Thriller in Bronckhorster zand brengt eerste winst Hans Vogels
Veel bos en zand op route en proeven vormden de ingrediënten voor een perfecte dag in Zelhem. Het werd nog mooier door de uiterst spannende titanenstrijd tussen klassementsleider Thierry Pittens die moest afrekenen met ‘big brother’ Wesley en Hans Vogels. Aanvankelijk nam Thierry de leiding maar vanaf proef 4 kwam Vogels aan kop. Een stevige eindsprint van Wesley bracht hem finaal nog langs Thierry maar kwam net iets te kort op Vogels die zo zijn eerste zege van dit jaar veilig stelde. Ceriel Klein Kromhof had de hele dag de vierde plaats in handen ondanks een jagende Mark Wasssink die op het eind op 1 seconde bleef steken. Duidelijk snelste nationaal was weer eens Dennis van de Brug.
SPEKTAKEL NIET ALLEEN IN S…LPROEF
De ZAMC Zelhem is niet alleen goed in enduro. Dit jaar was voor de tweede keer het EK Trial zodanig goed georganiseerd dat men zich kandidaat mocht stellen voor het WK Trial in 2019. Of hun randvoorwaarde, Toni Bou en Adam Raga moeten deelnemen, daarbij helpt gaan we zien. Soms moet je lef tonen. In ieder geval zal daarvoor zo’n 200 ton stenen naar Zelhem gehaald moeten worden waar ook de enduro later van zal kunnen profiteren. Voor de enduro vandaag had men 68 km route in petto met weer drie mooie proeven (CP’s) in de motorminded gemeente Bronckhorst waarin maar liefst zeven motor- en autoclubs actief zijn. De verbindingsroute over landgoed ‘t Zand had men deze editie weer langer kunnen maken en betekende genieten met grote G. Helaas zat een proef er nog niet in al is er hoop dat het er in de komende jaren weer van kan komen.
Na afwezigheid van een jaar vormde crosscircuit de Kappenbulten het toneel van CP1. Het was de inzet van een grote grondeigenaar in de directe omgeving die dit mogelijk maakte. Hij vond het te gek dat de vergunningsperikelen van het circuit ten koste gingen van de aloude enduro. De proef was erg mooi uitgezet met steeds korte stukken op het circuit waarna een uitstapje volgde in een al dan niet hobbelig bosje. Bovendien was het voor de tijd van het jaar buitengewoon droog. Dat hebben we wel eens anders gezien. CP1 kende twee ronden wat met grote borden ook duidelijk was aangegeven.
Meer spektakel was te vinden in CP2 de Spektakelproef. Wederom uitgezet op het Jovink en de Voederbieten landgoed van Hendrik Jan Lovink (bekend in zwarte cross kringen). Op de akker zwaaide Klompen Jarvis alias Harry de hamer. Niet in de rol van ‘de man met de hamer’ maar meer om de paaltjes te verplaatsen als dat nodig bleek. Die noodzaak was er want in het eerste deel van de proef bevatte weer traditioneel enig spektakel. Mooie whoop-de-do’s, twee roll-overs van een rioolbuis, enkele springschansen en een waterpoel waren opgeleukt met een bord ‘vergiftigd’ en nog wat andere bordjes. Dat gaf te denken maar het was natuurlijk gekkigheid wat al duidelijk bleek bij de start van de CP met het bord “Vanaf hier bin iej un held en onverzekerd”.
