Zelhem ook makkelijke enduro prooi voor Hans Vogels
In Zelhem is altijd wel ergens modder te vinden. Is het niet op de crossproef ‘de Kappenbulten’ dan toch zeker wel op de route met talloze akkers. Dit jaar was het mede dankzij het nog steeds zachte en droge najaarsweer erg droog gebleven waardoor de omgeving van Zelhem, absoluut geen moeite had het schaarse regenwater gewoon in de grond te laten verdwijnen. Dat motiveerde de altijd actieve Zelhemse Auto- en Motorclub (ZAMC) alleen maar meer om er een aantrekkelijke merendeels onverharde route van te maken die dan ook nog mooi droog was. Een groot aantal akkers met hier en daar zandpaden en mooie single tracks door stukjes bos. Zaken die met vele bruggetjes aan elkaar waren verbonden. De route van ca 60 km mochten de inters vier en de nationalen drie keer rijden. Voor de inters een hele hap waar zij 6 uur voor mochten uittrekken. In die route zat overigens het spektakel niet omdat die ruimschoots in de tijd stond en dus de verschillen gemaakt moesten worden in de proeven.
EEN BEETJE ‘EXTREME’ GEWELD
Drie proeven stonden op het liefhebbersmenu. Op het prachtige landgoed ’t Zand weer de bekende schitterende proef. Dit keer wat anders dan anders. Niet het veelvuldig geslinger maar juist vele bloedsnelle lange rechte stukken die eindigden in een haakse hoek. Deels kwam dat door beperkingen die waren opgelegd door de bos/grond-eigenaren om “Niet elk jaar veel nieuwe paadjes te maken” en vooral te gebruiken wat er al lag. Daarnaast was de proef wat korter als in vorige jaren maar met een ruime 7 km proef was er nog wel wat geslinger en gebruik van hoogteverschillen om flink van te genieten. Het werd trouwens ook flink zwaar doordat naarmate de dag vorderde flinke rem- en ketsknippen en ook heel wat wortels zich hinderlijk op de paden melden waardoor het ook uitkijken was om niet met hoge snelheid (tot soms wel 140 km/u) de controle te verliezen en tegen de aarde te kwakken. Zelfs de inters moesten dan ook wel eens van het gas. Bij de start/finish van de proef die plaatsvond op een grote mulle zandheuvel die al sinds jaren de toepasselijke naam ´Sahara´ met zich draagt ging het niet zo hard. Wel werd de bodem er regelmatig flink omgeploegd door sturen die net daarvoor waren losgelaten door een coureur die even de controle kwijtraakte. Vanwege de vele snellere stukken was het duidelijk een proef met een voordeeltje voor de crossers. De proef kende een rijtijd van een ruime zes en een halve minuut en deed een mooie aanslag op het uithoudingsvermogen en vooral de onderarmen van de coureurs.
Op en rond het crosscircuit Kappenbulten in Halle was de tweede proef uitgerold. De uitzetter kon dit jaar voor het eerst geen gebruik maken van de akkers rond het circuit waardoor het met het aanvullende bosje een korte proef werd. Door het droge weer was het zeker hier eens helemaal anders dan anders. Zeker voor degenen die de moeite nemen om in de zomer hier te trainen zat er een voordeeltje in omdat talloze stukken van de crossbaan in de proef waren opgenomen. Het duidelijkst was dat op de grote springbulten die insiders ineens ´durfden´ te nemen.
Proef 3 lag mooi dicht bij de servicepost op een maisakker. In het geheel was een serie boomstammen en een partij echte zwerfkeien uit Drenthe verwerkt zodat men volop kon ‘oefenen’ voor extreme enduro. Voor de toppers was dit nauwelijks een probleem en voor degenen die zich wat minder zeker voelen op dit soort obstakels was er het ‘minder getalenteerde’ pad al werd het anders aangeduid. Deze omleiding vergde zo’n 10 á 15 seconden extra rijtijd. Dan moest het avontuur over de boomstammen en stenen natuurlijk wel ineens goed gaan. Dat is nu eenmaal altijd de gok, gaat het goed heb je winst, gaat het fout is er de kans op tijdverlies. Van alle deelnemers reden er toch zo’n 50% over het ‘heldenpad’. Op zich statistisch een mooi gegeven maar wellicht positief beïnvloedt door de wat onduidelijk aangegeven rode pijl op de splitsing.
