Vogels wint ook slijtageslag op de (ver)Zuurberg
Het ONK enduro kenmerkt zich al jaren door een kort voorseizoen, een zomerstop en dan een lang naseizoen. Holten is de derde en laatste wedstrijd van het voorseizoen 2012 en voor velen een prima reden nog efkes flink te vlammen om met een mooie tussenstand de zomer tegemoet te zien. Met voor enduro ideale weersomstandigheden, een graadje of 10 en een net droge route was de ondergrond prima, nauwelijks modder, lekker veel grip en geen stof.
De route van ca 70 km stond voor de inters vier keer op de rol en voor de nationalen een keer minder en kenmerkt zich door vele lange paden en een enkel bossage maar helaas ook nogal wat harde weg. Door allerlei beperkingen door terreinbeheerders moet de MAC Holten het wel zo doen om de voor een ONK noodzakelijke kilometers bij elkaar te krijgen. Toch was het weer gelukt enkele kruip-sluip stukjes aan de route toe te voegen waardoor de situatie langzaam maar gestaag weer wat beter wordt.
Duidelijk zal zijn dat de route voldoende kilometers moet bevatten om te voorkomen dat de laatst gestarte deelnemers worden ingelopen door de eersten, de inters. De inters hebben een sterke voorkeur om langzamer rijdende nationale en daglicentierijders niet aan te treffen in de proeven, en dat is begrijpelijk. Bij een proef als de Zuurberg die dit jaar sinds twee jaar weer dubbel werd gereden (twee ronden per proef) een uitdaging op zich.
EINDELIJK WEER VERZURING OP DE (VER)ZUURBERG
Proef 1 op de Zuurberg draagt al jaren de eervolle naam ‘Verzuurberg’. Het waarom heeft alles te maken met de lengte ervan waardoor bij de meesten de vermoeidheid diep in de spieren slaat. Weer was het de crossbaan die met diverse uitstapjes ernaast behoorlijk was opgeleukt voor het betere endurowerk. Na een goede 5 km van deze uitdaging stond de rijder, samen met zijn inmiddels harde onderarmen, voor de keuze, nog maar een rondje –wat officieel de bedoeling is- of finishen en diskwalificatie riskeren. Dat laatste lot viel eigenlijk alleen ten deel aan zij die zich vergisten.
Ondanks de ruime aankondigingen vooraf waren er toch vier die er na een rondje een eind aan breiden. Natuurlijk een scherpe tijd, maar helaas een stuk van de route gemist en dan is wedstrijdleider Wilco duidelijk, diskwalificatie. Meer piëteit was er met een rijder die maar liefst drie rondjes draaide en dus zichzelf in de vingers sneed. Met twee rondjes was het op sommige kruip-sluip en smalle stukken een drukte van belang. Toch waren op sommige van die smalle stukken op enkele plaatsen meerdere sporen en was inhalen van langzamere rijders redelijk mogelijk. Een aandachtspunt zou nog kunnen zijn om te zorgen dat de laatste inters ook nog met de wat snellere inters rondrijden en dan is toch echt eerder te denken aan de N1 en N2 rijders als de eerste groep die start na de inters.
Laat ons niet vergeten dat de berg wel een hele echte enduroproef is, die bovendien weer magnifiek was uitgezet op en rond het crosscircuit met heel veel scherp stuurwerk. Smullen voor de liefhebber. Elk jaar laat de MAC Holten zien nog steeds te leren. Zelfs de boomstam in een bocht naar rechts kreeg al snel een zandwal waardoor die wel erg makkelijk te nemen was. Overigens als men koos voor de soft route, was er nauwelijks overstekend hout. Mits men natuurlijk de uitgezette route volgde….. De snelste inters trokken een 12 en een halve minuut uit voor deze proef terwijl bij de nationalen er heel wat met 22 en een enkele 25 plus minuten op de klok zette. Of dat nu hoort bij de rijder met drie ronden vertelt het verhaal niet.
‘Helhuizen’ was weer eens proef 2 en was weer mooi ruim opgezet over akkers en diverse bospassages. De zandondergrond maakte het goed berijdbaar hoewel er hier en daar flinke knippen en scherpe randen lagen. Maar daar hebben de betere stuurlui absoluut geen moeite mee. Een rijtijd van 4,5 minuten was voor de betere rijders weggelegd.