De waterpoel had van Hendrik Jan en Harry nog wel een 30cm dieper gemogen maar de ZAMC stak er een stokje voor. Als je niet weet welk spoor te kiezen in zo’n modderbak dan maar beter even wachten tot een ander een goed spoor vindt of in het diepste gat rijdt. Diverse minder ervaren rijders reden zich vast en maakten dan een tweede fout. Zij lieten het achterwiel maar malen waarbij ze steeds dieper wegzakten. Bij het vastrijden is de tactiek snel van de motor te springen en het achterwiel en daarna voorwiel uit de geul te tillen. Zwaar werk maar wel het beste om rap weer te vertrekken. Ook vielen enkelen spontaan om in het circa 10 cm diepe water Zodra het te gek werd en te veel rijders vastreden werd besloten de bakens, ofwel de paaltjes, te verzetten en gaf ‘man met hamer’ een ruime bocht vrij over de rand van de poel. Dat gebeurde in twee fases en was wel degelijk goed doordacht. Het talrijke publiek smulde ervan. Op zich is het hebben van een obstakel in de proef waar rijders zich vast kunnen rijden onwenselijk als achteropkomenden daardoor worden gehinderd. Het was breed genoeg om langs een vastgereden rijder te komen maar makkelijker werd het er niet op.
De derde proef CP3 in nabijheid van Start/finish werd algemeen als erg kort gestoken ervaren met scherpe bochten en korte rechte stukken. Het vergde goed stuurwerk en was dan ook een hele echte. Tijdens de twee ronden die ook bij deze proef van toepassing waren, bleek het inhalen van -later volgens de scratch gestarte- langzamere deelnemers lastig. De CP was op flink wat plaatsen te smal voor een inhaalactie. Dan komt het aan op de sociale opstelling van de rijder die door een snellere deelnemer wordt ingehaald, die moet plaats maken voor de snellere. Kost hoogstens een seconden die weer goed te maken is door proberen aan te haken en er wat van op te pikken. In een van de bosjes ging Casper Ovaa flink in de fout en blesseerde zich. Dat zag er aanvankelijk niet goed uit waardoor de aanwezige Alan Davids snel ingreep om erger te voorkomen. Om Ovaa weg te halen moest proef 3 worden stilgelegd en later uit de uitslag geschrapt omdat niet iedereen die had kunnen rijden.
Ondanks lessons learned in eerdere enduro’s waren er nog steeds enkele rijders die kennelijk het aanvullend reglement niet goed gelezen hadden, slechts één ronde reden in CP1 en CP3 waar er twee moesten. Daarmee hadden zij al snel een diskwalificatie op zak. Toch zou je verwachten dat rijders die deze malheur ten deel vielen achterdochtig hadden moeten worden als vlak voor de finish levensgrote borden met ‘tweede ronde’ en het pad ernaast ‘Finish’ staat. Zelfs zonder het aanvullend reglement te lezen (wat al niet slim is) zou dat duidelijk moeten kunnen zijn.
Door een vochtige nacht vooraf was het flink glibberig In de eerste van drie ronden voor zowel nationalen als senioren van 68 km.
ONK INTERS E1
Na wat experimenteren had Daan Bruijsten de JTX KTM weer als een zonnetje aan het lopen. Dat was ook te zien aan de tijden waarmee hij zijn klassegenoten flink klop gaf. Bas Klein Haneveld reed strak maar kon niet voorkomen dat Bruijsten alle proeven won en daarmee de dagwinst. Jan-Willem Arendsen voelde zich prima op deze proeven en liet dat zien door in sommige proeven maar enkele seconden te verliezen op Klein Haneveld. Maar echt bedreigen was er nog niet bij hoewel er duidelijk progressie in zijn rijden zit. Jordie Berghorst vermaakte zich in zijn eigen race opperbest en koerste zonder hapering naar de vierde plaats.
