Het WPM KTM Team heeft de eerste wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap Enduro in Enter op goede wijze af weten te sluiten. Ondanks dat de omstandigheden bijzonder waren, hebben de rijders zich staande weten te houden en het tot een goed einde weten te brengen. Dit resulteerde in een overwinning in het merkenklassement en drie individuele podiumplaatsen.
Door de vele regenval in de nacht van vrijdag op zaterdag waren de omstandigheden bijzonder slecht. Omdat ook de regen op zaterdag de hele dag aanhield, werden de proeven slechter en slechter. De organisatie kon dan ook niet anders om een deel van de route in te korten waardoor de uitslag bepaald werd aan de hand van vier proeftijden.
Robin Nijkamp begon fanatiek aan de dag. Echter in de eerste proef kwam hij in de gladde omstandigheden tot twee keer toe ten val. Hierbij ging gelijk kostbare tijd verloren. Toch kwam Nijkamp gedurende de dag nog sterk terug en wist tweede te worden in de E2 klasse.
Daan Bruijsten ging in de eerste proef gelijk goed van start. Toch verkeek hij zich even bij het aanremmen van een bocht en kwam op een gladde grasstrook ten val. Ondanks dat dit wat tijd kostte, wist hij toch een zevende scratchtijd neer te zetten. In de tweede proef zette hij zijn goede rijden verder en klokte de vijfde tijd. Na twee proeven stond Daan op een tweede plaats achter Hans Vogels en voor Vincent Rikhof en Robin Nijkamp. Ondanks dat hij op de route richting de derde proef even een keer ten val kwam, liep het begin van de proef lekker. Daan was op weg naar een goede tijd maar zag deze in rook op gaan toen hij achter een achterblijver kwam en deze niet voorbij kon komen. Omdat deze ook nog door het water reed, zag Daan niets meer en moest hierdoor serieus van het gas af. Daan miste net het podium in de E2 klasse en finishte op zeven seconden van de tweede man en op zes seconden van de derde man. Met deze vierde plaats is hij tevreden aangezien dit zijn allereerste wedstrijd was bij de inters.
Door de modderige omstandigheden begon Ismo ten Velde iets te voorzichtig aan de eerste proef. Toch zette hij nog een redelijke tijd neer. In de drie daaropvolgende proeven ging het iets beter maar door de bijna onbegaanbare omstandigheden was het net een loterij. Toen alle tijden aan het einde van de dag bij elkaar werden opgeteld, eindigde Ismo op een zesde plaats in de E2 en op een tiende plaats in de scratch.
Het rijden in de modder is niet het sterkste punt van Nina Klink. Toch had ze gedurende de dag veel plezier in het rijden. Helaas kwam ze in de laatste proef ten val en heeft hierbij veel tijd verloren. Nina sloot de dag af op een twaalfde plaats in de E2 klasse en zal zich nu gaan concentreren op de eerste wedstrijd om het Europees Kampioenschap.
Mark Wassink had zich goed voorbereid op de regenachtige dag. Hij had een Twin Air Rain Coat over het filter gezet om het eventuele water tegen te houden en Twin Air gaas over de radiator roosters gedaan om te voorkomen dat de koelers dicht gingen zitten met modder. In de eerste proef ging het lekker maar wel kreeg hij last van harde onderarmen. Dit was op zich niet vreemd omdat hij voor aanvang van de wedstrijd pas vijf uur op de motor had gezeten. Nadat hij in de eerste proef een redelijke tijd naar had gezet, zette hij in de tweede proef een scherpe tijd neer. In de derde proef ging het lekker totdat hij een langzamere rijder achterop kwam en deze niet kon passeren. Aan het einde van de eerste ronde stond hij op een tweede plaats in de scratch met een achterstand van tien seconden op de leider. Er moest nog een volle ronde gereden worden met daarin 1 proef. Mark ging er goed voor zitten en wilde een gooi doen naar de winst. Het liep lekker totdat hij bij een bruggetje aan kwam waarvoor een groot gat was komen te zitten. Mark zag dit te laat en knalde er te hard in. Zijn stuur sloeg om en hierdoor belandde hij in een slootje. Op zich was dit niet zo’n probleem maar omdat hij bleef haken achter het linnen afzetlint, wat niet knapte, kwam hij vast te staan. Na diverse pogingen kreeg hij het los en verloor hierbij zo’n twintig seconden. Dit kostte hem uiteindelijk op 2,5 seconden zijn tweede plaats waardoor hij nu genoegen moest nemen met een derde plaats in de E3 klasse en een vierde plaats in de scratch.
Voor Kay Hulshof was de wedstrijd in Enter zijn eerste wedstrijd in de E3 klasse. Kay had nog maar weinig tijd gehad om op zijn KTM 300cc 2-takt te trainen maar dankzij de vele ervaring die WPM Motors heeft, stond de motor perfect afgesteld. In het begin van de dag ging het rijden nog wat onwennig en dit zorgde voor een aantal foutjes en glijpartijen. Gelukkig ging hierbij niet veel tijd verloren maar omdat de enduro vanwege de slechte omstandigheden flink werd ingekort, kon hij niet lekker in zijn ritme komen. Toch wist Kay er het beste van te maken en sloot de enduro af op een vierde plaats in de E3 klasse.
De ervaren Peter Lenselink had het goed naar zijn zin in Enter. Ondanks dat hij een aantal keren bodemonderzoek deed, was hij toch de snelste man in de EV40 klasse en scoorde hiermee gelijk het volle aantal punten.
Het WPM KTM team zal zich nu gaan voorbereiden op de eerste wedstrijd om het Europees Kampioenschap Enduro op 13 maart in Italie. Het Open Nederlands Kampioenschap Enduro gaat op 1 oktober verder in Havelte.
Kijk voor meer informatie op www.wpmteam.nl