Zo warm was het nog nooit!
Alle foto’s. Mijn eerste verweg zesdaagse in een exotisch, arm en vriendelijk land. Maar moeder, wat was het daar broeierig heet, zo dicht bij de evenaar. En veel stress voor de start (overigens niet bij de organisatie) want alle containers en de goede benzine kwamen erg laat beschikbaar. Het Junior Trophy Team behaalde een fraaie zevende plaats. Stefan Everts won de scratch.
26 maart 2002: Informatie avond Flora
Op woensdag 26 maart vond in de ‘uitspanning’ Flora te Doorn de traditionele 1e informatieavond plaats over de zesdaagse van 2003 in Fortaleza, Brazilië van maandag 3 t/m zaterdag 8 november.
De avond werd georganiseerd door de KNMV. De KNMV afvaardiging bestond uit Henry Flierhuis, Irma Dijksterhuis, Toine van Dijk en Henk Spijkerman. Het was een informatieve avond met veel feiten en wetenswaardigheden over de zesdaagse in het algemeen en over deze tropische editie in het bijzonder. Informatie-setjes en inschrijfformulieren waren ter plaatse verkrijgbaar en kunnen alsnog bij de KNMV worden aangevraagd.
Deelnemers aan de ISDE moeten voor 25 april inschrijven bij de KNMV. De KNMV regelt in ieder geval de reis, het motortransport en het hotel (op 3,5 km van de start) voor het Trophy en het Junior Tropy Team. De rest en ook de begeleiders en touristen kunnen o.a. via KNMV en Memotours complete arrangementen boeken. Memotours heeft een optie op een hotel op 650 meter van de start.
Wat betreft de serviceposten wil ook dit jaar de KNMV zich ter plaatse kunnen concentreren op het Trophy en Junior Throphy team om zo te proberen hogere klasseringen te halen dan de afgelopen jaren.
De rest zal net als in Tsjechië zelf de zaken moeten organiseren. Gelukkig zijn Bennie en Monique van MEMOTOURS bereid hierbij het voortouw te nemen inzake de organisatie er van.
Wie gaan er naar toe?
Kandidaten voor het Junior Trophy Team zijn (momenteel) Ralph Hubers, Erwin Plekkenpol, Chris Naafs, Geert Snellenberg, Jirry van Veen en Hans Vogels. De selectie voor de beste vier en die voor het Trophy Team (zes rijders) zal (mede) in de verplichte EK-wedstrijd van Italie (Tarcento) plaatsvinden.
Belangstellenden voor het Trophy Team zijn: Erik Eggens, Tom Hemmelder, Frank Isfordink, Stephan Braakhekke, Michel Visser, Bas van Hunnik, Dinand Tijhuis, Remy van Rees (dit is mijn eigen lijstje; we wachten de inschrijvingen maar af). Verder zagen we nog o.a. Marco Elting, Erik Scholten, Christian Wichertjes, Patrick Kuipers (ja, ik heb al geboekt!), Wim Gesink, Cor Warmerdam. Verder viel nog de naam van Alex van den Broek en wat gaat Henk Knuiman doen en Papa Patrick?
U hoort er meer van.
25 april 2003: Info avond Memotours bij TCD Hummelo
Het ‘ORANJE-GEVOEL’ gaat op gang komen wanneer we op 25 april bij TCD Hummelo gaan terugkijken naar de ISDE2002 in Jablonec Tsjechie en plannen gaan maken voor de aflevering in 2003 in Fortaleza, Brazilie.
In het fraaie clubhuis van TCD Hummelo was er ook nieuws: Amel Advokaat is vorige week toegevoegd aan het Junior Trophy Team. In totaal 7 junioren gaan onderling uitmaken wie er Nederland vertegenwoordigen in het 4-mans juniorteam. Amel Advokaat uit Noordeloos, normaal druk met motocross, heeft dit jaar op advies van Pedro Tragter, de eerste drie enduro’s gereden met een KTM 450-4 tact. Dat wende snel; zo snel zelfs dat hij de derde wedstrijd in Heeswijk won en ook als snelste inter eindigde (dankzij Tom’s geluidsminuutje, maar toch).
Het zal niet meevallen om uit deze 7 junioren te kiezen; enkelen hebben al heel wat buitenlandse kilometers gemaakt, anderen zijn vooral snel; een moeilijke keuze die zeker een sterk team kan opleveren.
Inzake de senioren begrepen we dat Remy van Rees niet gaat; ook voor het Trophy Team zijn er dus nog 7 over.
De keuze-heren zullen zich mede baseren op de EK-wedstrijd in Italie op 26 en 27 juli.
Als belangstellende clubrijder waren aanwezig, naast eerder genoemden, Tonny ten Dam, Eddy Heersink, Christian Wichertjes en Erik Scholten. Hans Jochems zou ook gaan en Ed Wigman gaat niet, net zo min als Erik Wichertjes.
Dit weekend sloot de inschrijving dus binnenkort hoop ik over de complete lijst met inschrijvers te kunnen beschikken.
Op het ’toeristenfront’ was het trouwens ook rustig, maar ja, het is ook ver en prijzig. Ok, ik offer me wel weer op en mijn boeking is definitief. Maar het kan zijn dat het daar te warm en te druk en te mooi is om een verslag te verzorgen, dus ik zou zelf ook maar gaan.
6 juni 2003: Trophy en Junior team bekend?
Nee, officieel is er nog niets bekend. En de EK van Tarcento in het weekend van 26 juli zal daarvoor mede bepalend zijn, zoals op 26 maart werd gesteld. Maar ik heb de laatste tijd nogal wat mensen gesproken en dat geeft een aardig beeld over de vermoedelijke samenstelling van de teams.
Hier volgt mijn gokje:
Trophy Team: Erik Eggens, Tom Hemmelder, Patrick Isfordink, Frank Isfordink, Henk Knuiman en één van de hierna genoemden: Stephan Braakhekke, Michel Visser, Dinand Tijhuis, Bas van Hunnik.
Junior Team: Ralph Hubers, Hans Vogels, Geert Snellenberg en Amel Advokaat. Reserve’s: Erwin Plekkenpol, Chris Naafs, Jirry van Veen.
We wachten het af.
1 augustus 2003: Definitieve teams bekend
De teams zijn als volgt samengesteld:
Trophy Team: Erik Eggens, Tom Hemmelder, Frank Isfordink, Stephan Braakhekke, Michel Visser en Erwin Plekkenpol.
Junior Team: Ralph Hubers, Hans Vogels, Geert Snellenberg en Amel Advokaat.