ONK INTERS E2
Het beeld van de eerdere enduro’s was snel bevestigd. De supersnelle en strak rijdende Thierry Pittens en de steeds beter op dreef komende Hans Vogels zochten elkaar snel op. Wesley Pittens liet echter direct zien zich vandaag niet de kaas van het brood te laten eten door proef 3 op zijn naam te zetten. Door de pech van Ovaa was al snel duidelijk dat proef 3 zou gaan vervallen wat later slecht uitpakte voor Wesley. Na de eerste ronde stond Thierry aan kop gevolgd door Vogels en Wesley. In proef 4 nam Vogels de leiding over. Met Thierry was het stuivertje wisselen waarbij om en om enkele seconden werden ingeleverd dan wel gewonnen. Waar twee vechten om een been, is het oppassen voor een derde. Een rol die Wesley wel ligt zeker als hij zich helemaal op zijn gemak voelt op dit soort proeven. Hij ontbond zijn duivels, won vier proeven op rij en reed het gat naar broer Thierry en Vogels langzaam dicht. Voor de laatste allesbeslissende proef had Vogels 2,6 sec voorsprong op Thierry en 5,6 op Wesley. Iedereen ging er nog eens goed voor zitten. Wesley bleek de snelste, liep 2 sec in op Vogels en versloeg Thierry voor de tweede plaats door 4 seconden sneller te zijn. Aldus werd het doorzetten in de laatste weken beloond voor Vogels met een eerste dagwinst, want een net geboren tweede kind kost veel tijd in slaap en training. Daarmee mag de geest, die de kans van Vogels op een 10e ONK titel al zag vervliegen, weer terug in de fles nu klassementsaanvoerder Thierry 5 punten van zijn eerdere voorsprong van 9 punten moet inleveren. Achteraf blijkt Vogels op proef 3 een dikke 4 seconden te hebben laten liggen. Zonder schrappen van die proef was de dagwinst naar Wesley gegaan. Zo kan het gaan in de enduro waar meestal elke proef telt maar helaas soms ook een niet. Het goede nieuws in dit verband was dat uit een scan bleek dat de blessure van Ovaa zou meevallen. Ook de vierde plaats was inzet van een familie onderonsje. Ceriel Klein Kromhof komt steeds beter in het enduro ritme al vergt het kortere werk tussen het hout nog enige gewenning, Op deze snelle proeven gaf hij neef Robin Nijkamp die prima mee kwam geen enkele kans en reed in één streep naar de vierde plaats.
ONK INTERS E3
Lucas Dolfing heeft een middenvoetsbeentje gebroken waarmee rijden te pijnlijk bleek te zijn. Voorlopig moet Mark Wassink het alleen tegen de anderen in deze klasse opnemen. Dat gaat hem goed af al mist hij de push die de duels met Dolfing geven. Het alternatief is nu de motivatie uit de Scratch halen, iets wat meer en meer te zien is bij de snelle rijders. Hoe dan ook, het leidde tot het winnen van alles wat winbaar was en dus de enige beker van de ZAMC. Bjorn Sloot sluipt beetje bij beetje dichterbij en vestigde zich al direct op de tweede plaats voor Dominique Tijhuis Trutmans. Die hield positie drie en begint zich te ontpoppen als de man die Sloot moet gaan vrezen maar nu nog net de aansluiting mist. Voor de vierde stek waren Tim Kruiper en Axel Roelants het langdurig oneens. Na twee rondes bedroeg het verschil 0,1 sec. De laatste ronde bracht wisselingen maar ook de uitkomst waardoor Roelants nipt de vierde positie inpalmde voor Kruiper.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Alex van den Broek is als klassementsleider wat aan zijn stand verplicht. Van den Broek gunde Rob Verstegen door een klein foutje de eerste proef om vervolgens als een schicht naar de finish te vertrekken onderwijl alle proeven grijpend inclusief de dagzege. Rene Satink had Verstegen de vorige keer verslagen maar kwam nu wat moeizaam uit de startblokken. Hij verloor op proef 1 flink wat zodat remonteren de enige optie was. Verstegen kon de tweede stek daardoor makkelijk prolongeren terwijl Satink zich eerst vanaf de vierde plaats moest terugvechten om Peter Bergsma terug te halen. Al vrij vlot kwam hij op drie om deze niet meer af te staan. Bergsma kreeg ook Jarno van der Linde nog over zich heen door een bodemverroering op proef 8 waarmee de plaatsen vier en vijf vastlagen.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
In een uiterst spannende titanenstrijd moest klassementsleider Thierry Pittens afrekenen met big brother Wesley en Hans Vogels. Aanvankelijk nam Thierry de leiding maar Vogels volgde als een schaduw en ging er in proef 4 over. Vervolgens zette Wesley een stevige eindsprint in met de winst in de vijf laatste proeven die hem met 1 seconde langs Thierry bracht naar de tweede plaats. Wesley bleef op 4 seconden van Vogels die zo zijn eerste zege van dit jaar mocht optekenen. Ceriel Klein Kromhof had de hele dag de vierde plaats in handen ondanks een jagende Mark Wasssink die op het eind 1 seconde tekort kwam.
