Tijdens zijn allereerste rally is Yamaha-rijder Wesley Pittens op een tweede plaats geëindigd. De rijder uit Vorstenbosch stond zelfs nog even aan de leiding in zijn klasse (M2) maar moest uiteindelijk toch genoegen nemen met een tweede plaats.
In het Griekse Nafpaktos begon Wesley op maandag 22 mei aan de Hellas Rally Raid. Na een lange voorbereiding in Nederland kon hij niet wachten om van start te gaan. Ook het navigeren met een roadbook was nieuw en daarop bereidde hij zich goed voor met Ad Ketelaars.
Tijdens de eerste dag ging Wesley erg gemotiveerd van start. De proef was kort en bedroeg slechts tachtig kilometer. De Yamaha-rijder moest even wennen en reed daardoor verkeerd, hierdoor verloor hij even zijn ritme en kwam daardoor ook nog ten val. Niet geheel zonder kleerscheuren was Wesley vastberaden om er toch nog het beste van te maken en kwam als achtste over de finish in de M2 klasse. Ondanks de moeizame start en het vallen was dit een uitstekende uitgangspositie voor de rest van de week.
Dag twee zou een lange dag worden met veel kilometers, moeilijk navigeren en lange proeven. Dit ging heel erg goed, alleen reed Wesley een keer te hard een snelheidszone in. Dit gaat niet ongestraft voorbij en Wesley moest 41 minuten straftijd bij zijn topuitslag optellen. Hierdoor zakte Wesley in de stand buiten de top twintig. Dit was wel even een grote domper, want nu moest hij 41 minuten goed maken om weer in de top tien te kunnen komen. Weer een groot leermoment voor de 24-jarige debutant, maar de moraal bleef goed omdat het rijden gewoon zeer goed ging.
Op de derde dag was er noodweer in Griekenland hierdoor werden de proeven zeer zwaar. Wesley wist dat het noodweer in zijn voordeel was en hier maakte hij een boel tijd goed op de rest van het deelnemersveld. Hij won deze dag in zijn klasse, maar tankte daarnaast ook heel veel zelfvertrouwen. Dit was te zien in zijn rijden en het ging beter en beter. Ook het navigeren ging steeds makkelijker en Wesley groeide in de wedstrijd.
Deze opwaartse lijn zette Pittens op dag vier door en opnieuw ging het rijden lekker en wist hij foutloos te blijven. Wesley mocht vooraan tussen de toppers starten, hierdoor waren er weinig sporen en dus kwam het op goed navigeren aan. Dit lukte perfect en de Yamaha-rijder maakte opnieuw een kwartier goed op de eerste plaats.
Op dag vijf werd de route ingekort, wel reden de deelnemers een mooie stenen proef. Dit bleek opnieuw in Wesley zijn voordeel en hij maakte weer veel tijd goed. Hierdoor kwam hij steeds dichter bij de koploper en ondanks de geleverde inspanningen voelde Wesley zich nog top fit. Dit beloofde nog wat voor de laatste twee dagen.
De zesde dag van de rally werd een hele lange dag. Het rijden ging erg goed en de Yamaha-rijder nam zelfs even een keer kort de tijd om een andere rijder te helpen. Echter zag Wesley na honderd kilometer wedstrijd een steen over het hoofd. Hierdoor brak zijn kettinggeleider en met nog tweehonderd kilometer te gaan moest hij creatief zijn. Met het gereedschap dat er was werd er ijzerdraad uit een hek geknipt om de kettinggeleider zodanig vast te maken dat Wesley kon finishen. Dit lukte en de Yamaha-rijder vervolgde zijn weg, zo goed zelfs dat hij na de finish eerste stond in zijn klasse.
Eindelijk stond Wesley op kop, met kleine voorsprong van 23 seconden op de tweede man. Helaas melde het noodweer zich nogmaals en werd de laatste dag een ingekorte dag. Wesley begon goed aan de afsluitende dag maar reed helaas verkeerd waardoor hij zeker zes minuten verloor. De Yamaha-rijder zette daarna alles op alles en reed zo hard als hij kon, en mocht. Hij haalde meerdere rijders in die achter hem waren gestart, maar het was helaas te weinig om de wedstrijd op zijn naam te kunnen schrijven.
Wesley is tweede geworden in zijn klasse (M2) en 10e in het totaalklassement tussen de grote namen en fabrieksrijders. Erg knap vooral met de 41 minuten straftijd die hij op dag twee opliep door het te hard rijden in een snelheidszone.
“Ik ben enorm blij met mijn resultaat. Het belangrijkste van deze rally was het leren en ervaren, dit is iets wat ik zeker heb gedaan. Zeven dagen rijden lijkt veel, maar het is voorbij gevlogen. Ik heb veel ervaring opgedaan en nieuwe mensen leren kennen. Een hele gave eerste rally waarbij al de doelen zijn bereikt. Bedankt Memotours voor de service en mijn monteur Peter Huijbregts voor de hulp tijdens de rally. Aan alle sponsoren bedankt voor het mogelijk maken,” aldus een zeer tevreden Wesley Pittens.
De volgende rally is de Serres Rally, die eind augustus ook in Griekenland plaats vind.