De publiciteitscampagne ‘RespeXt’ die een beter en veiliger imago van de motocross nastreeft, is door de KNMV in beweging gezet.
Tijdens de Dutch Masters of Motocross, vorige maand in Mill, is de Respext-campagne van de KNMV officieel van start gegaan en maakte het grote publiek er kennis mee. De actie is breed opgezet en gericht op zowel de motocrossers, hun teamleden als de toeschouwers langs de baan. Door een ieder met meer respect tegemoet te treden – rekening te houden met elkaar – kan de sport veiliger worden en een beter imago verkrijgen. Dit is van essentieel belang om een goede toekomst van de motocross te garanderen.
De overkoepelende motorbond was al enige tijd bezig met de voorbereidingen van de RespeXt-campagne. Zowel in publicitair opzicht als met acties naar aangesloten motorclubs laat de KNMV haar betrokkenheid gelden. Zo werden filmpjes gemaakt, een website ontwikkeld en contacten gelegd met ambassadeurs. Uiteraard moest ook promotie- en reclamemateriaal voor de clubs worden gemaakt.
Het waren juist de KNMV-motorclubs die in februari 2015 in de provincie Zeeland de eerste aanzet gaven tot een actieve benadering van de motocrossers onder de noemers ‘Zie jij geel, of krijg jij geel?’ en ‘Veilig motocrossen begint bij jezelf’.
Sindsdien is sprake van een sneeuwbaleffect. Een jaar later ging de RespeXt-campagne van start, met bekende motormannen als Glenn Coldenhoff en Bennie Jolink als ambassadeurs. “Een beetje normaal blijven doen tegen mekaar, op en naast de crossbaan”, laat Jolink kort en krachtig weten.
Ondertussen hebben onze zuiderburen zich gemeld. In een open brief lieten de Belgische oud-wereldkampioenen Stefan Everts en Joël Smets weten hoe moeilijk de motocross het in hun land heeft en hoeveel politieke tegenwerking er is. Daarbij roemden zij de wijze waarop in Nederland deze problemen onder aanvoering van de KNMV worden aangepakt.
Op de site www.respectinthemx.com is te vinden hoe je, net als de KNMV, deze actie kunt steunen. Wie er verder aan meedoen? Glenn Coldenhoff zegt het: “Iedereen die graag geniet van motocross. Alle weldenkende sporters, organisatoren, clubs en sponsors én tienduizenden fans. Iedereen dus!”