ONK INTERS E1
De aanvoerder van de tussenstand Amel Advokaat heeft een aardig voorsprongetje maar voelt het zich aan zijn stand verplicht goed te presteren. Dat ging erg goed want alle proeven gaven hetzelfde eindresultaat, eerste! Lucas Dolfing probeerde er nog van alles aan te doen maar tegen een bijna foutloze Advokaat kon hij niet op. Daarmee is alles geschreven over de bezetters van de twee hoogste podiumplaatsen. Voor de derde plaats waren Jirry van Veen en Marco Teunissen in de race. Teunissen wist weliswaar eenmaal sneller te zijn maar kon het op de andere proeven niet bolwerken tegen Van Veen. Die rekende dan ook de derde en laatste podiumplaats in voor Teunissen. Rick Enderink toonde zich weer eens de beste van de achtervolgers en tekende voor de vijfde positie. Klassementsleider Advokaat ziet zijn voorsprong op Teunissen uitlopen tot 64 punten. Als hij in Harfsen voor of net achter Teunissen eindigt volstaat twee keer de motor aantrappen in de kampioensrit voor het kampioenschap. Van Veen staat nu derde op 1 punt achter Teunissen.
ONK INTERS E2
Met de snelle proefjes hier in Zelhem was het natuurlijk weer Erald Lammertink die vol zelfvertrouwen aan de start verscheen. Dat werd er niet kleiner op nadat de eerste proef al direct een voordeel van minimaal 11 seconden op de naaste achtervolgers op de klokken bracht. Gerenommeerd ‘langzaam starter’ Erwin Plekkenpol gaf zich niet zonder slag of stoot over maar moest eerst afrekenen met Robin Nijkamp. Die had aanvankelijk de tweede plaats stevig in handen hoewel ook hij niet het tempo van de flink doortrekkende Lammertink kon volgen. Lammertink kneep er dus langzaam tussenuit terwijl Nijkamp en Plekkenpol het maar moesten uitvechten voor de tweede plaats. Op de zevende proef maakte Nijkamp een schuiver waarna Plekkenpol de tweede positie overnam. De strijd was niet over daar beiden om en om sneller waren waarbij zelfs Plekkenpol drie keer en Nijkamp tweemaal sneller waren dan Lammertink. Lammertink had echter in het begin voldoende ruimte opgebouwd en reed relatief onbedreigd naar zijn derde overwinning dit jaar. Nijkamp kon op de ‘t Zand Proef Plekkenpol de hele dag niet baas en ook op de andere proeven lukte het niet Plekkenpol van de tweede plaats af te halen. Meer als de derde plaats zat er niet voor hem in. Dat het hard ging bleek wel uit het gat dat viel naar de rest van rijders in deze klasse. EK-rijder Alex van de Broek nam van meet af aan de vierde plaats in maar kon zich op geen enkele manier bemoeien met de strijd voor hem. Het gevaar kwam van achter waar Ismo ten Velde aanvankelijk wat terrein verloor maar door een hele scherpe laatste ronde en een foutje van Van de Broek nog bijna de vierde plaats overnam. Met 0,4 seconde verschil was die echter voor Van de Broek met Ten Velde op vijf. De winst van Lammertink verkleint de achterstand op koploper Plekkenpol tot een niet onoverbrugbare 13 puntjes. Met negen puntjes minder is ook Nijkamp nog niet kansloos voor de titel.