Nee, ik had ze niet alle 10 goed, zoals u hierboven kunt zien, maar het leek er op. Opvallend is dat, net als in Tsjechie, Erwin Plekkenpol weer in het Trophy Team is geplaatst, hoewel hij qua leeftijd nog in het Junior Team mag rijden. Met Erik Eggens in de plaats van Dinand Tijhuis is daarmee het Trophy Team bijna identiek aan dat van vorig jaar.
In het Junior Team ontbreekt Bas van Hunnik en is Amel Advokaat het nieuwe gezicht. Het is een team met veel snelheid dat de 7e plaats van vorig jaar moet kunnen verbeteren; zeker als Toine van Dijk eerst nog een toespraakje of twee houdt over heelhouden, uitrijden, niet blesseren enzovoorts. Ok, Ok, niet schieten, ik weet ook wel dat pech in een klein hoekje zit, maar, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen: “to finish first, you first have to finish”.
25 augustus 2003: CLUBRIJDERS
Volgens Memotours gaan Erik Scholten, Cristian Wichertjes, Cor Warmerdam en Wim Gesink meedoen aan de ISDE in Fortaleza. Voorts melden zij een 30-tal toeschouwers. Het KNMV persbericht spreekt van meer dan 10 clubrijders die belangstelling hebben getoond.
Het begeleidingsteam voor Brazilië bestaat uit Toine van Dijk (teammanager), Henk Spijkerman (logistiek), Marcel Manders (masseur) en Henry Flierhuis (namens de KNMV en jurygedelegeerde).
16 oktober 2003 ALLE NEDERLANDERS MET STARTNUMMER
46 DINAND TIJHUIS TROPHY KTM 4T 250
47 HANS VOGELS TROPHY JUNIOR YAMAHA 4T 250
54 RALPH HUBERS TROPHY JUNIOR YAMAHA 4T 250
84 FRANK ISFORDINK TROPHY GAS GAS 2T 250
97 GEERT SNELLENBERG TROPHY JUNIOR HUSQVARNA 2T 250
101 MICHEL VISSER TROPHY HUSQVARNA 2T 250
106 TOM HEMMELDER TROPHY KTM 2T 250
124 AMEL ADVOKAAT TROPHY JUNIOR KTM 4T 450
147 STEPHAN BRAAKHEKKE TROPHY HUSQVARNA 4T 450
165 ERWIN PLEKKENPOL TROPHY KTM 4T 525
204 CHRIS NAAFS MANUFACTURER HUSQVARNA 2T 125
313 CHRISTIAN WICHERTJES MANUFACTURER HUSQVARNA 2T 250
348 ERIK SCHOLTEN MANUFACTURER HUSQVARNA 4T 450
378 HANS JOCHEMS MANUFACTURER HUSQVARNA 4T 450
390 PATRICK KUIPERS MANUFACTURER HUSQVARNA 4T 450
395 ROB VAN PELT MANUFACTURER HUSQVARNA 4T 450
405 COR WARMERDAM CLUB KTM 4T 525
411 DIRK WILLEM GESINK CLUB KTM 4T 525
Nieuws op dinsdag 28 oktober
Ziet er goed uit hier. Binnen een kwartiertje waren zowel de perskaart als de toegang met de eigen laptop via ADSL geregeld.
De Nederlanders houden zich vandaag rustig, noodgedwongen, want de containers staan nog in de haven. Wel een raar gezicht, Ben van Erp die aan de rand van het zwembad zit en niks aan het doen is.
Morgen moet dat allemaal goed komen en overigens is de technische inspectie voor Holland pas op zaterdag (had ook donderdag kunnen zijn). Al wel druk bezig waren onze Belgische buren, waaronder Johan Boonen en Marc Fraikin. Zij genoten de uitstekende lunch in het Ibis hotel, waar wij onderdak hebben. Overigens rijdt Stefan Everts wel, hoewel hier elke dag beweerd wordt van niet.
Volgens Pa Tragter gaat het stof hier een probleem worden of op zijn minst een punt van grote aandacht voor de rijders die na zes dagen ook nog willen finishen. Dat wordt dus luchtfilterhuizen afkitten en veel filters wisselen en misschien ook nog wat onderdelen voor de voorvork regelen. Er zit namelijk veel fijn roodgekleurd stof tussen het zand. Hoe het in de bergen is, weten we nog niet. Zo ver is nog niemand van ons geweest; te warm denk ik.
Nieuws op dinsdag 28 oktober 16.00 uur
De persmap is er nog niet maar de route-info wel. De start zal elke dag om 07.00 uur plaatsvinden. (dat noemen ze vakantie).
De routes bestaan allemaal uit 1 lange lus; er worden dus niet de vaak voorkomende 2 of meer ronden gereden.
Dag 1: 253 km; route naar Pindoretama en Vaquejador; vlakke route op en langs het strand met 5 geklokte proeven. De route begint meteen op het strand. Crosstest 1 wordt 2 keer gereden, evenals de endurotest; beide ‘op’ het strand. Crosstest 2 bij Pindoretama zou een andere ondergrond kunnen hebben.
Dag 2 en 3: 271 km; het binnenland in via een aanlooproute naar Ypioca en dan een lus naar Palmacia. Meteen aan het begin weer een 2 keer te rijden crosstest op het strand; bij Ypioca een 2 keer te rijden endurotest en bij Palmacia nog een crosstest.
Dag 4 en 5: 273 km; een lange variant op de route van dag 1, maar zo te zien wel allemaal nieuwe route, met opnieuw 5 geklokte proeven.
Dag 6: 16 km en slotcross. De slotcross vindt plaats bij het Autodrome Eusebio.
Op de definitieve deelnemerslijst staan nog steeds de namen van Everts, Watts en Merriman. Trouwens ook die van Sala en Salminen maar beide zijn van de 250 4-takt af; Sala staat nu met een 250 2-takt en Salminen met een 450 4-takt, alles KTM. Misschien toch pk’s nodig hier voor de ‘overall’. De deelnemerslijst op de officiële site loopt nog achter.
Nieuws op woendag 29 oktober 10.00 uur
Ik hoor dat het bij jullie -3 was; nou dan is het hier zo’n 30 graden warmer, hoewel aardig bewolkt vandaag toch warm genoeg. Dat vond ook Stefan Everts die naast ons Ibis hotel bij de Acerbis container nog even de voetsteunen van zijn Yamaha aan het bijpunten was. Wel lachen toen hij in het Italiaans uitleg kreeg over de inhoud van het heuptasje. “Moet ik hiermee het wiel er ook uit kunnen halen?” Ik kwam nog even in de verleiding om hem op het artikel “Beginnen met enduro” op deze site te wijzen, maar Johan Boonen is een betere coach. Intussen zijn we allemaal razend benieuwd naar wat hij hier gaat neerzetten.
