Van 28 augustus tot en met 2 september 2017 is de enduro Zesdaagse 2017 in Brive-la-Gaillarde (Frankrijk). Eindelijk heeft de KNMV weer een team gedelegeerd. Onderstaand hoe dat zo gekomen is en wat momenteel buiten de ISDE actueel is in de NL enduro,
Criteria voor ISDE
Voor de meest recente deelname van Nederland met een WTT moesten we terug naar de ISDE in Duitsland in 2012 waar een tiende plaats werd behaald. De jaren daarna was het KNMV-bestuur van mening dat een team niet de NOC&NSF topsport norm van redelijkerwijs een Top 8 á 10 zou kunnen halen. Over het niet-afvaardigen bestond de laatste jaren veel onvrede in de NL enduro gemeenschap daar men zo’n resultaat wel degelijk haalbaar achtte. Het gaat in een ISDE niet alleen om pure snelheid maar ook het uitrijden, halen van de meet, telt zwaar. Sinds 2013 bleef het zo steggelen en vragen om duidelijke criteria vanuit de rijders en enduro organisatoren (de klant).
Klantwensen, aanleiding voor verandering KNMV2020
De KNMV Ledenraad constateerde al langer dat in het algemeen het KNMV bestuur en bondsbureau weinig deden met klantwensen. Zo ontstond eind 2014 het initiatief tot een andere aanpak. Het bestuur zag er ook de voordelen van in en zo kwam het traject KNMV2020 tot stand dat langzaam maar gestaag de ‘customer empowerment’ introduceert. In die slag is Ledenraadslid Diederik van Haselen benoemd tot KNMV bestuurslid met o.a. 2020 en de enduro in zijn portefeuille. Diederik, zelf incidenteel enduro deelnemer evenals KNMV voorzitter Jan Wilms, gaf gehoor aan de wens tot duidelijke criteria en stelde daarvoor eind 2016 een werkgroep in met o.a. klantvertegenwoordigers Henk vd Spek en Dinand Tijhuis. Dit leidde tot een set bruikbare criteria om te komen tot een ISDE team.
Selectie ISDE 2017
De in 2016 en 2017 door Daan Bruijsten, Thierry Pittens, Lucas Dolfing en Robin Nijkamp geleverde prestaties matchen nagenoeg 100% met de KNMV criteria en kregen van het bestuur groen licht. Voor het KNMV clubteam waren er, onder andere door blessureleed, geen resterende gekwalificeerden al zou Nina Klink technisch bekeken door het filter komen. Haar probleem is dat de tijden individueel gescoord in de ISDE Dames klasse voor teams keihard worden afgezet tegen de resultaten van de veel snellere mannen. Je ziet dan ook geen dames in JTT/WTT teams. Haar kans op een team is helaas nihil. Wesley Pittens is ten tijde van de ISDE volop bezig met rally en ziet er vanaf.
Stevige blessures in 2016 maakten dat Bas Klein Haneveld en Rik Vierhuizen zich niet konden kwalificeren. Bruijsten blesseerde echter zijn knie ernstig op de eerste dag van de tweedaagse EK in Burg (D) op 5 augustus maar wist desondanks een derde plaats in beide dagen zeker te stellen. Na afloop bleek echter dat meerdere banden in zijn knie waren beschadigd en ook zijn meniscus was losgeraakt. Deelname aan de ISDE was, hoe pijnlijk en jammer ook, niet verstandig. Streven is nu naar herstel voor 13 okt als Daan in Slowakije zijn 2e plaats in de stand wil verdedigen. Bas Klein Haneveld werd bereid gevonden in te vallen voor het WTT zodat de ‘drie musketiers’ van 2015 weer zijn verenigd en zelfs uitgebreid met een vierde ‘musketier’ Thierry Pittens. Klein Haneveld moest nog wel even zijn E3 Husky omruilen voor een E1 machine maar dankzij Rudy Vorsters komt dat goed. Klein Haneveld zal weer even moeten wennen aan de E1 maar daarmee kende hij diverse mooie successen op zowel nationaal, EK als ISDE niveau.
