Hans Vogels wint ONK enduro seizoensopener
Maar liefst vier enduro wedstrijddagen heeft de MAC Veldhoven in 2015 op het menu met een jeugdenduro op 19 september, de tweedaagse Kampioensrit 12 en 13 december en deze seizoensopener van het Open Nederlands Kampioenschap enduro. Met flink wat regen vooraf bleef het op de dag zelf nagenoeg droog ondanks een enkel spettertje. Hoewel Hans Vogels in zijn tweede Dakar een fantastische 11e plaats behaald had, was inmiddels weer de omschakeling naar de lichtere KTM E3 enduromotor gemaakt om in zijn achtertuin te kunnen vlammen. Zonder slag en stoot ging het niet maar op het eind was hij wel weer de glorieuze winnaar. De winst bij de nationalen kwam met een marge van 29 seconden bij de kersverse enduro jeugdkampioen 2014 Michel Hoenson die gelijk maar even zijn visitekaartje afgaf met dank aan de strafminuut van nieuwkomer Daan Bruijsten.
ROUTE EN PROEVEN IN BEELD
Zoals aangekondigd was het aantal extreme elementen in de proeven geminimaliseerd met bij elk serieus element een by-pass die duidelijk meer rijtijd vergde. Deze keer ook de primeur van een voorrijder (niet-deelnemer) die de dag voor de enduro de proeven op helmcamera opnam en op www.enduro.nl plaatste. Zo was ook goed zicht op die enkele extreme stukjes zoals hier eens is gesuggereerd. Velen waardeerden de inzet van Husky marketingmanager en oud-enduro topper Amel Advokaat die zo liet zien dat het allemaal goed te doen was en ook dat de regen weinig grote plassen had achtergelaten. De route bevatte weinig modder en was voor 99,9% onverhard. Naast het doorkruizen van de grote zandbak van het militaire oefenterrein Oirschotse Heide (met dank aan Defensie), waren er weer flink wat harde bospaden die afwisseling en rustmomenten boden. Toch was het een pittig geheel met twee ronden voor de daglicentierijders, drie voor de nationalen en vier voor de inters. De route werd in de loop van de dag zwaarder maar de rijtijd was goed gekozen en de meesten hadden meerdere minuten rust op de tijdcontroles. Wellicht wat minder voor rijders die nog de techniek en/of conditie mistten. Het aantal rijders met strafminuutjes bleek achteraf bijzonder klein.
In elke ronde drie proeven waarbij twee lange en zeer aantrekkelijke proeven met een hoog endurogehalte. De eerste proef op en rond de jeugdcrossbaan van Oirschot bood weer een mooi en slingerend geheel. Niet alleen vanwege de fantasierijke afwisseling met enkele boomstammetjes die spontaan dwars op het pad opdoken maar goed te doen waren voor alle niveaus. De snelste inters hadden voor deze proef circa 4 minuut 15 nodig. De tweede proef de Wennekes Welding Support / Offroad Veghel proef was een mooie enigszins droge akker. Een snelle crossproef waar het vooral in de derde ronde hard werken was voor de paal en lintknopers omdat sommige nationalen niet erg koersvast bleken. Het werd nog kantje-boord doordat diversen per ongeluk het wat zwakke lint kapot reden (lint met textiel erin zoals bv in Enter gaat nu eenmaal minder snel kapot). De rijders hielden zich overigens heel slim aan het parkoers dat door het plaatselijk verdwenen lint in de derde ronde wat lastiger te vinden was. Daardoor kwam het niet tot diskwalificaties vanwege afsnijden. Mede door doortastend werk van de organisatie was ook neutralisatie van deze proef niet aan de orde. Het was sowieso al een ‘pech’proef die in de eerste ronde al geschrapt moest worden vanwege een viertal weigerende aggregaten. En zonder ‘prik’ doet de tijdwaarneming het nu eenmaal niet. Met de hand dan…..? Dit konden ze wel vergeten met die modderige nummers.
