De historische naam van Enter is Ennethere. “Ennet”komt van ‘anud’(eend). “Here’ komt van ‘haru’ en dat staat voor ‘een zanderige heuvel in een moerassig gebied’. Hoe toepasselijk was deze naam voor het ONK van afgelopen zaterdag.
De Enduro Club Drenthe kwam aan de start met twintig rijders, zestien wedstrijdrijders en vier daglicenties. Aan de finish kwamen er echter maar negen. De organisatie moest weloverwogen een gedeelte van de wedstrijd schrappen. Een verstandig besluit want anders had het slagveld nog groter geweest.
Lucas Dolfing startte voor het eerst in de klasse E3. Lucas geeft niet om een beetje modder of regen, sterker nog, hij vindt dit prachtig. En dat was te zien in de uitslag want ook in deze wedstrijd behaalde hij een eerste plaats en is hij scratchwinnaar.
“Oldie”Bram Gonlag doet nog een jaar mee in de NV40 en kwam goed mee. Helaas bleek dat in de laatste proef nog niet alle lint was weggereden en Bram verzamelde de laatste stukjes en kwam ten val wat hem extra tijd kostte. Maar finishen zou hij en dat deed hij, met een zevende plaats op zak.
Jaap Panjer is terug van weggeweest en heeft deze modderdoop goed doorstaan op zijn 125 cc. Het kostte even wat tijd en koffie bij tankstop 1, behoorlijk wat moeite in de proeven en modder tot in de onderbroek maar een vijfde plaats is zijn deel in de N1.
Sander Bouwmeester zette zijn eerste stappen in de Endurowereld en werd direct met de neus op de feiten gedrukt. Maar ook dit is Enduro, modderen, diepe geulen, baggeren, kleien, noem maar op. Sander liet zich niet uit het veld slaan en behaalde een hele nette negende plaats in de N2.
Maatje Jarno Moes deed ook voor het eerst mee met een Enduro in de klasse N2. Jarno heeft veel ervaring in Off the Road en cross maar de combinatie modder en regen bleken niet goed voor de motor. Jarno moest, net als vele anderen, na de eerste ronde de motor aan de kant zetten.
Wiebo Bouwmeester was ook terug van weggeweest, net als achternaamgenoot ook in de N2. Helaas maar van korte duur want de Honda liep vast in proef twee en Wiebo moest de wedstrijd staken. Wiebo ziet gelukkig overal de lol van wel in en had al met al wel een leuke dag. Volgende keer beter Wiebo!
Roelan ter Haar, klasse N2, ging vol goede zin en moed van start. Een hele dag op zijn mooie motor, beter kan het niet. Slechter kon het wel bleek na proef 1. Lichamelijke klachten zijn dan misschien nog wel vervelender dan technische mankementen aan de motor en Roelan stapte af om zich verdienstelijk te maken in de verzorging.
Arnout de Jong, ook N2, reed een zware wedstrijd maar ging stug door. Behalve dan in proef drie waar hij flink moest inleveren op tijd. Arnout maakte dat in de tweede ronde en laatste enige proef nog weer een beetje goed en reed de wedstrijd als een bikkel uit naar plaats 22.
Jonny Karst houdt niet van modder, regen en zeker niet van kleien. ’s Ochtends vroeg op de autoweg N34 kwam het spreekwoord “beter ten halve gekeerd dan te hele gedwaald’ steeds vaker in hem op. Maar toch gaan hè, de boel uitrijden, meer water in de carburateur dan in de radiateur verzamelen en vervolgens gewoon een tweede plaats behalen in de N3!
Maurits Enting was er weer helemaal klaar voor. Deze Enduro was op zijn lijf geschreven want hoe meer modder en bagger, hoe zwaarder de Enduro is, hoe mooier Maurits het vindt. Fris in de kop op de motor in de N3 en met een dikke smile binnenkomen na de tweede ronde. Maurits behaalde een tiende plaats.
Bert Hardenberg was ook weer van de partij in de NV40, altijd gezellig. De gezelligheid was echter maar van korte duur want het spreekwoord van Jonny gold vrij snel voor Bert. Dus ‘ten halve gekeerd’, de motor op de plek gezet en opwarmen in de bus.
Erik Schutrups uit de NV40 kan het over het algemeen wel droog en schoon houden zonder valpartijen maar onder deze omstandigheden waren schone kleren voor geen enkele rijder een optie. Om verdere schade te voorkomen stapte Erik af na de eerste ronde en maakte zich behulpzaam door de bus van TC1 uit te laden.
Geert Mulder had meer tijd nodig om de motor ’s avonds weer schoon te krijgen dan hij nodig had om deze eronder te smeren. Ondanks de scherpe tijden in de proeven in de klasse NV40 had Geert het na één ronde helemaal gehad en zette de motor in de bus.
Bert van Tongeren, ook NV40, moest gedwongen de wedstrijd staken vanwege behoorlijke technische mankementen. Helaas voor Bert want die had nog wel een rondje door willen spetteren en zwoegen.
Gerard Steenbergen geeft niets om nattigheid. Gewoon doorgaan, proeven rijden met scherpe tijden, tanken, snel, snel wat sleutelen, eten en drinken en weer op naar het volgende rondje en alles weer opnieuw. Maar na ronde twee was de wedstrijd ook voor Gerard ten einde met een welverdiende vijfde plaats in de NV40.
Onze andere ‘oldie’ Jaap Martens kreeg flashbacks aan een andere Enduro waar hij de motor rechtop in de modder vast kon zetten. Reden genoeg om na de eerste lange en zware proef de motor rechtop in de bus te zetten in plaats van in de modder.
Danny Kuhnen rijdt met een offroadlicentie daglicentie mee. In de eerste twee proeven zette Danny goede tijden neer maar helaas zorgden strafminuten voor roet (of modder) in het eten. Technische problemen met de versnelling waren de reden voor uitvallen. Maar niet getreurd, de offroadlicentie geeft recht op nog een paar Enduro’s en dan doet Danny weer vrolijk mee.
Michel Karsten kwam als gast mee uit Nieuw Amsterdam voor zijn eerste Enduro. Ook Michel moest de brui eraan geven na twee zware proeven en strafminuten. Volgende keer met goede weerverwachtingen gewoon weer meekomen Michel, want deze Enduro was wel extreem nat en zwaar.
Erwin Wolting had deze dag sowieso in de top drie geëindigd. Meer deelnemers vanuit de daglicentie zijn er niet geëindigd. Maar Erwin zou Erwin niet zijn zonder zijn best te doen om een eerste plaats te behalen en ‘hoezo mag ik maar één rondje? Dit hoort bij Enduro!”. Dus in plaats van een klomp van vijf jaar geleden mocht Erwin ditmaal een beker mee naar huis nemen en in het najaar maar weer een licentie aanschaffen?
Dennis Schans was ook weer van de partij als daglicentie. Net als Danny reed hij scherpe tijden in de proeven maar viel uit met een aantal strafminuten.
Dit jaar rijdt de Enduro Club Drenthe voor het eerst met twee clubteams. Clubteam I heeft geen punten verzameld maar clubteam II gaat goed van start met een vijfde plaats.
Op de beide tankstops was het druk. Veel sleutelen, poetsen en droge kleren. Gelukkig werden de tijden en de bevoorrading vakkundig bijgehouden door de verzorgers Ben Nijwening, Gezinus Ottens, René Kuipers, Andries ter Haar en Chris Gonlag. Mannen, bedankt!
Organisatie Enterse Motorclub, ook bedankt! Wat een werk hebben jullie verzet.
De Enduro Club Drenthe wordt gesponsord door:
– Scholtmeijer benzine-en dieseltuning
– Installatiebedrijf Panjer
– Albert Speelman
– Autobedrijf Mulder
– Bakkerij ´t Aole Ambacht
– Bouwservice Oosting
– Bram Gonlag
– Dolfing machinistverhuur
– HEBO engineering
– Installatiebedrijf Steenbergen
– Jaap Eggens
– Maurits Enting, freelance diver
– Metaaldraaierij Dondorff
– NDMX parts
– RtH service
– Schildersbedrijf Hardenberg
– Schutrups Schoenen
– Tuincentrum en Hoveniersbedrijf de Zijtak
– VOF Bouwmeester