Waar zullen we eens beginnen. Bij het incidentje met Michel Hoenson. Dan hebben we dat maar gehad. Voor degene die niet weten wat er is gebeurd. De snelste 125 cc rijders, waaronder Michel, werden gecontroleerd op de inhoud van de cilinder. “Open” halen heet dit, echter het wordt gedaan dmv een apparaat welke in het bougie-gat gestoken wordt. Het echte “open” halen wordt in eerste instantie niet meer gedaan. Hier ontstond echter verwarring (de motoren zijn na zo’n dag natuurlijk niet echt schoon meer) met als uitkomst dat de brommer niet “open” ging en daardoor niet kon worden gecontroleerd. Dit had als gevolg dat Michel werd gediskwalificeerd. Na protest te hebben aangetekend werd dit omgezet in een tijdstraf van 15 min. De jury was van namelijk van mening dat de communicatie mbt het “open” halen wel iets beter had gekund, wat reden genoeg was om de sanctie om te zetten.
Genoeg over het pluche,.. op naar de prut. En daar had Michel eerder die dag de 125cc, op een andere manier, wel helemaal open. Wat is het toch een mooi gezicht om die mannen, ook een Thierry Pittens(E1), zo verschrikkelijk hard te zien gaan op die brommers.
Ook de iets dikkere brommer van Christian Dignum(E3) moest aan het werk. Liet hij vorige keer de talentvolle Enduro rijder nog in de steek. Nu hielp de Husqvarna, Christian aan een fantastische 3e plek. Wat zeker ook het vermelden waard is, “de route”. Het 2e stuk van de route was voor de Nationalen al redelijk krap. Voor de inters werd daar nog eens 2 minuten afgehaald. Bijna zonder noemenswaardige stukken weg in de route kun je hier spreken van een “Echte Enduro”!
Bij de N1 klasse was het wederom rookie, Kris de Boer die met de winst naar huis ging. Met een tijd van 1.08.14:49 rij je gewoon “lekker door”. Maar ook de 6e plaats van Jim Jimmink(N2) is weer goed te noemen. Na een 100 uur durende werkweek bij zijn vader had Jim het aan het einde van de middag “goed gehad”. Maar de altijd goedgehumeurde Jim had een “mooie dag”.
De NV40 klasse lijkt zo nu en dan een Noord-Hollands onderonsje. Dat niets zomaar voor waar kan worden aangenomen blijkt wel uit het feit dat Erwin Wolting deze keer met de overwinning aan de haal ging en Edwin Groen(2e) en Frank Ligthart(4e) het nakijken hadden. Wat natuurlijk wel goed illustreert dat het een competitieve klasse is. En dat maakt de sport ook zo mooi.
Dat het niet alleen in de NV40 maar ook in de NV50 klasse spannend is blijkt wel uit de tijden. Nestor Mart werd knap 2e en is nog volop in de race. Maar het kan gekker. Ron Bruin, de autospuiter uit Heerhugowaard (autoschade de Laat) vond de proef in Halle zo verschrikkelijk mooi dat hij de eerste keer niet 2 maar 3 rondjes reed. We stonden daarom bij de 2e keer dat Ron in Halle aankwam met een mannetje of 5 klaar om aan te geven dat 2 rondjes toch echt genoeg is. Helaas kunnen we voorzichtig concluderen dat wanneer zijn trouwe hulp Dylan er niet bij is,…..
Wie wederom een dijk van een wedstrijd reed is Marcel Piek. Marcel sloot de dag af met een zeer verdienstelijke 9e plek. “Man, wat was ik moe aan het einde, maar het ging erg goed vandaag. Mede dankzij de aanwijzingen van de supporters bij het prut-gat”. Robin Groeneweg kreeg deze keer, bij de dag-licenties, gezelschap van Sander van Breugel. Beide mannen hebben keurige tijden gereden.
Daglicentie mannen zijn net als iedereen met hun sport bezig, op hun eigen manier. Dat er wel eens een “Inter” een DL rijder tegenkomt in de proef, dat kan gebeuren. Mede door de huidige opzet om de Inters later te laten starten (naar mijn idee een goede indeling van de dag). Van beiden wordt hier soms enig respect gevraagd. Van de DL rijder, rij ajb niet in de weg en ga aan de kant waar het kan. Van de Inter, rij ajb de DL rijder niet van zijn brommer en scheld hem, ook niet na de proef, uit. We hebben elkaar allemaal nodig. Promoot de Endurosport.
Zelhem, jullie hadden het wederom top voor elkaar! En we willen jullie dan ook bedanken voor de organisatie. Ons kleine geschenk is onder andere naar de vrijwilligers gegaan van deze enduro maar zou eigenlijk voor alle vrijwilligers moeten zijn en voor de mensen van de KNMV. Ook de KNMV mensen staan tenslotte elke wedstrijd weer klaar. Begonnen met een geintje. Maar een o zo gemeend “dank je wel voor je inzet” aan iedereen die zijn of haar steentje bijdraagt om deze wedstrijden te organiseren!
Foto: Ron Bruin, gracieus door de modderpoel.(foto: Spenduro.Frans)