De derde jeugdenduro van 2012 werd door Motorsport Club Mill georganiseerd mede omdat de vrijwilligers van de club het bij de vorige editie in 2011 erg goed was bevallen om de jeugd zo te stimuleren. Het crossterrein De Kuilen van de MSC bekend van de vele nationale en internationale crossen biedt vele, in het verre verleden voor defensie aangelegde, stuwwallen. Daardoor zijn er op de crossbaan mooie mogelijkheden voor diverse klimmetjes en afdalingen.
Om voldoende lengte te krijgen voor een endurorondje van ca. 15 minuten werden grote delen van de baan in 2-richtingverkeer omgetoverd en extra lussen gemaakt ook naast de baan. In de route ook een stukje ‘light extreme’. Daar konden de deelnemers ruiken aan de soms bijzondere obstakels die je bij een enduro kunt tegenkomen. Het veldje van platliggende autobanden ging bijna alle deelnemers goed af. Over enkele vrijliggende boomstammen rijden leverde nauwelijks problemen op evenals het brede slootje met 30cm water.Meer moeite was er met de twee obstakels met grotere banden. Vooral de twee buldozerbanden direct na een bocht van 180 graden. Dat betekende tijdig de voorzijde liften en voldoende vaart houden om de zaak aan het rollen te houden. Niet ieder had dat meteen door, maar naarmate de vijf te rijden rondjes vorderden ging het steeds beter.
Ook was er een schitterende en selectieve proef met bijna voortdurend kruip-door-sluip-door werk langs en over stuwwallen. Het was erg technisch en de echte stuurmannen konden hier hun kunsten in ruime mate kwijt. In enkele korte bochten werden diepe sporen getrokken zodat ook dit element van enduro aan de orde kwam. Met proeftijden die varieerden tussen 2 min 40 en 8 minuten bleek heel wat verschil tussen de deelnemers. En dat leerde ook sommige de les, ‘let op wie voor je start in de proef zeker als inhalen moeilijk is!’.
De wedstrijd werd vanaf de eerste tot de laatste proef geleid door Thierry Pittens. Dat leek makkelijker dan het was want Kris de Boer en Kevin Schuurman bleven dicht in de buurt. Pittens had desondanks geen aanmoediging nodig want hij won alle vijf proeven en had op het eind een marge van 17 seconden. Schuurman pakte in het begin de tweede plaats maar De Boer had een sterkere tweede helft en kon zo de runner-up positie veilig stellen waardoor Schuurman terugzakte naar derde. Tim Aarntzen leek de vierde plaats op te eisen maar door een sterke eindsprint van Wim van Mierlo werd er nog van plaats gewisseld. Voor volledige uitslag, klik hier!
De 27 deelnemers hadden een prachtige dag en kregen allen na afloop een Twin Air pakket dat voor de eerste drie wat groter was. De MSC Mill kan terugkijken op een prachtige en succesvolle jeugdenduro die zeker weer voor herhaling vatbaar is.
Jeugdenduro kampioenschap in 2013?
Over het voorstel voor een officieel kampioenschap jeugdenduro is nog geen besluit genomen. De KNMV hikt naast de financiering tegen de in januari 2013 veranderende rijbewijzen A aan waar voor opstappers van 18 jaar (A1 rijbewijs) de motor gemaximeerd wordt tot 125cc en 11 kW. Wat te doen met motoren die zijn opgevoerd? Wezenlijk gezien bestaat die situatie in het huidige bestel al waar voor opstappers een ondergrens bestaat van 25 kW. Voldoen alle motoren van de rijders daaraan? Nu controleert de KNMV daar niet op. De vraag is of de KNMV in de nieuwe situatie een controle op opvoeren moet gaan houden. Moeten ze met rolbanken gaan slepen of is dat de taak van de opsporingsinstantie, de politie? De wetgever is duidelijk en noemt alleen de laatste. De KNMV zou dan ook kunnen volstaan met controleren of het vermogen op het kenteken overeenstemt met het rijbewijs. De rest is de verantwoordelijkheid van de rijder. Vwb de financiering is iedereen duidelijk dat de kosten voor de baat uitgaan. Maar als de huidige jeugdenduro dan zo duur is kan wellicht nog eens over de formule worden nagedacht (moet echt alles hetzelfde als bij de groten) en/of duikt er een welwillende sponsor op die het gat dicht?
Alex Peters