Vijf keer goud voor Trophy Team in enduro Zesdaagse Duitsland
De Nederlandse Trophyrijders behaalden een welverdiende 10e plaats in de meer dan pittige Duitse Zesdaagse. Er deden 24 landenteams mee aan de wedstrijd. Van de in totaal 470 rijders (inclusief clubteam rijders) kwamen er 390 aan de finish. Door de regen na de derde dag en door de veelal erg lange proeven werd het een serieuze zesdaagse. Voor velen een aanslag op de conditie. Waar vorig jaar de scratch winnaar zo’n 3,5 uur totale proeftijd had, was dat nu ruim 5,5 uur. Individueel scoorden de Trophy rijders vijf keer goud en één keer zilver. Meer dan vorig jaar zaten de rijders van het Trophy Team dus kort achter de klassewinnaar. Maar er werd ook door andere landen harder gereden en er waren opvallend weinig uitvallers bij de landenteams. Daarom “slechts” een tiende plaats voor het Trophy Team. Het Trophy Team bestond uit Lucas Dolfing (E1), Bas Klein Haneveld (E1), Robin Nijkamp (E2), Hans Vogels (E2), Mark Wassink (E2) en Amel Advokaat (E3).
De KNMV had geen Junior Trophy Team ingeschreven. Van de 12 Nederlandse rijders in een clubteam kwamen er zes over de finish.
De 87e Internationale Enduro Zesdaagse werd van 24 t/m 29 september 2012 verreden in het heuvelachtige gebied tussen de beroemde Sachsenring en het beruchte Zschopau. De streek staat bekend als het Ertsgebergte en ligt zo’n 25 kilometer boven de Tsjechische grens in het voormalig Oost-Duitsland. Een prachtig heuvelland waar al van oudsher enduro wordt gereden en waar ook veel voormalige Oost-Duitse toppers vandaan komen. Als die op een MZ reden woonden ze dichtbij de fabriek in Zschopau.
De wedstrijd begon op maandag en dinsdag met een route ten zuiden van de Sachsenring. Na zeven-en-een-half uur rijden en zes proeven bleek Frankrijk stevig aan de leiding te gaan, zowel bij de landenteams als in alle individuele klassementen. De Australiers verrasten met een tweede plaats. De Amerikanen die vooraf voor de topdrie gingen, moesten het voorlopig met een zesde plaats doen. Voor de Nederlanders was vooral de enduroproef bij Thalheim een lastige combinatie van een trialstuk, een snel gedeelte en een stuk bospaden met boomwortels. Robin Nijkamp ging er voorover af en kreeg de motor in zijn nek. Gelukkig mocht hij na het bestuderen van de röntgenfoto’s doorrijden. Met veel blauwe plekken en veel pijnstillers moest hij de week afmaken en dat lukte hem uitstekend in zijn tweede zesdaagse.
Op dag twee had Mark Wassink op dezelfde proeven zijn “dag om te vergeten”. Door talloze foutjes en valpartijen zakte hij een paar plaatsen in het klassement. Zo’n offday heeft bijna elke rijder wel een keer in een Zesdaagse. WK-rijder Hans Vogels was na dag twee de beste Nederlander met een 10e plaats in zijn klasse en een al even mooie 18e plaats in de scratch. En dat in een veld waar de hele wereldtop aanwezig is. De jonkies Lucas Dolfing en Bas Klein Haneveld bleven keurig meedoen. Het Trophy Team hield de negende plaats vast. De Finnen zakten naar plaats vier door pech van Salminen.
Op dag drie en vier werd rondom Zschopau gereden. Het werden lange dagen met een rijtijd van ruim acht uur. Verder kregen de rijders drie nieuwe proeven voorgeschoteld en zaten er in de route drie zeer serieuze hellingen. Het werd dan ook een zware dag voor de clubrijders. Als ze al niet door benamingen als Weberhang, Venusberg en Teufelsberg afgeschrikt werden, dan deed in de tweede ronde de man met hamer zijn werk nog wel. Hier moest clubrijder Dinand Tijhuis in zijn 19e Zesdaagse toch afhaken. De Trophy rijders hadden genoten van de route en de proeven. Zij vonden de hellingen “lastig maar wel te doen”. Ondanks goede proeftijden liepen de Engelsen verder uit en kwamen de Duitsers op plaats tien dichterbij.
Van woensdag op donderdag viel er één zeer stevige bui die vier uur duurde, precies tot aan de start om 07.45 uur. Dat beloofde wat op de hellingen in de route. Het publiek stond er inmiddels drie rijen dik. Behalve bij “de hel van Witzschdorf” want van dat plekje waren de coördinaten niet bekend gemaakt vanwege gebrek aan parkeerruimte. Op die vijftig meter lange helling vol zwerfkeien, bomen en boomwortels bleek dat ook de Franse top drie door de marshalls omhoog geholpen moest worden. Nu moesten die ook wel eerst de modderige toplaag wegrijden; daarna werd het iets beter.
Bas Klein Haneveld reed zijn koelers krom maar dat werd binnen de tijd opgelost. De snelste clubrijder Hans Polsvoort pakte drie strafminuten en moest bij de ingang van het parc-fermé 100 euro boete betalen wegens te snel rijden op de schaarse weggedeelten. Henri Pol hield keurig de nul vast maar kreeg 125 euro boete! Drie clubrijders moesten afhaken.
Het Trophy Team zakte naar plaats tien omdat de Duitsers, fel aangemoedigd door het zeer talrijke publiek, er voorbij kwamen.
Op vrijdag, dag vijf, was alles al weer droog op een nieuwe route met vier proeven waarvan ook drie nieuwe. Een saaie route volgens de Trophy rijders. Ondanks de twee “maisplak”proeven slaagden ze er niet in de Duitsers te achterhalen. Amel Advokaat, elke dag betrouwbaar, won nog wel twee plaatsen in de scratch. Robin Nijkamp hield dankzij voldoende pijnstillers zijn plaats ook keurig vast.
Op zaterdag, dag zes, werd de traditionele slotcross verreden. Helaas werd de al even traditionele korte aanlooproute van 40 kilometer op het laatste moment geschrapt wegens vergunningsproblemen. Er werd wel gewoon om kwart voor acht gestart dus dat werd een dag van vooral lang wachten en rondhangen. Al weer zeer veel publiek zorgde toch voor een sfeervolle dag waarop vooral ook de talloze helpers eens wat actie kunnen zien. Veel oranje langs de baan en Lucas Dolfing wist dat hij erg hard moest rijden om het goud vast te houden en dat lukte hem ook prima. De rest moest “heel houden” en uit rijden. Maar, je bent Trophy rijder of niet! Dus pakten Mark Wassink en Robin Nijkamp brutaal de kopstart in hun groep en maakten zo het zware karwei af tot vreugde van de oranje supporters.
Meer goud dit jaar voor de rijders van het Trophy Team dat bestond uit drie “senioren” en drie “junioren”. Echter, als de senioren volgend jaar afhaken dan zit de KNMV met een probleem. Er is te weinig aanwas, zeker om een Trophy (zes rijders) en een Junior Trophy team (vier rijders) samen te stellen. Hoog tijd derhalve voor een actieplan. Het opgewaardeerde EK enduro is dan een ideale leerschool, wat trouwens ook geldt voor de Belgische of de Franse nationale competitie. Dat laatste hebben de Fransen opnieuw bewezen door alle klassen te winnen en de eerste vier plaatsen in de scratch te bezetten. Ook de Junior Trophy en de Dames Trophy gingen naar het zonnige zuiden.
