Hallo off-road fanaten,
Afgelopen zondag was het aan MC Cadre Blanc om de opener van het BK enduro te organiseren. Dat deden ze naar goede gewoonte in en om Hautrage. Met drie opgestelde proeven, hadden ze heel wat werk verricht. Er was één crossproef van 4,5 kilometer, een endurotest in een steengroeve van 4,5 kilometer en een X-treme test van 2 kilometer. Dat zijn 11 kilometer proef. Ik weet niet hoeveel palen je daarvoor moet planten maar geloof me het zijn er veel. Doe daar dan nog eens 22 kilometer lint rond en dan weet je dat ze even bezig geweest zijn met hun clubje vrijwilligers. Ik ken ze intussen persoonlijk en ze doen het graag en met veel overgave. Of ze het vandaag en de rest van de week nog zo graag doen daar twijfel ik aan. Het heeft er zondag namelijk onafgebroken geregend totdat het één grote modderpoel werd en de wedstrijd vervroegd werd stopgezet.
Ik kan mij inbeelden dat opruimen dan niet zo vlot loopt, dan heb ik het nog niet over de klachten die ze zullen krijgen van gemeentes die we gekruist hebben en waar de paden en wegen in slechte staat of onder de modder liggen. Dit om maar te zeggen dat het weer een toch wel heel bepalende rol speelt in zulke organisaties. Ondanks het slechte weer tekenden 270 rijders present, het bewijs dat iedereen er zin in had na de noodgedwongen winterstop. Een volle paddock met blinkend materiaal en nieuwe uitrustingen: altijd mooi om te zien, en even wennen aan de nieuwe nummers en machines.
Zelf keek ik ernaar uit om aan het nieuwe seizoen te beginnen, al was het maar om te zien waar ik mij situeerde tegenover de concurrentie. Wel, het begon goed met een vierde tijd scratch in de crossproef, daarna ging het richting endurotest met een zesde tijd. Daarna kwam er een uur route in de gietende regen afgewisseld met smeltende sneeuw. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo kou heb gehad op de motor. Vlak na de derde proef kreeg ik droge handschoenen en een propere bril aangereikt. Dat hielp, voor even. Na de proef kon ik aan de bevoorrading droge kleren aantrekken en dat was niet de laatste keer. Zo was het niet alleen voor de piloten moeilijk, maar ook voor de assistentie die zijn volle werk had met het aanleveren van droog gerief en brillen, maar ook remblokken, die vlogen er aan de lopende band door.
Na twee ronden stond ik op plaats vijf algemeen en eerste in de E3 klasse. De wedstrijdleider besloot om de wedstrijd in te korten en ons over de weg naar de proeven te loodsen. Daar was iedereen blij mee, alleen hadden ze daarvoor krappe tijden voorzien. Dat kan niet de bedoeling zijn aangezien we over de openbare weg moesten. Gevolg waren vele time penalty’s die de uitslag eigenlijk vervalst hebben, maar dat is een andere discussie. Ik zak door de twee minuten time penalty van de vijfde naar de negende plaats algemeen en van één naar twee in de E3 klasse. Maar dat is niet wat ik van deze wedstrijd zal onthouden, wel dat ik nog de snelheid heb om tijden te klokken in de top vijf, met een derde als uitschieter. Ik beleefde dan ook veel plezier in het rijden van mijn Husqvarna TE300 die ik volgende keer misschien wel voorzie van verwarmde handvaten uit de parts cataloog. Hij staat er intussen weer proper bij en zelf kan ik er ook weer tegen, nadat ik 20 minuten onder de douche stond.
Tot de volgende,
Wim #5 Wim’s website
De volledige uitslagen vindt u hier.