duinen. Vlak voor mijn neus crashte een andere motorrijder zwaar en hebben we de helikopter voor hem opgeroepen. Hopmans en ik hebben gewacht op de helikopter en voor verkeersleider gefungeerd. En daarna weer verder, al surfend door die magisch mooie duinen!”
Algemeen klassement 62ste positie
De 8e etappe, San Juan de Marcona->Pisco
“Door de mist was de achtste etappe levensgevaarlijk. Zeker vóór de tankstop was het onverantwoord, we zagen geen hand voor ogen! Door de fesh fesh reden deelnemers zich vast, vielen om of reden tegen elkaar aan, een slagveld was het. Op een gegeven moment ging bij mij een knopje om en dacht ik: Oké, dit is gekkenwerk! Het blijft levensgevaarlijk, wat ik ook doe. Als ik het gas nu dichtdraai dan lig ik er ook af, dan kan ik het net zo goed openhouden en hopen dat het goed komt! Volgens de organisatie zou dit een hele zware dag worden, nou… blijkbaar ben ik best goed in dat soort ‘shit-dagen’. Ik ben ervoor gegaan en gezien het eindresultaat heeft dat goed uitgepakt.”
Algemeen klassement 53ste positie
De 9e etappe, Pisco ->Pisco
“En weg was mijn goede reputatie! Ik had een waypoint gemist (penalty 40 minuten) waar ik pas na 6 kilometer achter kwam. Om in deze duinenpartij tegen de rijrichting terug te rijden was een te groot risico. Tel daar nog eens de tijd om terug te rijden en het waypoint te zoeken bij. Ik besloot het tijdsverlies te accepteren en ben keihard gaan rijden om het verlies zo veel mogelijk te beperken. De waypoints waren af en toe moeilijk te vinden. Met het einde in zicht was het zaak geen fouten te maken maar wel het tempo er goed in te houden. Elk foutje kan het einde van de Dakar betekenen…”
Algemeen klassement 51ste positie
De 10e etappe, Pisco ->Lima
“Wat was dat een heerlijke laatste special! Geen optocht rijden, geen file, nee gewoon plankgas door die verraderlijke duinen om nog tijd goed te maken in het algemeen klassement. Ik had mijzelf vlak voor de etappe goed toegesproken: ‘Dit kan je Pol, kom op, gewoon het gas erop. Dit is jouw terrein!’. En zo geschiedde…”
Mirjam werd tweede in het damesklassement, de derde beste Nederlander en… In het Algemeen Klassement 48ste, haar beste Dakarresultaat ooit!
Meer te lezen op: https://www.mirjampol.com/