Daarna toch maar naar de Press Room vertrokken, onderweg langs de nog steeds lege plek van Nederland in het parc-ferme. Uiterlijk 6 uur vanavond zouden de containers er staan. Dat zullen de Fransen niet redden, want volgens de dikke duim verhalen hier is hun container over boord gevallen. Later op de avond werd er vervolgens beweerd dat de Italianen daar opdracht voor gegeven hadden …
Christian Wichertjes had nog een extra probleem. Als je namelijk je motor en je spullen nog niet hebt, wil je wel een keer zwemmen maar de slimmerik had zijn zwembroek in de container zitten. Overigens kunnen de Husqvarna mannen die geleased hebben, hun motor wel mee krijgen maar waar laat je die dan? Bovendien zit hun kleding en helm in de container dus rijden wordt ook lastig. Desondanks oogt Erik Scholten een stuk relaxter dan vorig jaar; ik heb tenminste nog geen stoom uit zijn oren zien komen.
Ben van Erp gaf mij vast even het Husqvarna fabrieksteam voor volgend jaar door: Bergvall, Eriksson, Ahola, Bazurri en Saarenkoski.
Intussen zijn Bennie en Monque van Memotours en Henri Flierhuis van de KNMV druk bezig de douane te bewerken. Ik hoop vandaag te kunnen melden dat ik motoren met Nederlandse kentekenplaten gezien heb. Dan zullen die platen wel weer te groot zijn, want ze rijden hier vooral met plakplaatjes.
Nieuws op woendag 29 oktober 16.30 uur
Tsja, het wordt een oud verhaal, maar de containers staan nog niet op de plek waar ze horen te staan. Misschien vanavond om zes uur. Ik kwam om 3 uur Henk Spijkerman tegen en de stoom kwam letterlijk uit zijn oren. Maar gauw bluswater gaan halen bij de waterverkoper op het parc-ferme. Dat gekronkel van die ambtenaren hier, daar kan zo’n man niet tegen. Ina liet hem maar gewoon even uitrazen terwijl Gerrit Arfman (inmiddels gewond aan het hoofd, iets met een steigerplank) toe keek vanuit de schaduw.
Op het Beach park strand, onder een heel groot afdak, trof ik de team-rijders aan, ook in noodgedwongen rust, want geen motors. Maar misschien gingen ze morgen proeven lopen. Toine van Dijk vond dat ik deze ‘voorbereidingen’ maar beter niet kon fotograferen. Groot gelijk, al die strandfoto’s op de site is ook niks.
Tonnie ten Dam had iets van een indiaan. In die zon hier heb je maar 10 minuten nodig. Frank I. en Tom zijn nog de rust zelve; Pa Tragter niet want volgens mij heeft hij nog steeds zijn koffer niet.
Al wel aan het werk zijn onze KTM boys, Cor Warmerdam en Wim Gesink. De motor bij KTM hier opgehaald en die staat nu bij Acerbis achter ons hotel. Zij hebben ook de crosskleding bij de hand: gewoon alles in de koffer zei Wim Gesink. Daar zat ook nog een mousse in en hij liep op zijn crosslaarzen het vliegtuig in. Die moesten bij het douane-poortje wel even uit, maar toch. Zij kunnen morgen spelen.
Overigens beste Gastenboek-schrijvers zijn de omstandigheden hier zwaar. Neem nou Marcel Bulten die met een Chevrolet rond rijdt, samen met Benno. Helaas heeft het ding maar 1000 cc en bult op moet de airco uit, anders moeten ze drukken. Dus die had toch mooi het zweet op de kop staan. Nou, ik ga nog even naar het containerpark. Dit perscentrum gaat om 18.00 dicht dus zonodig knal ik nog wat in het Gastenboek.
Nieuws op donderdag 30 oktober 07.00 uur
Nog maar even terug naar gisteren. Jullie hebben in het Gastenboek kunnen lezen dat de containers eindelijk op hun plaats staan.
Daar raakten wel een paar mensen heel heel erg opgelucht van en dat gun ik ze ook. Bovendien kunnen de rijders nu aan de slag met de motoren. Ik denk dat het om acht uur wel druk zal zijn ter plaatse, dus nu even gauw eten. En dat terwijl, je gelooft het niet, de halfbewolkte lucht vanmorgen toch zeker voor driekwart bewolkt is en er net een 5 minuten durende bui valt. Nou ja, goed voor het stof toch.
Vandaag is ook de administratieve controle voor de Nederlanders, tussen 14.40 en 15.30 uur.
Nieuws op donderdag 30 oktober 10.00 uur
Het uitpakken. De jongens waren zo gretig als op Sinterklaasavond.
Even reageren op het Gastenboek: geloof mij maar, team Italia heeft nog een grote lege plek in het parc ferme net als Frankrijk en nog een paar kleinere landen. Dus het gerucht dat de Fransen er voor gezorgd hebben dat de Italiaanse container overboord is gevallen, is niet waar!
Al met al staat Nederland er dus niet slecht voor. Hoewel het al weer snel erg warm wordt, zal er vandaag hard gewerkt worden aan het materiaal. Dat kan ook want vooral de juniors hebben gisteren bijna alle proeven gelopen. En ze hebben toch wel erg veel zand gezien, ook op de zogenaamde bergroute. Chris Naafs werd daar niet somber van en Michel Visser had een erg brede smile. Op de officiele site staat een mooie foto van hoe het niet moet. Arme buitenlanders; wij hebben immers Havelte. Nou, even afwachten want vandaag is de pre-ride om 07.00 vanmorgen en daar is Toine in mee. Als het goed is, want ik heb nog niet gehoord met welke motor. Dan weten we pas echt of dit gewoon 2x Havelte per dag is of dat er nog meer in zit.
Oh, reserveer vast maar: 13-18 september 2004 Zesdaagse Polen bij Kielce, Miedziana Gora.
Nieuws op donderdag 30 oktober 16.00 uur
Verder is bekend geworden dat de 1e pre-ride pas morgen wordt gereden. Het uitpakken verloopt goed; weinig schade. Het is inmiddels weer bloedheet geworden. Ik doe zelf niks en ik heb al 1,5 liter water op.
Iedereen is door de administratieve controle heen gekomen vanmiddag. Er is al veel werk verzet en de meeste motoren staan klaar. Degenen met de motor uit Nederland waren natuurlijk sneller klaar, dan degenen die hem hier voor het eerst zagen.