De eindstanden:
E1: 1. Antoine Meo 5:32:38.52; 2. Eero Remes; 3. Rodrig Thain
E2: 1. PA Renet 5:35:14.24; 2. Johnny Aubert; 3. Alex Salvini
E3: 1. Christophe Nambotin 5:31:39.33; 2. Toby Price; 3. Joakim Ljunggren
Scratch na 6 dagen: 1. Nambotin; 2. Meo; 3. Renet
World Trophy: 1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Italië 10. Nederland
Junior Trophy: 1. Frankrijk; 2. Groot-Brittanië; 3. Verenigde Staten
De Nederlanders Trophy Team:
25e Hans Vogels (11e E2) 5:46:50.59 GOUD
60e Amel Advokaat (19e E3) 5:56:00.13 GOUD
77e Mark Wassink (35e E2) 6:02:01.53 GOUD
86e Robin Nijkamp (40e E2) 6:04:08.75 GOUD
87e Lucas Dolfing (24e E1) 6:04:32.03 GOUD
120e Bas Klein Haneveld (36e E1) 6:19:01.83 ZILVER
Clubrijders:
111e Hans Polsvoort (47e C2) 6:40:14.44 ZILVER
126e Henri Pol ( 53e C2) 6:53:06.16 ZILVER
144e Ronald van Amersfoort (44e C1) 7:09:42.74 BRONS
153e Wopke Hoekstra (42e C3) 7:45:16.85 BRONS
184e Dirk Schuttel (82e C2) 9:30:48.78 (herstart krijgt geen medaille)
185e John Coumans (49e C3) 9:58:05.50
UITSLAGEN Foto’s: donderdag / vrijdag / zaterdag / Intocht / dag1 / dag2 / dag3 / dag4 / dag5 / dag6 / Nieuws en foto’s op Sixdays.nl / Foto’s Joy Wullink / VSfoto.nl
16 maart 2012: nieuwe teammanager voor Zesdaagse
Bron: KNMV. Kees van der Ven is door de KNMV aangesteld als de nieuwe teammanager ISDE (International Six Days Enduro), beter bekend als de Zesdaagse. Daarnaast is er ook een nieuw begeleidingsteam samengesteld. Onder leiding van Kees van der Ven zullen zij de selectie van rijders bepalen die de KNMV en daarmee Nederland mogen vertegenwoordigen tijdens de Zesdaagse van 2012.
Het begeleidingsteam bestaat naast Kees van der Ven verder uit Jan Broekhof, Peter Lenselink en Arwald Nijland.
Sporttechnisch directeur Johan Becker: “Wij zijn erg blij dat wij Kees van der Ven bereid hebben gevonden om deze positie te willen bekleden. Hij heeft natuurlijk een schat aan ervaring in de motorcross als voormalig wereldtopper en teammanager. En ook in de enduro is Kees goed ingevoerd en heeft o.a. zelf succesvol deelgenomen aan enkele zesdaagsen. Samen met de inbreng van de ervaren Jan Broekhof en Peter Lenselink en de nieuwe inbreng en kennis van Arwald Nijland, denken wij een prima team op de been gebracht te hebben die onze selectierijders uitstekend kunnen klaarstomen voor de zesdaagse en hen kunnen helpen het maximale uit zich te halen tijdens de komende zesdaagse die van 24 tot en met 29 september zal worden gehouden in de omgeving van de Sachsenring in Duitsland.“
10 april 2012: Nederlands landenteam naar Zesdaagse
Bron: KNMV. De KNMV heeft dit jaar één landenteam ingeschreven voor deelname aan de ISDE (International Six Days Enduro). Deze wedstrijd, beter bekend als de Zesdaagse, wordt van 24 september tot 29 september verreden in de omgeving van de Sachsenring in Duitsland. Het Trophy Team bestaat uit: Hans Vogels, Mark Wassink, Amel Advokaat, Lucas Dolfing, Bas Klein Haneveld en Robin Nijkamp.
Het Trophy Team zal begeleid worden door een nieuw begeleidingsteam bestaande uit: Kees van der Ven (Teammanager), Arwald Nijland, Jan Broekhof en Peter Lenselink.
Naschrift van enduro.nl: er gaat dus geen Junior Team naar Duitsland. Over het aantal clubteams is nog geen nader bericht.
18 mei 2012: Zesdaagse Duitsland: clubteams bekend
Na eerder nieuws over het Trophy Team zijn nu ook de clubteams bekend gemaakt:
Clubteam 1 | |
Wopke Hoekstra | EV 40 |
Niek Dijkman | EV 40 |
Leo Moulijn | EV 40 |
Clubteam 2 | |
John Coumans | EV 40 |
Lambert Parren | EV 40 |
Christian Wichertjes | EV 40 |
MC de Toeren teller | |
Henry Pol | E2 |
Hans Pol | E2 |
Dinand Tijhuis | E3 |
Clubteam 4 | |
Hans Polsvoort | E2 |
Ronald van Amersfoort | E 1 |
Dirk Schuttel | EV 40 |
23 augustus 2012: Rijnummers Nederlanders voor Zesdaagse bekend: Rijnummers Nederlanders startlijst ISDE
24 TrophyTeams, 19 Junior Teams en 78 Clubteams, totaal 477 rijders. Op 9 september tijdens de 3 uurs in Veldhoven worden alle Nederlandse zesdaagse rijders gepresenteerd.
3 september 2012: Ian Olthof toch nog aan de start bij de 6 daagse van Duitsland
Ian Olthof gaat toch nog naar de 6 daagse in Duitsland. Door het afzeggen van een andere rijder (Hans Pol) kan Ian toch nog deelnemen aan de 6 daagse in Duitsland die verreden wordt op 24 t/m 29 september. Ian Olthof zal van start gaan op een TM 125cc. Dit is mede mogelijk gemaakt door TM Racing Nederland en Autobedrijf Olthof.
16 september 2012: De Zesdaagse in Duitsland komt er aan ..
Maandag 24 september, dus nog een week, dan gaan ze van start! Enkele Nederlanders zijn al gearriveerd op de Sachsenring, waaronder Erwin Tijhuis. Volg hem op Twitter voor de eerste foto’s: @sixdaysnl
Zelf zal ik jullie vanaf woensdag op de hoogte houden.
17 september 2012: FIM International Six Days Enduro: France looks for a winning return
Missing from action during the 2011 FIM International Six Days Enduro (ISDE) in Finland, France make a welcome return to the World Trophy team category at this year’s ISDE in Saxony, Germany, starting as clear favourites to add victory to their winning results in Serres, Greece (2008), Figueira da Foz, Portugal (2009), and Morelia, Mexico(2010).
With newly crowned 2012 FIM Enduro World Champions Antoine Meo and Christophe Nambotin among their six-rider World Trophy squad, the question many are asking ahead of the 87th running of the ISDE is ‘can anyone beat the French?’
France have claimed four World Trophy team victories since the turn of the century with their first coming on home soil back in 2001 where Marc Germain, Olivier Rebufie, Eric Bernard, David Fretigne, Seb Guillaume and Cyril Esquirol triumphed in Brive la Gaillarde. Forced to wait seven years before returning to the top step of the WorldTrophy podium in Serres, Greece, during which time Finland and Italy ruled the category, France are now firmly placed at the very top of the international enduro scene.
