Zonnige nazomer enduro met mooie gevechten
Het kan soms wonderlijk gaan. De enduro van Harfsen wordt altijd verreden rond november en omdat het dan nog wel eens herfstachtig nat kan zijn, leert de historie dat er elk jaar wel ergens modder ligt. Daaraan was absoluut nooit een gebrek hoewel het goed rijdbaar bleef. Behalve dan vorig jaar in 2010, toen was het zo nat dat de club zelfs moest besluiten tot afgelasten. Het beschermen van de belangen van, en de goede relatie met, grondeigenaren kreeg terecht een heel hoge prioriteit. Zo werd de 34e MC HAMAC enduro een jaartje uitgesteld. Met het momenteel dagelijks scherper gestelde wereldrecord ´zacht najaar in Nederland´ was er het unieke feit dat de modder deze keer met een vergrootglas gezocht moest worden. En voor wie het nog niet weet. Niet voor niets heeft Harfsen al jaren het gunstige predikaat ‘houterig’. De club heeft unieke mogelijkheden voor route en proeven en weet die ook prima te benutten. Ook nu was dat zo met een route met veel bossages en kruip-door-sluip-door werk. Technisch houtwerk in ruime mate en uitdagend, zeker als het pad nogal eens smal wordt. Met verder wat akkers en slechts een enkele verharde weg is hier dan ook al jaren de mooiste en meest technische route van Nederland te vinden. De route was bijna stofdroog hoewel er op enkele plaatsen een beetje stof optrad. De knippen die in ruime mate op de al wat vaker gebruikte proeven en paadjes te vinden waren, waren goed om de onderarmen flink op de proef te stellen daarbij de andere spieren niet vergetend. Zowel de inters als de nationalen mochten driemaal de route van maar liefst 78 km afwikkelen. Voor vele nationalen was dat al na twee ronden meer uitdaging (vermoeidheid) dan ze leuk vonden.
HOUTERIGE PROEVEN
Drie al jaren bekende proeven stonden weer opgetuigd, met hier en daar een kleine variatie. Kort na de start proef 1 de bos- en akkerproef in het buurtschap De Schoolt. Deze proef liep door een aantal bospercelen met veel mooi snelle singletracks en daarnaast over veldpaden en maïsplakken. Het is de kunst hier zeer secuur tussen de dicht op elkaar staande bomen te sturen. Iets waarvan de moeilijkheid toeneemt naarmate de talrijke knippen dieper en boomwortels gladder worden.
De tweede proef was weer op en rond de voormalige vuilnisbelt en droeg de gelijknamige naam. Hoewel het vijfmaal de grote (vuilnis)bult op en af ging was dat deze keer een makkie omdat de droogte ervoor zorgde dat de anders zo diepe sporen op de klimmen nu eens wegbleven. Op een enkele afstapper was het oppassen wat niet iedereen even slim deed. Te traag omlaag eindigde vaker in een bodemverkenning dan net iets te vlot omlaag. Daarnaast lagen een hele lading knippen op de erg talrijke bospaden en was het genieten op de snelle vlotlopende bochten op de akkers waarbij enkele aangelegde goed te nemen springschansen het tot een zeer gevarieerd geheel maakte.
Proef 3 op en rond het HAMAC circuit was door clublid en tevens vaste enduro omroeper Wim Steegink met variatie in elkaar geknutseld. De proef voerde over het HAMAC circuit inclusief de jeugdcrossbaan dat op diverse plaatsen werd verlaten om akkers te bezoeken en enkele kruip-sluip stukjes. Vlak voor de finish was een extreem stukje uitgezet op de oprit naar een hoge springschans. Dit bleek echter al snel minder extreem. Na een boomstam van 20 cm, volgde een rioolbuis van ca 80cm waarna een betonnen balk de oprit naar een hoge springschans afrondde. Op zich goed te nemen mits men voldoende vaart hield en van de rem afbleef. Bijna iedereen ging dat goed af en was dan heel wat sneller als volgen van het alternatieve ´minder helden´ pad dat via de tunnel onder de springschans een hoop extra bochten en meters kreeg. Slechts weinigen maakten daarvan gebruik.