Uiteraard is er na het container probleem snel een nieuw ontstaan. Je kunt hier namelijk geen goeie benzine krijgen, zeggen ze. Nu schijnt er een tankauto uit het zuiden onderweg te zijn, maar die moest vanmorgen om 10.00 uur nog 700 km rijden. En opvallend genoeg hebben de meeste vrachtwagens hier van die Parijs-Dakar bandenpomp-installaties, dus wellicht is het niet allemaal snelweg.
Ik kan er allicht morgen nog naar vragen, want om 12.00 uur is er een persconferentie.
Goed, klaar voor vandaag.
Nieuws op vrijdag 31 oktober 10.50 uur
De pre-ride is om 9.15 vertrokken met ’tractor’ benzine.
De goeie benzine is er dus ook vanmorgen nog niet. Waarom moet dat nou uit Sao Paolo komen? Omdat ze het hier met alcohol verdunnen en dat brandt wel maar je krijgt er wel een lager octaan-getal door. De teams hebben daarom een probleem met het afstellen en testen van de motoren. En nu afstellen heeft weinig zin, als straks het goeie spul komt. Intussen is de technische keuring begonnen en 1 keer ingeleverd is er weinig mogelijkheid voor testen en afstellen. Sommige landen dreigen daarom niet te willen inleveren. De jury en de sympathieke Braziliaanse wedstrijdleider Donato Khouri maken overuren.
De wedstrijdleider zit met alle organisatiemensen en alle ingehuurde Italo’s in hetzelfde IBIS als wij. Ben van Erp mag dus al Donato zeggen. Als er vrijdag geen benzine is, zal de jury mij doodschieten, zei mr Donato, ach, no problem, I had a good life en hij liep weer weg met een brede glimlach.
Gisteravond ook rijdersbespreking gehad van de vrije rijders. Ben wist te vertellen dat het in de bergen windstil is, 95 % vochtig en 10 graden warmer dan beneden, 43 dus!!.
Zoals bekend opereren de team rijders (KNMV) en de clubrijders ook dit jaar weer grotendeels gescheiden, maar wel in goede harmonie.
Verder werd de KNMV vanmorgen in de paddock verrast met alweer een lege container op hun plekje. Nooit om gevraagd en staat gruwelijk in de weg. ‘Spiekerman’ alweer niet blij, maar zijn bekenden krijgen toch de groeten en ik kreeg de laatste grap te horen. Over niemand minder dan Oom Johan B. die zich al een litertje water uit het magere lijf had getrapt maar de volgmotor niet aan de praat kreeg. Inderdaad, geen benzine er in.
Verder horen we hier slecht nieuws over de grote brand bij TMV/Twin Air in Veghel; sterkte daar mannen. Het bericht ging hier vanmorgen binnen het half uur rond en iedereen leeft mee.
Om 12 uur persconferentie van de organisatie; zal wel geen nieuws opleveren en de pre riders zullen daarna terug komen. Verder vanmiddag menigeen naar de testtrack; ik probeer daar ook te komen.
Later meer.
Nieuws op vrijdag 31 oktober 16.00 uur
De persconferentie ging zoals altijd over weinig, maar dat vonden we niet erg. Gezeten onder de palmbomen in een heerlijk zeewindje, nippend aan een lokale Caipirinhas van Ypioca. Volgens mij kon dat spul als octaan-booster zo in de motoren. Maar misschien hoeft dat niet want de voorzitter van de CBM (Braziliaanse KNMV) verwacht de tankauto’s vanavond tussen 7 en 8 uur. Ze hoefden nog maar 390 km te gaan. Nou hadden anderen datzelfde gisteravond al gehoord en toen zouden ze al op 100 km afstand zijn.
Hierdoor loopt het tijdschema voor de technische keuring behoorlijk uit de hand. Om 12 uur vandaag werd er nog niet gekeurd en gisteren maar een klein beetje. Er zou nu vanavond om 20.00 uur verder gekeurd worden. De reden is uiteraard dat niemand zijn motor in wil leveren zonder dat de tank vol zit met goeie benzine en liefst ook nog een testritje. Nederland moet zaterdag tussen 9.30 en 10.15 uur inleveren.
Elk nadeel heeft uiteraard zijn voordeel. Volgens mij zij er nog nooit zoveel proeven gelopen als hier.
Ook het programma van zaterdag komt nu onder druk. De bedoeling is namelijk dat de rijders om 14.00 uur per land over de weg van het Beach Park naar Iracema Beach dichtbij de stad Fortaleza rijden. Daar vindt dan om 16.00 uur de feestelijke opening plaats. De motoren blijven dan daar in een extra parc-ferme tot zondag 10.00 uur, op het strand, ter bezichtiging van het publiek. Dat wordt dus zandstralen en zouthappen, terwijl de alcohol uit de tank verdampt. Kortom, wat is het verschil tussen een enduromotor en een tourist?
Duidelijk is dat er pas vanaf het begin van de wedstrijd op maandag echt nieuws gaat komen. Intussen houden wij ons bezig met knellende vragen als: ga ik eerst lunchen of eerst zwemmen? Zwemmen dus, want om 13.00 uur op de terugweg van de persconferentie naar Ibis Beach met 6 man in een Punto zonder airco terwijl de thermometer zeker op 35 graden stond en dan nog samen met Bennie M. in de kofferbak; dan is zo’n vraag snel beantwoord.
Nu maar eens horen of de pre-ride wat heeft opgeleverd.
Nieuws op vrijdag 31 oktober 17.00 uur
Vanwege de benzine-perikelen is er na een jury vergadering alweer flink met de schema’s geschoven. Iedereen die klaar is met de motor moet nu zaterdag tussen 08.00 en 13.00 uur inleveren. Alle anderen zondag tussen 06.00 en 18.00 uur. Maar dan staan de motors nog op het strand. Nou, daar wordt nu nog over vergaderd en misschien gaan de rijders zonder motor naar de stad. Zou toch jammer zijn.
Verder was Toine van Dijk tevreden over het parcours van dag1 (ik heb hem nog niet gesproken) en zei Marcel Bulten dat hij veel zand had gezien maar ook van die onverwachte (droge) watergeulen en een vochtig stukje waar er geen 100 doorkomen. Verder rij je door niemandsland en komt dan ineens weer door een dorpje met 20 huizen. Ze reden met zijn drieen en het stof viel niet mee.
De weersverwachting is inmiddels weer op veel zon omgeschakeld, hetgeen een ochtendbuitje van 5 minuten niet uitsluit. Verder niks te melden. De helpers/monteurs worden rustiger want de motoren zijn grotendeels klaar en de rijders worden langzaam onrustiger (zeg maar gretig) want ze willen gassen.