With many of the World’s fastest enduro riders among their team and with all having notable levels of experience, only a winning result will satisfy Antoine Meo, Christophe Nambotin, Pierre-Alexandre Renet, Rodrig Thain, JohnnyAubert and Seb Guillaume. With Meo and Thain heading up France’s World Trophy team ambitions in the Enduro 1class, Johnny Aubert, who ended the 2010 ISDE in Mexico as not only a member of the winning French World Trophyteam, but also as the fastest outright individual performer, will compete alongside current Enduro 2 WorldChampionship leader Renet in Enduro 2.
Competing in the Enduro 3 class will be Nambotin and Guillaume who, like all of France’s World Trophy team riders, will be focused only on success come the start of the event on September 24.
“I believe that we start as favourites in the World Trophy competition,” commented Christophe Nambotin. “On paper we have some of the FIM Enduro World Championship’s strongest riders, so we start with a real advantage. But the ISDE has shown in the past that sometimes the favourites do not win every time. In Mexico, for example, we were not favourites, but the determination and spirit within our team enabled us to win. In the French team there is a great atmosphere, we all enjoy the race and support each other. We really work together as a team, which helps to overcome many of the difficulties.”
The most experienced rider in the French team Seb Guillaume has enjoyed World Trophy team success with France on three occasions. Passionate about the ISDE yet with his professional career nearing its end, this year’s event in Germany might well be Seb’s last as a French World Trophy team rider. “The six days is a legendary event. Winning at home in 2001 was a great moment. For six years the level of French riders improved and when France won again in Serres in 2008, French enduro fans developed a keen interest in the event once again. I love the ISDE and Team France. But for two or three months I have said that this year’s event will probably be my last. Although, the idea of competing in Sardinia, Italy in 2013 is very appealing. If I’m lucky I might be selected, and race one more ISDE.”
19 september 2012, woensdag: het begint te wennen …
Foto’s. Na een stormachtige nacht met veel regen bleken er vanmorgen een paar tenten gesneuveld. Met hard werken staan er inmiddels weer twee van de drie oranje schuilplaatsen. Hopelijk hebben we ze niet meer nodig. Vandaag in ieder geval droog en ideaal om de omgeving te verkennen.
Fraai heuvelachtig landschap hier, alles tussen 300 en 700 meter hoog en keurig opgeruimd; Limburg dus maar wel iets hoger en ook met rode klei en veel bouwland en bos met zeer veel wortels. Zowel die klei als die bosgrond houden het vocht wel vast, dus ik ben benieuwd!!
Alle negen proeven zijn verschrikkelijk lang. Sommige loop je niet in minder dan twee uur. De proeftijden zouden tussen de 8 en 15 minuten liggen voor de verschillende proeven. Lopen doe ik dus niet. Wel uitzoeken waar ze liggen voor volgende week. De route zou tussen de 80 en 90% onverhard zijn. Ook daar weten we nog weinig over. Er komt ook geen pré-ride met vertegenwoordigers per land. Vandaag reden er enkele marshalls rond en later gaat Gio Sala rijden en informatie doorgeven aan alle landvertegenwoordigers.
Vandaag dus proef 1, Erlbach gezien: de zit elke dag twee keer in het pakket tot en met dag 5 dan. Veel bochten en een zee van lint op een licht glooiend tarweland van rode klei.
Proef 2, Thalheim (dag 1/2): enduroproef met smalle paadjes met wortels en een stukje over het lokale trial terrein. Een lange proef.
Proef 3, Zwönitz (dag 1/2): een crossproef op schuin grasland en met stukken crossbaan er in, tafeltje en nog wat jumps. Niet moeilijk.
Morgen de andere 6 proeven zien te vinden. Als de GPS satellieten volgende week uitvallen wordt iedereen gek hier.
Intussen zie of hoor je de rijders niet hier op de paddock of op de camping. Die zitten de hele lange dag buiten op de proeven en lopen zich het lazerus. Morgen gaan ze wel even naar de testtrack.
20 september 2012, donderdag: De spanning stijgt …
Foto’s donderdag. En alweer een zonnige, droge en koele dag. Vanmorgen eerst de paddock organiseren en de containers inrichten. Dat konden ze wel zonder mij. Daarna gingen de Trophy rijders naar de testtrack. Even de kriebels er uit rijden na 4 dagen proeven lopen. Foto’s bij Joy denk ik want ik ging eerder op pad voor veel kilometers, om de proeven van dag 3/4 te verkennen. Vanuit de paddock 50 km naar het Oosten via allerlei mooie dorpjes, dus langzaam. Gelukkig zitten we al in de bergen daar van rond de 500 – 600 meter hoog want stel je voor dat het nog heuvels waren, hoe moesten ze dan proef 4 noemen?
Proef 4, Venusberg, dag 3/4: een mooie enduroproef gelegen tussen een crossbaan en een steenafgraving. En die worden beide gebruikt. Puinhellingen met klei erdoor, een fraaie crossbaan helling en nog zo wat. Eén van de wat kortere proeven (8 minuten?).
Proef 5, Börnichen, dag 3/4: Oost van Zschopau, allemaal bos met grote stronken en wortels en hellingen. Ze hebben daar wel 30 spuitbussen leeg gespoten om de boomstompen te markeren; gewoon een produktiebos dus. 11 minuten voor Nambotin, zei de 74-jarige proefchef waarvan ik helaas ben vergeten de naam te vragen. Was er al 4 maanden fulltime mee bezig.
Proef 6, Zschopau, dag 3/4: bouwland op een flauwe helling, crossproef. Niet de mooiste maar wel goed voor die van ons. Lengte onbekend nog.
Morgen inleveren van de motoren om 09.00 uur en daarvoor de administratie. Daarna ga ik nog de proeven van dag 5 zien te vinden. Alles is inmiddels redelijk gepijld maar het houd je wel bezig. Ook nog zoeken naar een helling in de route bij Homersdorf of zoiets, maar ik heb de coördinaten al. Stilzitten is er niet bij dus, nou ja, na het eten een poosje. Als tenminste “Lens” niet in de buurt is want met al die sterke verhalen kom je helemaal niet meer bij.
21 september 2012, vrijdag: alles ingeleverd
Foto’s vrijdag. En alweer een dag om. Het begon vroeg met inleveren om; 08.05 uur administratief en 09.10 uur de motoren. Dat ging eigenlijk allemaal perfect. Alleen John Coumans moest even terug vanwege het geluid en bij Lucas Dolfing was er een labeltje uit zijn vlamnieuwe helm verdwenen. Maar met gedelegeerde Arwald Nijland erbij werd dat ook opgelost. Gelukkig maar want het TT moet natuurlijk wel een beetje eendere helmen hebben.
Dan op weg naar de proeven van dag 5.
Ook op dag 5 is proef 1 Erlbach er weer bij (2 keer). Daarna nog drie nieuwe:
Dag 5, proef 7, Niedermülsen: de proef was nog lang niet af en er werd nog aan aan diverse jumps geschaafd en gewerkt. Een zandgroeve met het nodige op en af maar niet meer dan het Hellendoorns zandgat. Ook een stukje plat zand.
Dag 5, proef 8, Culitzsch: op de crossbaan van de plaatselijke motorclub met een stukje bos-single track erbij en een stuk op een flauwe grashelling.