ONK INTERS E3
Waar normaliter Hans Vogels en tussenstand aanvoerder Mark Wassink dicht bij elkaar blijven was dat deze keer van korte duur. Hoewel het verschil na een ronde nog zo’n 2 seconde bedroeg ging Vogels er vervolgens eens goed voor zitten. Het antwoord van Wassink bleef uit waarna Vogels met 8 gewonnen proeven schijnbaar moeiteloos de overwinning op zijn naam schreef. Daar kon de ene door Wassink gewonnen proef weinig aan veranderen hoewel de tweede plaats achter een WK topper natuurlijk eervol blijft. De kersverse Belgisch Kampioen E3 Kevin Gauniaux probeerde zich te mengen met voornoemd tweetal maar moest al snel inzien dat hij tegen deze twee geweldenaren op deze proeven niets kon beginnen. Omdat druk van achteren uitbleef kon Gauniaux de derde plaats makkelijk vasthouden. Marco Langenbach had op zijn beurt voor de vierde plaats weinig te duchten van Bernhard van de Pol. Die consolideerde van meet af aan de vijfde positie. Bjorn Schreijer, normaal top drie klant, was al na proef 1 uitgeschakeld doordat hij hardhandig in aanraking kwam met een stalen hek aan het eind van de proef. Een herhaling van eenzelfde botsing in Hellendoorn en helaas juist weer op de plaats die daar al flink was gekneusd. Nu waren er breuken en was er geen andere optie dan opgeven. Hopelijk duurt het herstel kort. Met zijn zesde winst op rij nadert de momenteel ongenaakbare Vogels de leider in het klassement Wassink tot op 6 punten. Hier zat het er niet in maar Wassink dient om de kansen in eigen huis te houden minimaal eenmaal voor Vogels te eindigen in de nog komende drie wedstrijddagen.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Met een al vaker vertoonde snelle start en profiterend van een bodemonderzoek van leider in de tussenstand Erik Davids op de derde proef nam Michel van de Brand de leiding in handen na de eerste ronde. Davids zette even aan en na de vierde proef had hij de leiding weer strak in handen om die gedurende het verdere verloop niet meer weg te geven. Van de Brand handhaafde de tweede plaats door het gaatje met Stephan Braakhekke steeds iets verder op te rekken. In de laatste ronde zakte Van de Brand de traditiegetrouw wat weg maar het gaatje met Braakhekke was groot genoeg om de fraaie tweede plaats te handhaven met Braakhekke op drie. Allan Davids en Clemens Tassche betwisten aanvankelijk de vierde plaats. Na een rondje viel Tassche uit waarna de vierde plaats van Allan niet meer in gevaar kwam. De vijfde plaats kwam op anderhalve minuut in handen van Mark Hanegraaf. Omdat Rob Verstegen niet startte ziet tussenstandsaanvoerder Davids zijn voorsprong op nu Braakhekke oplopen tot 56 punten. Nog een paar puntjes en er komt weer een kampioenschap bij op de al zeer welgevulde kampioenslijst van Erik Davids.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Waar de scratch inters winst doorgaans gaat tussen Hans Vogels (E3) en Mark Wassink (E3) kwam er deze keer een derde mee in het spel in de persoon van Erald Lammertink (E2). Vooral in het begin waren de onderlinge verschillen tussen Vogels en Wassink erg beperkt en bleef Lammertink er kort bij. Toch toonde Vogels zich na een klein slippertje op de derde proef duidelijk de meerdere van dit drietal en bouwde zo gestaag aan een mooie voorsprong van 50 seconde en zijn achtste winst in negen wedstrijden. Daardoor mocht hij tevens de Jan van Beek wisseltrofee weer eens mee naar Best nemen. Wassink wist Lammertink lange tijd achter zich te houden met een fragiel verschil van tussen de 3 en 5 seconden, maar door een snelle negende proef van Lammertink was het verschil plotseling teruggebracht naar 0.7 seconde. Lammertink zette alles op alles maar Wassink pareerde ondanks dat het verschil terugliep naar 0,4 seconde. Wassink pakte zo de tweede plaats voor Lammertink. De vierde plaats ging tussen Erwin Plekkenpol (E2) en Robin Nijkamp (E2). Als gebruikelijk kwam stoomlocomotief Plekkenpol wat later op gang waardoor de aanvankelijke leider van dit duo Nijkamp gaande weg terrein verloor en tenslotte de vierde plaats moest laten aan Plekkenpol. Wel wist Nijkamp nog een veilig gaatje te slaan naar Amel Advokaat om daarmee de vijfde positie veilig te stellen. Doordat Vogels hem is voorbij gestreefd is Wassink nu leider af in de tussenstand en kijkt tegen een achterstand aan van 5 punten.