Geen nieuws op zaterdag 1 november 10.10
De voor gisteravond beloofde benzine die in ieder geval vanmorgen zou komen, is er nu nog niet. Er wordt op 2 meter afstand van mij een persbericht in elkaar gedraaid door 3 heren maar ik kan ze niet verstaan. Ik denk toch dat het nu tijd wordt voor een heel strak plan; dit is niet leuk meer.
Gisteravond was het wel leuk vandaar dat ik er vanmorgen wat later bij ben. Er was een officieuze sixdaysparty in het grote hotel waar minstens 5 landen zitten, waaronder de KNMV teams. De meeste rijders waren al naar bed maar toch even kunnen bijkletsen. Ralph Hubers was gisteravond een beetje ziekjes en er was enig bodemonderzoek verricht op de oefenbaan maar zonder gevolgen. Dat konden de Amerikanen niet zeggen; daar zouden al twee man een sleutelbeen kapot hebben.
Gisteravond bleek ook de laatste container gearriveerd te zijn; die van de Tsjechen. Reden van het oponthoud: bij controle bleek er meer bier dan motoronderdelen in te zitten.
Geen nieuws op zaterdag 1 november 12.32
Naar het schijnt is in de jury vergadering vanmorgen gesteld dat er binnen 2 uur benzine moest zijn, anders zou de zesdaagse afgelast worden!!! Zo ver is het gelukkig nog niet, maar ook nu 12.32 onze tijd is er nog geen tankauto te zien. De complete openingsceremonie van vandaag is wel afgelast.
Goed nieuws op zaterdag 1 november 15.30
De soap die zich hier vandaag heeft voltrokken, is toch nog goed afgelopen. Om 13.00 uur hoorde ik van mr. Acerbis dat er een helikopter naast de tankauto had gestaan en dat de laadbrief uitwees dat het ons vrachtje was en dat hij nog 30 km te gaan had. Toen kreeg ik er vertrouwen in. En verdomd, om 14.30 uur ging er een merkbare opwinding door de paddock (alsof sinterklaas binnenkwam).
Gezien de wachtrij zal er vandaag van testen wel niet veel meer komen. Een deel zal amper aan benzine komen, tenzij ze de hele nacht doorgaan. Morgen moeten alle resterende motoren, nog zo’n 300, tussen 6 en 18.00 uur ingeleverd worden. Het zal druk worden op de testbaan en het strand.
Nieuws op zondag 2 november 10.00
Al met al ging het tanken gisteren nog redelijk vlot en de meesten hebben tussen 4 uur en donker (17.30) nog even gereden met de nieuwe benzine. Overigens stonk de paddock de hele dag al heftig naar alcohol; iedereen moest de oude benzine kwijt en die ligt nu dus achter de container of zo. Tel daar twee keer 30.000 liter bij op, een openlucht tankstationnetje en een slangeklem rond de dikke slang van de tankauto omdat de koppeling niet op die van de pompen paste en dan weet je weer: “life is dangerous”.
Dat ondervond ene Bram ook, die naar men zegt als eerste slachtoffer is geworden van het bekende pilletje in de drank en die nu 1 dag en 150 euro kwijt is. Verder gisteravond veel info van onze touristen die hele stukken route gereden hebben. Ook dag 2 en 3: daar zitten hele enduro-stukken in waar geen drie buien op moeten vallen vanwege lange klimmetjes enzo. Met ook weer het nodige zand.
En het zand is hier erg los waardoor de gaten erg diep worden en de motoren erg heet. Plekkie had gisteren zo’n grote stoomwolk dat hij een losse slang veronderstelde en toch de radiator te snel open draaide. Gelukkig stond Aaldert al vlakbij met water, waardoor de verbranding aan zijn hand meevalt.
Toine van Dijk moest gisteren de pre-ride van dag 2/3 afbreken: griep en dizzy. Hetzelfde als Ralph Hubers een dag eerder, maar die rijdt vandaag al weer. Minder was het met Frank Isfordink (ook hetzelfde, leeglopen aan twee kanten) dus die liet Jos de juiste sproeiers er in zetten en ging gauw de motor inleveren. En dan uitzieken tot morgen 08.00 uur.
Want maandag om 08.00 gaat het echt los (daarna steeds om 7 uur). Dag 1 telt 5 uur en 22 minuten, 228 km in een lus en 5 proeven en 5 TC’s. Er schijnt er 1 extra te komen voor de 125 cc, die het zware en lange stuk (1.05) niet halen op 1 tank.
Ok, het algemene plan voor vandaag is: nog even rijden vanmorgen en proberen voor 14.00 uur in te leveren, omdat het op het eind wel druk zal worden en om 18.00 uur gaat het parc-ferme op slot. Dan de puntjes op de i zetten voor de posten enzovoort.
Later meer.
Nieuws op zondag 2 november 15.00
Zo, eindelijk het land in geweest. Gerrit Arfman wilde even kijken waar TC4 zat, want daar staat hij morgen en die hebben we makkelijk gevonden. We kregen nog even politiecontrole en daar zag ik voor het eerst van mijn leven een internationaal rijbewijs. Nou, dat stelt ook geen ene reet voor zeg. Geen woord Engels er in of niks. Gelukkig stond op bladzijde 2 bij de landen ook “Brazilië”. Toen was de politieman ook weer blij.
Het achterland die kant op is een stuk groener met suikkerriet-plantages en veel palmbomen. Op zondag is het in de dorpjes en langs de weg vol met mensen die lekker in een bar hangen of zo maar rondhangen. Deze TC is net als de meeste midden in het dorp. Ik hoop dat ze veel stickers bij zich hebben en dan nog goed opletten: iemand zei al “hier ben je zo klaar als de laatste rijder voorbij is; je hoeft zelf niks op te ruimen”.
In de paddock was men hard aan het keuren en inmiddels staan bijna alle Nederlanders zonder problemen binnen. Toine van Dijk liep ook al weer rond en Frankie had net zijn eerste infuus achter de rug en kwam nog even terug in de paddock. Een kop als een grauwe vaatdoek maar dat schijnt van het infuus te komen en het spul helpt wel.
Inmiddels loopt Tom ook een beetje te hinken (testtrack van dichtbij bekeken) en Johan Boonen blijft zeggen dat dit een hele zware zesdaagse wordt.
Blij dat ik hier weer in de koele perskamer zit, hoewel vandaag op het ritje met Gerrit duinen te zien waren die me wel onrustig maakten; van die hele echte mooie hoge waar je tegen op wilt jagen.
De rest van de dag wordt door de rijders en helpers gevuld met de laatste voorbereidingen voor morgen, met name de ‘kistjes’ met onderdelen en brillen en het eten en de auto’s en de tenten en de hele rest.