Proef 3 lag voor de derde keer op het industrieterrein in aanbouw Vletgaarsmaten. MAC-H uitzetters Bennie en Henk Muller hadden de steeds kleiner wordende mogelijkheden zo goed mogelijk benut en een hele grote modderpoel al bij voorbaat uitgesloten. De gedachte dat die het misschien een ronde zou houden werd de uitzetter te veel. Gelukkig, in ieder geval voor de modder lovers, was er nog een ‘wet spot’ waar de sporen met dank aan vele nationalen en daglicenties al snel flink diep werden. Velen reden er gewoon te langzaam waar eigenlijk volle bak het beste werkt in dit soort prut. Flink wat gas en gewicht achterop om het voorwiel te liften en druk op het achterwiel te houden voor meer tractie. Maar daar moet je minstens conditie voor hebben en ,,,,. niet te vergeten wat lef.
Voor de inters geen probleem, voor de meeste anderen kennelijk wel. Toch was het jammer dat juist dit stuk van ca 100 meter er in de laatste (is vierde ronde) voor de inters werd uitgehaald. Dat was helemaal niet nodig daar met goed kijken en nog belangrijker flink gassen het appeltje-eitje was. Een puntje voor de organisatie daar nog eens over na te denken.
Met sterk optreden in Eindhoven had Lucas Dolfing zich tot een van de favorieten gebombardeerd. Toch was het verrassend Mike Kock die na de ‘pech’ van Eindhoven en een daaropvolgende toespraak van de KNMV zich flink had opgepept en als snelste uit de startblokken ging. Dolfing sloot als tweede aan maar werd daarbij op korte afstand gevolgd door Bas Klein Haneveld. In de zesde proef ging Haneveld voorbij Dolfing. Maar dat was van korte duur daar Dolfing in de zevende proef eens flink aanzette en ineens naar de kop van het veld verhuisde. Kock maakte wat kleine foutjes, zag daardoor ook Klein Haneveld voorbij komen en verloor de aansluiting definitief met de twee koplopers door een uitglijder op de tiende proef.
Klein Haneveld en Dolfing bleven aan elkaar gewaagd in de drie laatste proeven maar Dolfings gaatje bleef ongeschonden waardoor zijn eerste winst bij de E1 een feit was en Klein Haneveld een dik verdiende tweede plaats kon opeisen. Kock werd op drie niet echt bedreigd ondanks dat Ismo ten Velde maar liefst vier proeven wist te winnen. Toch bleef hij steken als vierde doordat hij op de Zuurberg steeds te veel tijd liet liggen. Jirry van Veen kon deze vier mannen niet echt bedreigen maar ondervond weinig druk van achter zodat de vijfde plaats schijnbaar makkelijk in het boek kon. In de tussenstand leidt Dolfing met 84 puntjes en dat zijn er 4 meer dan Klein Haneveld en zelfs 15 meer dan Ten Velde.
ONK INTERS E2
Neerlands WK hoop Hans Vogels vertrok waar hij wilde zijn, aan de leiding. Als verwacht kwam de meeste tegenstand weer van Neerlands EK hoop Mark Wassink. Hoewel het weer een een-tweetje leek te worden met een Vogels die net ietsje sneller bleek, was er nu een derde hond die meevocht om de botten. Erald Lammertink gaf zijn visitekaartje af door op zijn specialiteit, de vlakke akker van proef 3 Vletgaarsmaten, er plat op te liggen en de snelste tijd te zetten.
Vogels maalde er niet om daar hij voldoende ruimte kon maken op de andere proeven om aan de leiding te blijven en kachelde met zijn bekende (hoge) tempo richting finish en de hoogste podiumplaats. Wassink had het er wat moeilijker mee en werd slachtoffer van de laagvlieg kunsten van Lammertink door in de zesde proef de tweede plaats af te moeten geven. Door een sterke slotronde van Wassink leek Lammertink er toch nog aan te gaan. Maar die was niet voor niets al de hele dag de snelste op proef 3 en kon zo in de allerlaatste proef net weer de derde plaats bemachtigen al was het met slechts 0,3 seconden op derde man Wassink.
Robin Nijkamp kon zich op de korte proeven met de top drie meten maar moest op de Zuurberg steeds te veel toeleggen. Marco Teunissen kon Nijkamp niet echt bedreigen maar wel Wesley Pittens op afstand houden zodat de plaatsen vier tot en met zes naar Nijkamp, Teunissen en Pittens gingen. De tussenstand wordt ongeslagen aangevoerd door Vogels met een gaatje van 11 punten naar Wassink en 8 meer naar Lammertink en Nijkamp.