MX circuit De Landsard van Eindhoven werd met allerlei uitstapjes tussen en naast de crossbaan en de jeugdbaan uitermate mooi benut evenals de inmiddels bekende ‘extreme’ enduro sectie voor het clubhuis als de derde proef. Een rioolbuis, een rijtje banden dan een bak met stenen was al. En het was duidelijk dat in het vierde jaar dat deze elementen er zijn toch wel bijna iedereen het aandurft deze kleine extreme sectie te nemen. Enduro is nu eenmaal de sport voor de avontuurlijker ingestelde motorrijder en zo’n uitdaging laten de meesten zich niet ontnemen. En als men maar de zaak aan het rollen hield en niet te bruusk gas gaf, gaat dat ook goed. De meeste foutjes waren te zien op de rechtop ingegraven vrachtwagenbanden. Even een kleine wiellift of wheelie net ervoor garandeerde een eenvoudige passage. Degenen die de (verkeerde) aanval kozen door het voorwiel er hard tegenaan te laten botsen werden extreem vaak ‘beloond’ met een handstand of koprol.
FOTOSERIE
Het helpt echt dit soort obstakels eens te oefenen. Er zijn diverse enduro trainers die offroad cursussen geven waarin dit aan bod komt, denk aan Marco Elting of Toine van Dijk. En voor degene die geen extreme wilden was er een (lange) by-pass. Die kregen zo wat extra meters voor hun inschrijfgeld. De snellere proeftijden lagen net boven de 5 minuten. Kiezen voor de uitdaging zit endurorijders in het bloed. Een volgende keer zal Martin Grafen (853) wellicht beginnen met voorwiellift, voldoende snelheid en het lichaam naar voren verplaatsen om momentum te benutten en boven alles het stuur vasthouden. Dit was een greep uit velen die zo extra genoten van hun endurodagje. Oefenen, het helpt….. echt!
ONK INTERS E1
Kampioen Lucas Dolfing zag belangrijke concurrent Bas Klein Haneveld overstappen naar de E2 maar kreeg de snelle A1 kampioen Thierry Pittens erbij naast bestaande concurrent Ismo ten Velde. Dolfing won de eerste proef maar maakte een slipper op de gladde brug in proef 3. Pittens sloeg toe in proef drie (proef 2 was geneutraliseerd) en nam de leiding over terwijl Ten Velde ook profiteerde en als tweede aanhaakte. Ten Velde wist met winst in proeven 5 en 8 de leiding te pakken en handhaven maar aangezien de andere proeven door Dolfing werden ingepalmd was het vanaf proef 9 Dolfing wat de klok sloeg. Die sloeg nog een gat van 20 seconden op de sterk optredende maar tegen het eind iets verslappende Ten Velde. Bij Pittens liepen de tijden tegen het eind wat op vanwege rugproblemen, maar de derde plaats kwam niet in gevaar. De net gepromoveerde Jordie Berghorst profiteerde van een diskwalificatie van Kevin Dijk vanwege het missen van een routecontrole en pakte zo de vierde plaats.
ONK INTERS E2
Met Hans Vogels overgestapt naar de E3 leek de eind vorig jaar steeds beter op stoom komende Robin Nijkamp de aangewezen kroonprins. Toch was het juist oosterbuur Sascha Meyhoff (D) die de hele eerste ronde op zijn naam schreef en vier seconden voorsprong nam. De tweede ronde stond geheel in het teken van Nijkamp maar Meyhoff gaf geen krimp en de achterstand bleef twee seconden. Een herhaling daarvan in de derde ronde maakte het verschil drie seconden maar nu in het voordeel van Nijkamp. Het leek dus een mooie finale te worden, helaas kwam het door breuk van Nijkamps ketting in proef 10 niet zover en kon Meyhoff alsnog een mooie en dik verdiende winst optekenen. De tweede plaats kwam in handen van Bas Klein Haneveld in zijn eerste ONK op de Beta en bleef met 19 seconden aardig in de buurt. De derde plaats was aanvankelijk in handen van Bjorn Sloot, maar door een beter eindschot van Erwin Plekkenpol nam die deze plaats over. Sloot handhaafde vervolgens de vierde positie tot aan de finish. Johnny Bosmans kwam aardig mee maar moest op de derde proef teveel laten liggen, een vijfde plaats werd zijn deel. Kay Hulshof reed tijden die uitzicht gaven op de vierde klassering maar een val in proef drie kostte mede door een vastzittend gashandvat veel tijdverlies. Daarnaast ging hij door rood licht bij de start van een proef, de straf: diskwalificatie.
