Hans Vogels wint met ´open´ motor zonnige akkerrace
BEST WEL LEUKE ROUTE
Met een aangename temperatuur en een zonnige blauwe hemel konden de weersomstandigheden niet beter. Ook de ondergrond had van dit weertype de voorgaande dagen geprofiteerd en bood op de talloze akkers die de route vormen in Geesteren mooie stofdroge rijcondities. Hoewel deze enduro een reputatie op te houden heeft van asfalt en akkertje op en af, was er alles aan gedaan variatie te bieden. Kenner en webmaster van enduro.nl Henk van der Spek reed mee en kwalificeerde het als ‘best wel een leuke en afwisselende route’. Dat vonden er trouwens meer. Diverse brede en smalle paden, veel bosstukjes en mooie stukken single track brachten afwisseling. En door de droogte ontstonden geen diepe geulen zelfs niet in de bosjes. Op de hele route waren twee mudholes te vinden waarvan een in het bos dat normaal in de Manderveen proef zit. Die proef moesten ze op vrijdag nog verplaatsen omdat de mais er niet af was bij de geplande start/finish zodat het nu deel uitmaakte van de route.
Op enkele grote akkers waren drie proeven uitgezet die duidelijk het karakter hadden van een maiscross. Erg snel en breed maar wel met een flinke variatie in bochten. Kort en lang werk wisselden elkaar af. Ook was voorzien in een paar 360 graden doordraaiers die bepaald lastig en dus een mooie uitdaging vormden. Het vele optrekken en afremmen leidde al snel tot veel remknippen maar ook ontstonden in de bochten veel bruikbare wallen waar het lekker tegenaan leggen was. Voorts had MC De Toerenteller weer zijn best gedaan om de proeven wat op te leuken met wat springschansen. Gelukkig van het type lekker vlot te nemen en dus niet de lanceerinstallaties waar de club in het verleden patent op leek te hebben. De inters mochten de route van 70km vier keer te lijf en de nationalen deden dat drie keer.
MOTOR OPENMAKEN
Een ritueel dat inmiddels een soort van traditie is bij de wegrace en ook steeds vaker voorkomt bij de motorcross is het na afloop openmaken van de motor. Voldoet de motor wel aan het reglement voor de klasse waarin gereden wordt? Bij enduro gaat het dan met name om de cylinderinhoud. Bij de wegrace zoals gesteld heel normaal bij zelfs een hele rits motoren per wedstrijd en bij het ONK motorcross is het bepaald niet ongebruikelijk de motor van de winnaar en via loting een of meer anderen dit lot te laten ondergaan. Alles natuurlijk om de wedstrijden zo eerlijk mogelijk te houden want duidelijk is dat de neiging om te schipperen met de regels door een grote pakkans wordt ontmoedigd. Bij enduro is het zeker nog geen vaak geziene activiteit. Omdat al enige weken het gerucht rondging dat Hans Vogels op zijn WK E2 machine zou rijden ipv de dikke 570 in de E3 besloot wedstrijdleider Wilco Bruin een eind te maken aan de speculaties. Zo kwam het dat de kop van Vogels’ motor werd gelicht en de inhoud gecontroleerd. Alles klopte volgens het reglement waarmee Bruin niet zei dat de fiets 570 was, maar in ieder geval meer dan 475cc.
Wel is duidelijker dan ooit dat het handig is als de rijder of zijn helpers sleutelvaardig zijn. De rijder is namelijk verantwoordelijk voor het sleutelwerk. Als dat niet ter plaatse te regelen valt, volgt diskwalificatie. Al met al leverde het enige vertraging op voor de uitslag die daarmee wat later als gebruikelijk verscheen. En dat was dus helemaal niet te wijten aan tijdwaarnemings-team Heidi. Want die werden weliswaar bij twee voorgaande enduro’s nog geplaagd door falende computers, nu hadden ze de beschikking gekregen over een spiksplinternieuwe laptop en stonden alle proeven in de uitslag. Dus was iedereen blij.