Dag 5, proef 9: Marienau: volledig uitgezet op een flauw hellende akker (tarweland denk ik) met de stoppels er nog op. Die zijn dan wel even glad maar verder een Nederlandse proef . Ik had al iemand horen zeggen dat dag 5 de leukste proeven had; in ieder geval de meest Nederlandse dan.
Daarom ook nog op zoek gegaan naar wat mooie routepunten (zie baboons.de). De eerste was de Skihang van Stollberg maar die stelt niet veel voor, tenzij het water er af loopt. Max. 100 meter om 30 meter omhoog te rijden en dan weer naar beneden. De tweede, een klim bij Hormersdorf, is wel even anders. Een 300 meter lange klim met alleen maar wortels en stenen en opstappen. De bypass ligt al klaar maar dat kan hooguit meteen na een natte nacht of na één ronde. Daar moeten misschien een paar slimme helpers naar toe.
Morgen nog meer van die punten opzoeken van de route dag 3/4 richting Zschopau en natuurlijk ’s avonds de opening.
22 september 2012, zaterdag: nog meer hellingen …
Foto’s hellingen. En ook de zaterdag schiet al op. Straks om 17.00 uur de intocht. Eerst was ik vandaag op pad naar drie serieuze klimmen in de route van dag 3/4.
1. De Teufelsberg aan de S228 bij Griesbach; een bosklim over een dik, zacht dennennaalden pakket met grote losse stenen er in. Zo’n 500 meter lang en niet alleen hoog maar ook naar rechts afhangend waar van dat fijne oranje doek staat. Een serieuze klim.
2. Auffahrt Weisbach.Aan de K8175. Achter een graslandje zie je ze door het bos afdalen en dan linksom een korte felle klim. Ook hier dennennaalden, stenen en wortels toe. De bypas ligt al klaar maar is ook niet makkelijk.
3. Weberhang bei Venusberg. Rechts van de weg aan de officiële route naar P4 Venusberg, 60 meter voor de parkerplaats rechts. Ik kon hem niet vinden maar toen kwamen Ian Olthof en Henri Pol er net van terug lopen. Bovenin is die dus ook afgelint/afgezet met doek en wel serieus.
De GPS codes staan op baboons.de Veel plezier ermee.
22 september 2012, zaterdag: de intocht enzo…
Foto’s intocht. Zaterdag vanaf 17.00 uur een koude intocht genoten ondanks de fraaie opwarmpogingen van Christian Peiffer en het Red Bull stuntvliegtuig. Na de mars over het podium gingen dit keer de rijders van alle landen snel naar hun hotel. Het heeft geen nut om te verkleumen zo’n anderhalve dag voor de start.
23 september 2012, zondag: vooruitblik op de maandag
We kijken even naar dag1 terwijl hier op de Sachsenring zo’n 50 klassieke racemotoren hun rondjes draaien. Prachtig geluid en die kerels strak in het zwarte leer (sommigen vooral rond de taille). Mooie show.
De maandag dan. Eerste start om 07.45 uur. Volgorde: World Trophy rijders E1, E2, E3 op klassement van vorig jaar. Daarna de Junior Trophy idem en daarna de dames en de clubrijders. Eerste Nederlander is Lucas Dolfing om 07.47 uur; Bas KH om 07.48. Robin, Hans om 08.01; Mark om 08.02. Amel (E3) om 08.20. Daarna de clubrijders en dus ook de 12 clubrijders uit Nederland. Eerst Niek Dijkman om 09.10 uur en als laatste Christian Wichertjes om 10.18 uur. Dat is dan precies 2 1/2 uur voor een fotograaf die ze allemaal wil hebben. Brood mee dan maar.
Overzicht in startvolgorde:
50 Lucas Dolfing E1
51 Bas Klein Haneveld E1
52 Robin Nijkamp E2
53 Hans Vogels E2
54 Mark Wassink E2
55 Amel Advokaat E3
425 Niek Dijkman C1
450 Ronald van Amersfoort C1
463 Ian Olthof C1
472 John Coumans C3
525 Leo Moulijn C1
550 Hans Polsvoort C2
563 Henri Pol C2
572 Lambert Parren C3
625 Wopke Hoekstra C3
650 Dirk Schuttel C2
663 Dinand Tijhuis C3
672 Christian Wichertjes C3
Wat gaan ze doen op maandag: Proef 1 Erlbach – TC1 – lus – proef 2 Thalheim – routeklim Hormersdorf – TC2 – proef 3 Zwonitz – TC3 – TC1(4) etc tweede lus en dan einde lus via TC1/4/7 naar proef 1(6) Erlbach.
S/F -> TC1 is 25 km/39 min.
TC1 -> TC2 is 30 km/57 min.
TC2 -> TC3 is 25,5 km/43 min.
TC3 -> TC 1(4) is 42,5 km/01.23 uur!
Voorlopige rijtijd dag 1: 07.24 uur en dan nog 15 minutn sleutelen.
Lucas moet om 15.26 uur inleveren; laatste clubrijder Christian om 17.57 uur.
Weersvoorspelling: max. 21 graden en evt ’s avonds een spatje regen.
Hoe staat het Trophy Team er voor? Eigenlijk geen idee. De sfeer is hartstikke goed bij de jongens en na dag 1 weten we meer; zo simpel is het.
24 september 2012, 17:02 uur: Red Bull SIX DAYS dag 1 maandag
Foto’s dag 1. Een mooie maar wel zware dag. De start ging vlot voor de Nederlanders. Alleen Bas Klein Haneveld had wat meer energie nodig voordat de brommer aansprong. Zelf bleef hij rustig maar met maar 5 seconden voor de 20 meter lijn, kregen wij het spontaan warm.
Dan op pad. Niek Dijkman blesseerde helaas al snel zijn knie; hij heeft op dit moment nog niet ingeleverd en is volgens zeggen naar het ziekenhuis voor controle. Meer details niet bekend. De rest kwam allemaal door op proef 2, tweede ronde, al liepen bij de clubrijders de nummers wel wat door elkaar. Die proef ging voor de snelsten in 15 minuten; maar ook tijden van meer dan 22 minuten stonden daar soms op de klok.
Het Trophy Team:
Mark Wassink vond zelf dat hij in de eerste ronde te voorzichtig was begonnen. Viel een keer met zijn rug op zijn heuptas. In de enduroproef kon hij bij een Duitser aanpikken en had toen wel de snelheid maar door twee achterblijvers raakte hij die weer kwijt. Toen dook hij er zelf af, handkap kapot en koppeling klem, dus dat kostte even. Tweede ronde ging beter.
Lucas Dolfing had niks meegemaakt. Die helling na proef 2 was wel moeilijk maar het ging wel. Na de lange enduroproef en dan dat lange stuk route (1.23 uur) kreeg hij wel honger.
Bas Klein Haneveld had bij de start dus nog 5 seconden over. Was lekker voorzichtig begonnen maar ging er in de enduroproef af waarbij het koppelingshandle afbrak. Verder ging het rijden goed.
Robin Nijkamp is ook even voor een controle foto op pad. Zijn rug was paars en hij had pijn in zijn nek. Ging er in een proef voorover af en kreeg de motor in zijn nek. Hij heeft wel ingeleverd met een verse achterband.