ONK INTERS E3
Hoewel de einduitslag dat niet deed vermoeden maakte Erwin Plekkenpol het Amel Advokaat wel degelijk moeilijk. Plekkenpol kwam snel uit de startblokken en won de eerste proef. Advokaat remonteerde op de tweede waarna Plekkenpol de derde proef weer won en als aanvoerder uit de eerste ronde kwam. Advokaat deelde een flinke klap uit op de vierde proef en nam daarmee de kop over. Plekkenpol moest aanvallen maar kwam op de vijfde proef in de problemen en verloor daarmee de op dat moment bestaande aansluiting.
Ondanks dat Plekkenpol vervolgens elke ronde de snelste tijden zette op proef drie waren de andere proeven voor Advokaat en resteerde bij de meet een verschil van een kleine minuut in het voordeel van Advokaat. Plekkenpol dus netjes tweede.
Geert Snellenberg had de pech op een van de talloze boomstompjes op de Verzuurberg te gaan liggen en deed zich erg veel pijn. Henk Spenkelink zag hem liggen en hielp hem terug naar de start waar een reisje naar het ziekenhuis toch wel het beste vervolg leek. Bjorn Schreijer sprong in het gat en reed vrij onopvallend en minuten achter de twee koplopers naar een afgetekende derde plaats. Voor vier was er iets meer beweging.
Bernard van de Pol maakte aanvankelijk aanspraak op de vierde plaats maar Paul Spierings had daar andere ideeën over en naderde met rasse schreden. Voor het zover was maakte Van de Pol een klapper op de zevende proef waarna Spierings eenvoudig de vierde plaats kon bijtekenen. Ook Marc Pepers dankte Van de Pol door de vijfde plaats cadeau te krijgen. Het vasthouden was een ander pak dat maar net goed ging vanwege een sterke remonte van Van de Pol die echter eindigde op de zesde plaats. Met driemaal de winst staat Advokaat aan de leiding met 90 punten en Plekkenpol op 81. Schreijer staat derde op 71.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
In zijn thuiswedstrijd kan het natuurlijk niet anders dat meervoudig kampioen Erik Davids de lakens uitdeelt. Ondanks wat tegenstribbelen van Henk Knuiman die maar liefst vier van de twaalf proeven op zijn naam wist te schrijven was de koppositie van Davids geen seconde in gevaar ook al moest hij op de vierde proef even opkrabbelen na een tuimel. Hij won schijnbaar achteloos de acht andere proeven en reed naar de zoveelste thuisoverwinning en een halve minuut voorsprong op Knuiman.
Peter Bergsma was van meet af aan derde en werd van achter nauwelijks bedreigd door Rob Verstegen op vier. Toen Rob in de laatste ronde moest uitvallen was de derde plaats definitief voor Bergsma met Allan Davids op vier voor Henk Schuizeman. Erik Davids leidt de tussenstand met de volle 90 punten. Knuiman volgt op 9 punten en Bergsma heeft er nog 10 minder.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Heel verrassend was dat de doorgaans slow-starter Erwin Plekkenpol (E3) de winst in de eerste proef op de Zuurberg binnenhengelde. Hans Vogels (E2) counterde met de tweede Helhuizen proef maar kon de kop niet overnemen. Op de derde Vletgaarsmaten proef begon Erald Lammertink (E2) aan een reeks van alle (=vier keer) winsten in deze proef. Het resultaat na een ronde was Plekkenpol aan de leiding met Vogels, Amel Advokaat (E3), Mark Wassink (E2) en Lammertink er in die volgorde achter elkaar binnen 15 seconden.
Vogels stelde met twee scherpe snelste tijden in de vierde en vijfde proef orde op zaken en nam de kop over mede dankzij een glijpartij van Plekkenpol op de vijfde proef. Door die val zakte Plekkenpol terug naar vijf en kwam Advokaat op twee voor Lammertink en Wassink. Met een herhaling van de tweede ronde, weer twee keer Vogels en eenmaal Lammertink was de stand na de derde ronde ongewijzigd. Vogels kwam mede door de winst in de tiende proef niet meer in gevaar en reed naar de overwinning met een zeer regelmatige en snelle Advokaat op een mooie tweede plaats. Lammertink had de beste papieren voor drie maar Wassink opende alle registers voor een sterk slotoffensief. Hij passeerde in de elfde proef Lammertink maar die had nu eenmaal een abonnement op proef 3 en kon dus in de twaalfde proef weer net de derde plaats terugpakken op vierde man Wassink met Plekkenpol op vijf. Het klassement is voor Vogels met 120 punten, Wassink staat op twee met 102 punten en Plekkenpol op drie met 97.