ONK INTERS E1
Vorige week in Vorden werd een onregelmatigheid ontdekt aan de Kawa’s van Lucas Dolfing en Marco Teunissen. Dit bleek niet in een week op te lossen waardoor beiden haastig waren overgestapt op een andere motor. Daarbij bleek weer eens dat haastige-spoed-zelden-goed is en bovendien een andermans motor niet altijd een goede is. Al vroeg in de wedstrijd sloeg bij beiden de pechduivel toe en bleek dat uitrijden er niet inzat. Weer een duidelijk bewijs dat de helft van een goed resultaat in een enduro thuis in de garage wordt verdiend. Op zich wel jammer voor de strijd in deze klasse daar Amel Advokaat twee belangrijke tegenstanders verloor en het met name tegen Jirry van Veen moest opnemen. Van Veen was geladen om zijn diskwalificatie van vorige week te wreken en bleef verrassend dichtbij Advokaat, eenmaal zelfs op een tiende van een seconde. Toch liep Advokaat elke proef iets uit wat resulteerde in een ruime minuut op de finish. Van Veen kwam zo op een tweede plaats en zag mede door het uitvallen van Dolfing en Teunissen toch weer de zon schijnen voor de tussenstand. Van Veen had een flink gat van 3,5 minuten naar Ronald van Amersfoort en Ian Olthof op de TM die streden om de derde plaats. Van Amersfoort nam in het begin een klein voorsprongetje dat Olthof, ondanks enkele snellere proeven, niet meer wist te sluiten. Van Amersfoort dus drie voor Olthof (4) en Roel Diever die de vijfde plaats arresteerde. Door het eenmalig wegvallen van de godganselijke concurrentie koketteert Advokaat nu met een voorsprong van 55 punten op Teunissen.
ONK INTERS E2
Deze klasse kent minstens drie kanshebbers voor de winst, tussenstandleider Erwin Plekkenpol, Erald Lammertink en Robin Nijkamp. Daarnaast is rekening te houden met de steeds dichterbij komende Stefan Hage. Vorige week stond in het teken van de wederopstanding van Erald Lammertink. De vraag was of hij dat sterke optreden hier zou herhalen. De voortekenen waren goed, want Lammertink is als geen ander een liefhebber van snelle maiscross-achtige proeven en daar was hier bepaald geen gebrek aan. Al snel bleek de concurrentie niet opgewassen tegen zijn dadendrang hoewel Robin Nijkamp de hele dag aardig meekwam en tegen het eind zelfs nog een tegenaanval inzette met twee snelste proeven. Dat mocht echter niet meer baten daar Lammertink de schaapjes al lang op het droge had voor de overwinning. Nijkamp lag aanvankeijk zwaar in de slag met de heroptredende Jeroen Klein Kromhof voor de tweede plaats. Maar die kon niet aanpikken bij de versnelling die zowel Lammertink als Nijkamp vanaf de tweede ronde inzetten en moest zich concentreren op de derde plaats. Vanaf de derde ronde meldden zowel Stefan Hage als ook de na twee bodemverkenningen in de tweede ronde en daardoor terug naar vijf gezakte Plekkenpol zich. Die wurmden zich over de waarschijnlijk door conditie- en/of ritmegebrek enigszins terugzakkende Klein Kromhof terug naar de vijfde plaats. Diesel Plekkenpol kwam weer eens laat, maar wel hard, op gang en ondanks dat Hage er alles aan deed was hij niet bij machte Plekkenpol van de derde plaats af te houden. Hage eindigde als vierde voor Jeroen Klein Kromhof. Plekkenpol heeft nog steeds de leiding, maar de spanning stijgt nu Lammertink op 11 puntjes staat en bovendien de man in vorm lijkt.
ONK INTERS E3
De wetenschap dat hij voor het ONK alles moet winnen om het nul-resultaat van Eindhoven weg te werken heeft tot een sterke focus geleid bij Hans Vogels. Hoewel Vogels een echte technicus is, liet hij zien ook op deze maiscross baantjes bijzonder goed uit de voeten te komen. Vogels ging razendsnel van kiet en liet er daarna ook bepaald geen gras over groeien. Mede doordat Mark Wassink een erg drukke week achter de rug had, kon hij niet de noodzakelijke concentratie opbrengen om Vogels in deze vorm te kunnen bedreigen. Vogels won alle proeven met tussen de 3 en 8 seconden verschil wat de ruime minuut achterstand van Wassink verklaart. Op zich reed Wassink helemaal geen slechte wedstrijd maar met Vogels was het deze keer gewoon slecht aardappels jassen. Van meet af aan pakte Bjorn Schreijer de derde plaats. Marco Langenbach zat daar achter maar zag geen kans zich met Schreijer te meten. Drie en vier waren daarmee ingevuld terwijl Bernhard van de Pol met Robbie Hermsen moest uitmaken wie er vijfde ging worden. Hermsen ging vooral in het begin erg goed en had lang de vijfde plaats in handen. Helaas ging het op de zesde proef helemaal mis waardoor zo´n veertig seconden werden ingeleverd. Vervolgens werd een gaatje in de uitlaatdemper steeds groter totdat hij ergens langs een pad met heel veel geluk een andere ‘vond’! Toch was na de val het beste eraf waardoor van de Pol toch nog makkelijk de vijfde plaats binnenhaalde voor Hermsen als mooie zesde. Wassink behoudt de leiding maar het gaatje naar Vogels is inmiddels gekrompen tot 12 punten.