Wesley Pittens komt het beste uit het mulle zand
MULLE PROEVEN MET SLECHT ZICHTBAAR LINT
Bijna volledig in de grote zandbak van het militaire oefenterrein Havelte West had MC Havelte weer een conditioneel uitdagende ronde van 45km uitgezet. Daarin twee mulle klapzand proeven van een goede 5 km die de inters vijfmaal en de nationalen vier maal mochten rijden. Maar goed dat het in de nacht en ochtend vooraf stevig regende anders was het in het vooraf als water aanvoelende mulle (duin)zand wellicht velen te veel geworden. Zover kwam het dus niet, maar dat de grote diepe knipgaten niet te tellen waren mag een beeld geven van de zwaarte van deze slijtageslag. Sommige rijders verlieten onder deze lichamelijk zware condities met prachtige zwiepers een of meerdere keren hun ros en landen meestal in het zachte zand. Dat ging doorgaans goed. Door de regen was er weinig stof waardoor de wissel van luchtfilters dit keer minder opportuun was. In eerdere versies bleek dat al eens scherprechter.
De Olde Lantschaprijders van MC Havelte gebruiken het wat slecht zichtbare grijze lint en dat gebrek aan contrast helpt niet om kapot rijden tegen te gaan. Daarbij was de knoopploeg soms net niet helemaal op sterkte om snel te kunnen repareren. De deelnemers moeten weten dat afsnijden waar het lint stuk is streng wordt bestraft. Doorgaans is het te volgen spoor meer dan duidelijk, het smoesje dat er al een spoor staat helpt niet. In die wetenschap werd er netjes gereden en kon het diskwalificatie wapen in de kast blijven.
ONK INTERS E1
De na een wedstrijd het ONK aanvoerende Thierry Pittens vertrok gelijk als een pijl uit de boog, won de eerste proef maar kwam in de tweede hard ten val.
Daarna had hij veel last van zijn schouder en leek ook nog een hersenschudding te hebben opgelopen. Uitvallen was de enige optie. Hopelijk is hij weer op tijd hersteld om in ieder geval bij de EK finale in Harfsen eind oktober zijn EK podiumkansen te kunnen verzilveren. Rik Vierhuizen reed een sterke eerste proef waarna nieuwkomer Herjan Brakke de andere negen voor zijn rekening nam. Niet zo vreemd in de wetenschap dat Brakke ook al is hij pas 28 jaar al een hele motorcross carrière achter de rug heeft inclusief enkele GPs. Hij is nog steeds actief als testrijder van Yamaha en assisteert ook de Bondscoach MX KNMV. Die weet wat gasgeven is al vond hij dat de motor in dit zware zand wel erg hard moest werken. De overwinning werd de zijne terwijl Vierhuizen de tweede plaats niet in gevaar zag komen. Jordy Berghorst kon deze twee niet baas en consolideerde de derde plaats voor Kay Arne Bulsink op P4.
ONK INTERS E2
Hans Vogels heeft na het afsluiten van zijn rally belevenissen de lol in enduro weer helemaal teruggevonden en had zich en zijn KTM, tussen Enter en nu, goed geprepareerd met als doel het behalen van zijn 10e ONK. Dat was te merken want na een supertijd uit de klok te hebben geperst op de eerste proef schreef hij ook acht van de resterende negen proeven op naam. De winst leek hem niet te kunnen ontgaan. Wesley Pittens won de resterende proef, bleef dicht in de buurt maar moest toch steeds enkele seconden toegeven en zag het verschil aan de meet oplopen tot 42 seconden op de ontketende Vogels. Van de achtervolgers liep Robin Nijkamp al in de eerste ronde weer tegen materiaalpech aan en moest uitvallen met een defecte accu. Het zit hem momenteel een beetje tegen. Daan Bruijsten kwam in zijn tweede inter wedstrijd goed mee maar kon de aansluiting met Vogels en Pittens niet vasthouden. Een erg mooie derde plaats lag daarmee in het verschiet. Ismo ten Velde kon Bruijsten in ieder geval niet bedreigen en leek op de vierde plaats af te koersen. Leek, want na afloop bleek dat Vogels in de pits sneller dan stapvoets had gereden. Wedstrijdleider Wilco Bruin kan daarvoor de reglementaire tijdstraf van maar liefst 5 minuten toekennen hetgeen na uitgebreid hoor en wederhoor gebeurde. Vogels viel daardoor terug naar P4. Pittens kwam zo aan de winst gevolgd door Bruijsten en Ten Velde. De vijfde plaats kwam in handen van Vincent Rikhof die normaal in zo’n zandbak een stevig potje meeblaast maar nu in de eerste ronde te veel foutjes maakte.