EURO/ NATIONALEN N1
De jonge talenten Lars Griekspoor en Thijs Bulten maakten het weer spannend door respectievelijk twee en drie proeven te winnen terwijl de ook niet misselijke Luuk Oud er twee en ook Jarno Zandbergen er nog een binnen hengelde. In de eerste vijf proeven maar liefst vier verschillende winnaars wat mede te danken was aan hier en daar een foutje. Maar om beter te worden moet de grens nu eenmaal worden opgezocht en dan gaat het er wel eens overheen…… Of de heren aan elkaar gewaagd zijn?? Griekspoor hield 13 sec aan de meet over en pakte zijn derde overwinning. Lijstaanvoerder in de tussenstand Bulten volgde op twee voor Oud (3) met Zandbergen weer op vier en Tommie Jochems als vijfde.
EURO/ NATIONALEN N2
Sjoerd Eskes is momenteel de te kloppen man en vandaag was dat niet anders. Jeroen Klein Kromhof speelde de luis in de pels maar na een bodemknuffel in proef 5 leek zijn duim uit de kom en moest hij opgeven vanwege de pijn. Maikel Smits nam zijn rol over door bij Eskes aan te kleven onderwijl twee proeven inpalmend. Maar meer dan tweede zat er niet in. Mareg Vierhuizen reed vrij ongehinderd naar een nette en zijn eerste derde positie in de enduro. Lars Verbakel achterhaalde Hans Polsvoort en nestelde zich zo op P4 met Polsvoort op vijf.
EURO/ NATIONALEN N3
Dennis van de Brug begon rustig, kwam toen op stoom en stormde naar zijn alweer derde dagoverwinning op rij. Jirry van Veen moest iets meer dan een minuut toegeven maar incasseerde nog vrij eenvoudig de tweede plaats voor de flink uiteen gedreven Lars Rietman, Gert Jan Boekhorst en Nick Buitenhuis op de posities drie t/m vijf.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Ook ditmaal was er weinig te beginnen tegen Rudi Vossers die zijn vierde dagwinst boekte en de concurrentie op ruim twee minuten achter zich wist. Robert Dirks toonde zich ‘the-best-of-the-rest’ door een minuut marge naar de derde mens. Daar was enige strijd tussen Dennis Warmerdam en Marcel Brunsveld. Warmerdam leek lang vrij veilig maar een oersterke eindsprint van Brunsveld draaide alles in de laatste ronde om waarmee hij de derde stek veilig stelde. Warmerdam op vier voor vijfde man Wim Davidse.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+
Dakar ‘veteraan’ Sjaak Martens had het al een tijdje in zijn rugzak maar het wilde er maar niet uitkomen. Vandaag was het Sjaak’s dag wat al aan hem te zien was voor hij ging starten. Vijf van de acht proeven winnen en dan op de anderen weinig weggeven is het recept voor een evenzeer succes- als vreugdevolle dagoverwinning. Michel van Dooren had een sterke dag en tikte aan als tweede voor de derde die aanvankelijk Paul Sesink leek te gaan worden. Arjan van der Veld herstelde een minder goede dag in de laatste proef door Sesink nog even snel de derde stek af te pikken en te verwijzen naar vier met Erik Ekelmans op positie vijf.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Dennis van de Brug (N3) knipte weer een gaatje in zijn abonnement op de eerste plaats. Daarachter was het wat spannender waar Jirry van Veen (N3) nog net de tweede plaats kon vasthouden voor een fel jagende Sjoerd Eskes (N2) die weer werd gevolgd door Maikel Smits (N2) op vier. Lars Griekspoor (N1) legde beslag op plaats vijf.
WEDEROM EXTREEM WEINIG EXTREEM
De ZAMC Zelhem had het weer super voor elkaar. Niet zonder opzet waren ook dit jaar de extreem delen ‘vergeten’. De ‘fun’ insteek in CP2 was voor iedereen te doen vermits men beschikt over enige vaardigheid en ervaring. Je kunt je wel afvragen of het handig is dit soort waterpoelen in een proef te leggen. Niet alle rijders worden er even vrolijk van en wachten op een klassegenoot die zich tot aan zijn lies ingraaft is niet bepaald een garantie voor een snelle proeftijd. Als gedwongen element staat het dan ook beter bij een routecontrole. Hoe dan ook, het publiek wist deze spektakelplaats goed te vinden en genoot met volle teugen.
Wederom trapten nog enkelen in de val van het vergeten tweede deel van CP1 en CP3 (twee keer de ronde). De organisatie had zijn best gedaan met bericht vooraf en grote borden. Met goed lezen van het aanvullend reglement (door de deelnemers) is het lek boven. Goed was ook dat Inters snellere routetijden hadden als de Nationalen en daglicentie. Als het past binnen het aantal deelnemers en route zou elke enduro organisator dat moeten overwegen om gerace op openbare weg en boerenerf zoveel mogelijk te voorkomen.
De volgende ronde voor het ONK enduro is op 11 november in Harfsen. Een enduro met een van de mooiste routes en flink houterige proeven. Wordt vast weer druk daar.
ONK WEDSTRIJDEN BELGIE IN 2018
De KNMV heeft overlegd met de Belgische FMB-BMB over wederzijdse wedstrijden. Voor 2018 wordt gedacht om twee wedstrijden in Belgie en twee in NL te houden die meetellen voor het ONK en BK. In Belgie gaat het om een wedstrijd in april en een in Augustus in Mettet en Dinant. Vooralsnog alleen voor de inters. De Duitse bond is ook benaderd maar heeft nog niet gereageerd op het voorstel.
CHICANES IN HELLENDOORN
De wensen van de inters voor enkele chicanes op de 140 km/h+ stukken van de ‘zandkule’ proef in Hellendoorn werden door proefbaas CP2 Erwin Tijhuis gehoord en gehonoreerd. “Deze chicanes worden zo gemaakt dat deze niet meer op de vrijdag bij het (te voet) verkennen of zaterdagmorgen in de eerste ronde kapot gereden kunnen worden zoals in de voorgaande jaren meerdere keren is gebeurd!!!!!!!”. Kortom het gaat ervan komen, maar wel op een onfoezelbare manier. Of men camera bewaking overweegt is nog niet bekend 😉
TWEEDAAGSE 25 EN 26 NOVEMBER
In de enduro kalender staat Eindhoven voor de tweedaagse op 25 en 26 november a.s. De route ziet er goed uit met een prima balans van ca 50% militair terrein, flink wat nieuwe (bos)paden en akkers en drie mooie proeven met nauwelijks extreem. Nieuw is dat inleveren van de motor op vrijdag door een gemachtigde kan gebeuren en niet de aanwezigheid van de rijder zelf vereist. Lees het en schrijf je in via http://delandsard.nl/
Uitslagen op: http://www.knmv.nl/motorsport/Uitslagen/
Tekst: Alex Peters
Foto’s: VSFoto.nl
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl