De rijders van het WPM KTM Team hebben in de loodzware Red Bull Knock Out in Scheveningen laten zien dat ze over een goed uithoudingsvermogen beschikken. Er stonden over het gehele weekend maar liefst drie wedstrijden van een uur op het programma. Dit hakt er natuurlijk flink in bij de rijders maar de WPM KTM-rijders wisten ondanks dat de vermoeidheid toe begon te slaan niet van opgeven en buffelden door tot aan de finish. De best geklasseerde rijder van het team was Robin Nijkamp op een veertiende plaats, gevolgd door Erwin Plekkenpol op de 25e plaats, Ismo ten Velde werd 32e, Marcel Conijn 75e en Kay Hulshof 84e. Nina Klink liet op zaterdag zien dat ze een goede snelheid had maar helaas had ze het geluk niet aan haar zijde en moest op zondag in de halve finale noodgedwongen de wedstrijd verlaten.
Robin Nijkamp komt sterk voor de dag en wordt 14e in de Red Bull Knock Out
Op zaterdag begon de kwalificatieheat voor Robin Nijkamp met een tegenslag want tijdens de eerste ronde kwam hij met een andere rijder in aanraking. Dit zorgde ervoor dat zijn koeler beschadigde waardoor hij slechts drie ronden heeft kunnen rijden. Opdat moment reed hij op een vierde plaats maar om zijn motor niet kapot te rijden, besloot hij om terug naar de pits te gaan. Omdat Robin in totaal een negende tijd neer had weten te zetten, was hij alsnog ruimschoots gekwalificeerd voor de halve finale. Hierin kon hij niet lekker in zijn ritme komen. Het rijden ging moeizaam waardoor hij niet verder kwam dan een 43e plaats. In de finale ging het stukken beter. Hij begon rond de vijfentwintigste plaats aan de wedstrijd en wist zich met een goed tempo op te werken naar een twaalfde plaats. Helaas kwam hij tijdens de laatste ronde met nog drie bochten te gaan ten val waardoor er twee plaatsen verloren gingen en hij op een knappe veertiende plaats over de finish wist te komen.
Erwin Plekkenpol na zwaar bevochten finale in de top 25
Erwin Plekkenpol startte in zijn kwalificatieheat rond de vijftigste plaats maar kwam na een goede eerste ronde al richting de top tien. Na een goede en snelle pitstop wist hij het tempo hoog te houden en kwalificeerde zich met een zevende plaats zonder problemen voor de halve finale. Op zondag startte hij in de halve finale in de top 10 van de 700 starters. Helaas kon hij niet lang van zijn goede start genieten omdat hij in de whoops met losse zandbulten samen met een andere rijder bleef haken. Hierbij ging veel tijd verloren waardoor hij pas op een zestigste plaats uit de eerste ronde kwam. Met een goed ritme kwam Erwin gedurende de wedstrijd terug naar een 21e plaats waarmee hij zich zonder problemen kwalificeerde voor de finale. Hierin startte hij in de top 15 en had gelijk veel strijd met de rijders die rond om hem heen reden. Rijdend op een 21e plaats kwam hij op de diepe knippen ten val waarbij zijn gaskabel afbrak. Dit had tot gevolg dat zijn gas bleef hangen en zijn motor vervolgens slecht wilde starten. In de rest van de wedstrijd heeft Erwin zijn motor door middel van de koppeling en rem af weten te remmen. Zo heeft hij de laatste anderhalve ronde uitgereden en dit kostte hem verschillende plaatsen. Toch wist hij de wedstrijd af te sluiten op een verdienstelijke vijfentwintigste plaats.
Ismo ten Velde buffelt door en wordt 32ste
Ismo ten Velde kwalificeerde zich zaterdag als twaalfde in zijn heat. In de halve finale pakte hij een slechte start en kwam in de beginfase ook nog even een keer ten val. Daarna had hij het moeilijk om terug naar voren te komen. Toch had hij geen reden om zich druk te maken want een 43e plaats was ruim voldoende voor kwalificatie voor de finale. Hierin nam hij een goede start en ging gelijk vol mee met de rijders die voor hem reden. Het uur was lang maar Ismo buffelde door en kwam op een mooie 32e plaats over de finish.
Marcel Conijn 75ste in zijn allereerste strandrace
Marcel Conijn was op zaterdag ingedeeld in de derde groep en dit was gelijk de sterkste van de vier. Op voorhand was al duidelijk dat hij op het rechte stuk langs de vloedlijn snelheid tekort zou komen omdat zijn motor ongeveer 132 km/uur liep en de toprijders toch wel rond de 150 km/uur uitkomen. Daarnaast ging Marcel met een standaard brandstoftank de wedstrijd in waardoor hij een extra tankstop moest maken! Dit was een nadeel omdat er de regel was dat iedere rijder zijn eigen motor moest duwen door de 500 meter lange pitlane. Marcel kende in de heat een goede eerste ronde en kwam op een veertiende plaats voorbij start/finish. Hij reed sterk en hield zich goed staande in dit zware geweld. Op een 23ste plaats kwam hij de pits in om te tanken. Het was duidelijk dat hij telkens vier ronden kon rijden voordat hij de pits in moest om te tanken. Nadat hij later in de manche nogmaals binnen kwam voor een tankstop kwam hij na een uur rijden op een 28ste plaats over de finish.
Op zondagmiddag ging hij met de 750 overgebleven rijders van start in de halve finale. Hierin moest hij bij de eerste 350 rijders zien te rijden om zich te kwalificeren voor de finale. Hij mocht vanaf de eerste startrij starten en dit was natuurlijk een groot voordeel. Na het rechte stuk kwam hij in de top 40 over de waves en zat er dus goed bij. Door zijn extra pitstop moest hij gedurende de wedstrijd wel een paar plaatsen prijsgeven maar toch kwam hij op een 58ste positie over de finish waarmee hij zich ruimschoots kwalificeerde voor de finale. 45 minuten later stond de finale op de rijders te wachten waardoor de monteurs maar weinig tijd hadden om de motor klaar te maken en Marcel maar heel even de tijd had om iets te eten en te drinken alvorens hij alweer op de motor richting het strand moest rijden.
Er was ondertussen een harde wind op het lange rechte stuk komen te staan maar omdat de rijders deze in de rug hadden, werden er gigantisch hoge snelheden behaald. Op de weg terug hadden de rijders de wind op de kop en dit had tot gevolg dat er een versnelling extra teruggeschakeld diende te worden. Marcel kwam goed door het geweld heen in de eerste ronde en kwam rond de veertigste plaats uit de eerste ronde. Het rijden ging nog steeds goed maar tijdens de pitstop gaf hij toch wel alleen dat hij vermoeid begon te raken. De baan was ondertussen al loodzwaar geworden waarop Marcel de rest van de wedstrijd op gecontroleerde wijze heeft uitgereden. Marcel bracht het tot een goed einde en kwam op een hele mooie 75ste plaats over de finish.
Kay Hulshof laat zich niet uit het veld slaan in Red Bull Knock Out
Kay Hulshof was op zaterdag ingedeeld in de vierde groep. Het circuit was opdat moment al aardig kapot gereden waardoor er gelijk grote inspanning werd gevraagd. Het rijden ging lekker en constant totdat hij na de pitstop zijn motor niet meer aan de praat kreeg en de wedstrijd moest verlaten. Kay had een tijd bij de snelste 25 van zijn groep neer weten te zetten waardoor hij op zondag alsnog mocht starten in de halve finale. Het rijden ging in de halve finale niet helemaal lekker vanwege een loszittend handvat en dit had een aantal valpartijen tot gevolg. Wel kwalificeerde hij zich voor de finale en vond in de korte pauze van 45 minuten iemand die een ijzerdraadje over had. Wel had dit tot gevolg dat hij aan de late kant op reed naar het starthek en hierdoor pas op de derde startrij plaats kon nemen. Nadat het starthek gevallen was, moest Kay al na de eerste ronde een noodgedwongen pitstop maken. Dit zorgde ervoor dat hij in de achterhoede belandde maar hij begon aan een zinderende inhaalrace waarbij hij zich gedurende de wedstrijd helemaal terug wist te knokken naar een 84e plaats.
Veel pech voor Nina Klink
Nina Klink heeft veel pech gekend in de Red Bull Knock Out. Nina was ingedeeld in de eerste heat en begon voortvarend aan de wedstrijd. In de beginfase reed ze rond de twintigste plaats totdat de koppeling van haar motor het begaf. Nina probeerde zo goed mogelijk door te rijden en dit ging op zich best goed. Helaas hield haar motor er in de vierde ronde helemaal mee op. Je zou zeggen einde wedstrijd maar omdat ze een tijd in de top 25 neer had weten te zetten, mocht ze op zondag alsnog deelnemen aan de halve finale. De motor waar ze op zaterdag mee reed, was niet meer te repareren waardoor ze besloot om op haar enduromotor van start te gaan. Dit was een KTM EXC300 met slechts 30 rij uren. Na de wielen te hebben gewisseld, grote sproeiers te hebben gezet en de vering aangepast te hebben, bracht Nina haar motor naar het parc ferme. Vol goede moed begon ze op zondagochtend aan de halve finale. Ze zat er goed bij na de start en na het lange rechte stuk zat ze in de top dertig. Helaas begaf ook deze motor het waardoor Nina teleurgesteld de wedstrijd moest verlaten!
Het WPM KTM Team zal zich nu gaan voorbereiden op de kampioensrit in Eindhoven die in het weekend van 12 en 13 december wordt verreden.
Kijk voor meer informatie op www.wpmteam.nl