Vogels: “Ik ben op en top fit en heb laten zien dat de snelheid er nog flink in zit. Ik heb ook nog enorm lekker gereden. De wedstrijdleider heeft de beslissing (red: de 5 minuten straf) genomen. Dat kost mij hier de overwinning maar het motiveert mij alleen maar om er in Vorden nog harder tegenaan te gaan. Dat is weer lekker tussen de bomen, daar voel ik mij toch nog net iets lekkerder dan in het diepe zand.” Zo zie je hoe een topper als Vogels omgaat met zo’n stevige straf, positief vooruit blijft kijken. Want 5 minuten is natuurlijk een hard gelag. De vraag is of de sleutel niet zit in het ‘kan opleggen’ en het niet een onsje minder ‘kan’? Doet 1 of 2 minuten ook niet al veel pijn? Te snel rijden in de tank/pitsstraat waar veel mensen op en neer lopen (soms rennen) om de rijders te steunen is nu eenmaal levensgevaarlijk, ongelukken wil niemand en dan is die 5 minuten ook weer niet zo raar. Wedstrijdleider Bruijn wilde er nog over kwijt: ‘Mij maakt het niet uit wie het doet, deze overtreding maken betekent de gevolgen dragen’.
ONK INTERS E3
Na zijn winst in Enter was te verwachten dat de altijd scherp sturende Lucas Dolfing ook hier met de beste mee zou kunnen. Maar of hij in het zand ook opgewassen zou zijn tegen een specialist als Mark Wassink was vooraf toch wel de vraag. Het was echter Bas Klein Haneveld die liet zien helemaal terug te zijn van een langdurige en flinke blessure. Hij won de eerste twee proeven waarbij Wassink er kort op bleef zitten terwijl Dolfing ietsje terrein verloor. Wassink zette stevig aan en wist na proef 4 de leiding over te nemen. Klein Haneveld achtervolgde goed maar verloor in de tweede wedstrijdhelft langzaam maar zeker de aansluiting terwijl Dolfing naderbij kroop. Wassink maakte aan alle onzekerheid een eind door vier van de zes resterende proeven binnen te loodsen terwijl Dolfing er twee voor zijn rekening nam en Klein Haneveld in proef 9 wist te passeren. Wassink wint zo voor Dolfing en Klein Haneveld die wellicht nog net niet helemaal de vereiste race-fitnes heeft. Hoe dan ook ging het hier weer erg goed wat vertrouwen geeft voor de komende enduro’s. Kay Hulshof bleef in de eerste ronde aardig bij maar moest daarna de rol lossen. De vierde plaats kwam geen enkele moment in gevaar daar de op enige afstand koersende Bjorn Sloot meer technicus dan zandduivel is maar wel netjes P5 inrekende.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Peter Lenselink gaat dit jaar weer eens naar de zesdaagse en dat de extra trainingen (en een paar bier minder!) vruchten afwerpen was goed te zien. De eerste wedstrijdhelft was hij ongenaakbaar al schoot Anton van de Wetering in proef 4 er een klein gaatje in. De grootste bedreiging was echter regerend kampioen Alex van de Broek die vanaf proef 5 de gasschoeve flink omhoog zette, vier proeven achter elkaar binnen sprokkelde en op gelijke hoogte kwam met ‘Lens’. Die reageerde direct met het winnen van de volgende proef zodat in de laatste de scherprechter tevoorschijn moest komen. Lenselink maakte daarin een klein foutje waarvan Van de Broek profiteerde en de winst leek binnen te hengelen. Helaas had hij twee minuutjes straftijd weten te vergaren, één voor te laat en één voor te veel geluid, zodat Lenselink alsnog de enige en hoogste trede van het podium mocht beklimmen. Van de Broek zakte zelfs nog terug naar P4 doordat ook Henk Knuiman (winnaar slotproef) en Van de Wetering in die volgorde P2 en P3 opeisten. Jarno van der Linde rondde met een dikverdiende vijfde positie de top af.