Trophy Team verrassend achtste na slotcross
Het was mooi, het was goed georganiseerd en het was een middelzware zesdaagse. Niet door de route maar wel door de warmte en het stof en de knippenpaden. Het Trophy Team heeft er met veel inzet en een beetje geluk een lovenswaardige achtste plaats uitgesleept. De clubrijders hebben het erg goed gedaan. Clubteam Hengelo met Tijhuis, Elting en Polsvoort werd 8e. Team MCNH 22e. Dinand Tijhuis is in deze Zesdaagse, zijn 17e, gefinished. Ian Olthof in zijn eerste ook, wat trouwens pas zijn 4e enduro ooit was. Mooier wordt het niet.
Mijn foto’s: dag1 dag2 dag3 dag4 dag5 dag6
Foto’s Marloes Foto’s Erwin Tijhuis
ISDE 2009, Figueira da Foz, Portugal: Eerste verkenning met foto’s!
Ragnar Katerbau, Team Manager KNMV internationale Enduro, was begin januari in Figueira da Foz om ter plaatse de zaak te verkennen en een aantal voorbereidingen te treffen.
De foto’s die hij maakte, vind je HIER.
Route dag 3 en 4
Verder kreeg hij de volgende informatie:
Dag 1-2: Zand proeven en zand route
Dag 3-4: Proeven in het gebergte met stenen en hellingen, Route in gebergte
Dag 5: Proeven op MX circuits, route op het vlakke en brede paden in de bossen
Dag 6: 80 km route en dan slotcross op MX-circuit.
Qua route, terrein en ondergrond een hele gevarieerde Zesdaagse; er zit voor alle landen wat in en dus wordt het een heel faire wedstrijd. Een echte Zesdaagse, maar niet te zwaar en wel mooi.
Verblijf:
Alleen Camping Orbitur is mooi, maar verder weg van de Paddock. Camping Figueira is klein, simpel en veel Portugezen die daar het hele jaar wonen.
Camping Mondego heeft nul schaduw maar ligt direct aan de zee met surfspot.
KNMV Team Helpers hebben de mogelijkheid om via de KNMV de hotelovernachtingen te boeken. Beperkte aantallen en inlichtingen via Tessa Nieuwpoort.
12 april 2009 – 12:41: ISDE 2009, Figueira da Foz, Portugal: Aanvullend reglement beschikbaar
De FIM heeft het aanvullend reglement voor de ISDE in Portugal gepubliceerd.
Hoofdpunten:
…..The maximum number of entries is 480…..
PADDOCK (ISDE CENTER)
The Paddock of the 84rd ISDE will be at Parque das Gaivotas, (near Figueira da Foz lighthouse) which is approximately 300m from the city center.
The administrative inspection will take place on:
October 08th, 2009: From 09.00 to 14.00 and 15.00 to 19.00
October 09th, 2009: From 09.00 to 14.00 and 15.00 to 19.00
TECHNICAL INSPECTION:
It will take place at the Parc Ferme on the following days:
October 08th, 2009: From 09.00 to 14.00 and 15.00 to 19.00
October 09th, 2009: From 09.00 to 14.00 and 15.00 to 19.00
October 10th, 2009: From 09.00 to 13.00.
THE OPENING OF THE ISDE
The opening ceremony of the 84rd ISDE will take place at 19.00 on Saturday, October 10th, 2009, at the center of the city of Figueira da Foz.
THE START
The start commence each day at 08.00 in the Paddock area at Figueria da Foz Lighthouse.
THE COURSE
The total length of the track, including the special tests, is 1200 km (approx). The maximum distance between the time check points will be 50km.
Day 1/2
Day 1 and 2 there will be 2 laps per day of approximately 120 km. There will be 3 time checks and 3 special tests per lap. Paddock is only for the last service of the day.
Day 3/4
Day 3 and 4 there will be 2 laps per day of approximately 110km. There will be 3 time checks and 3 special tests per lap. Paddock is only for the last service of the day.
Day 5
Day 5 there will be 2 laps of approximately 110 km. There will be 3 time checks and 3 special tests per lap. Paddock is only for the last service of the day.
NOTE 1: Each day, there will be a final Special Test (3Km) on the beach near the paddock, before the Pre-finish.
Day 6
Day 6 there will be a track with 80 km and the final test will be in Agueda MX circuit (Circuit from the world Motocross Championship
THE CLOSING CEREMONY AND PRESENTATION OF PRIZES
The closing ceremony and presentation of prizes will be held at CASINO PENINSULAR.
30 juli 2009 – 17:39: ISDE 2009, Figueira da Foz, Portugal, TEAMS BEKEND
De KNMV maakt de teams voor de Zesdaagse in Portugal bekend
Trophy Team: Amel Advokaat, Alex van den Broek, Ralph Hubers, Erwin Plekkenpol, Hans Vogels, Mark Wassink
1. HAMAC Harfsen:
Jirry van Veen, Dave Elsinga, Geert Snellenberg
2. Clubteam MCNH:
Jan Winters, Marcel Klein Horsman, Ian Olthof
3. Clubteam Hengelo:
Dinand Tijhuis, Marco Elting, Hans Polsvoort
4. MC de Toerenteller:
Henry Pol, Tonny Ten Dam, Hans Pol
5. BMCC Westerbork:
Andre Bouwmeester, Leo Moulijn, Roel Diever
6. Clubteam Mc de Toerenteller 2:
Mark Hanegraaf, Michel van de Brand, Roberto Drost
Inmiddels zijn er 516 rijders uit 25 verschillende landen ingeschreven.
1 september 2009 – 14:59: Jirry van Veen en Dave Elsinga opgenomen in Trophy team
Ragnar Katerbau, Team Manager KNMV internationale Enduro, heeft vandaag bekend gemaakt dat de geblesseerde Hans Vogels en Alex van den Broek vervangen worden door Jirry van Veen en Dave Elsinga. Beiden waren al ingeschreven in een clubteam en zij worden in goed overleg overgeheveld naar het Trophy Team voor de Zesdaagse van Portugal. De Zesdaagse begint op 12 oktober.
