Voor een aantal Noord-Hollanders is dit het eerste volledige Enduro jaar. En.. dat er dan wel eens iets mis gaat is niet meer dan logisch. Vervelend wordt het pas als het resulteert in uitvallen. Maar.. van foutjes moet je leren en 1 ding is zeker, de tandwielen van Kris de Boer(N1) zijn voor de kampioensrit,… nieuw. Maar er was meer malheur in het Noord-Hollandse kamp. Jim Jimmink(N2), die de laatste tijd zo heerlijk aan het rijden is, vond het nodig om midden in het Enduro seizoen zoiets gevaarlijks te doen als,…. Voetballen. Resultaat een gescheurde knieband. Heel jammer, maar een verplichte rust periode is het gevolg. Van foutjes moet je leren,…. Dat niet alles fout ging en tegenzat blijkt wel uit de uitslagen.
Laten we deze keer eens beginnen met de Daglicentie klasse. Robin Groeneweg en ook Jasper van der Weijde, rijden daar gewoon met de beste mee. En Robin(40+) zou in de NV 40 klasse, met deze tijden, gewoon op het podium staan, chapeau! Nu hebben we daar (bij de NV40) dit jaar genoeg titel kandidaten, dus hij moet nog een jaartje wachten. Het gezicht van “Enduro beleven” is Sam Groot. Sam tekent dan ook voor de mooiste uitspraak van de dag. Op de opmerking van, overigens geweldige, Toerenteller-Willem: “Sam, je moet naar de klok”, antwoorde Sam: ”Ik ga pas als ik weer zin heb”. Plezier is zijn handelsmerk!
Ook deze week hadden we weer een rookie mee. Maico Tesselaar maakte voor de eerste keer in zijn leven de overstap, van offroad naar Enduro. Maico had echter geen mazzel. De Suzuki liet hem na de eerste ronde in de steek en Maico werd gedegradeerd tot toeschouwer.
Mart Jimmink “de Nestor”” is van alle Noord-Hollanders degene die de meeste vlieguren heeft gemaakt en zoals we eerder gelezen hebben, ervaring telt. Echter, Mart heeft een bril. En dat was het eerste deel van de dag niet handig. Gebrek aan zicht in combinatie met gladde, natte proeven, kost tijd! Mart werd uiteindelijk 6e! Zoals we ondertussen weten rijden in deze klasse ook Marcel Piek en Ron Bruin in de rondte. En als je beide rijders vergelijkt, dan wisselen ze de “snelste” proef-tijden met elkaar af. Aan het einde van de dag zit er een stapje van 2 minuten tussen beide rijders. Een mooie competatieve dag.
De Noord-Hollandse klasse (de NV40) was wederom een prooi voor Edwin Groen. Frank Ligthart moest, volgens intimi, eerst wakker worden. Zeg maar wennen aan de gladde situatie. Net als vorige week ging Frank harder en harder rijden naarmate de dag vorderde en sloot dan ook af met de snelste tijd, in proef 9, van de hele NV40 klasse. Edwin had het gat reeds geslagen! Hoewel, met Erwin Wolting werd het nog knap spannend. Maar gelukkig was de marge groot genoeg om de cup met de grote oren mee te nemen.
Zoals gezegd, Jim kon wegens een blessure helaas niet starten en we hopen dat hij er bij de kampioensrit weer bij is. Voor Kris de Boer zal de kampioenrit in het teken staan van, revanche, maar voor de “kannibaal uit het Noorden”, Michel Hoenson zal de kampioensrit in het teken staan van thuiskomen. De winst, van Michel, in Harfsen was geen verassing. Ook nu werd weer met grote overmacht gewonnen. In het kamp Hoenson kunnen ze dan ook niet wachten totdat Michel op een dikke brommer mag die iets meer geschikt is voor de bijna 2 meter lange sportman. We sluiten af met de resultaten van, ook deze week, de snelste Noord-Hollander, Christian Dignum. Hier en daar met een slippertje en een stukje lint in het wiel (waardoor de achterrem het niet meer deed), maar over het algemeen zit er een stijgende lijn in het rijden van Christian. De 2e proef was hij zelfs iets sneller dan Mark(Wassink) en dat geeft de burger moed. Christian heeft zich, met de Laurense Husqvarna, ondertussen als vaste waarde midden tussen de snelle E3 klasse gezet en ook voor Christian geldt, kom maar op met die kampioensrit.
Harfsen, ook dit jaar weer bedankt voor de goede organisatie, het sproeien van de route en de fantastische proeven. Graag tot volgend jaar.