ONK INTERS E3
Hans Vogels wil graag tegen de sterkste endurorijders aan de bak, ‘dat motiveert mij het best’ en dus zocht hij de E3 op met de kleppers Mark Wassink en de aan zijn arm geblesseerde Wesley Pittens. Wassink en Pittens wisten beiden twee proeven te winnen maar de rest was voor Vogels. Daarbij was de leiding van Vogels geen enkel moment in gevaar en liep de marge uiteindelijk op tot 35 seconde naar de onderling stuivertje wisselende Wassink en Pittens. Vóór de laatste proef had Wassink 0,7 seconde marge en dus moest ook Pittens er nog eens goed voor gaan zitten. Pech werd echter Pittens deel. Een losgelopen koppeling leidde in de laatste proef tot stilstand. Wassink kreeg zo eenvoudig loon naar werken met de tweede plaats. Pittens bewees een doorzetter te zijn en duwde lange tijd de motor naar de finish om nog wat punten te sprokkelen. Helaas werd duwen (er was enige hulp door derden) hem fataal en volgde diskwalificatie. Ook zou hierbij met helm aan het stuur uit de proef en over de finish komen zonder de helm op het hoofd een rol spelen, dit laatste lijkt enigszins gezochte ambtenarij maar kan een mooie finish alsnog verpesten. Zo kwam de derde plaats bij Robin Voortman die geen enkel moment werd bedreigd door vierde man Lars Verbakel. Marc Pepers rondde de top vijf af.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Vorig jaar had oud-trail kampioen Alex van den Broek drie ONK wedstrijden gereden en evenzo vaak gewonnen. Nu met wat meer ruimte in zijn agenda, staat het hele ONK 2016 op het menu. Van den Broek leek nu ook een start/finish winstpartij op het oog te hebben want de proeven werden schijnbaar eenvoudig aaneen geregen. Toch ging het twee keer mis op de tweede (akker)proef. Maar dat dan op het eind nog een verschil van 2 minuut 15 op de klokken staat met de tweede man zegt iets over de huidige krachtsverhoudingen. Regerend kampioen Peter Bergsma kon Van de Broek niet bedreigen en was de hele dag aangewezen op achtervolgen temeer daar ook Henk Knuiman zich bij voortduring nipt voor hem bevond. In de allerlaatste proef kon Bergsma alsnog toeslaan om de tweede plaats van Knuiman over te nemen. Als vierde good-old Gerard Jimmink die de twee proeven die Van den Broek niet kon winnen binnenhengelde. Hoewel Jimmink weer wat meer motor rijdt en mogelijk snel weer de oude multi-kampioen enduro- en ‘beste Nederlander in Dakar’-stijl weet terug te vinden bleef hij deze keer steken op de vierde plaats. Hopelijk gaat hij zich nog bemoeien met het drietal ervoor. Op vijf vinden we de Zweed Jonas Blom (vijfde) die een hele lange reis maakte om deel te kunnen nemen aan het ONK.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Ondanks dat Vogels van de elf proeven er vijf aan anderen moest laten was zijn leiding geen enkele moment serieus in gevaar. Om de tweede plaats ging het vandaag. Pittens had aanvankelijk de beste papieren maar zowel Robin Nijkamp (E2). oosterbuur Sascha Meyhoff (E2) als Mark Wassink (E3) volgden binnen enkele seconden. Met twee proefwinsten nam Meyhoff na proef 5 de derde plaats over achter Pittens. Dat feest veranderde met de winst van Nijkamp in proef 8 die zo weer op drie belandde. Vervolgens vocht Wassink zich in proef 9 langs Meyhoff. Na de derde ronde had Vogels inmiddels een marge van 25 seconde bijeen gesprokkeld op dit viertal dat onderling binnen een hoedje van 7 seconden was te vangen. Het kon dus nog alle kanten op. In proef waar Pittens de snelste tijd in de klok joeg was het voor Nijkamp over en uit door een gebroken ketting. Een euvel waar hij voorheen eigenlijk alleen in Hellendoorn voor hoefde te vrezen (in 2013 en 2014 red.), nu dus ook hier. Jammer want Nijkamp leek net lekker op gang te komen en moest zo kostbare punten laten liggen. Wassink zat ook in een snelle finale mode en bedreigde de tweede plaats van Pittens. Mechanische pech werd echter Pittens deel wat uiteindelijk resulteerde in diskwalificatie. Wassink kreeg loon naar werken met de tweede plaats gevolgd door een strak volgende Meyhoff op 21 seconden als derde. Bas Klein Haneveld reed lang op de zesde plaats maar profiteerde van het uitvallen van Nijkamp en Pittens en pakte de vierde plaats voor snelste E1 rijder Lucas Dolfing (5).
EURO/ NATIONALEN A1
We ‘vieren’ het tweede jaar van deze klasse na het invoeren van de ‘kromme NL implementatie’ van de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn 2013. Jongeren van 18- en 19-jaar mogen louter het A1 rijbewijs halen met een motor tot 125 cc en maximaal 11 kW. A1 kampioen Thierry Pittens ontbrak vanwege overstap naar de E1. Van de andere inschrijvers had het merendeel aan de jeugdenduro deelgenomen en dus de brug naar de ‘grote’ enduro gevonden. Daar was het uiteindelijk om begonnen. J2 kampioen 2014 Michel Hoenson won daarmee het rijbewijs van de KNMV en gaf daarmee al in de tweedaagse 2014 zijn visitekaartje meer dan af. Hier was hij duidelijk de sterkste en won alle proeven en daarmee de dagzege. Thuisrijder John Roestenburg bleef nog het dichtste bij en werd tweede voor de debuterende Mike Daas. Thymo Scholten viel in de derde ronde uit.
EURO/ NATIONALEN N1
Met de promotie van Jordie Berghorst naar de inters kwam de weg vrij voor nieuw bloed. Nick de Greef sprong in het gat en won zonder veel tegenstand zijn eerste wedstrijd. Kay-Arne Bulsink hield de hele dag plaats twee bezet terwijl Koen Enderink dat op positie drie probeerde. Arnold de Lange vertrok als vijfde maar kwam daarna op stoom om eerst Damian Long te passeren en vervolgens Enderink van de derde plaats stootte. Enderink vier voor Long op vijf.
EURO/ NATIONALEN N2
Ook hier maakte een nieuwkomer de dienst uit. Daan Bruijsten heeft al heel wat jaren niet onverdienstelijk gemotorcrosst en wellicht gestimuleerd door pa Gijs nu de enduro opgezocht. Als je alle proeven weet te winnen kan de dagoverwinning je niet ontgaan, in dit geval zelfs na het scoren van een strafminuutje. Sander Boer vocht het uit met Kevin de Bruin door de tweede plaats over te nemen maar moest toch een dikke 2,5 minuten op Bruijsten incasseren. De Bruin versloeg de even als derde rijdende Jeffrey Kamphuis die vervolgens ook nog werd verschalkt door Jos van Dal die zo de vierde plaats opeiste voor Kamphuis op vijf.
EURO/ NATIONALEN N3
Met een snelle eerste ronde sloeg Arjan van der Vleuten gelijk een mooi gaatje naar luchtmobiele brigade piloot Robin Holtmeulen en bouwde dat geleidelijk uit ondanks dat Holtmeulen nog een proef won. Rik Vierhuizen koerste als derde, sleepte weliswaar drie proeven binnen en passeerde daarmee een enkele keer Holtmeulen maar die sloeg altijd gelijk en duidelijk terug. In de laatste proef werd het nog spannend door een uitglijder van Holtmeulen die echter nog plaats twee kon bijschrijven gevolgd door Vierhuizen. Rob Wouda had van meet af aan de vierde positie stevig in handen voor Ido Jansen die een paar plaatsen goedmaakte en finishte als vijfde.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Nieuwkomer Edwin Groen wist snelstarter Robert Dirks in de tweede ronde terug te halen en kon vervolgens onbedreigd bij de finish zijn allereerste endurowinst in de boeken schrijven gevolgd door Dirks. Patrick Schellekens kwam al snel door als derde maar kwam op proef 6 in de problemen en zag Erwin Wolters en EMC voorzitter Antoon Slagers voorbij flitsen. Dat kwam daarna niet meer goed. Wolters had nog een snelste proef maar bleef derde voor Slagers met Schellekens als vijfde.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+1