Hans Vogels ging vandaag voor souplesse maar vond dat de motor niet lekker trok. Daar ging de sleuteltijd dus aan op; bougie en kap gewisseld maar niks gevonden. Bandje klappen morgenochtend. Hij was achteraf verrast over zijn eigen goede tijden.
Amel Advokaat vond zijn motor ook een beetje tam; hij kreeg in de 1e test zijn knie tegen het stuur en had daar wat last van. In proef 2 stapte er een Duitser voor hem hard af en toen ging hij even iets rustiger. Ging nog even liggen in proef 2 op een lullig bultje. Achter in het bos nog een chicane gemist. De derde proef ging lekker.
24 september 17:47 uur: dag 1, maandag onofficiële uitslagen
E1: 1. Antoine Meo 1:06:56.92; 2. Eero Remes; 3. Lorenzo Santolini
E2: 1. PA Renet 1:06:46.29; 2. Johnny Aubert; 3. Juha Salminen
E3: 1. Christophe Nambotin 1:07:29.63; 2. Toby Price; 3. Joakim Ljunggren
Scratch: 1. Renet; 2. Meo; 3. Remes
De Nederlanders Trophy Team:
19e Hans Vogels (11e E2) 1:08:37.82
60e Amel Advokaat (17e E3) 1:10:38.17
73e Robin Nijkamp (34e E2) 1:11:19.51
83e Mark Wassink (37e E2) 1:11:45.36
86e Lucas Dolfing (27e E1) 1:11:58.00
123e Bas Klein Haneveld (40e E1) 1:14:32.45
Clubrijders:
97e Hans Polsvoort (38e C2) 1:19:39.84
125e Ian Olthof (44e C1) 1:22:45.62
127e Ronald van Amersfoort (45e C1) 1:22:48.28
137e Lambert Parren (38e C3) 1:24:04.05
143e Henri Pol ( 57e C2) 1:24:42.61
145e Dinand Tijhuis (40e C3) 1:25:08.40
177e Dirk Schuttel (72e C2) 1:29:20.41
178e John Coumans (49e C3) 1:29:22.18
179e Wopke Hoekstra (50e C3) 1:29:36.04
204e Leo Moulijn (63e C1) 1:41:33.08 (+8 min)
209e Christian Wichertjes (61e C3) 1:45:09.40 (+6 min)
xxx Niek Dijkman C1 DNF
Er zijn 214 Trophy of Junior Trophy rijders binnen gekomen en 231 clubrijders en 21 dames. Lulu Puy leidt na dag 1.
Een spatje regen in de laatste ronde voor de laatste 50 clubrijders maar verder warm.
24 september 18:24 uur: dag 1 maandag: nog geen teamstanden
Helaas nog geen teamstanden maar ik denk dat Nederland er netjes bij zal staan. Frankrijk leidt de Trophy met 5 man bij de eerste 16. Dan Italië of Finland en dan Australië? Die gaan hard. En we zitten volgens mij voor de Duitsers. Wie rekent het “even” uit?
Over de dag van morgen dan maar: zelfde route en proeven maar nieuwe startvolgorde, op scratch-klassement.
24 september 19:30 uur: dag 1 maandag: World Trophy stand
1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Finland; 9. Nederland; 11. België; 14. Duitsland Voorlopig 9e dus op een dikke minuut achter Engeland. USA en Zweden zitten 10 minuten voor ons.
25 september 07:30 uur: dag 2 dinsdag: nog droog …
En er hebben er een paar een plannetje! Robin Nijkamp gaat ook gewoon van start; een beetje stijf en een beetje paars op de rug maar alles is gewoon heel. Niek Dijkman staat niet op de startlijst; verder weet ik daar niks van. Hans Vogels om 7.57 als eerste van start; Christian Wichertjes als laatste om 10.12 uur.
25 september 15:39 uur: dag 2 dinsdag: Trophy rijders bijna binnen
Foto’s dag 2. Dag 2 begon met één man minder. Clubrijder Niek Dijkman moest gisteren uitvallen met een gescheurde kruisband. Dikke pech dus; beterschap kerel. Inmiddels zijn de Trophy rijders bijna binnen dus eerst maar eens de “verhalen” ophalen. Kunnen jullie intussen foto’s kijken van deze zonnige, droge en net niet te warme dag.
25 september 17:14 uur: dag 2 dinsdag: de Trophy rijders op dag 2!
Vandaag geen bekeuringen tot nu toe; gisteren moest Hans Vogels aftikken voor het parc-fermé. Diverse volgrijders hadden wel prijs trouwens. Gewoon opletten hier en braaf zijn.
Amel Advokaat: vond dag 1/2 eigenlijk zwaarder dan dat hij van te voren had gedacht; vooral door de erg lange proeven. Heeft een beetje last van een slijmbeurs ontsteking aan zijn elleboog. Ging er in de enduroproef een keer af over een boomwortel en toen zat de koppeling natuurlijk weer achter de handkap. Verder niks speciaals meegemaakt.
Hans Vogels: super dag gehad; nog beter dan gisteren. Motor is goed en zelf voel ik me ook super. Ben nog een plaats geklommen vandaag. Ik ga er voor dat het de hele week zo blijft.
Robin Nijkamp: had niet veel last van zijn blessure; alleen bij het laag “staan” (de aanvalshouding van Robin). Wel een keer zachtjes gevallen maar het rijden ging goed. Ben wel klaar met die enduroproef Thalheim; is mij te gevaarlijk.
Mark Wassink: een dag om te vergeten. Niks lukte; alle kleine flutdingen gingen mis. De enduroproef ging slechter dan gisteren; ging er af over een wortel, motor sloeg af en wilde nooit meer starten. Later op proef 3 nog een keer linksaf het bos in en nog een keer over de kop over een betonnen paaltje. De marshall kwam al aan rennen maar ik had niks en de motor ook niet. Mark kijkt uit naar morgen met de nieuwe route en proeven.
Bas Klein Haneveld: vandaag ging het wel goed; 1e ronde endurotest iets te voorzichtig en een keer gevallen. De tweede ging beter. De crosstest ging wel goed.
Lucas Dolfing: de eerste ronde ging lekker. Tweede ronde in de enduroproef twee keer er af. De crossproef Zwonitz ging de hele dag niet lekker. De motor is heel goed en ikzelf voel me ook prima. Die helling ging prima. Morgen twee van zulke? Mooi.
25 september 17:35 uur: dag 2 dinsdag: onofficiële uitslagen
E1: 1. Antoine Meo 1:06:03.96; 2. Eero Remes; 3. Anti Hellsten
E2: 1. PA Renet 1:06:12.53; 2. Johnny Aubert; 3. Alex Salvini
E3: 1. Christophe Nambotin 1:06:02.60; 2. Toby Price; 3. Joakim Ljunggren
Scratch: 1. Nambotin; 2. Meo; 3. Renet
De Nederlanders Trophy Team na dag 2 (tijden van dag 2):
18e Hans Vogels (10e E2) 1:08:59.15
65e Amel Advokaat (17e E3) 1:11:21.25
73e Robin Nijkamp (35e E2) 1:12:03.93
84e Mark Wassink (40e E2) 1:13:09.59
87e Lucas Dolfing (24e E1) 1:13:20.34
132e Bas Klein Haneveld (43e E1) 1:17:09.87
Clubrijders:
100e Hans Polsvoort (38e C2) 1:21:26.59 (+1 min?)
122e Ian Olthof (39e C1) 1:23:21.51
131e Ronald van Amersfoort (44e C1) 1:25:36.13
139e Henri Pol ( 57e C2) 1:25:02.98
154e Lambert Parren (42e C3) 1:27:11.84
159e Dinand Tijhuis (44e C3) 1:27:47.27
170e John Coumans (49e C3) 1:27:13.63
176e Dirk Schuttel (70e C2) 1:30:21.15
175e Wopke Hoekstra (51e C3) 1:29:44.65
199e Leo Moulijn (60e C1) 1:36:45.54
209e Christian Wichertjes (61e C3) 1:45:55.68 (+7 min)
World Trophy: 1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Italië 9. Nederland; 11. Duitsland; 12. Belgie. Finland zakt naar vier. Salminen had vandaag weer problemen. NL nu 5 minuten achter Engeland op de 8e plek.
25 september 18:17 uur: dag 3: vooruitblik, nieuwe route …
Een nieuwe route, aanrijden via de Metzelertest naar Zschopau en daar twee keer rond over drie nieuwe proeven: eerst enduroproef Venusberg, dan enduroproef Bornichen en daarna crossproef Zschopau op een stoppelveld. Bornichen heet bij de jongens het “takkenbos”! In de route twee toeschouwerspunten; eerst de Weberhang bij het dorp Venusberg en later de “afgezwakte” Teufelsberg. Allebei zwaarder dan de helling bij Hormersdorf van dag 1/2. Verder kreeg ik van een “Ossie” nog een tip over een dal met zwerfkeien die helemaal onder de groene mos zitten, in het noordelijkste puntje van de route bij Witzschdorf. Rechtsaf waar hij morgen zijn blauwe Horex parkeert! Of ik dat gevonden krijg?
26 september 18:24 uur: dag 3 woensdag: bikkelen voor de clubrijders
Foto’s dag 3. Het was zwaar vandaag. Drie serieuze klimmen waarvan er maar twee als toeschouwers punt waren vermeld. Maar die derde was de slechtste. Ook in proef 3 Bornichen zat een lastige klim. En dan na TC2 nog een extreme sectie in de route. Genoeg om de meeste dames en de helft van de clubrijders op het tandvlees te laten finishen. Daar brak trouwens één van de meiden een bovenbeen en één had er de schouder uit de kom volgens Leo Brans. Niet gefinished: Dinand Tijhuis (was zelf totaal kapot; levert ook niet in); John Coumans (teveel meegemaakt en vooral die trialsectie brak hem op; wel ingeleverd).
Ian Olthof moest onderweg de koppeling wisselen (en die was niet dichtbij) en reed met 59 minuten aan de broek door de proef Venusberg 2e ronde; ging proberen 5 minuten tegen te klokken voor de zekerheid. Lees zijn verslagen op www.tmracing.nl Christian Wichertjes reed die proef samen met Ian en had dus ook al een dik half uur aan de broek. Petje af voor Hans Polsvoort die nu al drie dagen met buikgriep rijdt (Durchfall zeggen ze hier) en net keurig op tijd binnen komt. Proef Erlbach op de terugweg naar de paddock is er voor de clubrijders uitgehaald. Ook Henri Pol fris op nul net als Wopke Hoekstra!! Dirk Schuttel pakt 30 minuten en Leo Moulijn en Christian Wichertjes nog iets meer.
26 september 18:59 uur: dag 3 woensdag: de visie van …
Amel Advokaat: het ging best goed eigenlijk. Vanochtend was ik nog best moe. Tweede ronde endurotest bleef ik op een boomstronk hangen en kon niet meer aanrijden. Dat kostte veel kracht en tijd. De drie hellingen op de route waren wel te doen. Wel lastig maar het ging wel. De derde proef Zschopau onder de hoogspanningsmasten op die akker was wel mooi voor de Nederlanders. Daar ging het in de eerste ronde maar net goed waar je over een weg heen moest springen; achter die weg zat een opstaande rand. Klapte ik vol in. En de Erlbach/Metzeler proef is totaal verrot. Ik hoop dat ik morgen iets fitter aan de start sta. Dit was mijn dag dat ik er een beetje doorheen zat; dat heb je in elke zesdaagse wel één dag.
John Coumans: er ging zoveel mis meteen vanmorgen al. Ik kreeg viertaktbenzine en had geen olie bij me. Moest ik hem leegschudden. Meteen een helling op en toen stond de kraan nog dicht. Flikker ik een eind omlaag. Bij TC2 een Xtreme viel ik uit de stenenbak. Op die pennen met die linten. Moest ik terug van de marshalls, opnieuw beginnen. Toen ben ik er gewoon uit gereden. Ze moesten bij de paddock wel op me in praten maar ik heb hem toch ingeleverd. Vooral die Extreme zonder bypass; ik vind dat helemaal niks. Ze hebben mijn nek en mijn schouders weer recht geduwd en we gaan het morgen weer proberen.
Mark Wassink: Sprong met Hans Vogels als enige NL-er mijn fotoplekje in de 1e ronde. Ja, dat had ik vanaf de aanrijroute iemand zien doen; dat ging perfekt. De proeven liepen vandaag een stuk beter. De tweede ronde ook. Dit wil ik zo vasthouden. Ik vond het echt een mooie route; we hadden 6,1 rijuur vandaag.
26 september 19:27 uur: dag 3 woensdag: onofficiële uitslagen
E1: 1. Antoine Meo 1:05:22.10; 2. Eero Remes; 3. Rodrig Thain
E2: 1. PA Renet 1:05:43.63; 2. Johnny Aubert; 3. Alex Salvini
E3: 1. Christophe Nambotin 1:05:30.89; 2. Toby Price; 3. Manuel Monni
Scratch: 1. Meo; 2. Nambotin; 3. Renet
De Nederlanders Trophy Team na dag 3 (tijden van dag 3):
23e Hans Vogels (10e E2) 1:08:39.72
65e Amel Advokaat (18e E3) 1:10:49.77
72e Robin Nijkamp (33e E2) 1:11:12.72
79e Mark Wassink (37e E2) 1:10:46.70
88e Lucas Dolfing (26e E1) 1:12:30.53
128e Bas Klein Haneveld (40e E1) 1:15:06.41
Clubrijders (één proef minder):
107e Hans Polsvoort (41e C2) 1:16:28.99
141e Henri Pol ( 61e C2) 1:20:43.73
145e Ronald van Amersfoort (43e C1) 1:23:04.15
158e Lambert Parren (44e C3) 1:29:57.63
163e Wopke Hoekstra (47e C3) 1:25:59.29
182e Dirk Schuttel (79e C2) 1:57:59.04
188e Ian Olthof (55e C1) 2:23:09.43
192e Leo Moulijn (58e C1) 2:01:04.46
202e Christian Wichertjes (56e C3) 2:19:58.12
Strafminuten worden doorgeteld dus het aantal van dag drie is nog niet apart te zien; dus niet vermeld.
DNF Dinand Tijhuis
DNF John Coumans
World Trophy: 1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Italië 9. Nederland; 10. Duitsland; 14. België. Nederland nu 10 minuten achter Engeland en de Duitsers naderen tot op 6 minuten; er zijn 24 Trophy Teams. Finland zakt naar zes; Juha Salminen ligt er uit.
27 september 16:49 uur: dag 4 donderdag: na regen komt een echte dag ..
Foto’s dag 4. Vannacht van 03.00 uur tot vanmorgen 08.00 uur veel regen gehad. De route had gisteren al geleden maar was nu dus ook nog nat. Opnieuw een zware dag dus, niet alleen voor de clubrijders. Ook het Trophy Team lag woensdagavond vroeg in het bedje. En vandaag komt dit er dus nog even over heen. Eerst naar de hel van Witzschdorf geweest. De geheimtip van die “Ossie” gevonden onder aanvoering van DeeJay Winkelhorst. Wat een helling. Nou ja, kijk maar naar de foto’s. Als Nambotin al drie keer door de marshalls geholpen moet worden, dan weet je het wel. Daarna naar proef Bornichen en daar waren de sporen heupdiep. De foto’s zeggen meer. Op pad hoor je weinig maar Ian Olthof zou zijn voet bezeerd hebben en hij kon alleen nog met zijn hak schakelen. Verder een paar clubrijders met veel minuten zien rijden.
27 september 19:07 uur: dag 4 donderdag: de clubrijders ..
Een zware dag vandaag met diverse uitvallers. Ian Olthof kon echt niet meer schakelen. Had bij de TC nog 15 minuten aan een pijnstillend infuus gelegen maar dat mocht niet baten. Jammer, hij is er uit en gaat niet herstarten. Dirk Schuttel vanmorgen wel van het podium af maar niet uitgereden. Hij had op dag 3 teveel schrik gehad. Heeft wel ingeleverd. Ronald van Amersfoort heeft keurig ingeleverd met iets van 7 minuten; wel een bandje gezet met enige moeite (moet nog iets meer trainen).
Christian Wichertjes kwam over de weg terug; helemaal kapot en levert ook niet in. Genoeg modder gezien voor de hele week. “Ik had gewoon te weinig conditie voor deze zesdaagse”. Lambert Parren had eigenlijk hetzelfde verhaal, stik kapot, hijzelf dan. John Coumans kwam om precies 18.37 op de paddock; hij heeft zijn herstart goed benut en levert gewoon in. Wopke Hoekstra bikkelt door ook met minuten uiteraard, petje af. Hans Polsvoort had 3 minuten maar gaat morgen wel met twee verse banden van start en 100 euro armer (boete dus). Henri Pol zeer keurig op de nul terwijl hij ’s avonds na dag drie stik kapot was; hij mocht 125 euro afrekenen bij het parc-fermé. En dan Don Leo Moulijn; blijft rond tokkelen en is door de laatste proef al heb ik hem nog niet binnen zien komen.
Morgen aan de start Hans Polsvoort, Henri Pol, Wopke Hoekstra, Leo Moulijn, Ronald van Amersfoort, John Coumans en Dirk Schuttel.
27 september 19:39 uur: dag 4 donderdag: de mening van …
Peter Lenselink: vandaag begonnen met regen en dan is het wel heftig in Zschopau. Valt me nog 100% mee wat er van de clubrijders binnen komt; ze hebben wel doorzettingsvermogen. En ik weet ook zeker dat ze af hebben gezien. Trophyrijders ben ik heel trots op.
# Bas Klein Haneveld had de koelers krom gereden; hebben we geluk gehad dat het goed is afgelopen. Tweede ronde super goed gereden. Bas komt hier gewoon om uit te rijden en alles wat hij beter doet is mooi meegenomen.
# Lucas Dolfing heeft toch een jaartje meer ervaring en afgelopen jaar veel ervaring op gedaan bij het EK. Dat komt nu tot zijn recht. Hij rijdt super mooi.
# Robin Nijkamp heeft de eerste drie dagen heel goed gereden. Als je ziet wat die een progressie heeft gemaakt, ook door het EK. Dat is voor hem toch een goeie leerschool geweest. Als je nu een oranje helm ziet, dan zie je ook dat er vuur in de tent zit en niet dat er maar een beetje rond gefladdert wordt.
# Mark Wassink heeft eigenlijk de hele week wel een beetje ditjes en datjes. Maar blijft wel goed door rijden en blijft wel positief. Dat geldt trouwens voor allemaal. Dag 3 was goed en hij doet zijn stinkende best.
#Amel Advokaat: had dag 3 een beetje moeilijke dag; de man met de hamer kwam langs. Vandaag super gereden en de hele dag vriendelijk blijven en genieten en dat moet ook.
#Hans Vogels: gewoon knap want die doet gewoon elke dag fanatiek mee in het voorste gelid. Vandaag vond hij de eerste ronde wat minder maar het was wel goed.
Verder opvallend goeie saamhorigheid ook met de helpers en de clubrijders. Complimenten en iedereen bedankt. En ik ben blij weer rond Zschopau te zijn; veel vrienden hier. Kom hier elk jaar en kan heel goed overweg met de mensen hier. Het is voor mij echt een uitje.
Lambert Parren: veel te zwaar, had pas 30 minuten maar was stik kapot en ik moest nog een rondje. Ik had al zo afgezien het eerste rondje en ik kan er niks mee verdienen en het moet leuk blijven. En dat was het gisteren eigenlijk al niet meer.
Jan Olthof: Nee, het ging echt niet meer met hem (Ian dus). Hij moest op het eind met de hand schakelen. Gisteren had hij conditioneel goed overleefd. Maar toch iets van overbelasting of ontsteking in zijn enkel.
Christian Wichertjes: ik denk dat red ik helemaal niet met de tijd. Op die klimmetjes was ik helemaal aan flarden. Constant in die geultjes mee te steppen. Ik heb gewoon niet genoeg conditie. Slechte voorbereiding. Ik lever niet in; ik ben er helemaal kaar mee. Allemaal blaren enzo.
27 september 19:56 uur: dag 4 donderdag: onofficiële uitslagen
E1: 1. Antoine Meo 1:03:34.29; 2. Eero Remes; 3. Rodrig Thain
E2: 1. Johnny Aubert 1:04:54.05; 2. PA Renet; 3. Alex Salvini
E3: 1. Christophe Nambotin 1:02:47.06; 2. Toby Price; 3. Joakim Ljunggren
Scratch na 4 dagen: 1. Nambotin; 2. Meo; 3. Aubert
De Nederlanders Trophy Team na dag 4 (tijden van dag 4):
26e Hans Vogels (11e E2) 1:08:17.23
62e Amel Advokaat (18e E3) 1:09:24.32
78e Mark Wassink (35e E2) 1:12:01.18
80e Robin Nijkamp (37e E2) 1:13:33.89
82e Lucas Dolfing (22e E1) 1:10:31.66
122e Bas Klein Haneveld (37e E1) 1:15:56.40
Clubrijders (één proef minder):
112e Hans Polsvoort (47e C2) 1:19:41.01
131e Henri Pol ( 56e C2) 1:17:48.93
140e Ronald van Amersfoort (44e C1) 1:23:43.32
157e Wopke Hoekstra (43e C3) 1:48:10.44
182e Dirk Schuttel (79e C2) 1:57:59.04
183e Leo Moulijn (56e C1) 2:38:59.27
184e John Coumans (48e C3) 2:12:45.14
DNF Christian Wichertjes
DNF Ian Olthof
DNF Lambert Parren
Er zijn inmiddels 42 clubrijders uit.
World Trophy: 1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Italië 10. Nederland en 6 minuten achter Duitsland op negen.