Na morgen weten we echt meer; we gaan eerst naar de start kijken en dan naar TC4 en de proef daar dichtbij en dan naar de finish.
Volgende update later op maandag.
Ik hoor hier naast me een hele discussie over zieke rijders (die in hetzelfde hotel zitten als de nederlanders); o.a 5 Spanjaarden met dezelfde symptomen.
Nieuws op dag 1, maandag 3 november 17.00
De 1e dag van de zesdaagse begon voor mij vanmorgen om 6 uur in de paddock. Er moesten nog wat spullen voor de posten van de clubrijders verdeeld worden en een laatste check op de tijden.
Toen om 08.00 uur precies de eerste drie rijders van start gingen en daarmee de zesdaagse van Brazilie echt begonnen was, hadden al heel wat mensen de rug nat. Het was warm, zeg maar heet.
Op pad voor 5uur 22min sturen, zo’n 230 km met 5 proeven.
De meesten stonden er redelijk op voor de start, rustig en de magen ook wel aardig op orde. Alleen Frank Isfordink had er niet geweldig veel vertrouwen in, ook last van de ribben. Tom Hemmelder heeft een zere linkerhand: “..als ik hem maar vast kan houden ..”. Met Spiekerman zijn maag ging het ook al weer beter; nou kan die ook niet echt gemist worden.
De clubrijders kwamen allemaal goed weg hoewel Erik Scholten het even benauwd kreeg; slecht contact op zijn startknopje.
Nadat Willem Gesink als laatste Hollandse clubrijder om 10.16 gestart was, gingen we op pad naar TC4.
Komen we Dinand tegen met aan een sleeptouw Hans Vogels. Shit. Die probeerde hem nog ergens naar toe te brengen, maar tegen een gebroken klep kun je niet op. Hans is er heel erg ziek van.
Op TC4 kwam Johan Braakhekke net aan en die had onderweg geconstateerd dat Erwin Plekkenpol niet op tijd was. Ook hier later de bevestiging; kapotte ontsteking.
Beide Hollandse teams op dag 1 dus 1 man kwijt. Nou kwam er iemand langs TC4 die beweerde meer uitvallers gezien te hebben dan in Tsjechie in 4 dagen. Wij zagen de nodige kromme achterkanten en Bjorne Carlsson kwam duwend langs; ook er uit.
Het betreft bij de uitvallers naast motorschade ook valpartijen.
Verdere feiten: Patrick Kuipers had even liggen rollen en wat plastic geschaafd; Erik Scholten heeft 4 minuten gepakt en ook Frank I vertelde dat hij bodemonderzoek had gedaan.
We zijn hier ook nog niet verder dan CT3; loop de lijsten maar na. Er zijn er toch wel een paar van ons aan het vegen geweest hoor!!
CT4 is hier maar ook op internet; Advokaat 15 seconden achter Everts.
Ik ga maar even wat anders doen want het lijkt er op dat de uitslagenvoorziening goed is en voor jullie net zo snel toegankelijk.
Nieuws op dag 2, dinsdag 4 november 14.20
Even terug naar gisteren. Geweldige prestaties geleverd door de jongens en dan met name Ralph Hubers en Amel Advokaat. Helaas dus uitgevallen Hans Vogels en Erwin Plekkenpol (2 ontstekingen kapot). De teams zijn nu kwetsbaar; het JTT staat 6e; Ralph 4e en Amel 3e in zijn klasse en kijk maar eens naar de namen die er omheen en er achter staan!!
De verrassing van deze zesdaagse lijkt me tot nu toe België. Stefan Everts 2e in de scratch en 3e bij de Trophy.
Ralph en Amel houden vandaag de scores goed vast in de (overbekende) 1e zandproef, nl. 2e en 3e in hun klasse. Op ET2 gaat het wat minder hard; ik heb die proef niet gezien, alleen de stofwolk op afstand. Daarna moesten ze nog een grote lus tot TC2; totaal 1.15 uur. Op dat deel ging Stephan Braakhekke dus stuk en daar was bijna niet bij te komen voor Ome Johan en Marcel Bulten, die in de haast trouwens nog even zijn schijfremslot vergat.
Op CT3 laat Salminen ineens een stuk op Everts liggen; Ralph 8e en Amel 9e. Even naar buiten, kijken hoe het inleveren gaat. Om 15.16 moet de laatste clubrijder naar binnen.
Nieuws op dag 2, dinsdag 4 november 17.00
Pech, pech, pech: Frank Isfordink ligt er ook uit; ontsteking kapot midden in de laatste proef. Jos was al naar Start/finish toe om een tank en een zijschild te regelen, maar die zijn dus niet meer gebruikt. Twee man van het Trophy Team kwijt vandaag, dus op die lijst hoeven we helaas niet meer te kijken. De rest gaat voor de individuele score.
Verder is iedereen binnen, soms met de nodige minuutjes bij de clubrijders maar grote verrassing Chris Naafs met maar eentje. Chris reed vandaag fluitend rond en kwam overal glimlachend aan en weer weg; helaas 1 keer een minuutje te vroeg. Cor Warmerdam ook op tijd en Wim Gesink iets later.
Het Junior team blijft ook vandaag in de race; wel moet Snellenberg morgenochtend nog proberen de achterband te wisselen. De as wilde er niet uit. De clubrijders hadden het koppie er bij. Er was vandaag voor hen niet veel te winnen op deze technische en gedeeltelijk wat krappe route. Alleen Patrick moest nog even langs de EHBO; toch weer in de zandproef een zwieper en het stuur net onder de ribben.
Morgen rijden we dezelfde route die dus een lang stuk over bergpaadjes kent; bergaf had er al een van onze rijders last van zijn hoogtevrees.
Gisteren zijn er al 41 uitgevallen, vandaag weten we nog niet maar met de aanhoudende hitte moet ik nog zie of de helft de slotcross haalt. Aan de andere kant zullen de ergste touristen er nu wel af zijn en blijven de Nederlandse clubrijders het goed doen. Wel zal het aantal met mechanische pech blijven stijgen en dat heeft ook alles te maken met elke dag een portie zand en veel hitte.
Verder hadden we hier in het perscentrum een stroomstoring en blijven de uitslagen vandaag wat langer uit, ook op internet, maar dat zal vanavond wel goedkomen. Ruim twee uur naar de verste proef speelt daarbij ook een rol. Tot zover vandaag.
Nieuws op dag 3, woensdag 5 november 12.21
De 1e proef; deze echte zandproef wordt vandaag aan het eind van de dag nog één keer gereden en is dan over drie dagen in totaal 6 keer afgelegd.
Vanmorgen dus weer om 05.15 op en naar de paddock voor een laatste check op de tijdenlijst voor de posten en de rijders. Daarna meegelift met Frank en Jos naar proef 1 en, hup, de duinen in. Daar kwamen tussen 7.15 en 9.15 alle rijders voor de 1e keer langs. Opvallend hoeveel rijders uit Zuid-Amerikaanse landen niks kunnen met dat zand.
Hoe staan we ervoor na gisteren:
JTT op de 6e plaats, 2 minuten achter Australie en 3 achter Duitsland.
Frankrijk leidt voor Italie en Finland.
Trophy: Finland leidt voor Italie en Belgie is nog steeds keurig 3e.
Individueel na 2 dagen:
Chris Naafs: 39e (van de 46)
Tom Hemmelder: 22e (van de 125)
Michel Visser: 39e
Geert Snellenberg: 59e
Chris Wichertjes: 118e
Ralph Hubers: 4e (van de 40)
Dinand Tijhuis: 12e !!!
Amel Advokaat: 6e (van de 79)
Hans Jochems: 40e
Rob van Pelt: 48e
Patrick Kuipers: 57e
Erik Scholten: 73e
Cor Warmerdam: 17e (van de 23)
Wim Gesink: 20e
Qua uitvallers zijn er volgens de officiele opgave hier op dag 3 nog 323 van de 376 van start gegaan.
Nieuws op dag 3, woensdag 5 november 17.00
Alle vanmorgen gestarte rijders zijn binnen. Dat is uitstekend nieuws na deze zware derde dag van de ISDE2003. Dezelfde route als gisteren, die begon en eindigde met de zandproef op het strand.
Deze proef hebben de mannen nu 6 keer gereden en ze zijn hem spuugzat. Vooral op de terugweg na een weer hete en stoffige route in de heuvels, waar de concentratie hoog moest zijn bij het hoog/laag werk en in de verradelijke geulen, ging bij velen het gas niet meer los in die proef.
De TT en JTT-team rijders waren allemaal op tijd binnen. Bij de clubrijders gaan Chris Naafs, Hans Jochems, Rob van Pelt en Cor Warmerdam goed; ook op tijd.
Chris Wichertjes had een half uur; Erik Scholten iets meer en het plastic was niet meer zo mooi. Bij de pre-finish zei Erik:”..ik ben nog nooit zo kapot geweest..”, maar geen zorgen, de motor is ingeleverd. Patrick Kuipers heeft in ieder geval nieuwe koppelings-platen gezet en een band en daardoor wat minuten gepakt. Willem Gesink kwam met 30 minuten tijd aan, maar ook voor hem geldt: elke dag dat je binnenkomt, stijg je in het klassement. Hij heeft gelukkig een bere-conditie en zonder pech rijdt hij uit volgens mij.
Een voordeel van de vele uitvallers is volgens Cor dat je nu beter kon doorrijden bergop; geen wachtrijen meer. Er waren ook enkele stukjes uit de route gehaald.
Over conditie gesproken: Tom Hemmelder rijdt vanmorgen in CT1: 5:48:50 en wordt daarmee 17e in die proef; vanmiddag in CT5 (dezelfde proef is dat) rijdt hij 5:49:99 en wordt 6e!! Ik zat al op hem te wachten, maar zo kunnen we dag 4 en 5 in want dat zijn ook zandbakken. Ralph 4e in die laatste proef en Amel 3e!
De 5 proeven van vandaag staan op www.isde2003.com dus de rekenaars kunnen aan de slag.
Morgen de 1e start om 08.00 uur waarbij we meer langs de kust blijven voor een nieuwe route (met delen van dag 1) maar wel drie nieuwe proeven. ET1/5 bij Prainha, CT2/4 bij Pindoretama en CT3 Morro Blanco. De rijtijd is 5 1/2 uur en ik zou foto’s staande in de zee kunnen maken, maar de golven zijn nogal hoog dus beter van niet.
Nieuws op dag 4, donderdag 6 november 9.30
Hoe staan we ervoor na gisteren:
JTT op de 7e plaats, 1 minuut achter Zweden, die nog 4 rijders hebben.
Frankrijk leidt voor Finland en Italie.
Trophy: Finland leidt voor Italie en Belgie is nu 4e op 30 sec. van Frankrijk.
Individueel na 3 dagen:
Chris Naafs: 41e (van de 46)
Tom Hemmelder: 19e (van de 121)
Michel Visser: 37e
Geert Snellenberg: 55e
Chris Wichertjes: 117e
Ralph Hubers: 4e (van de 38 en snelste Junior)
Dinand Tijhuis: 13e !!!
Amel Advokaat: 5e (van de 74 en snelste Junior)
Hans Jochems: 35e
Rob van Pelt: 40e
Patrick Kuipers: 57e
Erik Scholten: 71e
Cor Warmerdam: 16e (van de 22)
Wim Gesink: 21e
In de scratch na dag 3 gaat Merriman met 16 sec Everts voor en Salminen is drie. Johan Boonen staat 8e en hij was op dag 3 klassewinnaar. Amel staat 30e overall, Ralph 45e, Tom 51e, Michel Visser 81e enz en er staan er nog 301 op de lijst.
Verder kort nieuws:
Hans Vogels heeft gisteren de moed gevonden om de Yamaha open te trekken; er bleek een inlaatklep gebroken te zijn.
El Bandito zegt dat er in de binnenlanden complete achterassen achter bomen groeien en daar heeft Snellenberg er toen maar één van gebruikt.
Bijna iedereen (van de automobilisten) is gisteren wel een keer verdwaald en moest dus nog meer haasten. Nou hebben ze hier van die mega verkeersdrempels dus de passagiers willen ook een valhelm.
Gisteravond is onder andere Aaldert in de Bikini-Bar gesignaleerd, maar we moesten Frank zijn verjaardag tenslotte ergens vieren. Verder zullen we daar niets over melden want dat is allemaal met geen pen te beschrijven.
Nieuws op dag 4, donderdag 6 november 13.30
Zo meteen komen de eerste rijders al weer binnen. Dinand om 13.15 op de pre-finish en 2 uur later Willem Gesink. Eén is er al terug; Patrick Kuipers ligt uit de strijd. Vanmorgen voor de 1e proef had hij al weer water moeten bijvullen; hij is de proef nog wel in gegaan maar niet gefinisht, omdat hij alweer moest bijvullen. Vermoedelijk lekke voetpakking. Voor Patrick is het over omdat rijders in een merkenteam niet een ‘uitvaldag’ mogen hebben; alleen die in een clubteam, hoewel je dan ook geen medaille krijgt.
In proef 1 (zandproef, nog bekend van maandag) is inmiddels door Amel (4e), Ralph (6e) en Tom (7e) mooi gescoord.