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Met de zekerheid van een klassementsleider vertrok Erik Davids weer eens voortvarend. In de derde proef maakte hij een kleine uitglijder die ervoor zorgde dat Rob Verstegen op de hielen gezeten door Michel van de Brand voorbij kwamen. Op proef 5 ging het fout voor Verstegen waardoor hij terugzakte naar vier en Van de Brand de leiding overnam met in zijn slagschaduw een verrassend sterk opgerukte Clemens Tassche. Een zucht daarachter zat dan weer Davids. Tassche maakte een foutje op proef 8 waardoor Davids weer naar twee ging en in proef 10 zelfs de leiding van Van de Brand overnam. De winst lag voor het oprapen maar een bodemverkenning in de laatste proef gooide roet in het eten. Aanhouder Tassche had de dag van zijn leven en profiteerde door met 0,4 seconde het pleit verrassend in zijn voordeel te beslechten. Davids was snel genoeg weer in het spel om de tweede stek op te eisen voor Van de Brand (3) met Verstegen op vier en een constant rijdende Stephan Braakhekke als vijfde. In de tussenstand deert dit leider Davids allerminst daar zijn voorsprong op Verstegen oploopt naar 28 punten.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Hans Vogels (E2) domineerde en moest van de twaalf proeven er slechts een aan de bijzonder goed op dreef zijnde Erald Lammertink (E2) laten. Zo kwam de overwinning geen enkel ogenblik in gevaar. Lammertink had een sterke dag en wist schijnbaar probleemloos de tweede plaats vast te houden. De derde plaats werd aanvankelijk bezet door Mark Wassink (E3). Maar al snel toonden ook Robin Nijkamp (E2) en Amel Advokaat (E1) aspiraties voor de laatste podiumpositie. Doordat de heren iedere proef in een onderling andere positie eindigden, met slechts luttele seconden verschil, verruilde de derde plaats diverse keren van eigenaar. Bij het ingaan van de laatste ronde waren de onderlinge verschillen rond de twee seconden met Wassink op drie voor Nijkamp en Advokaat. Onder deze spanning toverde Nijkamp het sterkste eindschot uit de mouw voor de derde plaats. Wassink verloor niks meer op Advokaat en legde de vierde plaats vast. Wassink leidt nog steeds de tussenstand maar het gaatje naar Vogels is inmiddels gekrompen naar 15 punten.
EURO/ NATIONALEN N1
Hoewel Pelgrim en Straver met een puntje verschil de stand aanvoeren gaat de meeste aandacht uit naar de kemphanen Bas Klein Haneveld en Joey Bak. Als ze niet uitvallen, wat beiden dit seizoen één keer gedaan hebben (en de eerste keer in Enter hadden ze allebei nog geen rijbewijs), zijn dit de heren die de eerste twee plaatsen verdelen. Ook hier was het niet anders. Bak had het nadeel van de echte enduro motorfiets met lange versnellingen op deze snelle akkers waar Klein Haneveld het voordeel heeft van de gekentekende crosser. Bak probeerde het te compenseren door plat als een wegracer op de 2009 Husky te liggen en het risico niet te schuwen. Helaas bracht hem dat maar een keer de proefwinst waar de andere acht in het boek van Klein Haneveld gingen. Bovendien maakte Bak een klapper van jewelste op proef 6 die 30 seconde kostte. Klein Haneveld had ondanks de mooie resultaten wel een uitdaging. Door startproblemen met de motor moest hij meerdere malen met hulp van o.a. coach Marcel Bulten de motor aanduwen. Deze hulp van derden, doorgaans goed voor een reglementaire diskwalificatie, werd door meerderen gemeld aan de wedstrijdleider. Maar omdat alleen een rijder protest kan indienen, kwam het niet zover. De meeste rijders weten dat ze zelf ook wel eens langs de reglementaire rand of erover moeten en waren dan ook zo sportief geen protest aan te tekenen. Zo bleef Klein Haneveld een diskwalificatie bespaard en won hij voor Bak en derde man Straver. Oscar Pelgrim wist Rendo Boersma aan zijn zegekar te binden en daarmee de vierde plaats veilig te stellen voor Boersma. Klassementsleider voor-een-week Pelgrim wisselt weer met Straver waar het verschil beperkt is tot 1 puntje.
EURO/ NATIONALEN N2
Na twee keer de winst op rij krijgt MON crosser Paul Spierings kennelijk de smaak te pakken. Nu nodigden deze proeven daar wel toe uit voor iemand met zijn achtergrond maar hij ging ook weer als een raket van start en bouwde al snel een mooie marge op naar Marc Pepers. Die had nog een sterke laatste ronde maar het mocht allemaal niet meer baten waardoor het podium en enige beker in handen van Spierings viel. Voor de plaatsen drie tot en met vijf waren de heren het al snel eens want van start tot finish vinden we Rene Satink op drie, Sander Boer als vierde en Johnny van den Elzen op vijf. Pepers bouwt de leiding in de tussenstand uit tot 6 punten op Boer.