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Vogels toonde weer als vanouds zijn suprematie en won negen van de tien proeven. Wassink volgde nog het best met in zijn kielzog Klein Haneveld. Wesley Pittens sloot aan achter broertje Thierry die echter ook nog Bruijsten, Klein Haneveld en Nijkamp voor zich moest dulden in de eerste proef waar de verschillen redelijk groot waren. De tweede proef was ook voor Vogels terwijl de anderen in een close race binnen enkele seconden waren te vangen. Thierry Pittens maakte een harde klapper en viel uit. Vogels had de smaak te pakken en bleef het veld aanvoeren terwijl Wassink de tweede plaats lange tijd consolideerde. Wesley Pittens ging steeds beter draaien en rukte na vier proeven op naar de vierde plaats op enkele tienden van Klein Haneveld. Bruijsten en Dolfing volgden op enkele seconden als vijf en zes. Het kon nog vele kanten op maar Vogels was en bleef nagenoeg onaantastbaar, hoefde slechts proef zes met miniem verschil over te laten aan Wesley Pittens en leek op een mooie overwinning af te stevenen. Pittens vocht lang met Wassink voor P2 en wist dat door een sterkere tweede wedstrijdhelft te verzilveren. Wassink bleef vierde man Lucas Dolfing ruim voor die intussen had afgerekend met Bruijsten die op zijn beurt alles op alles zette om in de allerlaatste proef nog net P5 afhandig te maken van Klein Haneveld. Later bleek dat Vogels in de pits sneller dan stapvoets had gereden hetgeen hem de reglementaire tijdstraf van 5 minuten opleverde en hij terugviel naar P9. De anderen schoven zo een plaatsje op waardoor de scratch winst bij Wesley Pittens kwam.
EURO/ NATIONALEN A1
De dit jaar van de jeugd overgekomen Jan-Willem Arendsen was de enige A1 deelnemer. Dat hij niet voor spek en bonen rijdt maakte hij overduidelijk. Met zijn tijden was de overwinning in de N1 de zijne en ook bij de N2 was een vijfde plaats haalbaar. En dat met een 125 tweetakt die in het zand echt wel last heeft van iets minder pk’s dan de viertakten. Overigens is na twee enduro’s in 2016 wel duidelijk dat er nagedacht moet worden over de levensvatbaarheid van de A1 rijbewijs klasse. Samenvoegen met de N1 lijkt de te begane weg. Dat kan dan echter pas in 2017.
EURO/ NATIONALEN N1
De vorige keer greep Paul Oomen net naast de winst. Deze keer liet hij zich niet verrassen en won alles tussen start en finish. Kevin Slagers is duidelijk een iets minder goede zandrijder maar greep toch mooi de tweede plaats voor
Nick de Greef op P3. Koen Enderink kon daar niets aan doen en tikte aan op een verdiende vierde positie voor Danny Dietvorst op vijf.
EURO/ NATIONALEN N2
Als MX-er had Dominique Tijhuis-Trutmans hier iets te bewijzen. Toch wist Antony Donders nog de eerste proef weg te kapen. Daarna was het alleen maar Tijhuis-Trutmans wat de klok en de eindoverwinning sloeg. Donders bleef lang op twee maar Paul Spierings jr had nog een ferm eindschot en nam in de vierde ronde P2 over. Op vier finishte Wesley Aaldering, niet alleen omdat hij zo begon maar ook het keurig wist vol te houden voor de op P5 koersende Rene Satink.
EURO/ NATIONALEN N3
Dat moeder Ria ‘Bakkie’ zich nog niet heeft gemeld met een pakkende tekst op een even mooie foto blijkt Joey Bak weinig te deren. Zijn MX kunsten werden ‘even’ aangezet waarna alle anderen het nakijken hadden. Van de achtervolgers was Jonny Karst duidelijk de snelste zodat hij weer een mooie tweede plaats kon optekenen. Daarachter iets meer spanning waar Manuel Hoogers lang P3 in handen had terwijl na pakweg de wedstrijdhelft Mareg Vierhuizen echt op gang kwam en Bart Oosting in zijn kielzog meeging. Hoogers moest terug naar P5 terwijl Vierhuizen de derde plaats opeiste voor Oosting (4).
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Ook hier de zandspecialisten die het veld aanveegden. Michel Reins won zeven van de acht proeven en was daarmee glorieus winnaar. Geert Mulder nam de overblijvende proef voor zijn rekening en kegelde daarmee Gerard Steenbergen van twee naar drie. Antoon Slagers had een sterk eindschot maar had nog een rondje of twee extra nodig om echt wat aan zijn positie te kunnen doen en bleef steken op een strakke vierde plaats voor Albert ten Wolde op P5.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+
Ook nu was multi- en regerend NV50 kampioen Gert Berghorst weer de te kloppen man. Gelukkig is hij zo vriendelijk als hij alles wint om af en toe een minuutje te pakken en zo de strijd wat spannender te maken. Maar én één tijdminuutje en één voor een te luide uitlaat werd zelfs hem te veel. Zo kwam Peet van Saase op een mooie manier aan een welverdiende eerste plaats. Eigenlijk leek die plaats naar drievoudig Dakar rijder Sjaak Martens te gaan, maar die zakte de tweede wedstrijdhelft een beetje door het ijs en moest zelfs nog achter de P2 van Berghorst om te eindigen op een keurige derde positie. De vierde plaats was voor Arjan van der Veld voor man-on-place-five Laurens Verhees..
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Ook deze slag was voor Dominique Tijhuis-Trutmans die net als in Enter Joey Bak (N3) op twee terugvond. Ook plaats drie is een heroptreden voor Paul Spierings jr met dit keer Antony Donders op vier (beide N2). Jonny Karst (N3) had een reprise op P5. Hopelijk komt er wat meer spanning.
DAT KAN NOG IETSKE BETER
MC Havelte had dit keer in tegenstelling tot voorheen altijd langs de weg nu een schitterend rennerskwartier en pitsstraat ingericht op een weiland. Met de langgekoesterde wens over de lengte van de ronde is echter nog niets gedaan. Die wordt als erg kort ervaren wat ook maakt dat vijf rondjes resulteren in een zeer zwaar parkoers. Het militaire terrein lijkt nog mogelijkheden te bieden om de ronde langer te maken, er zijn in ieder geval ideeën waar kennelijk nog niets mee is gedaan. Onder het motto elk jaar een stukje beter is er werk aan de winkel. Aan stimulator Luchtmobiele Brigade zal het niet liggen.
LUID IS UIT
De laatste jaren is het belang van motoren die voldoen aan de geluidsnormen alleen maar toegenomen om onze mooie sport te kunnen blijven beoefenen. Daarom controleert de KNMV daar terecht en gericht op. Bij een kleine overtreding volgt een strafminuut en een waarschuwing/registratie dat bij een volgende kleine overtreding diskwalificatie volgt. Dit keer waren daarvan enkele ‘patiënten’ de dupe, zie verslag hiervoor.
Bij een grote overschrijding volgt onmiddellijk diskwalificatie, dit keer viel dat maar liefst vier deelnemers ten deel. Hopelijk zijn dat de laatsten. Let op je eigen belang en dat van alle enduro liefhebbers. Controleer en vul je uitlaat regelmatig, houd je geluid in toom.
EK ENDURO Harfsen 28 en 29 oktober
In 2016 hebben heel wat Neerlandse rijders deelgenomen aan de EK’s. Daar zijn er enkelen van die ook nog uitzicht hebben op een ereplaats: in ieder geval Thierry Pittens (3e in E1) en Peter Lenselink (3e bij de veteranen) twee Nederlanders die op jacht gaan naar een top drie positie in hun klasse. Ook Nina Klink is nog volop in de running voor een top drie plaats bij de dames. Voor Harfsen neemt ze een vijfde plaats in met slechts een achterstand van elf punten op de derde dame. Klink is terug aan het komen van een knieblessure en hoopt dat ze voldoende heeft gereden om de strijd met de andere dames aan te kunnen gaan.
Zet mede daarom 28 en 29 oktober 2016 maar in de kalender want de twee dagen tellen gewoon mee voor het ONK. Inschrijven voor 20 oktober a.s. via www.motocrossharfsen.nl/
De volgende enduro is op 22 oktober in Vorden. Deelname met daglicenties is mogelijk, maar tegenwoordig moet je de daglicentie minstens een dag van te voren aanvragen bij de KNMV. Op de dag zelf kan het niet meer. Houd daar rekening mee.
Tekst: Alex Peters
Foto’s: VSFoto.nl
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl