Het WPM KTM Team is als team Nederlands kampioen enduro geworden. Het afgelopen weekend werd de kampioensrit verreden in Eindhoven. De omstandigheden waren zwaar want door de regen op voorhand en in de nacht van zaterdag op zondag was het een ware slijtageslag voor mens en machine. De WPM KTM-rijders sloegen zich er goed doorheen en wisten goede resultaten neer te zetten.
Ismo ten Velde kreeg op de eerste dag al voor de eerste proef af te rekenen met mechanische pech. Het probleem kon niet verholpen worden waardoor hij gelijk de wedstrijd moest verlaten. Gelukkig was de motor op tijd klaar zodat hij op zondag weer van start kon gaan op de tweede dag. Uitermate gemotiveerd ging hij te werk en hij zette dan ook scherpe tijden op de klokken. Omdat Lucas Dolfing uitviel en Thierry Pittens veel strafminuten pakte, was het voor Ismo open spel. Hij bleef geconcentreerd rijden en wist de dag winnend af te sluiten. Over de twee dagen eindigde hij op een tweede plaats in de E1 klasse en in de eindstand om het kampioenschap is hij derde geworden.
Robin Nijkamp ging er zoals we van hem gewend zijn volledig voor. Op de eerste dag was hij in alle proeven snel en streed regelmatig mee voor de snelste tijd. Toch was het niet genoeg om de E2 klasse te kunnen winnen en sloot de dag af op een tweede positie. Op zondag nieuwe ronden, nieuwe kansen voor Robin. Hij ging er vol in en perste er in de beginfase scherpe tijden uit. Helaas zorgde een kettingbreuk voor een beschadiging in de versnellingsbak. De hele laatste ronde moest hij in de tweede versnelling zien door te komen en tegen het einde had hij alleen nog de eerste versnelling. Omdat hij niet meer zo hard kon rijden als voorheen, liep hij 1 strafminuut op waardoor hij genoegen moest nemen met een vierde plaats. In het eindklassement van de kampioensrit werd hij tweede!
Voor Erwin Plekkenpol was het een bijzonder weekend want de kampioensrit was zijn laatste actieve endurowedstrijd maar daarnaast maakte hij ook nog kans op de titel in de E2 klasse. Op zaterdag kon hij op de gladde proeven niet gelijk in zijn ritme komen. Dit werd gedurende de dag steeds beter maar na twee ronden stond hij pas op een zesde plaats. Na een aanpassing aan zijn motor begon het rijden lekker te gaan en klom hij op naar een derde plaats. Bij het ingaan van de laatste proef stond hij net iets voor zijn grote concurrent, Bas Klein Haneveld. Hiermee zou Erwin twee punten inlopen en zijn achterstand in de tussenstand verkleinen naar negen punten. In de laatste proef ging het rijden goed maar niet super. Bij Bas was dit wel het geval en die ging er met drie seconden onderdoor. Dit zorgde ervoor dat Erwin genoegen moest nemen met een vierde plaats en hiermee bij het ingaan van de laatste dag tegen een achterstand aan keek van dertien punten. Uitermate gemotiveerd begon Erwin aan de tweede dag. Door de regenval lagen de sporen vol met water en waren er veel diepe modderstukken. Er moest geconcentreerd gereden worden en dit ging hem goed af. Vooral naar het einde toe wist hij snelle tijden op de klokken te zetten en sloot de dag af op een tweede plaats in de E2 klasse en op een derde plaats in de scratch. Omdat Bas Klein Haneveld problemen had met zijn motor, werd het nog spannend om het kampioenschap. Echter omdat verschillende rijders uitvielen of minuten pakten, schoof Bas toch nog een paar plaatsen op waardoor Erwin genoegen moest nemen met een tweede plaats in de eindstand.
Na vijftien jaar bij de inters in het ONK Enduro te hebben gereden, heeft Erwin besloten om te stoppen met zijn actieve endurocarriere. Zijn dank gaat uit naar alle betrokkenen en sponsors van het WPM KTM Team, zijn familie, prive sponsoren, Marcel Bulten, Hans Hilferink en Benno Schuppers die alle jaren voor hem klaar stonden in de ONK wedstrijden.
Kay Hulshof had het op de eerste dag moeilijk om in zijn ritme te komen. Door een valpartij in de eerste proef waarbij hij zijn versnellingspook verloor, begon de dag moeizaam. Naarmate de dag vorderde begon het steeds beter te gaan en gingen de tijden in de proeven naar beneden. Echter in de negende proef kwam hij hard ten val. Gelukkig kon hij zijn weg met enige schade aan de motor verder zetten en heeft zich in de laatste ronde vooral geconcentreerd op het netjes uitrijden van de eerste dag. Na een goede nacht zat hij op de tweede dag gelijk beter in zijn ritme. De proeven waren door de regenval lastiger en er werd meer van de conditie gevraagd. De hele dag liep het lekker en reed hij op een vijfde plaats in de E2 klasse en een achtste plaats in de scratch totdat hij voor de laatste proef te kampen kreeg met een kapotte koelwaterslang. Het duurde even voordat hij dit probleem verholpen had en uiteindelijk kwam hij zes minuten te laat binnen waardoor het lekkere en het constante rijden van eerder op de dag niet in de uitslag was terug te zien. Met een zevende plaats op zaterdag en een twaalfde plaats op zondag wist hij de kampioensrit toch nog op een tiende plaats af te sluiten. In de eindstand om het kampioenschap is hij op een achtste plaats geeindigd.