30 september 2009 – 06:46: Deelnemerslijst Zesdaagse Portugal bekend
Minder deelnemers; er staan er 443 op de lijst die door de Portugese organisator is gepubliceerd. Daarbij zijn 21 Nederlanders, verdeeld over het Trophy Team en vijf clubteams.
90 Ralph Hubers Trophy Yamaha E1
91 Amel Advokaat Trophy Ktm E1
92 Jirry van Veen Trophy Yamaha E1
93 Erwin Plekkenpol Trophy Honda E2
94 Dave Elsinga Trophy Yamaha E2
95 Mark Wassink Trophy Ktm E3
De Nederlanderse clubrijders:
549 Jan Winters MCNH Honda C2
550 Dinand Tijhuis Hengelo Gas Gas C3
551 Henry Pol MC de Toerenteller KTM C3
552 Mark Hanegraaf MC de Toerenteller 2 Beta C2
527 Roel Diever HAMAC Honda C2
649 Marcel Klein Horsman MCNH Yamaha
650 Marco Elting Hengelo Yamaha C3
651 Tonny ten Dam MC de Toerenteller Ktm C2
652 Michel van de Brand MC de Toerenteller 2 Beta C2
749 Ian Olthof MCNH TM C1
750 Hans Polsvoort Hengelo Ktm C2
751 Hans Pol MC de Toerenteller Honda C2
752 Leo Moulijn MC de Toerenteller 2 Ktm C1
De Belgen:
160 Klutz Thierry Belgium FMB Trophy Husqvarna 300 4S E3
161 Goblet Jean François Belgium FMB Trophy BMW 450 4S E2
162 Vanderheyden Wim Belgium FMB Trophy Husaberg 450 2S E2
163 Cremer Cedric Belgium FMB Trophy Ktm 250 E1
164 Bailleux Bertrand Belgium FMB Trophy Beta 450 2S E2
165 Gauniaux Kevin Belgium FMB Trophy Gas Gas 250 2S E2
166 Vandommele Adrien Belgium FMB Junior TM 300 4S E3
167 Martiny Jerome Belgium FMB Junior Ktm 250 4S E1
168 Goblet Steve Belgium FMB Junior Ktm 125 2S E1
169 ########## Belgium FMB Junior
504 Schmits Pierre Belgium FMB Clube Belgique Ktm 250 4S C2
604 Marlet Serge Belgium FMB Clube Belgique Yamaha 250 4S C1
704 Flourh Jean Belgium FMB Clube Belgique Husaberg 390 2S C3
en onze andere buitenlandse vriend:
725 Vom Bruch Carsten Germany DMSB DMSB 4 Adac Nordrhein Ktm 300 2S C3
Dinsdag na Bergeijk gaan we op pad en dan ben ik hopelijk op tijd voor de statiefoto’s aldaar want het is wel weer een stukkie rijden.
Woensdag 8 oktober 2009 – 14:00: wordt het toch een zandrace?
De staart van de orkaan Grace krijgt er de schuld van dat het hier soms knap nat is. De buien waren dus zijn af en toe hevig. Een beetje een klimaat zoals aan de Hollandse kust maar dan wel iets warmer. En de voorspellingen zijn goed.
HET IS HIER OVERIGENS ÉÉN UUR VROEGER, DUS ALS ZE MAANDAG OM 08.00 UUR VAN START GAAN, IS HET BIJ JULLIE AL 09.00 UUR.
Eerste indrukken: een grote en soms wat rommelige havenstad. De paddock zit klem tussen de haven en de stad. “Onze” camping Orbitur/Gala ligt ten zuiden van de baai over de brug. Daar ligt ook de testtrack en, op het industrieterrein twee proeven van dag 1. De nieuwsgierigen onder de rijders hebben al meer zand gezien dan we verwacht hadden. De vaste proef die elke dag afsluit, is één enorme zandbak op het strand van serieus grof zand. Als de testtrack maatgevend is dan komen ook daar knippen van een meter in. Knight had daar gisteren de motor al aan de kook en twee Nederlanders bekeken het zand al van heel dichtbij. Nee, namen noemen we niet.
Verder gaat alles goed hier. Corné van Oorschot is nu aan het voorrijden en vanavond om 17.00 uur horen we daar meer van. Nederland moet morgen inleveren dus dan is er nog tijd zat om de proeven voor de tweede of derde keer te bekijken.
Donderdag 9 oktober 2009 – 09:17: ja, dag 1 en 2 tonen veel zand
De donderdag werd afgesloten met een goede rijders bespreking. Omdat er nogal wat nieuwe rijders zijn ging Ragnar Katerbau mooi gedetailleerd in op alles. Ook voor de “nieuwe” onder de helpers een nuttige uiteenzetting, want met al die verschillende reglementen is een foutje zo gemaakt. Toen werd het tijd om Corné wakker te schudden; geintje, hij was nog wakker. Na een nachtvlucht om 04.00 uur in het hotel, om 09.00 uur weer op de paddock voor de pré-ride van dag 1/2. Die biedt een makkelijke route met ook in de route veel zand. Een aanlooproute van 8 km naar een TC waar de lus begint van twee keer 105 km. Hij had ruim tijd over op de route en op een klim na waar niemand boven kwam was het verder simpel. De drie proeven hebben een zwaar Havelte gehalte, evenals de dagelijkse afsluitende proef op het strand.
Vandaag ga ik meer proeven bekijken en tegen 11.00 uur begint voor Nederland het inleveren met de administratieve keuring. Om 12.30 de motorkeuring.
Voorlopig ziet het er hier goed uit, ook qua organisatie, alleen het parkeren bij de paddock wordt een puinhoop, zeker tijdens de wedstrijddagen.
Persbericht WEC: OLYMPICS OF ENDURO WILL START !
As always in end of season since 1913, enduro meets history. During traditional parade of the delegations Saturday evening, the 84th International Six Days of Enduro will begin. This year the famous Six Days, also considered as the Olympic Games of Motorcycle, will discover the seaside resort of Figueira da Foz and rediscover the centre of Portugal 10 years after Coimbra’s ISDE. With 500 riders engaged, 24 nations will be represented. In addition to the historical countries of enduro as Finland, Italy and Great Britain, more exotic nations are going to compete with the elite, of which Argentina or Venezuela.Each year, Six Days frighten and discourage in advance some stars of MAXXIS FIM WEC. Thus Finn Mika AHOLA (SF-HM) like Spaniard Ivan CERVANTES (ESP-KTM) leaves orphan of any leader their respective selections. It is an injury which draws aside Bartosz OBLUCKI (POL-HVA) from team Poland like Xavi GALINDO (ESP-KTM) with the Spanish selection. France, holder of the title in Trophy the major competition, saw its team completely redrafted with the withdrawal of Sebastien GUILLAUME (FRA-HVA) and wounds of Fabien PLANET (FRA-KTM) and country’s best rider Johnny AUBERT (FRA-KTM). A smirk is back for Italy, main adversary of France during last editions of Six Days and winner in 2008 with its Juniors. In Trophy, the Squadra Azura called the specialist of sand, motocross rider Alex SALVINI (ITA-HVA), already impressive in Chilean ISDE. Because in Portugal, it will be a question of silica. Mechanics will be severely tested for the first two days of competition with a sandy course. Each evening, riders will run a special test in the deep sand of Figueira’s beach before garaging their motorbikes in parc fermé.
But the ISDE are not a business of individualities, and it will be interesting to attend confrontations between European nations and always surprising American and Australian selections. Australia bets on the return of veterans. Besides promising Christopher HOLLIS (AUS-HVA), Stefan MERRIMAN (AUS-YAM) and Shane WATTS (AUS-KTM) the two emblematic Wallabies enduro riders will find again the world scene. The young and fast US guard, incarnated by Kurt CASELLI (USA-KTM) and Ricky DIETRICH (USA-KAW) once again mounted a true operation commando around the ISDE. To achieve this mission, the United States called back one of the starriest general of US off road, double SX 125 champion Damon HUFFMAN (USA-KAW).
Let us add to ISDE’s stake the presence of a revanchist David KNIGHT (GB-KAW), who will want to save his season in the individual, and the participation of five women teams whose French holder of the title, then the ISDE 2009 of Figueira da Foz promise a wonderful spectacle. Great innovation in 2009, it will be possible to follow the results in live, special test by special test by going on www.abc-wec.com, at heading ISDE Live Results!
Vrijdag 9 oktober 2009 – 14:50 : alle motoren ingeleverd
Vandaag was het om 12.30 uur inleveren voor de Nederlanders, de motoren dan. Dat ging vrijwel probleemloos. Alleen Henry Pol heeft nu 96 dB op zijn kaartje staan. Voor die tijd was ik al bij de twee andere proeven van dag 1/2. De crosstest in de lus is een zandbak met max twee meter hoogteverschil, gewoon klapzand. De endurotest 2 is een mooie op harde kleigrond en tegen een helling met struiken aan. Er zitten stenen en wortels in die harde grond en daarvan zal wel wat naar boven komen maar het wordt geen losse ondergrond. Daarvoor is hij net te vochtig. En met hoogteverschil tot 50 meter. Start/Finish van deze proef bij een grote, ingestorte hacienda (boerderij maar lijkt wel een minidorp). Inclusief een paar gigantisch dikke, oude bomen. De route loopt daar ook gezellig door die bouwval heen.
Straks nog een paar proeven van dag 3/4 opzoeken. Vandaag geen officiële onderdelen meer op het programma. Morgen de officiële fotoshoot en ’s avonds rond 1800 uur de openening. Zondag om 1100 uur de presentatie van Finland 2011 en om 1700 uur die van Mexico 2010.
Zaterdag 10 oktober 2009 – 14:29: een rustige zaterdag
Alle proeven zijn al minstens één (of zelfs twee) keer gelopen, alle kistjes gevuld, alle posten ingedeeld ook bij de clubrijders en zelfs de officiële fotoshoot voor de Trophy en Junior Teams is net achter de rug. Alles dan nog maar een keer controleren en nog weer proeven lopen of het zwembad in of zenuwachtig worden?
Voor het zwembad is het ook hier net te fris en ach, een beetje wedstrijdspanning hoort er wel bij natuurlijk. Er moet maar weer eens gepresteerd worden!! Ik heb nu op één na alle proeven gezien (nee, niet gelopen) en van alles wat hier enduroproef heet zijn er maar twee echte bij. ET2 Casais op dag 1/2 is er zo één en ET2 Antenas/Brenha op dag 3/4. De rest van de negen verschillende proeven over vijf dagen is gewoon zand of klapzand of super klapzand. Zeker de dagelijkse afsluiter op het strand bij de paddock. Reken maar dat die slecht zal worden, net als in Chili. En in Chili ging het erg goed met Nederland. Hier reken ik dus minimaal op een achtste plaats voor het Trophy Team.
Ook de routes zijn goed te doen. Corné heb ik nog niet gesproken over dag 5 maar dag 3/4, hoewel iets gevarieerder (meer gravel en stenen), zaten geen problemen in, ook niet qua rijtijd.
En, wel zo belangrijk, de mannen zijn allemaal fris en, op het oog tenminste, blessurevrij. Dat moet dan liefst zo blijven en toch gasgeven, dan zijn er kansen. Want deze Portugese zesdaagse blijft erg dicht bij de kust en daarmee is hij toch anders dan vorige die meer binnenland gebruikten (die ik overigens niet heb meegemaakt).
Dan de clubrijders: rustig en gecontroleerd zie ik ze bezig. Met elkaar organiseren ze de boel goed en de service gaat ook helemaal goed komen. De meesten gaan voor uitrijden en voor sommigen is het ook ervaring op doen.
Tenslotte proberen we deze Zesdaagse ook een beetje op onze Belgen te letten. Hier alvast de teamfoto.
Zondag 11 oktober 2009 – 10:29: en dat was de intocht op zaterdag
Redelijk volgens tijdschema gisteravond de formele opening van het evenement gezien met de landen-intocht. Er was veel publiek opgekomen. Na wat lekker korte toespraken marcheerde als eerste de winnaar van vorig jaar, Frankrijk, over het podium. Nederland mocht alfabetisch gezien weer eens bij de H (ja, van Holland) dus dat schoot lekker op. Konden we op tijd eten want de Sheep Skulls show werd helaas weer gegeven op dat stuk van de boulevard waar de rijders van alle landen niet stonden opgesteld. Konden die rijders tenminste ook op tijd eten. Alleen jammer dat ze dat al van te voren hadden gedaan. Gelukkig was het uitbundige vuurwerk overal te zien en te horen.
