VIDEO. Afgelopen weekend was ik op de 12 uur van La Chinelle. Niet als piloot, wel als coach/team manager. Samen met Stefaan Minne van Husqvarna België koos ik ervoor om volop voor de jeugd te gaan. Cyril Genot, Nathan Renkens en Wietse Brackman, respectievelijk 17, 18 en 22 jaar jong, in combinatie met de gloednieuwe Husqvarna FE450 2017. Op papier een gewaagde keuze voor deze zware wedstrijd die zaterdag start om middernacht en zondagmiddag eindigt. De realiteit bewees het tegendeel, alle drie de piloten deden precies wat van hen gevraagd werd: de motor in één stuk terugbrengen en om beurt 1u15 chronos rijden. Ze deden zelfs veel meer dan dat, met hun jeugdige enthousiasme dreven ze iedereen van catering tot mechaniekers en verzorgers naar een hoger niveau.
Rond 2u30 namen ze bij de wissels al even de leiding in handen. Mooi, maar veel druk op hun jonge schouders. Nadien wisselde het telkens tussen plaats 1 en 3. Als ik vroeg hoe het was, kreeg ik altijd hetzelfde antwoord: goed maar glad. Bij de vijfde van tien verplichte wissels om 6u30 besloot ik om een risico te nemen. We monteerden een zachte Dunlop mousse en dankzij DT1 wisselden we dan pas de eerste (en ook enige) luchtfilter. Door de zachte mousse hadden ze plots meer grip en dat was te zien aan de rondetijden. Het risico was wel dat de band en mousse zouden warmlopen en daardoor doorslippen met alle gevolgen van dien.
Met nog twee uur te gaan reden we nog met drie teams in dezelfde ronde, het podium lag dus binnen handbereik. Maar de jongens gingen voor meer. Daar waar we hen hadden geadviseerd om het ‘s nachts wat kalmer te doen, gingen ze nu voluit. En voluit op een 450 (zelfs volledig standaard zoals de onze), dan gaat het echt wel snel. Ronde na ronde verbeterden ze hun rondetijden en verbaasden zo menig kenner. Door het spel met de tien verplichte pitstops werd het nog spannend tot de voorlaatste ronde. Pas dan kon Nathan wat gas terugnemen om de laatste en voor hem waarschijnlijk langste ronde af te werken en het teamwork te belonen met de overwinning. De ontlading bij de finish was groot toen het volledige team hem opwachtte.
Ons Husqvarna team #27 gaat de Chinelle geschiedenis in als jongste winnaars en als eerste keer op een Husqvarna. Leuk, maar niet zo vanzelfsprekend om één motor 12 uur non-stop off-road met drie rijders te laten racen. Bij ons stond de motor in totaal net geen 7 minuten stil en dat is te danken aan de snelle medewerkers, de goede piloten, het geleverde materiaal van DT1, Dunlop en Bel Ray, maar vooral aan de betrouwbaarheid van de Husqvarna FE450 die op de uitlaatdemper en voorvork na recht uit de krat kwam. Hij is intussen gepoetst en veel meer dan een propere filter en nieuwe banden waren niet nodig om naar de volgende wedstrijd te gaan.
Frans Vangenechten zal goedkeurend vanuit het hiernamaals hebben gekeken naar dit spektakel. Hij was immers de vaste waarde die jarenlang met het Husqvarna-team deelnam aan deze race. Het is dan ook voor ons een grote eer om deze overwinning aan hem op te dragen.
Tot de volgende,
Wim. www.wimvdh.be