Het team BETA- DENICOL met Mathis Van Hoof, Marvin Van Daele en Jarne De Schaepmeester werd tijdens de afgelopen 12 H van La Chinelle, 15de op hun fabrieks BETA 450 RR. Aan de voorbereidingen heeft het zeker niet gelegen want reeds weken voordien was Mathias intensief aan het trainen voor deze hoogmis van de Enduro. Maar de pech kwam van de andere piloten: een week voor de race viel derde rijder Axel Roelants uit met een gebroken duim en werd in extremis vervangen door ex GP rijder Marvin Van Daele. Ook tijdens de kwalificaties ging eerste man Vincent Grandjean hard onderuit toen hij de 18e tijd neerzette en moest voor een check up naar het hospitaal, zodat het team bijna moest opgeven nog voor de startvlag was gevallen. Maar vriend en Belofterijder Jarne de Schaepmeester ruilde zijn mecaniciensrol snel in voor die van derde piloot en zo kon het team, met nog minder dan 2 uur voor de start, toch nog aantreden in een zeer bewogen wedstrijd.
Wat het hoogtepunt van het seizoen zou moeten zijn, werd al snel een overlevingsrace, want pas 2 uur voor het vertrek vonden we een derde rijder en konden de BETA – Boys van start gaan. De ambities om een top 10 plaats te bereiken, werden daarmee even snel opgeborgen. Maar zo werd Mathias plotseling wel eerste rijder in het team BETA – DENICOL, hij was de enige met ervaring in de nacht…ondanks dat hij zelf maar één keer had deelgenomen.
Om klokslag middernacht begonnen de 104 teams aan hun halve etmaal race. Mathias nam de start, maar ging na 20 meter al onderuit om even snel weer verder te rijden. Na één ronde was hij al 18e en wist in het eerste uur zelfs de tijden te rijden van de toptien.
Maar een klein probleem met één van de koplampen zorgde voor een erg lange piststop van meer dan 3 minuten. Te lang om goed te zijn maar één van de lampen scheen in de bril van de rijders en zo kon er niet gereden worden.
Daarna volgden de pitstops zich snel op, in het begin werd er nog 70 minuten gereden, maar naar het einde toe werd al binnen het uur gewisseld.
Omdat het zo droog was, lag het 8 km lange circuit vol met knippen en putten en in combinatie met de hoge temperatuur, was het fysisch bijzonder zwaar. ’Het circuit is raar, heel anders dan een cross circuit, ook de motor is helemaal nieuw en zonder training vooraf, vraagt dat even aanpassen. Maar de BETA heeft een goed karakter en rijdt prima’ vertelde Marvin Van Daele na de race waarin hij s’ochtends toch een zeer mooie top 5 tijd wist neer te zetten.
Dé man van het team was zondermeer Jarne de Schaepmeester, vriend en concurrent van Mathias bij de Beloften. Hij kwam het team versterken in de pits, maar na het uitvallen van Grandjean, stelde Fernand Blieck van BETA Motors voor om het stuur over te nemen. En dat deed de snelle rijder uit Leuven met veel verve: ‘ ik moest direct in de donker beginnen, en had hier nog nooit gereden, geen verkenning gedaan niets, direct voor de leeuwen. Dat was wel even aanpassen. Maar het ging heel goed. Deze BETA is heel sterk, maar rijdt tegelijk ook soepel en is perfect om de 12 U te rijden. Het was zwaar, maar ik vond het fantastisch om deel te kunnen nemen’ aldus een zeer vermoeide De Schaepmeester achteraf die bijna non stop 48 u was opgebleven.
Kopman Mathias Van Hoof, leider in het BK Beloften, moest eveneens heel diep gaan in deze 12 uur: ‘Er was wel wat stress in de training, zeker na die val van Vincent. Maar het team heeft dat perfect opgelost, we hadden een super crew en top mecaniciens. Daardoor kon ik voluit gaan. Uiteindelijk werden we 15e algemeen en 3e bij de nationale…met 2 rijders die door omstandigheden de motor nooit hadden gezien vooraf. Beter hadden we nooit kunnen doen’ zei een vermoeide maar gelukkige Van Hoof na 12 u enduro rijden.