Dan hebben we vandaag hier nog even verkiezingen. Waarvoor precies blijft nog vaag; zal wel voor de Gemeenteraad zijn. De inmiddels enorme aantallen Nederlanders hier liggen daar niet wakker van. Van die aantallen lig ik dan weer een beetje wakker, dus, nog één keer mannen: rij netjes rond en ZEKER niet op de routes.
Voorts in het kader van de planning vandaag de presentaties van Mexico (2010) en Finland (2011) en om 16.00 uur de rijdersbespreking voor alle Nederlandese deelnemers. Kan Corné nog even over dag 5 vertellen: een wat saaie route, de makkelijkste van allemaal en die proef tegen de rivier aan is al bijna droog.
Zondag 11 oktober 2009 – 21:02 : we gaan naar Mexico en Finland
Vandaag was het bijna een luie dag en dat komt ook door de temperatuur, bijna 27 graden. Vanmorgen dus eerst de foto’s van de intocht uploaden. Dan de presentatie van Finland 2011. Het zal van 8 tot 13 augustus 2011 plaatsvinden in en rond de steden Kotka en Hamina. Die liggen zo’n 130 km ten oosten van Helsinki aan de Oostzeekust en niet zo ver van Rusland, o.a. St Petersburg ligt daar. Weinig details nog uiteraard maar Samuli Aro wordt route-adviseur. Salminen wou hem nog wel zelf rijden. In 2010 plannen ze een extra evenement voor rijders die aan de ondergrond willen wennen; dat wordt 14/15 augustus 2010. Al het voorwerk gebeurt in Kotka en daar is ook de slotcross. De vijf rijdagen zijn dan weer rond Hamina, zo’n 20 km verder.
Zo begon het al een druk dagje te worden. Dus eerst lunchen en zwemmen. Daarna om 16.00 uur bij de laatste rijdersbespreking waar Ragnar en Corné opnieuw veel nuttige informatie verstrekten. Onder andere over dag 5 die eerder een saaie route biedt en weer met ruim voldoende tijd. De wedstrijd lijkt toch gemaakt te gaan worden op dag 3/4; met een mooie enduroproef en wat scherpe afdalingen over rotsen in de route.
Dan om 17.00 uur naar de presentatie van Mexico die in 2010 de ISDE gaan organiseren. Dat wordt in de stad Morelia in het district Michoacan, aan of bij de zuidkust. Veel mooie toeristische plaatjes gezien; de stad is werelderfgoed en 442 jaar oud. In 2010 is Mexico 200 jaar onafhankelijk van Spanje en ook dat is weer reden voor een feestjaar. Weinig details ook hier over de race. Wel moet ik nog 400 mB aan data doorbladeren, want usb sticks vervangen tegenwoordig het drukwerk. De Portugese bondsman die hier in Portugal al wedstrijdleider is, zal het ook in Mexico doen en de tijdwaarneming zal daar ook net als hier door de Griekse WEC ploeg verzorgd worden. Dat is dan al veelbelovend.
Ze hadden in ieder geval lekkere tequila bij zich dus we gaan er maar naar toe.
Gelukkig begint de wedstrijd morgen. Iedereen blij. Gas los mannen!
Dag1 maandag, 12 oktober 2009 – 07:32: routebeschrijving
Start om 08.00 uur Portugese tijd (09.00 uur in Nederland). Alles ten zuiden van de rivier. A-tijd is 6.41 incl pré-finish. Er staat 2.55h voor de lus. Vandaag totaal 229 km; de aanlooproute is 8 km en de lus 105 km maal twee. In de lus zitten: ET1 endurotest Gaia (zandbak), ET2 Casais (een echte op harde kleigrond met mooi hoogteverschil), CT1 crosstest Lavos. Dan terug over de aanlooproute naar de strandproef die dus één keer gereden wordt.
Dag 1, maandag 12 oktober 2009 – 17:34: een goede eerste dag voor Nederland
Aardig wat top 30/top 40 tijden; geen ernstige dingen meegemaakt en zover tot nu toe te zien allemaal binnen, al zijn sommige clubrijders nog bezig. Dan mag je meer dan tevreden zijn en dan scoor je ook. Wordt zo rond de zesde plaats voor het Trophy Team, volgens Erik Nijkamp. Komt ook door die zandbakken, maar toch. De tactiek van ook het koppie erbij houden op de eerste dag werkt wel. Amerika is Ricky Dietrich (TT) al kwijt en Oriol Mena (JTT Spanje) stuiterde ook hard. Niet dat NL geheel krasvrij bleef. Dave Elsinga verspeelde in de allereerste proef zijn helmklep en Mark Wassink reed in de (echte) enduroproef zijn voorbocht helemaal plat. Alleen in die proef zie je nog geen Nederlanders op de eerste pagina, dus niet binnen de top 40.
Hans Polsvoort lijkt voorlopig de snelste clubrijder op een 155e plaats.
Overigens zelden zo’n smal startpodium gezien en dan nog onder de donkere bomen; excuus voor de slechte foto’s.
Voorlopig:
30 Amel Advokaat E1 (8) 34:59.3
39 Ralph Hubers E1 (12) 35:18.48
41 Mark Wassink E3 (9) 35:19.19
57 Erwin Plekkenpol E2 (25) 35:51.25
105 Jirry van Veen E1 (30) 37:08.13
131 Dave Elsinga E2 (47) 38:02.81
176 Hans Polsvoort C2 (23) 39:28.10
184 Jan Winters C2 (26) 39:39.09
193 Marcel Klein Horsman C1 (22) 39:48.51
194 Marco Elting C3 (13) 39:48.74
206 Dinand Tijhuis C3 (15) 40:06.73
214 Hans Pol C2 (38) 40:28.87
217 Michel van den Brand C2 (39) 40:40.08
219 Mark Hanegraaf C2 (41) 40:41.65
229 Henry Pol C3 (17) 41:02.04
241 Carsten vom Bruch C3 (19) 41:38.67
243 Ian Olthof C1 (34) 41:41.47
301 Leo Moulijn C1 (45) 44:54.67
321 Roel Diever C2 (83) 46:16.00
366 Tonny ten Dam C2 (104) 50:22.68
Marcel was 195e in de laatste proef, heeft een bandje geklapt en op tijd ingeleverd, maar stond nog niet in de doorgetelde lijst.
Nambotin wint de scratch vandaag voor Remes, Aro en Knight.
E1: 1. Remes; 2. Albergoni; 3. Gauthier
E2: 1. Knight; 2. Thain; 3. Salminen
E3: 1. Nambotin; 2. Aro; 3. Meo
TrophyTeam 9e op minder dan een minuut achter de Engelsen. Frankrijk leidt voor Finland en Italië.
Dag2, dinsdag 13 oktober 2009 – 07:38: routebeschrijving
Zelfde route en proeven als dag1. Start om 08.00 uur Portugese tijd (09.00 uur in Nederland); op klassementsvolgorde hoor ik net, fijn. Alles ten zuiden van de rivier. A-tijd is 6.41 incl pré-finish. Er staat 2.55h voor de lus. Vandaag totaal 229 km; de aanlooproute is 8 km en de lus 105 km maal twee. In de lus zitten: ET1 endurotest Gaia (zandbak), ET2 Casais (een echte op harde kleigrond met mooi hoogteverschil), CT1 crosstest Lavos. Dan terug over de aanlooproute naar de strandproef die dus één keer gereden wordt.
Dag 2, dinsdag 13 oktober 2009 – 17:25 Er gebeurt wat meer
Ja, ook met de Nederlanders. Erwin is een paar keer gevallen en hij heeft de demper moeten vervangen. Amel Advokaat viel gisteren in de slotproef op het strand en die stofwolk bij een doorlopende motor gaf vandaag carburateur problemen. Die werd bij een TC gewisseld en daarna liep het ding weer als vanouds. Er werd wel weer gewoon goed gereden. Amel, Ralph en Mark bij de eerste 35 in de scratch, gewoon tussen de grote namen. Mark rijdt op de laatste proef op het strand even een 12e plaats.
Ook de clubrijders gaan goed. Allemaal door proef 6 en op weg naar het strand. De pols van Marcel Klein Horsman begon wat op te spelen (oude blessure).
De buitenlanders dan: David Knight eruit in de 1e proef. De versnellingsbak sloeg vast op een snel stuk en na drie minuten moesten ze hem vertellen dat hij in Portugal was. Salminen heeft vier minuten verspeeld in een proef. De Spanjaarden zijn er één kwijt.
Het uitslagen-lijstje komt later want gisteren bleef dat nog lang wijzigen.
Geniet intussen maar even van die giga zandbakken hier!
Dag 2, 13 oktober 2009 – 18:42: alle Nederlanders stijgen op dag 2
Het Trophy Team stijgt naar plaats acht! Frankrijk leidt nog steeds voor Finland en Italië. In de scratch is het nu Aro die leidt voor Remes en Nambotin.
Helaas geen daglijsten, maar bijna alle Nederlanders klimmen in het klassement.
NA twee dagen:
Nu (gisteren) (eigen klasse na 2 dagen) tijd 2 dagen (tijddag1)
28 (30) Amel Advokaat E1 (8)1:10:41.33 (34:59.34)
31 (42) Mark Wassink E3 (9) 1:10:50.35 (35:19.19)
34 (39) Ralph Hubers E1 (12) 1:11:14.99 (35:18.48)
58 (57) Erwin Plekkenpol E2 (23) 1:12:30.47 (35:51.25)
96 (106) Jirry van Veen E1 (29) 1:15:05.88 (37:08.13)
122 (128) Dave Elsinga E2 (42) 1:17:01.59 (38:02.81)
161 (168) Hans Polsvoort C2(23) 1:19:24.73 (39:28.10)
164 (173) Jan Winters C2(25) 1:19:37.36 (39:39.09)
172 (192) Dinand Tijhuis C3 (11) 1:19:58.78 (40:06.73)
181 (182) Marco Elting C3 (13) 1:20:27.83 (39:48.74)
190 (203) Michel van de Brand C2 (33) 1:21:23.85 (40:40.08)
196 (193) Marcel Klein Horsman C1 (22) 1:21:58.41 (39:48.51)
200 (200) Hans Pol C2 (37) 1:22:11.97 (40:28.87)
205 (210) Henry Pol C3 (15) 1:22:40.23 (41:02.04)
214 (205) Mark Hanegraaf C2 (39) 1:23:32.86 (40:41.65)
230 (221) Ian Olthof C1 (32) 1:25:14.12 (41:41.47)
231 (241) Carsten vom Bruch C3 (18) 1:25:20.74 (41:38.67)
279 (276) Leo Moulijn C1 (42) 1:30:46.42 (44:54.67)
306 (295) Roel Diever C2 (80) 1:34:43.25 (46:16.00)
368 (334) Tonny ten Dam C2 (104) 1:56:32.76 (50:22.68)
Tonny heeft 15 minuten gepakt en Ian zakt ook iets; reden nog onbekend. Hoor ik zo op de camping wel. Zat er dus even doorheen in de 2e ronde, maar ze zijn allemaal vroeg slapen dus dat komt goed.
Dag3 woensdag 14 oktober 2009 – 07:30: routebeschrijving
Start om 08.00 uur Portugese tijd (09.00 uur in Nederland). Alles ten Noorden van de rivier en max 15 km van de kust. A-tijd is 6.14h incl pré-finish. Vandaag totaal 209 km; de aanlooproute is 8 km en de lus 95 km maal twee. In de lus zitten: CT1 Brenha, ET1 Praia, ET2 Antenas/Brenha (een mooie). Dan terug over de aanlooproute naar de strandproef die dus één keer gereden wordt.
Dag3 woensdag 14 oktober 2009 – 14:19: de cliffs!!
Vandaag een mooiere route met onder meer de cliffs van Murtinheira!! Alle Nederlanders gingen daar goed genoeg doorheen, al zijn het niet allemaal trialisten. En, ook daar NL helpers en aanwijzers en zo hoort het. Met de dames was het wel een beetje een drama daar en intussen liggen de toeristen hier nog gewoon op het strand. Wat wil je ook bij 30+ graden.
Dag 3, woensdag 14 oktober 2009 – 17:34 : nu strandfoto’s en Hans Pol net niet uitgevallen
Na de cliffs was ik redelijk op tijd terug om eindelijk de dagelijkse afsluitende proef op het strand te bekijken. Rijdt Mark Wassink daar even de vierde tijd! Verder een moeilijkere dag voor de Nederlanders met meer hard in de proeven. Daarom staan ze net iets minder vaak op de eerste pagina van de uitslagenlijst. Ook diverse valpartijen in de proeven, meestal zonder schade alleen Dave Elsinga kan wel een uitlatenhandel beginnen.
Meer pech voor Hans Pol. Hij lag bijna uit de wedstrijd. Zelf heeft hij niks maar aan het blok waren erg veel stukken en geen onderdelen te vinden. Hij gleed van de gravelweg tegen een muurtje toen hij een andere rijder wilde waarschuwen die de verkeerde kant op ging. Net binnen het uur kwam het toch nog goed met hulp van zo ongeveer alle aanwezige nederlanders en diverse motoren als onderdelenmagazijn. Sluitrijder sinds gisteren, Tonny ten Dam heeft weer een zware dag. Brabo Hanegraaf ging vandaag weer iets beter. En onze junior Ian Olthof heeft ook vandaag weer twee bandjes geklapt. En dat bij 35 graden in de schaduw, na de afsluitende strandproef en na minstens 5 minuten bij de pre-finish zonder schaduw. Gelukkig wel water, veel water.
Dag3, woensdag 14 oktober 2009 – 21:36: het lijstje
NA drie dagen (unofficial):
31 Mark Wassink E3 (9) 1:44:50.30
34 Amel Advokaat E1 (11) 1:44:57.16
41 Ralph Hubers E1 (13) 1:45:21.57
65 Erwin Plekkenpol E2 (25) 1:47:10.04
103 Jirry van Veen E1 (31) 1:51:25.16
120 Dave Elsinga E2 (39) 1:53:21.00
147 Hans Polsvoort C2 (20) 1:55:50.19
164 Jan Winters C2 (27) 1:56:57.61
170 Dinand Tijhuis C3 (12) 1:57:18.53
175 Marco Elting C3 (13) 1:58:38.93
184 Michel van de Brand C2 (33) 1:59:36.34
202 Marcel Klein Horsman C1 (25) 2:01:33.78
209 Henry Pol C3 (17) 2:02:24.57
223 Mark Hanegraaf C2 (44) 2:03:48.81
222 Carsten vom Bruch C3 (18) 2:04:46.18
225 Ian Olthof C1 (30) 2:05:01.63
279 Leo Moulijn C1 (42) 2:14:21.87
315 Roel Diever C2 (88) 2:20:50.61
347 Tonny ten Dam C2 (99) 2:29:25.23
Bijna laatste: Hans Pol
Tonny met 20 strafminuten maar wel gestegen in de lijst en wel binnen! Hans Polsvoort voert nog steeds de clubrijders aan. Deze semi-fabrieksrijder stijgt gestaag in het klassement en zandhaas Jan Winters houdt hem scherp.
De scratch lijst wordt nu weer aangevoerd door Nambotin, voor Meo, Aro en Remes. En Salminen is er uit en junior Roni Nikander.
Overigens werd in de 2e ronde het tijdschema met 10 minuten opgeplust omdat er een file clubrijders voor de derde proef stond en de snelle mannen er al weer aankwamen. Dat vonden de clubrijders wel fijn want het was een beetje een krap stuk.
Tijd voor aandacht voor de clubteams: team Hengelo (Hans Polsvoort, Dinand Tijhuis en Marco Elting) staat op een geweldige goede 9e plaats van de 91 teams! MCNH (Jan Winters, Marcel Kleinhorsman en Ian Olthof) staan 13e na dag 3. Het Trophy Team moest de Engelsen weer voorbij laten en staat nu (even) op de negende plaats.
Dag4, donderdag 15 oktober 2009 – 07:30: de zwaarste dag
Net als dag 3, woensdag. Start om 08.00 uur Portugese tijd (09.00 uur in Nederland). Alles ten Noorden van de rivier en max 15 km van de kust. A-tijd is 6.14h incl pré-finish. Vandaag totaal 209 km; de aanlooproute is 8 km en de lus 95 km maal twee. In de lus zitten: CT1 Brenha, ET1 Praia, ET2 Antenas/Brenha (een mooie). Dan terug over de aanlooproute naar de strandproef die dus één keer gereden wordt.
Dag 4, donderdag 15 oktober 2009 – 15:05 : vechten op harde proeven
In het lastige laagstaande ochtend zonnetje zag ik de Trophy rijders in de eerste crosstest. Een betonhard geval net als de tweede endurotest die ik daarna zag. Die kende ook een prachtig hoogteverschil en veel losse en vastzittende stenen. Op de harde plekken ligt dan ook nog gruis. Net als gisteren laten de Nederlanders daar wat liggen. Het is niet anders. Ze doen hun uiterste best. Ik zie wel meer top 50 plaatsen dan gisteren. Bij de clubrijders is Hans Pol toch van start gegaan. Hij kreeg de motor op het laatste moment voor elkaar met allerlei geleende onderdelen. Heel Nederland dus nog in de wedstrijd en dat kunnen ze lang niet allemaal zeggen. Met 393 geklasseerden aan het eind van dag 3 zijn er al een kleine 40 uit. Daar komen er vandaag nog wel een paar bij. Voor de clubrijders is het gisteren en vandaag gewoon zwaar. Onder andere door een 17 km lang knippenpad in de route, door de hitte en door de steenachtige technische stukken, zowel in de route als in de proeven.
Dag 4, donderdag 15 oktober 2009 – 18:07 : een zware dag
Alle rijders, ook de Trophy rijders, vonden het zwaar vandaag. De proeven gingen over het algemeen wel beter. Bij de clubrijders zijn er wat minuten gevallen. Dat is alleen maar slim als je voor uitrijden gaat. Verder: Erwin uitlaat kapot, Michel vdBrand uitlaat kapot. Jan Winters heeft meer werk. De uitlaat is onderweg al gerepareerd maar de kettinggeleider en de steuntjes zijn afgebroken. Hij gaat de achterbrug wisselen en hij heeft al 39 minuten. Maar ook zijn clubteam heeft nog een herstart voor het geval dat dat niet binnen het uur lukt.
De scratch lijst wordt nog steeds aangevoerd door Nambotin, nu voor Aro, Meo en Remes. Met vier man binnen de minuut is het nog niet gedaan.
Voor de Trophy leidt Frankrijk nog steeds voor Italië en nu Australië op drie. Finland was gisteren al naar drie gezakt en vandaag had Kirssi problemen. Ze staan nu op zes. Nederland nog steeds op de 9e plaats met nu een gegroeide achterstand van twee minuten achter de Engelsen. De Polen staan op de 1e plaats maar wel op 11 minuten achter ons. Alles unofficial. Overigens staan voor ons drie teams die nog maar vijf man over hebben: USA, Finland en Engeland.
Het NL lijstje:
NA vier dagen (unofficial):
35 Amel Advokaat E1 (11) 2:19:10.01
36 Mark Wassink E3 (10) 2:19:23.44
44 Ralph Hubers E1 (14) 2:20:11.28
67 Erwin Plekkenpol E2 (24) 2:23:22.21
100 Jirry van Veen E1 (30) 2:23:22.21
111 Dave Elsinga E2 (36) 2:29:13.98
142 Hans Polsvoort C2 (18) 2:32:58.82
159 Dinand Tijhuis C3 (11) 2:35:06.10
176 Marco Elting C3(13) 2:37:58.89
196 Michel van de Brand C2 (32) 2:40:55.16
198 Marcel Klein Horsman C1 (25) 2:41:15.83
212 Henry Pol C3 (17) 2:43:30.06
215 Mark Hanegraaf C2 (41) 2:44:32.12
221 Carsten vom Bruch C3 (19) 2:45:13.35
222 Ian Olthof C1 (30) 2:45:22.45
273 Leo Moulijn C1 (41) 2:59:22.01
302 Jan Winters C2(82) 3:14:37.56 (zonder evt. finish minuten)
310 Roel Diever C2 (86) 3:21:34.27
340 Tonny ten Dam C2 (97) 3:51:38.08
356 Hans Pol C2 (103) 4:03:16.36
Dag 4, donderdag 15 oktober 2009 – 22:31 : Jan Winters nog in de wedstrijd
Jan Winters bleef vandaag nog binnen het uur; inclusief het wisselen van de achterbrug had hij 44 minuten nodig. Daarna werd het echt spannend want de onderweg gewisselde uitlaat moest opnieuw gekeurd worden. Daarvoor staat dan een half uur extra. Dat is zo voorbij als pas de vierde demper goed genoeg is voor de geluidmeting. Hij drukte hem in zijn laatste minuut door de klok en doet dus nog mee voor een medaille. Zo doen doorbijters dat. En reken maar dat iedereen weer meehielp want vier uitlaten had hij ook niet bij zich.
Dag 5, vrijdag 16 oktober 2009 – 07:30: de laatste lange dag
Start om 08.00 uur Portugese tijd (09.00 uur in Nederland). Alles ten noordoosten van Figueira. A-tijd is 6.10 incl pré-finish. Er staat 2.45h voor de lus. Vandaag totaal 233 km; de aanlooproute is 3 km en de lus 112 km maal twee. In de lus zitten: ET1 endurotest Lares), ET2 Pincho, CT1 crosstest Brenha (zelfde als dag 3/4). Dan terug over de aanlooproute naar de strandproef die dus één keer gereden wordt.
Dag 5, 16 oktober 2009 – 13:04 : pech voor Mark Wassink
Een goed half uur na de start stond endurotest 1 langs de rivier op het programma. Een lange proef waar Ralph met 8.24 snelste Nederlander was. Vanwege een nat stuk was de proef veranderd. Daar stonden we met Corné en Liane aan te wijzen en toen hoorden we een tweetakt zonder einddemper. Mark dus, die de hele pot kwijt was en op die proef een slechte tijd scoorde, wel een minuut meer dan de rest. Wellicht heeft hij geprobeerd te repareren. Het is meteen na de proef wel weer geregeld maar dat wordt dus de rest van de dag achter de feiten aanjagen. Ook Ralph had later een helmklep nodig, dus gevallen. En zo’n klep is hard nodig bij de laagstaande zon. Geen foto’s dus want dat gaat niet samen met spoortje wijzen. En als Salminen zelf zijn landgenoten de weg wijst, dan kunnen wij niet achterblijven.
Dag 5, vrijdag 16 oktober 2009 – 18:19 : TT nog steeds negende
Hoewel zowel leider Frankrijk als 3e plaats Australië een man verspeelden, resp. Gauthier en Merriman, zijn we niks opgeschoten. De Engelsen zijn zelfs nog een minuutje uitgelopen, dus de 8e plaats wordt nu wel moeilijk.
Mark Wassink was er in de eerste enduroproef zo hard afgegaan, dat hij even moest bijkomen. Vandaar die slechte proeftijd. Gelukkig heeft hij zelf niks. Het was een overwegend harde ondergrond in die proef, gemaakt met de shovel en de overschotjes lagen als harde hoopjes buiten het lint. Daar klapte hij dus op.
Het goede nieuws is dat alle Nederlanders binnen zijn. In de E1 zijn er al een paar naar huis en door ook hard te rijden staan Amel(7e) en Ralph(10e) er erg goed bij. Mark verliest vandaag twee plaatsen in zijn klasse. Achteraan is Dave mooi de top 100 binnen geslopen in zijn eerste zesdaagse. Ook de clubrijders winnen vandaag plaatsen in hun klassementen, ook omdat het aantal uitvallers toeneemt. Er zijn er op dit moment 361 geklasseerd van de ooit 430.
Het lijstje:
NA vijf dagen (unofficial):
30 Amel Advokaat E1 (7) 3:01:08.03
39 Ralph Hubers E1 (10) 3:01:52.95
44 Mark Wassink E3 (12) 3:02:28.50
67 Erwin Plekkenpol E2 (25) 3:06:28.11
97 Jirry van Veen E1 (27) 3:12:05.44
100 Dave Elsinga E2 (36) 3:12:32.33
135 Hans Polsvoort C2(17) 3:18:24.71
155 Dinand Tijhuis C3 (12) 3:21:52.80
172 Marco Elting C3(13) 3:25:31.23
183 Michel van de Brand C2 (27) 3:28:04.63
191 Marcel Klein Horsman C1 (24) 3:29:19.84
201 Mark Hanegraaf C2 (35) 3:31:53.89
202 Henry Pol C3 (17) 3:32:15.66
207 Ian Olthof C1 (28) 3:32:59.63
213 Carsten vom Bruch C3 (19) 3:34:31.14
260 Leo Moulijn C1 (41) 3:52:19.75
281 Jan Winters C2(68) 4:05:29.48
310 Roel Diever C2 (81) 4:31:23.51
331 Hans Pol C2 (87) 4:50:56.74
348 Tonny ten Dam C2 (94) 5:11:57.82
Bij de clubteams staat Hengelo nu 8e en Toerenteller 2 is 19e.
Nambotin leidt nog steeds voor Aro, Remes, Meo en Thain. World Trophy nog steeds Frankrijk, Italië, Australië. Junior Trophy: Spanje, Frankrijk, USA.
Dag 6, zaterdag 17 oktober 2009 – 09:22 : op naar de slotcross
Starttijd op de paddock om 08.00 uur. De crosstest op het circuit van Agueda begint om 10.45 h. De laatste groep (C1-B) start om 16.29 uur. Een lang schema, ook door de live tv opnamen van de Trophy rijders. De rijders hebben op weg daar naar toe 87 km af te leggen en daar staat 2 uur voor. Er worden per groep zes ronden gereden.
Dag 6, 17 oktober 2009 – 20:49 : Trophy Team verrassend 8e na slotcross
Door goed crossen en door een pechgevalletje van Zweden wordt het Nederlandse Trophy Team 8e op anderhalve minuut achter Engeland. Dus ook nog ingelopen. Het is pas over als het avond is. Dat ondervond ook Michel vd Brand op het eerste zeer stoffige deel van de route waar de laagstaande zon gewoon tempo rijden onmogelijk maakte. Hij raakte waarschijnlijk een boompje, reed nog door naar de TC na 40 km maar daar hielpen pijnstillers niet meer. Hij mocht op de foto; toch geen breuken maar goed gekneusde ribben en borstbeen. Hij hobbelt al weer rond. Wel super sneu want het ging de hele week zo goed.
Eerder had Mark Wassink al geluk gehad toen hij met zijn minuut-collega’s een pijl miste en het bos in dook waar afgezaagde boomstompen tussen het gras omhoog staken.
Om 10.45 uur ging de eerste clubklasse los na een route van totaal 80 km. Alles op het MX GP circuit van Agueda. (NB. Sommigen mochten daarna weer 80 km terug over de tolweg op de motor). Enfin, op de crossbaan ging het goed met de Nederlanders. Hard rijden en toch koppie erbij. Zie de uitslagen. Bijzonderheden: Ralph werd er even af gedrukt nadat eerder de Portugezen al ten onrechte zijn startplek inpikten. Dave werd mooi vierde in zijn groep; Amel zesde. Plekkie zijn motor hield er bijna mee op; iets met de brandstofpomp ofzo. Hans Polsvoort, nog steeds snelste clubrijder, werd aangetikt en ging op excursie en pikte afzettingsdoek op; weg achterrem en eerst een minuut sleuren voordat het wiel gelukkig weer wilde draaien.
NA zes dagen (unofficial):
29 Amel Advokaat E1 (7) 3:15:07.87 GOUD
39 Ralph Hubers E1 (10) 3:16:15.16 GOUD
42 Mark Wassink E3 (11) 3:16:37.83 GOUD
71 Erwin Plekkenpol E2 (28) 3:22:28.77 GOUD
92 Dave Elsinga E2 (35) 3:26:49.75 ZILVER
93 Jirry van Veen E1 (26) 3:26:57.87 ZILVER
148 Hans Polsvoort C2(22) 3:36:07.43 ZILVER
164 Dinand Tijhuis C3 (11) 3:39:13.26 ZILVER
172 Marco Elting C3(12) 3:42:07.51 ZILVER
185 Marcel Klein Horsman C1 (22) 3:45:34.60 ZILVER
198 Mark Hanegraaf C2 (37) 3:48:25.18 ZILVER
203 Ian Olthof C1 (27) 3:49:29.38 ZILVER
207 Henry Pol C3 (17) 3:50:11.82 ZILVER
215 Carsten vom Bruch C3 (20) 3:53:26.04 ZILVER
261 Leo Moulijn C1 (41) 4:10:33.19 ZILVER
281 Jan Winters C2 (71) 4:21:43.06 ZILVER
312 Roel Diever C2 (86) 4:51:14.21 BRONS
335 Hans Pol C2 (94) 5:07:00.14
350 Tonny ten Dam C2 (102) 5:32:53.92 BRONS
DNF Michel van de Brand C2
Trophy Teams: 1. Frankrijk; 2. Italië; 3. Finland: 8. Nederland
Junior Trophy: 1. Spanje; 2. Frankrijk; 3. USA
Scratch: 1. Nambotin; 2. Remes; 3. Aro
E1: 1. Remes; 2. Albergoni; 3. Szuster
E2: 1. Thain; 2. Correia; 3. Guerrero
E3: 1. 1. Nambotin; 2. Aro; 3. Meo
Het was mooi, het was goed georganiseerd en het was een middelzware zesdaagse. Niet door de route maar wel door de warmte en het stof en de knippenpaden. Het Trophy Team heeft er een lovenswaardige achtste plaats uitgesleept. De clubrijders hebben het erg goed gedaan. Clubteam Hengelo met Tijhuis, Elting en Polsvoort werd 8e. Team MCNH 22e. Dinand Tijhuis is in zijn 17e zesdaagse weer keurig gefinished. Ian Olthof lukte dat voor de eerste keer wat trouwens pas zijn 4e enduro was. Mooier wordt het niet.