Bron: KNMV. De KNMV-enduroselectie heeft gisteren op het motocross- en het nabijgelegen oefencircuit van de politie in Lelystad getraind. Onder leiding van endurocoach Erik Davids en bondscoach motocross Marcel Hartman werd een afwisselend programma afgewerkt.
De rijders trainden ’s ochtends op het motocrosscircuit. Erik Davids en Marcel Hartman werkten met de selectie aan snelheid en bochtentechniek. In een enduroproef telt elke tiende van een seconde: des te sneller je kunt afdraaien, des te sneller de eindtijd die kan worden neergezet. ’s Middags stond er een training op het oefencircuit van de Politieacademie op het programma. In het offroadbos kwam het afdraaien wederom aan bod, maar ook het technisch rijden en het herkennen van de rijlijnen op de route en in de proef. De enduroselectie trainde voor het eerst op het circuit van de Politieacademie, ontstaan vanuit een bijzonder prettige samenwerking tussen deze organisatie en de KNMV. In de aanloop naar de EK Enduro in Buzet (Kroatië) volgende week was deze training een prima moment om de rijders ´op scherp´ te stellen.
Endurocoach Erik Davids over de training in Lelystad: “Het groepsgevoel is goed en de rijders tonen veel inzet. Voor hun ontwikkeling is het van belang dat ze het uiterste van zichzelf vergen en luisteren naar de aanwijzingen van de coaches en de aanwijzingen in de praktijk toepassen. Ook was het een mooie ervaring om op het oefencircuit van de Politieacademie te mogen trainen, dat smaakt naar meer!” De ‘kruisbestuiving’ tussen enduro en motocross leverde bovendien voor de selectierijders ook nog eens kennis van nieuwe technieken op, aangeleerd door bondscoach Hartman. Davids besluit: “Het was al met al een zeer leerzame dag, met een prettige onderlinge samenwerking.”,
Bondscoach Marcel Hartman over de trainingsstage: “De tijdwinst die je in de proeven kunt behalen is mede afhankelijk van of je de bochtentechniek beheerst. Daarbij is de zithouding op de motor van belang, maar ook inzicht hoe je de bocht aansnijdt. Onjuist aangeleerd rijgedrag kost tijd en energie van de rijder, dat hebben we met de oefeningen in de ochtend de rijders laten ervaren en trachten te verbeteren. De aanwijzingen werden snel opgepakt en je zag gedurende de ochtend de rijstijlen van de rijders veranderen. In de middag leerden de rijders de rijlijnen op de route te herkennen en er gebruik van te maken om snelheid en stabiliteit van de motor te behouden. Erik Davids pakte het technische gedeelte van het endurorijden op, dat is tenslotte zijn specialisme.”