ONK INTERS E1
Lijstaanvoerder Amel Advokaat toonde weer zijn dominantie. Ondanks een matige start, waarbij hij dankzij kleine foutjes de eerste en derde proef aan Lucas Dolfing moest laten, kwam Advokaat daarna goed op gang. Door op de andere proeven steeds een hele doos bonus seconden binnen te slepen groeide de voorsprong erg snel en reed hij lijnrecht naar zijn negende overwinning. Dolfing toonde zich de snelste van de drie achtervolgers Dolfing, Jirry van Veen en Marco Teunissen en leek de tweede plaats te gaan binnenhalen. Helaas kwam daar een diskwalificatie tussen omdat hij op de route zijn defecte uitlaat wisselde wat helaas door de verkeerde ogen werd aanschouwd. Het wisselen van defecte onderdelen is natuurlijk iets waarvoor de enduro trucendoos open moet. Wellicht dat Dolfing eens met ´Bandito´Ben van Erp moet praten over een lesje ´Uitlaat langs de route vinden waar niemand anders het ziet!´. Teunissen zei dankjewel en kreeg zo zicht op de tweede plaats ondanks een hevig aandringende Van Veen die op het eind nog sterk terugkwam. Van Veen schoot net een ietsiepietsie tekort en moest genoegen nemen met de derde plaats. Rick Enderink wist Ronald van Amersfoort van het lijf te houden en een mooie vierde positie bij te schrijven. Van Amersfoort rondde zo de top vijf af voor Roel Diever op zes en Wieger Riphagen op zeven. Lijstaanvoerder Advokaat ziet nu op de tweede plaats Teunissen op 65 punten. Als Advokaat twee keer de motor weet aan te trappen in de kampioensrit is het kampioenschap voor hem. Van Veen staat nu derde op 5 punten achter Teunissen.
ONK INTERS E2
Omdat hier echte enduroproeven op het menu stonden was oud-WK ganger Erwin Plekkenpol de topfavoriet. Die rol maakte hij waar op de eerste twee proeven waarna Robin Nijkamp pareerde door de derde proef op te eisen. Ook Erald Lammertink mengde zich bij de koplopers door de vierde proef op naam te zetten. Daarna was het feest voorbij, gaf Plekkenpol een flinke slinger aan zijn tempo en muisde er tussenuit voor de overwining. Lammertink nam aanvankelijk de tweede plaats in handen waarop Nijkamp er met enkele snellere proeven flink inbeukte. In de derde ronde volgde eerst een fout van Nijkamp en daarna van Lammertink. Hierdoor sloop Nijkamp dichterbij maar kon niet verhinderen dat de tweede plaats naar Lammertink ging. Nijkamp werd voor de derde plaats niet bedreigd daar Ismo ten Velde op ruim 90 seconden volgde voor de vierde plaats. Om de vijfde plaats was het wat spannender. Bij het ingaan van de laatste ronde had Hans Polsvoort een klein gaatje naar Hans Pol en naamgenoot Henry Pol. Met een snelle laatste ronde was de vijfde plaats voor Hans Pol voor Henry Pol en Polsvoort. Door zijn winst bouwt Plekkenpol zijn voorsprong op Lammertink uit tot een nog niet kansloze 16 puntjes. Met 11 puntjes minder heeft derde man Nijkamp ook nog titelkansen maar dan moeten de mannen voor hem flinke steken laten vallen.