Later meer.
Nieuws op dag 4, donderdag 6 november 16.15
Helaas is ook Erik Scholten uit de strijd; zelfde euvel als Patrick Kuipers. CT3 heeft hij nog gereden maar daarna wilde de motor niet (lekker) starten bij TC3 Beberibe.
De overgebleven KNMV team rijders hebben inmiddels allemaal ingeleverd en op tijd. Al was bij de dit jaar sterk rijdende Michel Visser het werk niet helemaal af; de vooras wilde er niet soepel in, nadat hij wat lang werk had met de voorband. In de hitte worden de nieuwe mousses nogal makkelijk te dik en het is hier heet. Sleutelen na 5 1/2 uur wedstrijd is dan geen pretje.
De clubrijders zijn aan het binnenkomen; Chris Naafs weer mooi op tijd, verse olie, voorbandje en klaar. Onderweg stond er voor hem al weer benzine op de goeie plek; de Husky is hier in lease en afgeleverd met een crosstank.
In de route van vandaag (en morgen) van zo’n 270 km is ET1/5 dubbel net als CT2/4. Volgens Dinand was de route met een saai stuk (deels weg) op lengte gemaakt maar het duinen stuk bij Beberibe vond hij prachtig.
Het moddergat was nog goed te doen maar morgen kan het slechter zijn.
Morgen ook om 8.00 uur starten voor dezelfde 5 1/2 uur, al is het schema weer ingekort dus de laatsten weer een paar minuten eerder weg.
De 5 proeven staan inmiddels op www.isde2003.com Zo te zien heeft Wim Gesink in de laatste proef een probleem gehad. Zoeken we op en later eventueel via het Gastenboek. Verder is mr Touquet Arnaud Demeester nogal aan het jagen vandaag en had Merriman vandaag op CT3 een foutje; plaats 9 achter ene Hemmelder. Michel Visser rijdt in CT1 een 20e plaats met toch nog 124 man in zijn groep. Snellenberg inmiddels ook vaker in de top 40. Amel en Ralph weer de hoogste plaatsen met enkele 3e, 4e, 5e en 6e plaatsen. Indrukwekkend.
Nieuws op dag 5, vrijdag 7 november 10.45
Omdat ik op tijd naar proef 2 ging, heb ik niet alle rijders zien vertrekken. In ieder geval kwamen ze tot en met Chris Naafs door op proef 2. Wim Gesink staat sowieso weer netjes op de lijst; hij had ook de proef gisteren gewoon gereden. Ook Ralph Hubers is gewoon gestart nadat hij gistermiddag pijn in de buurt van de zwevende ribben had bij het diep ademhalen.
Straks gaan we naar proef 5, Dunas.
Over gisteren en de stand na 4 dagen:
Tom Hemmelder is inmiddels opgeklommen naar de 15e plaats; Michel Visser toch wel erg knap 29e; Snellie 53e; Ralph Hubers 5e en nog steeds snelste Junior; Tijhuis 12e; Advokaat 5e en ook snelste Junior; Hans Jochems 33e!!!; Rob van Pelt 36e maar die heeft een keer verkeerd gereden en 7 minuten gepakt daardoor; Cor Warmerdam is inmiddels 16e.
Het Junior Team staat meer dan een minuut achter Zweden op de 7e plaats.
In de scratch t/m dag 4 staat Amel Advokaat 27e met een Italiaan kort voor hem; Tom Hemmelder 36e en Ralph 46e. Later meer.
Nieuws op dag 5, vrijdag 7 november 16.00
Helaas, helaas, op zijn verjaardag is Michel Visser uitgevallen. Ontsteking kapot na het watergat tussen proef 2 en 3. De rest van de KNMV mannen heeft inmiddels ingeleverd en de clubrijders waren tot bij proef 5 gevorderd. Het is wel zuur voor hem, net na een 25e plaats in proef 2.
Vanmorgen vroeg begon de dag met regen en wolken, maar dat was voor de start al over. Op weg naar proef 2 bleek het die kant op nauwelijks vochtig te zijn. Proef 2 was dan ook een hevige stofboel, kort draaiwerk en vooral poeder-walletjes.
Het score-verloop op de 4 proeven die ik hier kan zien is inmiddels bekend. Tom tussen 8e en 12e; Ralph tussen 3e en 6e; Amel tussen 5e en 8e. De rest van ons ook hoger dan vorige dagen.
Arnaud Demeester is er uit na proef 2 dus gaat het nu echt alleen tussen Everts en Merriman. Merriman staat na de 4e dag achter Everts en zoals ik Everts vandaag zag gaan, denk ik dat het bekeken is.
Proef 5 is nu ook binnen en Everts is nog eens 6 seconden sneller dan Merriman.
Ook de resterende 11 Nederlanders hebben de proef gehad en zijn binnen.
Nu alleen de slotcross/supermotard nog; eerst vanaf 8.00 uur een heel klein stukkie rijden (25 minuten naar TC1) en daar weer 15 minuten sleuteltijd. De start gaat per klasse en het zou om 14.00 uur klaar zijn.
Wij gaan daar met 11 van de 18 starters naar toe en daarmee hebben we toch een wat hoger uitval-percentage dan het gemiddelde. Na dag 4 waren er namelijk nog 288 van de 376 starters in de race en vandaag zijn er een stuk of 5 uitgevallen.
Morgen meer.
Nieuws op dag 6, zaterdag 8 november
De slotcross: alle Nederlanders heel aan de finish. Amel 6e achter Everts en co. De rest op of lager dan hun plek t/m dag 5. Ralph en Dinand kennelijk iets bij de start meegemaakt. Maakt niet meer uit: 11 medailles waarvan 3 gouden (denk ik).
De eindresultaten per klasse (scratch tussen haakjes):
Chris Naafs 40e, zilver (183e)
Tom Hemmelder 13e, goud (32e)
Geert Snellenberg 51e, zilver (123e)
Christian Wichertjes 113e, brons (260e)
Ralph Hubers 6e, goud (54e)
Dinand Tijhuis 13e, zilver (124e)
Amel Advokaat 6e, goud (29e)
Hans Jochems 30e, zilver (186e)
Rob van Pelt 33e, zilver (199e)
Cor Warmerdam 15e, zilver (198e)
Wim Gesink 19e, brons (261e)
270 man aan de finish.
Junior Trophy Team 7e achter Frankrijk (1), Finland (2), Italie (3).
World Trophy: Finland (1), Italie (2), Frankrijk (3).
Final scratch: Everts wint voor Merriman en Salminen; Johan Boonen wordt 5e (en 2e in zijn klasse).