Team NL ISDE
Geen KNMV clubteam in de ISDE 2017 maar ook dit jaar weer meerdere teams die zich verenigden onder de bezielende leiding van ISDE animator (en oud-wedstrijdleider) Wilco Bruijn. Die zet voor het derde jaar weer een heel Dutch ISDE begeleidingsteam op poten dat de verzorging regelt voor zowel het WTT en navolgende teams:
Team MCNH: Nina Klink, Tim Kruiper, Dinand Tijhuis
Team PGDE: Rik Vierhuizen, Gert-jan Vierhuizen, Wopke Hoekstra
Team enduro.nl: Joost Verhoef, Alex Selling, vacature (ingevuld met een Franse rijder door de ISDE)
Team Enduro club Drenthe: Erwin Wolting, Bram Gonlag, Maurits Enzing
Vintage klasse: Lubbert Lenselink, Mario Moerman, Henk Wesselink
Veteran team Holland: Leo Moulijn en Cornee Ermers
Vernieuwing in de NL enduro
De KNMV2020 insteek de klant centraal krijgt langzaam maar gestaag vorm. De enduro is daarbij een van de pilotprojecten bij KNMV Sport. Zo richt een andere dan eerdergenoemde ISDE werkgroep enduro zich op vernieuwing in de enduro. Daaronder het voornemen dit jaar een kick-off te doen met een drielandencup BE-D-NL. Drie wedstrijden, in elk land één, waarbij die in NL ook telt voor het ONK. Daarnaast het streven de overstap van OffRoad en MX naar enduro laagdrempeliger te maken door het verbeteren van de voorlichting over enduro.
Een mooie mogelijkheid biedt de dit jaar weer te houden Promotie Groep Dutch Enduro (PGDE) dag in Harfsen. Onder laagdrempeliger is ook te verstaan het ‘tegen het licht’ houden van het reglement op de noodzaak van bepaalde regels. De wens is de wel erg dikke enduro regelbrij inzichtelijker en eenvoudiger te maken en meer gespeend op het huidige karakter van enduro dat al weer een paar stappen verwijderd is van de ‘betrouwbaarheidsritten’van weleer. Uitgangspunt daarbij is in ieder geval het handhaven van milieumaatregelen, ‘Loud is out’.
Nog niet geheel duidelijk is wat de toekomstige enduro organisatie structuur gaat worden. Het gat ontstaan door het opstappen van de Offroad, Enduro en Trial (OET) commissie eind 2016 is er nog steeds en berust nu voornamelijk bij het bureau in Arnhem dat daarvoor onvoldoende is geëquipeerd. Daarnaast is deze rol daar in het 2020 denken niet op zijn plaats. Welk comité gaat de brug slaan tussen bestuur/bureau en de klant? Komt die in een leidende rol en met welke bevoegdheden en middelen? Komt er voldoende steun van het bureau? Dit waren de eerdere breekpunten voor de OET waar een oplossing voor moet komen. Nog vele vragen, maar de gedachtegang is goed. Nu alleen nog omzetten in daden. De Ledenraad houdt de vinger bij 2020 aan de pols, inclusief een lid uw reporter.
Tweedaagse 2017 Eindhoven
Resteert nog de enduro kalender waar Eindhoven is genoteerd voor de tweedaagse op 25 en 26 november. Deze zeer actieve club heeft dat kunststukje al in 2011 en 2015 gepresteerd en is ook dit jaar weer in het gat gedoken dat andere enduro clubs blijkbaar moeilijk kunnen vullen. Binnen zo’n korte termijn organiseren is een grote uitdaging mede om de juiste mensen weer bij elkaar te krijgen maar ook de vergunningen waar een gemeente als Eersel offroad motorevenementen niet langer ondersteunt. Inmiddels zijn de vergunningen van Oirschot en Veldhoven binnen en werkt Eindhoven mee aan een route naar Start/Finish bij de hiervoor uitermate goed geoutilleerde Schippersstop in Veldhoven. De route ziet er goed uit met een prima balans van ca 50% oefenterrein, flink wat nieuwe (bos)paden en akkers en drie mooie proeven. Trekkers Alwin van Doremalen, Theo Vialle en Eddy Lemmens hebben er dan ook alle vertrouwen in dat ook de laatste afspraken met defensie voor het oefenterrein op zijn plaats gaan vallen. Dan hoeft er ook geen beroep te worden gedaan op MC Enter die stand-bye stond om het in voorkomend geval over te nemen.
Tekst: Alex Peters