Bij afwezigheid van kampioen en alleswinner Gert Berghorst sprong Kees Zuidam welwillend in dat gat en greep met tien van de elf proeven de dagoverwinning. Om de tweede plaats ietsje meer strijd waar Cor Warmerdam en Martien Jimmink enkele malen stuivertje wisselden. Maar wat Jimmink ook probeerde inclusief een snelste proef, Warmerdam weerstond het en streek de tweede positie op. Henk Schuizeman kreeg Peet van Saasse nog bijna in zijn nek maar tikte toch aan als vierde gevolgd door Van Saasse.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De kersverse enduro jeugdkampioen 2014 Michel Hoenson (N1) liet weinig twijfel over zijn bedoelingen voor 2015 maar moest het bijna afleggen tegen Daan Bruijsten (N2). Die gebruikte zijn enduro debuut om een strafminuutje te incasseren waardoor hij een halve minuut tekort kwam voor de winst maar toch nog mooi tweede werd. De plaatsen 3 t/m 5 was een N3 feestje met Arjan van der Vleuten, Robin Holtmeulen en Rik Vierhuizen in deze volgorde
KICK-OFF GESLAAGD
De MAC Veldhoven heeft met 190 startbewijshouders en 30 daglicenties inclusief een pilot met 8 Quad rijders het ONK 2015 een vliegende start gegeven. Organisatorisch klonk het weer als een klok met een mooie route en pittige maar zeker niet te lange proeven. Een klein dipje was van elektrische aard maar de volgende keer zal er vast een oplossing zijn voor de vele aggregaten nodig voor de tijdwaarneming op proef 2. De quad rijders in de pilot waren slecht voorbereid op het rijden van een enduro; basics als tank vol bij de start, tanken onderweg, noodzaak van op tijd rijden ed. maakten dat er een flinke vertekening ontstond. Daarnaast waren er wat kleine probleempjes met krappe secties en/of diepe sporen in bochten waar een vierwieler makkelijk in de knel komt. Zo op het eerste oog zal er nog heel wat water door de Rijn stromen en minstens nog een pilot op een voldoende brede route zonder smalle kruip-sluip stukken alvorens dit serieus iets wordt.
REGLEMENT PERIKELEN
Zo’n eerste enduro van het jaar brengt de confrontatie met de regeltjes die voor 2015 gewijzigd zijn in het reglement. Het nieuwtje dat nu ook route- en tijdcontroles via de transponder worden gecontroleerd ging erin als koek. Wel even wennen is dat nu de tijdregistratie zich direct bij de gele vlag bevindt. Bij de start/finish bleek de opnemer 20 meter verderop te staan hetgeen de opstelling was conform de oude regel. Kennelijk moet ook de KNMV nog even wennen aan deze wijziging.
PUNTENTELLING ONHANDIG VOOR UITVALLERS
Deze eerste wedstrijd waren direct enkele serieuze kampioenskandidaten onder de uitvallers te betreuren. Wesley Pittens en Robin Nijkamp moesten er door pech aan geloven, ook Kay Hulshof kwam met een nulscore. In de huidige puntentelling en kleinere deelnemersaantallen in de interklasse is het bijzonder moeilijk een nul score goed te maken. Als theoretisch alle 10 resterende wedstrijden worden gewonnen en de concurrent volgt steeds als tweede is maximaal 30 punten goed te maken. Dat is ooit een keer vertoond door Vogels maar dat was ook echt uniek. Het kan namelijk makkelijk anders lopen door een klein misstapje van de achtervolger. In feite moet gehoopt worden op pech van de andere rijders, dat ligt niet in eigen hand en is ontmoedigend. Een mogelijke oplossing is om net als bij de scratch puntentelling de afstand in punten tussen klasseringen 1 t/m 5 aanmerkelijk groter te maken dan bij een lagere klassering als bv plaatsen 6-15. Meerdere goede klasseringen maken het zo mogelijk een achterstand sneller goed te maken wat de competitie ook weer spannender maakt zodat iedereen profiteert. Helaas zal dat op zijn vroegst kunnen in het reglement van 2016.
Rookies. Endurodebutanten van alle leeftijden kunnen zich nog steeds aanmelden voor het rookieklassement (zie www.enduro.nl). Deelname kost niets maar de prijzen zijn niet te versmaden. De volgende ONK enduro is op 7 maart in Holten.
Tekst: Alex Peters
Foto’s: VSFoto.nl Kees Siroo Trialfoto John Lenders
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl