Tijdens de 3e manche voor het BK Enduro in Buzancy (FR) heeft Mathias Van Hoof een zeer goede zaak gedaan voor zijn positie in het tussenklassement. Met een overwinning in zijn klasse (E3) verstevigt hij zijn leidersplaats met de maximale punten en algemeen blijft hij ruim aan de leiding dankzij zijn tweede plaats afgelopen weekend. Maar dat ging niet zonder slag of stoot en moest de BETA-DENICOL rijder zeer diep gaan om deze belangrijke punten meer naar huis te nemen.
De dagen vooraf aan de wedstrijd kon de BETA rijder amper kunnen trainen. De operatie aan zijn linker hand 2 weken voordien, was wel goed verlopen, maar de 6 schroeven en titanium plaat speelden hem parten, zodat hij amper iets kon doen. Bovendien kwam een lichte griep extra roet in het eten gooien waardoor hij niet optimaal aan de start verscheen in de mooie streek in het Noord Oosten van Frankrijk.
Maar vooral de koude met temperaturen van net boven het vriespunt, en dat in combinatie met stevige hagel- en sneeuwbuien, maakten het voor de rijders bijzonder zwaar. En het werd een lange dag met 3 rondes van telkens bijna 90km met 2 specials: de eerste was een zeer lange in lijn en de tweede, een vrij korte, maar erg pittige en technische special die door een bedding kronkelde en waar alle stuurkunsten gevergd werden.
Van Hoof begon de eerste ronde met een zeer mooie twee tijd, op amper een paar 7 tellen achter Van Oevelen. In de tweede special was het verschil minder dan 2 seconden en bij de SP3 was het verschil nog minder dan één seconde. De spanning was te snijden bij de Beloften en beide piloten gaven geen duimbreed toe voor elkaar op de spekgladde en vettige weides in en rond Buzancy. Zelfs een kleine crash in de verbinding, waarbij de achterzijde afbrak van de BETA 300 RR , deed het tempo niet minderen. In allerijl werd de hele achterkant nog vernieuwd tijdens de tussenstop.
Maar halfweg de wedstrijd zat de jonge Kempenaar door zijn krachten: de combinatie van de pijn in de linkerhand, het zeer zware traject, de opkomede griep en de mindere voorbereiding, begonnen parten te spelen. Met de tanden op elkaar begon de BETA- DENICOL rijder aan zijn laatste ronde. Ondertussen waren de specials haast onberijdbaar geworden door de hevige hagelbuien en gingen beide jonge rijders tegen de vlakte in de voorlaatste special. Ze speelden dan weer haasje over, maar even verder ging Mathias nog even onderuit en dus weer Van Oevelen eerst. Zo gingen een paar kostbare seconden verloren. In de laatste proef wilde Van Hoof geen risico’s meer nemen en werd hij verdienstelijk tweede, wat tevens zijn plaats werd in de eindklassering.
‘ Op het laatste kon ik niet meer van de pijn, de vermoeidheid en de koude. De specials waren zo superglad geworden, niet te doen, overal lagen coureurs, het was een chaos. Maar ik ben blij dat ik de finish gehaald heb en weer op het podium sta. Dit zijn zeer belangrijke punten voor het kampioenschap. Het was écht doorbijten op het laatste, ook de andere rijders zaten kapot’.
Maar als coupe du théatre kreek de jonge man uit Halle Zoersel na de wedstrijd plotseling nog 4 minuten straftijd voor zogenaamd niet klokken op CH2. Dat klopte niet want overal had Mathias keurig op tijd de controle gepasseerd en na klacht en de getuigenis van vriend-concurrent Van Oevelen (waarvoor zéér hartelijke dank voor de sportiviteit!) werden de 4 minuten geschrapt en bleek het om een technische fout te gaan van één van de scanners. Dus zo behield de jonge BETA – DENICOL zijn plaats én punten en blijft leider in het algemeen klassement bij de Beloften en leidt hij met maximale punten in zijn E3 Klasse.