ONK INTERS E3
De twee toppers met de allerbeste kansen op de titel Hans Vogels (E3) en Mark Wassink (E3) waren weer volledig aan elkaar gewaagd. Vogels won de eerste proef waarna Wassink de tweede opeiste. Een interessant gevecht leek zich te ontwikkelen. Vanaf de derde proef kreeg Vogels vleugels en won de vijf volgende proeven met een verschil van tussen de 5 en 8 seconden. Wassink deed zijn uiterste best en reed hard maar Vogels was gewoon nog iets scherper. Vogels kon het zich permitteren in de laatste en negende proef nog even onderuit te gaan en de proef aan Wassink te laten. Voor de eindoverwinning maakte dat al niet meer uit. De tweede plaats ging zo vrij eenvoudig naar Wassink met een kleine drie en een halve minuut marge op derde man Bernhard van de Pol. Die derde man had aanvankelijk een andere naam daar de vanuit de N2 overgestapte Paul Spierings bij zijn debuut in de E3 direct flink aan de deur rammelde en tot en met de tweede ronde de derde plaats nipt in handen hield. Door een tuimeling in de zevende werd Spierings wat te gejaagd waarna het ook in de achtste proef fout ging en Van de Pol alsnog makkelijk de derde plaats kon opeisen. Duidelijk was wel dat Spierings een prima kandidaat is om in deze klasse in de top mee te draaien. Marco Langenbach crashte op de tweede proef en was gelijk op achtervolgen aangewezen van Robbie Hermsen. Langenbach vocht goed terug en nam tegen het eind toch weer de vijfde plaats over en eindigde zo voor Hermsen. Door ook deze wedstrijd weer te winnen komt de in deze vorm schijnbaar onverslaanbare Vogels tot op 3 punten van leider Wassink. Met nog twee wedstrijddagen te gaan lijkt Vogels als hij deze vorm kan vasthouden in zijn achtertuin in Eindhoven de gedoodverfde kampioen. In de wetenschap dat Wassink het er niet bij zal laten zitten staat mooie spanning op het menu voor Eindhoven.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Klassements leider Erik Davids liet er geen gras over groeien en zette met een sterke eerste ronde de hele concurrentie op achterstand. Rob Verstegen kwam van de achtervolgers nog het beste mee maar ook die keek na die eerste ronde al tegen 19 seconden achterstand aan. Toen vervolgens de motor het opgaf was het afgelopen voor Verstegen. Michel van de Brand nam de tweede plaats over maar kreeg daarbij al snel de hete adem van Stephan Braakhekke in zijn nek. Braakhekke zette flink aan, wist zelfs een proef bij Davids weg te hengelen en een proef op precies dezelfde tijd af te klokken. Van de Brand kon dat niet evenaren en moest de tweede plaats aan Braakhekke laten maar nam wel de derde plaats terug naar Brabant. Allan Davids reed wat eenzaam op de vierde plaats al leek het meer dat hij de schaduwrijder van broer Erik Davids vormde. Zeker weten we dat pas als de al bij Dolfing genoemde trucendoos (goed voor meer zekerheid voor het uitrijden van een enduro) wordt geopend. Maar dat de familie Davids daar bekwaam mee om weet te gaan is geen groot geheim. Voor de vijfde plaats leek Mark Hanegraaf door een bodemonderzoek op de achtste proef nog kansen te bieden aan Erik Buursema. Maar hij hield zijn kruid droog en kwam dus tot een herhaling van vorige week, vijfde voor Buursema. Erik Davids heeft nu een gapend gat van 59 punten op Braakhekke. Nog twee keer aantrappen en door de tweede plaats van Braakhekke hier, moet Davids minimaal een keer finishen voor het kampioenschap.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
De twee beste rijders uit de Nederlandse competitie die bovendien de allerbeste kansen op de scratchtitel hebben zijn Hans Vogels (E3) en Mark Wassink (E3). Deze hadden elkaar weer snel gevonden. Vogels won de eerste proef maar moest de volgende aan Wassink laten. Na de derde proef zat de eerste van drie ronden erop en resteerde een klein voordeel voor Vogels. Vervolgens kreeg Vogels vleugels en won de vijf volgende proeven met een verschil van tussen de 5 en 8 seconden. Wassink ging hard maar Vogels net nog iets harder waardoor laatstgenoemde in de laatste en negende proef nog even onderuit ging en Wassink die proef nog kon winnen. Voor de eindoverwinning maakte het al niet meer uit daar Vogels 31 seconde minder op de scorelijst bijschreef. De tweede plaats ging zo vrij eenvoudig naar Wassink omdat de verdeling van de derde plaats op enige afstand plaatsvond tussen Erwin Plekkenpol (E2), Amel Advokaat (E1), Erald Lammertink (E2) en Robin Nijkamp (E2). In een interessant gevecht waar alle vier wel eens de snelste tijd uit de bus toverden toonde Plekkenpol net een iets langere adem te hebben dan Advokaat en eindigde als derde voor Advokaat als vierde. Lammertink en Nijkamp sloten op een ruime 20 seconden aan als vijfde en zesde. Doordat Vogels hem is voorbij gestreefd is Wassink nu leider af in de tussenstand en kijkt tegen een achterstand aan van 10 punten.
EURO/ NATIONALEN N1
Met het gemak waarmee Bas Klein Haneveld inmiddels zeven wedstrijden heeft gewonnen kwam de positie van kampioenskandidaat Edwin Straver stevig onder druk te staan. Na vorige week was het verschil nog drie puntjes in het voordeel van Straver maar die moest hier alles op alles zetten om Klein Haneveld te weerstaan. Hoewel Straver geen enkele keer voor Klein Haneveld kon komen zat hij er wel dichter bij dan ooit. Helaas kon hij dit tempo niet volhouden en ging er op de zevende proef hard af waaruit een schouderblessure en een gang naar het ziekenhuis volgde. Klein Haneveld schreef zijn achtste winst bij en greep meteen ook maar de leiding in de tussenstand. Als tweede eindigde Rendo Boersma voor Oscar Pelgrim die de derde plaats veiligstelde door Niek Dijkman als vierde te laten aantikken en vijfde man Nick de Greef. Klein Haneveld heeft nu 11 punten voor op runner-up Pelgrim.
EURO/ NATIONALEN N2
Door de overstap van de te laat aan het seizoen begonnen, en daardoor voor het kampioenschap kansloze, Paul Spierings naar de E3 moesten Rene Satink en Marc Pepers aan de bak voor de dagwinst. Satink stond tweede in het kampioenschap en wist wat te doen. Pepers hielp hem een handje door in de tweede proef onderuit te gaan. Doordat beiden steeds met gering verschil om en om de proeven wonnen bleef het verschil ontstaan uit de misser van Pepers lang op het bord. Satink stond er goed voor maar deelde een onhandig lange bodemknuffel uit op de allerlaatste proef en hielp zo Pepers alsnog aan de overwinning. Zuur maar waar en zo werd de ondankbare tweede plaats zijn deel. Sander Boer had van meet af aan een abonnement op de derde plaats en hield dat vol tot de vlag. Hetzelfde gold maar dan voor vier en vijf voor respectievelijk Paul Oomen en Johnny van den Elzen. Door zijn winst groeit Pepers gaatje naar 14 punten op Satink. Het is nog niet voorbij maar als Pepers het hoofd koel en de motor heel houdt ziet het er goed voor hem uit.
EURO/ NATIONALEN N3
Een van de klassen waar de twee kopmannen er een prachtige strijd van maken is deze N3. Leider Rob Wouda en naaste belager Wim Lubbers stonden voor de start 6 puntjes uit elkaar en dus was het aan Lubbers met de winst van vorige week nog vers in het hoofd er nog wat meer aan te doen. Wouda kwam het beste uit de startblokken maar zag Lubbers met rasse schreden naderen. Mogelijk dat de daaruit ontstane druk leidde tot een uitglijder van Wouda in de zevende proef waardoor Lubbers er onder door kon muizen voor de winst. Wouda hield wel de tweede positie vast voor Lambert Parren (3) die Bert Hardenberg en Freekie van ’t Woud achter zich in die volgorde als vier en vijf zag eindigen. Aanvoerder Wouda ziet het gaatje naar Lubbers krimpen tot 3 puntjes. Het kan nog alle kanten op.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Hoewel Frans Daris een ruime marge heeft naar Antoon Slagers ziet hij hem liever niet voor zich eindigen. Met die instelling kon het niet fout mede zodat Daris de daad bij de gedachte voegde en maar twee proeven overliet aan Slagers. Daris pakte weer de overwinning met als prima tweede Slagers. Voor de derde plaats waren maar liefst drie liefhebbers Arjan Evenhuis, Paul Sesink en Dirk Schuttel. Sesink was de sterkste en trok drie naar zich toe. Na over en weer net ietsje sneller te zijn geweest greep Evenhuis in de allerlaatste proef de vierde stek voor Schuttel op vijf. Daris bouwt de leiding uit en staat op een riante 26 punten van Slagers.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
Met zes keer de winst op zeven proeven leek er voor Jos Bourgondien weinig fout te kunnen gaan. Doordat daarna zijn versnellingsbak problemen begon te geven kwam naaste achtervolger Simon Schimmel plotseling op een kleine 5 seconden te staan voor de laatste proef. Bourgondien deed wat hij kon in deze omstandigheden en had het geluk dat Schimmel een misstap beging en zelfs nog 15 seconde verloor op de laatste proef. De winst dus wederom voor Bourgondien met Schimmel op twee. Kort daarachter had Anjo van de Brink het met Theo van Lierop aan de stok voor de derde plaats. Van Lierop voelde zich op deze technische proeven duidelijk minder op zijn gemak en moest de derde plaats laten aan Van de Brink. Henk Lankhof finishte als vijfde. Bourgondien heeft nu 25 punten meer dan Van Lierop en dus prima vooruitzichten op een goede afloop.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De snelste nationaal was voor de achtste keer Bas Klein Haneveld (N1). De tweede plaats ging naar Marc Pepers (N2) voor Rene Satink (N2), Sander Boer (N2) en Rendo Boersma (N1). Pepers houdt de leiding met op 20 punten Klein Haneveld. Gaat Bassie dat gaatje nog sluiten? Het zal er om spannen.
BODEMONDERZOEK VAN DE DAG
Geen spectaculaire plaat maar toch een bodemonderzoek vastgelegd door Hendrikus Vugteveen. De berijder raakte op de vuilnisbelt de controle kwijt bij het aanschouwen van enkele gleuven bij een van de vele klimmetjes. Voorwiel in het ene gleufje en achterwiel in een andere vergt enige ervaring omdat zonder schuiver te overleven. En zo kwam het dat Jan Wouter Offringa zich heel snel heeft aangemeld voor een enduro workshop met Hans Vogels teneinde dit in den vervolge te voorkomen.
EEN SPANNENDE APOTHEOSE?
Met prachtig weer, een mooie technische route en dito proeven was er voor de deelnemers nauwelijks iets te wensen. Wellicht dat het conditioneel wat meer vergde van de nationalen om de 234 km af te leggen. Diverse wat dof kijkende rijders zullen na afloop wel heel spoedig de welverdiende nachtrust gezocht hebben.
Na 7 weken elke week een enduro rest nu een kalendervrij weekend om motor en rijder voor te bereiden op de altijd inspannende tweedaagse kampioensrit. Met de wetenschap dat het mooi zwaar kan zijn in het klapzand van Eindhoven, hoewel de extreme enduro proef voor deze tweedaagse iets makkelijker is gemaakt, is een goede voorbereiding gewenst. Ook de wetenschap dat op de tweede dag de proeven andersom zullen worden gereden maakt een wezenlijk deel daarvan uit. In een enkele klasse is het kampioenschap zo goed als beslist maar in het merendeel kan een slechte dag van de koploper de zaak helemaal op de kop gooien. Er is dus nog genoeg te zien in Eindhoven waar de MAC Veldhoven ook kort na afloop van de finish op de tweede dag een interessant programma optuigt. Dat begint al met de informele ‘besproeing’ bij de finish van de kampioenen en vanaf 16.00 uur.
16:00 uur DJ in de feesttent op circuit “de Landsard”
17:30 uur Officiele uitslag beschikbaar
18:00 uur Uitreiking Vrijwilligersbeker door Alex Peters
18:15 uur Muziek door The Nighttrain gedurende de hele avond
19.00 uur Huldiging Scratch Kampioenen Inters en Nationalen
20:00 uur Huldiging dagwinnaars
20:15 uur Huldiging Kampioenen Nationalen, Inters, Merkenteams en Clubteams
21:00 uur Uitreiking Voorzittersbeker
Het is dan ook zeker de moeite waard om nog wat langer op het MAC Veldhoven circuit te vertoeven. En dat geldt niet alleen de rijders en aanhang maar ook voor de supporters valt er te genieten.
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl