De Oost Europa Rally 2017 was weer een waardig offroad – rally feest, door de meer dan 2000 zeer afwisselende kilometers doet deze rally voor geen andere rally onder. Bij Leppink Adventure maken gezond verstand, navigatieskills en motorbeheersing het verschil. De eerste special was meteen OER waardig en pittig genoeg! Bram en Jaap hadden flinke ruzie met hun GPS en belanden hierdoor achter in het veld, Twan de Rijke daarentegen weet uiterst beheerst de eerste special op zijn naam te zetten. In de digitale klasse blijkt navigeren met een Tripy ook best lastig, al dacht de Skoda Dealer uit Ede hier anders over, Martin Westerhof gaat zo snel dat hij onze routeopener Bart in het vizier krijgt. Donders zegt Bart dat was knallen om de boel voor te blijven, Gelukkig hadden we Wouter van de Graaff ook op de route en die was druk doende om dwaalsporen te zetten. Geen idee of Martin er in is getrapt, feit is wel dat Martin op zijn WR450 de eerste special, net voor Frank Bos weet te winnen. De toon is gezet het feest is begonnen, de route ligt er meer dan perfect bij, uiteraard vol met natuurlijke hindernissen, steevast aangeduid als Leppink Grappen.
De volgende dag is alles weer totaal anders, volop genieten van overheerlijke zandpaden en bij de eerste klim in Roemenië krijgen we te maken met kudde gedrag, het merendeel van de rijders heeft moeite om boven te komen. Aan het eind van de dag zit dan nog een pracht navigatietest. Midden in deze special zijn ze een snelweg aan het aanleggen, met enige vaardigheden klopt het roadbook nog perfect. Routeopener Wouter vindt het geweldig, bij Leppink Adventure leer je rally rijden lacht hij enthousiast.
Bram van Saane begint het navigeren echt te snappen, Olaf van Mondfrans is 60 plus maar rijdt als een jonge hond, wat een vechtersbaas is dit, daar hij zelfs een special wist te winnen toch even zijn track uitgelezen en yep alle waypoints aangedaan. Op de rustdag staat ook nog een pracht klim gepland, TC-1 is onderaan de skihelling en TC-2 gewoon boven op de onmogelijke berg met werkelijke geweldige uitzichten. De steltijd gezet door Antal Verschuuren is 15 minuten, Wouter van de Graaff en Bart Westerink lukt het in iets meer dan 8 minuten. Lopen mag ook maar als je langer dan 90 minuten onderweg bent krijg je nul punten. Ipatec en het QTM rally-team hobbelen zonder fouten gewoon omhoog. Het merendeel rijdt zichzelf vast of moeten eerst hun angst overwinnen om weer zelfvertrouwen te krijgen. De klok tikt door, Martin knokt en knokt verdorie het lukt hem echt niet zo lijkt het, einde podium plaats zal je denken, toch weet hij puur op doorzettingvermogen binnen 90 minuten zich te melden bij Bart, waardoor hij toch punten krijgt. Olaf van Mondfrans onze 60 plusser rijdt de skihelling zo op, echter in het bos mist hij een afslag en beland in een benarde positie 10 meter lager dan het pad. Olaf is inmiddels zo populair dat echt een ieder naar hem op zoek gaat, wat een heerlijke dag weer. Op dag 6 weet die rappe Olaf verdorie weer de proef te winnen, na het uitlezen van de track blijkt ook nog eens dat hij de waypoints in het enge bos heeft aangedaan, wat een held. Bram van Saane weet voor Twan de Rijke te finishen, ook zijn track wordt uitgelezen. Bram heeft nog nooit rally gereden en had de eerste dag geen idee hoe het GPS werkte, nu rijdt hij gewoon foutloos door het enge bos.
Bij de afsluitende BBQ is het nog steeds gezellig en worden de prijzen uitgedeeld en mogen we terug kijken op alweer een geweldige editie. Helaas lukt het niet om een ieder te noemen. Maar kijk gerust de berichtgeving op twitter dan kun je zien dat wij alleen maar lol gehad hebben. : https://twitter.com/gerjanleppink
Lees het hele verslag op onze site : http://www.leppinkadventure.nl/oer/verslag-editie-2017/
En de winnaars zijn :
Uitslag Rally Klasse | |||
positie | Punten | ||
1 | 169 | Bram van Saane | KTM 450 |
2 | 165 | Twan de Rijke | Polaris Scrambler 1000 |
3 | 150 | Maarten Zijlmans | Polaris Scrambler 850 |
Uitslag digitale Klasse | |||
positie | Punten | ||
1 | 143 | Martin Westerhof | Yamaha wr450f |
2 | 137 | Olaf van Mondfrans | Husaberg 450 |
3 | 132 | Dennis Kuipers | Can-Am renegade 1000 |