EURO/ NATIONALEN N1
Bas Klein Haneveld heeft definitief het rijk alleen nu Joey Bak zijn voet aan het gips heeft moeten toevertrouwen. Tegen Klein Hanevelds dadendrang was dan ook eens geen enkele klasgenoot opgewassen. Al na een rondje was de achterstand van lijstaanvoerder Edwin Straver opgelopen tot bijna een minuut en na drie rondjes was dat verdriedubbeld. Straver doet er weliswaar alles aan maar het klasseverschil is gewoon te groot. Wel hield Straver de schade beperkt door de tweede plaats op te eisen voor Rendo Boersma die een klein minuutje moest toegeven. Oscar ´Safety´ Pelgrim ging op safe als je zou verwachten en arresteerde de vierde voor Niek Dijkman op de vijfde plaats. Leider in de tussenstand Straver voelt nu de hete adem van een jagende Klein Haneveld in zijn nek met slechts 3 puntjes achterstand. Zie we volgende wedstrijd een ex-aequo?
EURO/ NATIONALEN N2
De momenteel heer en meester in deze klasse Paul Spierings had een moeizame start op de eerste proef. Het afdraaien van haakse hoeken ging deze crosser aanvankelijk wat moeizaam af. Naaste belagers Rene Satink en Marc Pepers profiteerden, maar dat geluk was een kort leven beschoren. Spierings herstelde de orde en reed regelrecht naar de overwinning. Satink en Pepers waren het lang niet eens en bleven kort bij elkaar. Nadat Pepers op de zevende proef een uitgebreide bodemverkenning uitvoerde was er duidelijkheid en was de tweede plaats voor Satink voor Pepers op drie. De vierde plaats op een half minuutje ging naar Sander Boer voor de zoon van de gelijknamige enduro piloot en Dakarrijder Robert van Pelt Jr. (5). Met deze uitslag staat Pepers in de tussenstand 11 punten voor op Satink.
EURO/ NATIONALEN N3
Maar liefst vier man hadden het in hun hoofd gehaald zich te melden als belangrijkste kandidaat voor de eindoverwinning. Uiteraard klassementleider Rob Wouda en naaste belager Wim Lubbers, maar ook Gerwin Messink en Lambert Parren deden van meet af mee voor de beste plaats. Aanvankelijk had Parren de leiding maar al vanaf de vierde proef toonde Wouda de snelste te zijn door alle daarop volgende proeven te winnen inclusief de dagstand. Voor de tweede plaats had Wouda het niet makkelijk met Parren. Het is met dank aan Parren die in de laatste ronde enkele malen in de fout ging waardoor Wouda alsnog de tweede plaats mocht inpikken. Parren hield de derde plaats omdat Messink wat terugviel maar wel de vierde positie wist zeker te stellen voor vijfde man Geert Mulder. Klassementsleider Wouda bouwt de marge op Lubbers uit tot 6 puntjes. Maar het blijft een klein verschil.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Met Cees Siemons weer heel aan de start kregen titelkandidaat Frans Daris en naaste achtervolger Anton Slagers er weer een lastige bij. Gedrieën ging het lang gelijk op waarbij duidelijk was dat ieder een proef had die in zijn voordeel was. Siemons was iedere keer de snelste op de ’t Zand proef en sloeg daar steeds een flinke slag die uiteindelijk de doorslag gaf voor de winst. Slagers won de tweede stek doordat Daris het wel erg moeilijk had op ’t Zand. Daris dus op drie voor Peter Ocks en Paul Sesink als vijfde. Daris weet de leiding in het klassement vast te houden en heeft 23 punten voor op Slagers.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
Klassementsleider Jos Bourgondien weet zich in het zand goed te roeren. Dat was te zien ook aan zijn tijden op de ’t Zand proef. Die waren duidelijk beter dan de concurrentie en toen hij daarnaast ook andere proeven begon te winnen was zijn aanvankelijke vierde plaats aan de finish omgezet in de eerste. Anjo van de Brink had aanvankelijk de leiding maar die ging over naar Bourgondien. Daarna kon Van de Brink de druk van Simon Schimmel weerstaan en finishen als tweede. Schimmel scoort de derde voor de sterk gestarte maar daarna wat teruggevallen Theo Van Lierop met als vijfde Henk Lankhof. Bourgondien houdt de leiding in de stand en bouwt die met deze uitslag uit tot 18 punten op Van Lierop.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De snelste nationaal was ditmaal voor Bas Klein Haneveld (N1) die met zijn tijden een tweede plaats bij de E1 zou hebben gehaald. Paul Spierings (N2) pakt weer de tweede plaats voor Rene Satink (N2), Marc Pepers (N2) en Edwin Straver (N1). Pepers heeft de leiding nog in handen maar ziet op 25 punten Klein Haneveld met rasse schreden naderen.
DUIK VAN DE DAG
Weer geen klanten voor onze fotografen. Waar blijven al die andere die een val weten op te tekenen. Stuur zo’n foto naar peters@denop.isonzeclub.nl en eeuwige internetroem staat je te wachten.
NOG WENSEN?
De verandering bij de ‘t Zand proef werd maar matig gewaardeerd. Levensgevaarlijk zeiden sommigen. Maar in de wetenschap dat ze het gashandle zelf vasthebben is natuurlijk alles relatief. Toch waren die lange rechte stukken met haakse bochten wel heel iets anders als in voorgaande jaren vertoond op deze proef. Was er sprake van een nieuwe uitzetter? Gelukkig vielen er geen slachtoffers en daarnaast is het altijd goed als er nog wat te verbeteren valt aan een verder perfecte enduro inclusief een zeer geslaagd extreme element. Uiteraard kun je dat van een club die ook de trial in zijn gelederen voert verwachten, maar ze doen het toch maar even.
Verder viel op de ergernis over de beperkingen in de tijddisplays bij de toeschouwers. Deze ergernis begint grootse vormen aan te nemen. Als een stapeltje rijders nagenoeg tegelijk finisht is de kans dat alle rijders een tijd te zien krijgen tot een minimum teruggevallen. Het alternatief is het veel te kleine PC scherm achter het raam van de tijdwaarnemingscaravan. Als het er al staat maar er staan twee mensen voor dan is het scherm al onleesbaar. Bij de introductie van de transponders begin 2011 viel dit gebrek al direct op en werd gevraagd om grotere displays (LCD TV’s) met de tijden van recentst gefinishte rijders naast de snelsten op die proef. Mede omdat op dat moment sprake was van twee soorten apparatuur, die van de Promotiegroep Dutch Enduro (PGDE) en die van de KNMV snapte iedereen dat er wat tijd voor nodig zou zijn om een goede koppeling tot stand te brengen. Inmiddels is die gedoogperiode wel aardig aan zijn einde gekomen en moet er wat gebeuren. Het streven van de PGDE en de KNMV is immers de sport te promoten, dergelijke tijddisplays maken daar onverbrekelijk deel van uit. Het is nu de hoogste tijd daar wat mee te gaan doen. En de uitdaging om tijden te presenteren bij een afzonderlijke start- en finish locatie van een proef? Die moet dan maar meteen worden meegenomen.
Het is dat steun en toeverlaat Jan Tuitert van de PGDE er niet was, anders waren heel wat mensen bij hem gaan uithuilen. Jan was voor het eerst sinds een eeuwigheid op een ONK verhinderd omdat zijn lieve vrouw vorige week net een nieuwe heup had gekregen en Jan zijn rol van bezorgde man nu eens de hoogste prioriteit gaf.
Er resten nog drie wedstrijddagen inclusief de tweedaagse Eindhoven. De spanning in het klassement is in sommige klassen voel- en hoorbaar, In een enkele andere lijkt het pleit beslecht. Aankomende zaterdag krijgt het ONK zijn vervolg in Harfsen.
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl