De 5de wedstrijd voor het BK enduro werd in het Noord Franse Buzancy gereden, samen met het Frans Kampioenschap. Dit kleine dorpje in het departement Champagne-Ardennen was het strijdtoneel van één der zwaarste enduro’s van de afgelopen jaren. Net zoals vorig jaar stonden de dagen ervoor, én tijdens de wedstrijd, de hemelsluizen wagenwijd open met extreme modder en slijktoestanden tot gevolg. Meer dan 40% van de rijders gaf op of ging kopje onder in het slijk. Maar het nieuwe, Vlaamse talent Mathias Van Hoof, vocht zich een weg door de kilometers lange modderstroken en wist zo zelfs het podium te bereiken. Daarmee bevestigde de Racing Center rijder nogmaals dat hij tot de top bij de Beloften behoort!
Buzancy, de eerste van twee wedstrijden die in Frankrijk worden gereden in samenwerking met de FFM (Franse Motorrijders Vereniging), is de zesde manche op de BK kalender. Het tweeluik van Bilstain was nog maar net verteerd en de 402 competitierijders, ditmaal van zowel Belgische, Franse, als Zwitserse nationaliteit, werden wederom aan de start verwacht. Buzancy wordt vooral herinnerd als één van de zwaarste wedstrijden van vorig jaar, waarbij zelfs de verbindingstukken voor heel wat rijders te hoog gegrepen waren, om nog maar te zwijgen van de speciale proeven. Toch had de KTM Racing Center-piloot relatief goede herinneringen aan de wedstrijd, gezien het mooie resultaat dat hij toen had neergezet. De erbarmelijke weersomstandigheden van de afgelopen dagen zorgden er voor dat de organisatie in allerijl nog besliste om de rondes met bijna 20 km in te korten. Dit om er zeker van te zijn dat de piloten ook effectief de finish zouden halen. Zelfs na het schrappen van de moeilijkste en zwaarste stukken, gaven zomaar even 30 tot 40% van de gestarte rijders op! Deze editie van 2015 nam haast apocalyptische proporties aan met nooit geziene ‘moddermannen’ en onherkenbare machines, waar dik 10 kg Franse modder en slijk aan vastkleefde.
Mathias Van Hoof ging dus ditmaal niet alleen de strijd aan met zijn concurrenten, maar moest het eveneens opnemen tegen ‘de elementen’. “Ik kan je verzekeren dat je jezelf meermaals tegenkomt als je al ploeterend door loodzware modder meer dan 8 uur lang, helemaal doorweekt, je weg moet zoeken én een snelle tijd moet zetten. We moesten samen met de inters uit Belgie, Frankrijk en Zwitserland 3 ronden rijden van 60 km en het werd er alleen maar zwaarder op naarmate de dag vorderde. Op het laatste was het echte ploegen, schuiven en proberen recht te blijven. Zelfs de verbindingsritten waren door de regen zeer zwaar en echte glijbanen geworden. Vele rijders hadden problemen om er door te komen, maar we helpen elkaar ook waar het kan. Ook dat is enduro, “ aldus de KTM rijder.
De eerste special was erg technisch met veel draaien en keren, hoogteverschillen en off-camber bochten. “Ik ben rustig gestart en wilde eerst kijken hoe de specials er na een nacht regen bij lagen, want ze waren zeer technisch met een paar pittige afdalingen en klims. Dit is in normale omstandigheden al niet eenvoudig, laat staan met deze gladheid. Toch wist ik hier steeds een top 3 tijd neer te zetten en in de tweede ronde was ik hier de allersnelste van alle Beloften, vóór de leiders in de tussenstand van het BK.” De tweede special was eerder in motorcrossstijl met een zes- à zevental artificiële obstakels. “Ook hier had de regen de special omgetoverd tot een ware glijbaan…Maar ik voelde me heel goed, kon de machine leuk laten driften op de spekgladde weide en wist telkens in de top 5 te eindigen en algemeen een derde tijd neer te zetten. Ik was na 5 specials virtueel zelfs 3e in een klasse met 80 rijders! Maar net voor de allerlaatste passage was het opnieuw beginnen regenen. Mijn handschoenen schoven door de modder en ik ging even onderuit op de glibberige ondergrond, daardoor hing er nog meer modder aan het stuur. Ik kon de motor nog amper rechthouden, mede omdat mijn KTM zeker 10 kilo zwaarder woog door de kleverige modder. Hier heb ik kostbare tijd verloren, werd pas 7e en daardoor zat een verbetering van mijn beste resultaat tot nu toe, een derde plaats, er ditmaal niet in. Toch ben ik super tevreden dat ik de finish haalde én weer op het podium mocht staan!” aldus een bezwete en drijfnatte Mathias Van Hoof.
Een derde plaats in de E1 en in de Belgische scratch was het resultaat. Maar nog mooier is de zesde plek tussen alle buitenlanders in een zeer zware klasse met meer dan 80 rijders. Van Hoof doet dus een goede zaak voor het kampioenschap met deze knappe derde plaats in combinatie met de mindere resultaten van zijn eerste achtervolgers. “Jammer dat ik nog niets heb kunnen goedmaken van mijn achterstand op de twee koplopers, maar toch geeft dit resultaat me goede moed en weet ik dat er nog meer in zit. Ik heb heel veel aan het team en mijn helpers te danken die ervoor zorgden dat mijn motor elke keer weer schoon en net was. Zonder hen zou dit resultaat niet mogelijk zijn geweest! Maar nu moet ik een week poetsen….” glimlachte de jonge endurorijder uit Halle Zoersel.
Volgende wedstrijd op 31 Mei in Rocroi (FR)
Info: www.mathiasvanhoof.be