Met Nina Klink ging het rijden tijdens de eerste dag helemaal niet verkeerd maar helaas maakte ze een aantal dingen mee waardoor ze kostbare tijd verloor. Op het door de regen glad geworden parcours, kwam ze een aantal keren ten val. Daarnaast heeft ze een keer vastgezeten en reed ze haar uitlaat plat, wat voor stress zorgde. De uitlaat moest snel verwisseld worden omdat anders de motor kapot zou lopen. Gelukkig slaagde ze erin om dit allemaal binnen de tijd te doen waardoor ze geen strafminuten opliep. Het was niet helemaal haar dag en ze moest dan ook genoegen nemen met een zeventiende plaats in de E2 klasse. Op de tweede dag waren de omstandigheden nog een stuk slechter. Nina vindt het rijden in de modder lastig maar ondanks dit was ze vastbesloten om er het beste van te maken. Dit deed ze en ondanks dat ze twee keer ten val kwam waarbij ze een keer een minuut verloor, wist ze de dag ditmaal als veertiende af te sluiten. Over beide dagen is ze op een vijftiende plaats geeindigd en het kampioenschap heeft ze op een veertiende plaats af weten te sluiten.
Mark Wassink en MR Tuning hadden in de weken voorafgaande aan de kampioensrit veel tijd gestoken in het testen van de KTM EXC 300. Het doel van het testen was om te proberen de motor nog handelbaarder te maken. De energie en tijd die erin is gestoken, pakten zeer positief uit en Wassink ging op zaterdag gelijk in de aanval. Ondanks dat hij in de eerste proef wat last had van harde onderarmen, knalde hij er toch een goede tijd uit. Gelukkig trok dit probleem snel weg en kon hij zich concentreren op het rijden. In de tweede proef kreeg hij echt het gevoel dat het weleens een mooi weekend kon gaan worden want het rijden ging hem heel makkelijk af. In de derde proef begon hij als eerste en wist tijdens de ronde ver weg te rijden bij de concurrentie. Zijn tijden waren goed en hij zat er goed vooraan bij. In de daaropvolgende ronde werden zijn tijden beter en beter en dit zorgde ervoor dat hij steeds verder weg liep bij zijn achtervolgers in de E3 klasse en daarnaast deed hij mee voor de overwinning in de scratch. Mark bleef snelle tijden neerzetten en won zijn klasse met een verschil van 1 minuut en 45 seconden op de tweede man en werd op acht seconden van de winnaar tweede in de scratch. Voor Mark was dit zijn eerste overwinning van het jaar en dit gaf hem een goed gevoel voor de zondag. Omdat Mark niets te verliezen had, ging hij er in de modderige omstandigheden vol tegenaan. De eerste twee proeven verliepen redelijk en in de derde proef schoof hij onderuit in de modder. Hierbij verloor hij zo’n 10 a 15 seconden en aan het einde van de eerste ronde lag hij al twintig seconden achter op de leider in het scratchklassement. Mark herstelde zich goed en begon tijd goed te maken. Met nog een ronde te gaan stond hij nog slechts negen seconden achter. Jammer genoeg werd de eerste proef eruit gehaald en had hij nog maar twee proeven om het gat te dichten. In de tweede proef maakte hij vijf seconden goed waardoor het verschil voor de laatste proef nog slechts vier seconden was. In de laatste proef werd alles op alles gezet en hierin wisten Mark en Wesley Pittens exact dezelfde tijd neer te zetten. Mark moest genoegen nemen met een tweede plaats in de scratch maar wist wel weer met ruime voorsprong de E3 klasse te winnen. In de eindstand om het Nederlands kampioenschap is hij op een tweede plaats geeindigd.
Peter Lenselink zag de kampioensrit als een echte enduro. De proeven waren mooi en het was duidelijk zichtbaar dat de organisatie hier veel werk van had gemaakt. Op de eerste dag verliep alles lekker en heeft hij niets meegemaakt. Ook de tijden in de proeven waren goed zodat hij de lange dag, die ging over vier ronden van 60 kilometer, af wist te sluiten op een tweede plaats in de EV40 klasse. Voor aanvang van de tweede dag besloot Peter om er een schepje bovenop te doen. Het rijden ging lekker in de modder maar helaas verspeelde hij door een valpartij in proef 1 kostbare tijd. Na de valpartij herstelde hij zich goed en wist er toch nog een tweede plaats uit te halen. Ook in de eindstand is de rijder uit Eefde op een tweede plaats geeindigd en kan dus terugblikken op een mooi seizoen.
Alle leden van het WPM KTM Team willen alle de sponsoren, vrijwilligers en fans bedanken voor alles wat ze voor hun hebben gedaan dit jaar!
Foto’s: Damon en Henk Teerink
Kijk voor meer informatie op www.wpmteam.nl