Met twee keer de winst was het duidelijk dat Rendo Boersma ook hier weer de favoriet zou zijn. Die rol ging hem goed af, door gelijk maar voorop te beginnen en slechts een proef over te laten aan tweede man vandaag Rudi Vossers. Jeroen Arends begon en eindigde als derde doordat Peter Huijbrechts de vorm van vorige week niet kon herhalen maar nog wel de vierde plek kon vastleggen. De vijfde plaats ging op een kleine zes minuten naar Jeroen Vlasblom. Boersma leidt de tussenstand en heeft inmiddels 15 punten voorsprong op Vossers en Huijbrechts
Als er gecrost kan worden is het slecht piepers jassen met Johnny Bosmans. Die nam gelijk weer het heft in handen en ondanks het tegenstribbelen van Mike Bouwmeester, die drie proeven wist te winnen, waren de andere voor Bosmans en daarmee de enige beker. Bouwmeester hield de twee vast en bouwde daarbij een kleine drie minuten voorspong op naar een drietal kemphanen die de derde plaats bevochten. Paul Oomen had lang zicht op de derde plaats maar kwam in de laatste proef in het moddergat vast te zitten. Ook Bertran Hogenkamp die op vier koerste ‘smaakte’ dat lot waar juist Rob Lauwers een aardig spoor met snelheid nam en zo van vijf naar drie verhuisde met Oomen op vier voor Hogenkamp (5). In de tussenstand heeft Bosmans 90 punten en Lauwers er 73.
Kampioensleider Anne Pennings kwam goed uit de startblokken maar zag al in de tweede proef Patrick van Leeuwen langszij komen. Dat kwam niet meer goed want Van Leeuwen trok in een ruk door naar de eindwinst. Pennings reed vervolgens onbedreigd naar de tweede plaats. Voor de derde plaats waren wat meer liefhebbers in de slag. Feiko Prosje won de derde stek met 0,03 seconde voor Koos Loon op vier en Cees Siemons op vijf. Pennings heeft in de tussenstand 11 puntjes meer dan Van Leeuwen.
Hoewel er normaal wat meer strijd is waren de eerste vijf het al snel eens over de volgorde. De winst werd ‘vergeven’ aan dagsnelste Patrick Schellekens die daarvoor wel Arjan van de Veld meekreeg op de tweede plaats. Als derde zagen we Johan Pieper voor Geert Mulder als vierde en Ludwig Cissen op de vijfde positie. Van de Veld heeft er 87 en naaste opponent staat op 80 punten,
Ook in deze klasse waren de heren het snel eens met elkaar. Gert Berghorst maakte zijn slechte dag van Eindhoven helemaal goed door alle proeven te winnen en kaarsrecht op de overwinning af te stevenen. Simon Schimmel had aanvankelijk de tweede plaats in handen maar kon een jagende Jos Bourgondien niet van de tweede plaats af houden. Schimmel derde voor Jo Sleuwen (4) en Theo van Lierop (met nieuwe koppeling) op vijf. De stand is voor Berghorst met 80 maar Schimmel zit er met 2 minder kort op en ook Bourgondien met 72 is nog lang niet kansloos.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De snelste nationaal was voor de tweede keer Johnny Bosmans gevolgd door Mike Bouwmeester, Rendo Boersma, Patrick van Leeuwen en Rob Lauwers. Het klassement is met 282 voor Bosmans maar Boersma zit er met 272 vlak achter.
BODEMONDERZOEK VAN DE DAG
De 100 meter modderen was een dankbaar plekje. In ieder geval voor heel veel gealarmeerde liefhebbers langs de kant. Die konden genieten van heel wat capriolen van niet-anticiperende nationalen die domweg het diepste spoor uitkozen en dan natuurlijk vastreden. Vertrekken uit die stand was in enkele gevallen geen makkie maar zeker een bezienswaardigheid. Dat bezienswaardige gold zeker ook voor degene die wel de natte maar goed berijdbare modderstrook aan de linkerzijde opzochten en met gevaar voor eigen leven als een vlag aan het stuur hangend door de modder banjerden. Onderstaand een mooi voorbeeld.
DIE ENE MODDERPLAS
Weer een prachtige enduro in het Holtense. Maar toch de vraag, waarom werd in de allerlaatste proef de 100 meter modderen voor inters onmogelijk gemaakt? Mogen endurorijders tegenwoordig niet meer vuil worden? De kans dat de inters met hun tempo op dat korte modderstuk in de problemen zouden komen mag toch rustig laag worden ingeschat? Als men even naar de eerdere doorkomsten ter plekke had gekeken was maar een conclusie gerechtvaardigd, ‘erin laten’. Waarom dan veranderen? Ach er mag altijd iets te wensen overblijven. Positief was in ieder geval de zeer actieve lintenbrigade op die proef die bij het minste losgereden stukje lint direct aan het knopen sloeg.
Het voorseizoen zit erop met in sommige klassen afgetekende koplopers terwijl in andere klassen we meerdere winnaars hebben gezien. Dat wordt nog een interessant najaar. De volgende enduro is op 6 oktober in Havelte met voordien diverse EK en WK enduro’s en niet te vergeten de zesdaagse eind september bij de Sachsenring in Duitsland.
JEUGD ENDURO IN DE ZOMER
De KNMV stimuleert de jeugd enduro door dit jaar samen met enkele clubs weer specifieke jeugd enduro wedstrijden te gaan organiseren. Op 28 April organiseert de Enterse Motor Club een leuke jeugdenduro competitie in Bornerbroek. Er is een route uitgezet van ongeveer 8 kilometer die deels bestaat uit (verharde) wegen, landerijen, akkers en bospercelen. Ook is er in deze route een aangelegde crossbaan opgenomen. Voor info mail je best naar Danielleke Vos op d.vos@knmv.nl
Enduroschool Benelux Jan Tuitert
Door zijn eigen en ook nog de eerste enduroschool voor de Benelux op te richten realiseert Jan Tuitert weer een stout stukje in de laaglandse enduro. Doelstelling is in een tweejarige opleiding jeugdige motorcrossers maar ook opstappers op te leiden tot endurocoureurs. Een prachtig setje zeer ervaren motorrotten en ook endurorijders brengen hun kennis in en verlenen hun medewerking aan Jan’s initiatief. De deeltijd opleiders zijn Joël Smets (vijfvoudig wereldkampioen motorcross maar ook geducht endurorijder uit België), Wim Rensen, Gerwin Tuitert, Dimitri de Wey, Mario Kamphuis en Gerrit van Duren staan opgelijnd om de lessen voor techniek, praktijk, sleutelen en clinics te verzorgen. Ook komen er gastoptredens van WK enduro rijder Hans Vogels, EK rijder Amel Advokaat, EK rijder en motorcrosstrainer Geert Snellenberg en ervaren enduro rot Arjan Klok. De KNMV, de Motorsport Organisatie Nederland (MON) en de Belgische crossbond steunen het initiatief. De school staat open voor jeugd vanaf 15 jaar.
Enkele sponsoren zijn bereid gevonden de school ook voor de instapper financieel haalbaar te maken. Zo biedt Beta importeur Kamphuis de Beta 50 RR Factory Enduro bromfiets met een stevige korting aan en ook op Beta onderdelen, kleding en accessoires wordt een aantrekkelijke korting geboden. Tuitert heeft zelf met zijn contacten in de verzekeringswereld een enduro clausule voor bromfietsen los gepraat zodat ook enduro wedstrijden helemaal zijn afgedekt. Inmiddels hebben zich 7 leerlingen ingeschreven waarvan 3 met bromfiets, er is dus nog plaats. Tuitert ziet graag dat de Beta bromfiets klasse (liefst als merkentrofee á la de Suzuki cup bij de motorcross) op de NL enduro’s een plaats krijgt. Maar daarvoor moet de KNMV nog eerst enkele beren van de weg zien te duwen.
De eerste opleidingsdag is gepland voor 31 maart 2012. Dus wie wil inschrijven of meer informatie zoekt, belt snel met Jan Tuitert 06 – 11127707
Tekst: Alex Peters
Foto’s: VSFoto.nl en Ria Bakkie
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl