Superlatieven te kort. Wat een geweldig spektakel. De afgelopen EK/2 daagse van Harfsen kan in de boeken als een top evenement. Natuurlijk moet je een beetje mazzel hebben met het weer en als organisatie kon je het niet beter treffen. Maar buiten dat, kan je wel zeggen dat alles, voor zover meegemaakt, perfect was. De keuze om 2 maal dezelfde kant op te rijden is voor de rijders aan de ene kant lekker, omdat je dan een beetje weet wat er komt. Hoewel, met 75% van de route door het bos, valt het niet mee om het te onthouden. Maar aan de andere kant een nadeel omdat de sporen die er zijn alleen maar dieper en zwaarder worden. Dat het zwaar was bleek wel aan het einde van de eerste dag. Afdeling NH was collectief moe. Helaas bestond de selectie uit NH slechts uit 7 personen. De oorzaak, deels door werkdruk en deels door blessures. In Hellendoorn zou het weer goed moeten komen.
Laten we het rijtje weer afgaan. Om met de pechvogel, Edwin Groen, te beginnen. Die kwam vrijdag “total loss” van de motor. Hij verklaarde zelfs dat hij het na 2 rondes eigenlijk wel genoeg vond. Maar, na even op adem gekomen te zijn keek Edwin terug op een prachtige dag. Dus stond de transport ondernemer zaterdag weer fris aan de start. Helaas dacht zijn motor er anders over en sloeg niet aan. Een slecht begin en om het maar meteen te vertellen. Edwin heeft de dag ook niet kunnen uitrijden. De motor vond 2 rondjes ook genoeg en gaf de pijp aan Maarten met als gevolg dat Edwin zaterdag uitviel met pech.
Frank (Ligthart) heeft de 2 daagse afgesloten met 2x een 11e plek. Gewoon goed en regelmatig de proeven gereden. “Niets meegemaakt en dan blijft alles heel.”: Aldus Frank. Even een zijsprong… Of “Harfsen” nog niet genoeg was, reed Frank de volgende dag (evenals Edwin, Robin en Rob Peetoom) nog even de Gerrit Zijm cup. Ter info, de GZ is een 4-uurs cross welke wordt verreden op het mooie Texel. Als je eens een meer -uren wedstrijd wilt rijden(met 2 anderen) dan is dit is een aanrader!
Terug naar Harfsen en wel naar Robin Groeneweg. Waar vorig jaar Frank en Edwin hoge ogen scoorden in de NV40, doet Robin dat nu. En hoe?! Eerst leek het dat Robin zaterdag gediskwalificeerd werd, maar dit bleek gelukkig een misverstand. Het was nummer 922 die eruit moest en niet 722 wat het nummer van Robin was.
Met een 5e en zelfs een 3e plek (zaterdag) hebben we met Robin een waardige opvolger. Zoals Robin zei: ”Prachtige, technische bijna on-Nederlandse proeven. Ik heb de hele dag met een glimlach gereden”. Voor de NV 50 klasse hebben we 3 ijzers in het vuur. Met Rob Peetoom, Ron Bruin en Marcel Piek hebben we een prachtige selectie om het kampioenschap aan te vallen. Wederom was het Rob die de rapste was deze 2-daagse. Vrijdag sleepte Rob er zelfs een 9e plek uit. Ron Bruin die raakte vrijdag de brommer even kwijt. Voor hij het wist ging hij lang uit over de weg. Dan komt het van pas als je eigenaar bent van 2 autospuiterijen. Marcel Piek is terug van weggeweest. Na de Hellas rally moest een gebroken pink even verzorging krijgen. Om dan terug te komen en gelijk de 2 daagse te rijden getuigd toch wel van doorzetting vermogen!
De laatste deelnemer uit NH was ook de rapste. Hoewel je het slecht kunt vergelijken met de inters was het toch de jonge Tijs Slooten die de snelste proeven reed van de Noord Hollanders. Het was de derde Enduro bij de grote mannen (ipv Jeugd Enduro) voor Tijs. En dan moet je wel opletten. Zeker als dit gelijk een stevige 2 daagse is. Met de motor van Pa, volgens intimi een zwaar lomp ding, twee dagen lang tussen de bomen door laveren. Resultaat, vrijdag een vierde en Zaterdag een zesde plek bij de DL rijders, knap! Het ziet er dan ook uit dat dit wel een vervolg gaat krijgen. Al met al een geslaagd evenement met wisselde resultaten. Geweldige ambiance en een heel begripvolle omgeving. Want laten we wel wezen, zonder de medewerking van de burgers/landeigenaren/vrijwilligers en overheid, was er geen Enduro. Als laatste willen we nog even Ismo van harte beterschap wensen en we hopen hem dan ook snel weer te zien!
Hellendoorn, we komen eraan
Met dank aan onderstaande sponsors:
SP 2000 – Grondverzetmachines
KOOPS – Machines en techniek
Highlight reclame – Lichtreclame en belettering
Hartog Lucerne – Speciaal paardenvoer
Boekel transport – Handel en transport bedrijf
Zantingh – professionele gasbrander-installaties
mcKili – Good food and catering
ABS de Laat HHW/Alkm. -Autoschade en Caravan herstel
GlasGarage HHW/Alkm. -Autoglas herstel en vervanging
Van Breugel – Mechanisatie
Martien Jimmink – Diverse loon-werkzaamheden
Double D – Design en mx parts
Fossa Media – Printed Products, event dressing & more