28 september 13:14 uur: dag 5 vrijdag: nieuwe route en nieuwe proeven
Foto’s dag 5. Na een droge nacht nu ook droog weer en op pad voor een nieuwe en volgens de Trophy rijders saaie route met drie nieuwe en volgens mij Nederlandse proeven. De clubrijders vinden het niet erg want die zijn nog steeds gewoon moe. Als je sommigen (buitenlanders bedoel ik) ziet rondharken na de slopende dag 3 en 4 dan doet het gewoon pijn aan de ogen. Dit was geen makkelijke zesdaagse. Vandaag hoeft er echter niemand meer uit te vallen. Niet aan de start overigens onze Leo Moulijn. Leo was gisteren ergens bij een klok buiten het uur en heeft daarna wel tegen geklokt en ingeleverd maar vanmorgen mocht hij niet over het startpodium. De clubrijders gaan nu de tweede ronde in. Dirk Schuttel moet hem als laatste om 17.45 uur in het parc-fermé hebben; 7 uur en 16 minuten rijden vandaag.
28 september 17:45 uur: dag 5 vrijdag: de mening van …
Jan Broekhof: (de vraag was: wat moeten de jongens doen om nog beter te worden?). Goeie vraag. Ik denk toch nog meer trainen, zowel fysiek als op de motor. Iedereen was woensdag moe; niet alleen het Nederlands team. Donderdag gingen ze toch wel weer een stukje beter. Maar vandaag is de scherpte er niet. Dat heeft ook wel te maken met de saaie route. Maar op zich hebben ze netjes gereden.
En er zaten er wel een paar bij die nog niet zo kapot waren als ik verwacht had. Het is wel een zware zesdaagse maar niet de zwaarste die ik gezien heb. Ik was wel blij met die regen woensdag nacht. Om een beetje schifting te maken en voor het evenement. Het is goed dat zo´n nattere dag ons team niets heeft gekost in het klassement. Het is nog niet afgelopen maar al met al hebben ze het allemaal goed gedaan.
Ik vond het mooi dat die jonge honden leuk in de groep werden opgenomen. Voor Bas was het te voorzien; hij is het goed gaan opbouwen na zo lang niet gereden te hebben door zijn blessure. Lucas is heel, heel erg gegroeid. Het verschil met vorig jaar Finland is heel groot. Amel die rijdt ook toch wel heel constant en hij rijdt mooi. Hij zei dat hij niet scherp was maar als ik hem dan vergelijk met anderen; als ik dan zijn bochtsnelheid zag dan was hij toch wel de scherpste vandaag. Mark heeft gewoon een niet geweldige zesdaagse. Waar het aan ligt? De motor ketste elke keer weg; hebben ze een nieuwe voorvork gezet. Maar ook vandaag was het niet de Mark die we van hem gewend zijn. Robin reed met pijn en pijnstillers en dat brak in de 2 helft van de week toch op. Hij heeft wel een beste crash gemaakt en gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Hans heeft prima gepresteerd en op zijn hoge niveau zoals we dat van hem gewend zijn. Uiteraard ook wel eens een paar proeven dat het niet liep of een halve dag maar hij zet een mooie klassering neer.
Ik ben blij dat we ook qua blessures niks meegemaakt hebben of niks ergers behalve Robin dan. Ook in dat opzicht is de week goed verlopen.
28 september 17:59 uur: dag 5 vrijdag: onofficiële uitslagen
E1: 1. Antoine Meo 54:34.85; 2. Eero Remes; 3. Rodrig Thain
E2: 1. Johnny Aubert 55:04.99; 2. PA Renet; 3. Alex Salvini
E3: 1. Christophe Nambotin 54:30.60; 2. Toby Price; 3. Joakim Ljunggren
Scratch na 5 dagen: 1. Nambotin; 2. Meo; 3. Aubert
De Nederlanders Trophy Team na dag 5 (tijden van dag 5):
26e Hans Vogels (11e E2) 56:14.02
60e Amel Advokaat (19e E3) 57:19.65
78e Mark Wassink (35e E2) 57:56.29
83e Robin Nijkamp (38e E2) 59:07.46
87e Lucas Dolfing (24e E1) 59:30.06
120e Bas Klein Haneveld (36e E1) 59:31.83
Clubrijders:
111e Hans Polsvoort (47e C2) 1:04:45.13
127e Henri Pol ( 54e C2) 1:06:30.80
142e Ronald van Amersfoort (43e C1) 1:14:21.26
154e Wopke Hoekstra (43e C3) 1:12:32.53
184e Dirk Schuttel (82e C2) 1:14:31.96
185e John Coumans (49e C3) 1:11:36.50
DNS Leo Moulijn
World Trophy: 1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Italië 10. Nederland en 13 minuten achter Duitsland op negen. De Tsjechen op 11 zitten 20 minuten achter Nederland.
29 september 06:52 uur: dag 6 zaterdag: slotrennen..
Er wordt om 08.00 uur gestart maar er is geen verbindingsroute. Dus 10 minuten sleutelen en gelijk weer inleveren. Daar begint om 10.00 uur het slotcrossen; eerst de clubrijders dan de dames dan de landenteam rijders op omgekeerd klassement en steeds in de volgorde E1, E2, E3. Elke manche duurt 15 minuten. Om 16.05 uur gaan de laatste E3 rijders van start. De baan is ca 45% offroad en 55% asfalt en ca 1800 meter lang. Ze hebben wat taluds naast de racebaan erbij gepakt.
29 september 17:22 uur: dag 6 zaterdag: slotcross zonder brokken
Foto’s dag 6. De slotcross is goed verlopen voor de Nederlanders. Jammer dat de baan wat lang was en onoverzichtelijk. Ook jammer dat de clubrijders het starthek kapot reden. Bij de Trophyrijders werd met de vlag gestart en dat leverde dan wel enkele herstarts op. Wel een sfeervol gebeuren en goed voor het oranje gevoel.
29 september 17:41 uur: dag 6 zaterdag: onofficiële uitslagen
Eindstanden:
E1: 1. Antoine Meo 5:32:38.52; 2. Eero Remes; 3. Rodrig Thain
E2: 1. PA Renet 5:35:14.24; 2. Johnny Aubert; 3. Alex Salvini
E3: 1. Christophe Nambotin 5:31:39.33; 2. Toby Price; 3. Joakim Ljunggren
Scratch na 6 dagen: 1. Nambotin; 2. Meo; 3. Renet
De Nederlanders Trophy Team na dag 6:
25e Hans Vogels (11e E2) 5:46:50.59 GOUD
60e Amel Advokaat (19e E3) 5:56:00.13 GOUD
77e Mark Wassink (35e E2) 6:02:01.53 GOUD
86e Robin Nijkamp (40e E2) 6:04:08.75 GOUD
87e Lucas Dolfing (24e E1) 6:04:32.03 GOUD
120e Bas Klein Haneveld (36e E1) 6:19:01.83 ZILVER
Clubrijders:
111e Hans Polsvoort (47e C2) 6:40:14.44 ZILVER
126e Henri Pol ( 53e C2) 6:53:06.16 ZILVER
144e Ronald van Amersfoort (44e C1) 7:09:42.74 BRONS
153e Wopke Hoekstra (42e C3) 7:45:16.85 BRONS
184e Dirk Schuttel (82e C2) 9:30:48.78 (herstart krijgt geen medaille)
185e John Coumans (49e C3) 9:58:05.50
World Trophy: 1. Frankrijk; 2. Australië; 3. Italië 10. Nederland