Onder prachtige omstandigheden in een misschien nog wel een mooiere omgeving werd dit jaar de Kampioensrit verreden. De club uit Noord Holland was dit jaar misschien niet zo groot. Maar er werd geluid gemaakt voor een heel bataljon. ’s Morgens voor de start begon de pret en die duurde tot de laatste avond. Dat de stemming er zo goed in zat kwam mede doordat het over het algemeen erg goed ging met de rijders. De enige uitvaller was Ron (Bruin). Hoewel de sympathieke autospuiter niet aan de start stond vanwege zere ribben, was hij wel aanwezig. Reden van zijn uitvallen was.. een onwillige bus. Om niet te veel in de cijfertjes terug te vallen houden we het, bij het bespreken van de rijders, een beetje algemeen. We beginnen bij Michel(Hoenson). De tijden die Michel deze wedstrijd heeft gereden(beide dagen) zijn, volgens eigen zeggen en dat kan je dan ook zien, een stuk beter dan de voorgaande wedstrijden. Aan de ene kant, jammer dat het nu klaar is. Aan de andere kant, Michel wordt vrijdag geopereerd aan de knie dus die is even druk met herstellen. Alvast sterkte Michel!
Ondertussen kunnen we bij onze volgende rijder, Christian(Dignum), spreken van een routinier. Mensen die weten hoe het spelletje gespeeld moet worden. Dus,…
Christian ging voortvarend van start, zelfs zo voortvarend dat hij vergat om de transponder te monteren. Dat dit jammer was voor de totaal score zou later blijken. Hij had het gas er goed op staan. Er werden zaterdag geweldige tijden gereden. Zelfs zulke goede tijden dat hij, op sommige proeven, bij de snelste rijders van de dag hoorde. Wanneer je de 2e dag maar 26 seconden verliest op de topper, Mark Wassink, dan hoor je er echt bij.
Bij de N1 is een felicitatie aan het adres van Luuk(Oud) wel op zijn plaats. De terechte kampioen had ook tijdens de kampioensrit de touwtjes stevig in handen. Gefeliciteerd Luuk! Maar, ook de 3e plek van Bram(de Snaijer) is het vermelden waard. De zoon van de voormalig rechter hand van Gerard Jimmink. Heeft in zijn vader niet alleen een super monteur maar dat is ook gelijk de reden dat we hem even vermelden. Bram heeft ten slotte NH roots. Wie er nog meer in de N1 actief was? Co(de Wit). Als je een prijs kon krijgen voor “plezier in het rijden”, dan had Co die zeker gewonnen. Het eerste appie wat Co verstuurde na de 2 daagse was met het startnummer (256) van de RedBull KO, met de mededeling “Op naar de volgende uitdaging”.
Als aller allereerste mocht Rens(Veerman, ook N1) starten en dat is speciaal. Zeker in je eerste jaar! Rens heeft een super wedstrijd gereden en ik geef het je te doen. Met een postuur als dat van “Attila de Hun” op zo’n klein brommertje over die verse maisplakken blaffen, dat valt niet mee. Na 2 keer uitvallen (Hellendoorn en Zelhem)is finishen een overwinning op zich. Met op de 2e dag als resultaat,.. een 13e plek. Keurig!
In de N2 hebben we alleen Tijs(Slooten) rijden. Jim(Jimmink) moest bollen planten. Tijs is 3x 5e geworden dus ging met goede moed aan de slag. Hij ging hartstikke goed van start maar maakte tussendoor ook een paar kleine foutjes. Foutjes die helaas veel tijd kostte. Als je dan uiteindelijk totaal 7e wordt, dan doe je het nog niet zo slecht. Om even aan te tonen hoe competitief deze klasse is. In de allerlaatste proef hadden 4 rijders dezelfde tijd! In honderdste werd beslist dat Tijs hier een 4e tijd had neergezet, top! De eerste 2 (Jeroen en Ronald) waren weg maar daarna zaten, de 2e dag, 9 rijders binnen 2 minuten van elkaar…Wat is Enduro toch leuk!
Frank(Ligthart) moest de clubkleuren verdedigen in de NV 40 Klasse. Dat Frank het nog niet verleerd is, dat maakt hij ons duidelijk door een fantastische 6e plek(over 2 dagen) te scoren. Niet al te veel meegemaakt, een heerlijke motor, prachtige omstandigheden en dat samen met je zoon beleven. Wie heeft het? De aankomende DAKAR held, Marcel Piek was even uit de roulatie door een zere knie. Maar nu was de doorzetter er weer bij en heeft op routine de 2 daagse gereden. Zonder al te veel risico. Er is tenslotte een hoger doel dit jaar en daar moet alles voor wijken.
Bij De Daglicentie-rijders hadden we 2 ijzers in het vuur. Robin Groeneweg en Edwin Groen. De mannen maakte er een mooie strijd van. Het ging zo gelijk op dat zelfs de pech die ze hadden(losse massakabel) hetzelfde was. Uiteindelijk werd het voor Edwin een 3e plek en voor Robin een 4e plek. Maar we zullen deze strijders volgend jaar wel weer terug zien!
Wat rest is de kampioenen feliciteren. En natuurlijk de organisatie bedanken. Het was een onvergetelijke 2 Daagse.
Het mooiste beeld wat ik heb gezien was bij de 3e proef. Daar was een meneer lekker in zijn tuintje bezig. Links en rechts van zijn huis knalde de jongens(en dame) om zijn huis heen. Maar het leek hem niet te deren. Zijn buurman heeft, de hele dag, leunend tegen zijn huis staan kijken naar alles wat bewoog. Dat is iets waar we in NH alleen maar van kunnen dromen. Ik zeg het vaker, zolang deze sport gedragen wordt door de gemeenschap, kunnen we dit doen. Koester het! En wees dankbaar! Nogmaals Vorden, hartstikke bedankt voor de prachtige 2 Daagse en tot volgend seizoen! En zesdaagse rijders, veel succes!
Foto: Rens Veerman op de kleine brommer(Foto-John Lenders)
Met dank aan onderstaande sponsors:
SP 2000 – Grondverzetmachines
KOOPS – Machines en techniek
Highlight reclame – Lichtreclame en belettering
Hartog Lucerne – Speciaal paardenvoer
Boekel transport – Handel en transport bedrijf
Zantingh – professionele gasbrander-installaties
mcKili – Good food and catering
ABS de Laat HHW/Alkm. – Autoschade en Caravan herstel
GlasGarage HHW/Alkm. – Autoglas herstel en vervanging
Van Breugel – Mechanisatie
Martien Jimmink – Diverse loon-werkzaamheden
Double D – Design en mx parts
Fossa Media – Diverse drukwerk, vlaggen, kleding, event dressing & more