EURO/ NATIONALEN N3
De twee die het klassement met vlag en wimpel aanvoeren, Wim Lubbers en naaste belager Rob Wouda, hadden het hier weer eens maximaal met elkaar aan de stok. Wouda begon sterk maar werd al snel weer bijgebeend door Lubbers. Daarna nam Wouda het heft stevig in handen ondanks dat twee proeven naar Lubbers gaan. Wouda wint daarmee de enduro en Lubbers de tweede plaats. Thomas Jannink begint als derde en houdt dat de hele rit vast mede omdat Lambert Parren geen vuist kan maken en moet passen als vierde. De vijfde plaats gaat naar Geert Mulder voornamelijk door het verknoeien van de eerste proef. Door de winst van Wouda staan nu twee leiders ex-aequo, Lubbers en Wouda.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Antoon Slagers is de runner-up voor de titel met voornaamste kandidaat Frans Daris. Slagers heeft een trial verleden en komt ´uut Enter´. Dus als het even modderig en technisch kan, dan graag! Maar zover kwam het hier niet en daardoor wist Slagers eigenlijk van te voren dat hij een kwaaie zou hebben aan zandhaas Daris. Het lukte Slagers desondanks drie proeven winnend af te sluiten waar de overige zes in handen vielen van de grote concurrent. Daris maakte daarmee het verschil en de winst met Slagers als prima tweede. Michel van Dooren wist de hele dag de derde plaats vast te houden hoewel het door zijn val in proef 8 weinig gescheeld had of Paul Sesink en Dirk Schuttel hadden hem bijgehaald. Sesink had lang de vierde positie in handen maar werd in de laatste ronde door Schuttel teruggezet naar vijf. Daris staat bovenaan met inmiddels een gat van 22 punten naar Slagers. Laatstgenoemde ziet nu wekelijks het verschil groeien en moet echt de joker gaan inzetten (of een paar onvervalste Enterse modderbakken).
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
Hoewel Hans Bekhuis de stand aanvoert en vorige week op de maiscross proeven van Vorden iedereen het nakijken gaf, wilde het hier niet lukken. Twee keer de proefwinst gaf hoop maar velen malen onderuit schuiven in de andere proeven kostte heel wat tijd. Toen ook nog afsnijden werd geconstateerd was het drama met een diskwalificatie compleet. Simon Schimmel deerde dat allemaal niet, die reed lange tijd aan de leiding en had bij het ingaan van de laatste ronde de beste papieren.
Jos Bourgondien zat voortdurend op het vinkentouw en zou in de laatste ronde zo´n 4 seconden moeten goedmaken. De turbo ging aan en omdat Schimmel het beste reeds had verschoten en geen verweer bood kon Bourgondien zijn eerste winst in dit seizoen mocht bijschrijven. Schimmel wist zich verzekerd van de tweede plaats en zag Theo van Lierop terug als drie voor Henk Lankhof (4) en Dirk Luiten met de lottomotor op vijf. Bekhuis valt door zijn nul resultaat terug naar de derde plaats waardoor Landmacht Lucht Mobiel in de vorm van Bourgondien voor het eerst de stand aanvoert met 8 punten meer dan Van Lierop.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De snelste nationaal was weer eens Bas Klein Haneveld (N1) die met enkele erg snelle proeven liet zien best mee te kunnen met de top vijf van de inters. Joey Bak zag een mooie tweede plaats teloor gaan door een uitgebreide bodemverkenning in proef 6 waardoor Paul Spierings tweede werd voor Bak, Marc Pepers (4) en Rene Satink (5). Door een mindere dag van Sander Boer neemt Pepers de leiding over met 3 puntjes voor op diezelfde Boer.
DE VAL VAN DE DAG
Het wordt saai maar weer wordt er alleen gevallen buiten het cameraoog. Dat kan echt niet. Daarom bij deze het verzoek je mooiste val- of anderszins spectucalaire foto te mailen naar schuiven@denop.isonzeclub.nl Die plaatsen we dan op het web onder vermelding van je naam.
DE SPANNING BLIJFT
De aanpassingen aan de route bleken lovenswaardig. Over het crossgehalte van de proeven waren de meningen wat duidelijker verdeeld. Pech was dat de (enige) enduro proef van Manderveen nog in de mais stond en dus noodgedwongen werd uitgeweken naar een nabijgelegen akker. Mogelijk dat de organisatie iets kan met de mogelijkheden die de huidige tijdwaarnemingsapparatuur biedt waardoor start en finish ontkoppelt kunnen worden. Zo kunnen meerdere ook kleinere kruip-sluip bosgebiedjes aan elkaar worden geplakt. Dat er dan geen tijden verschijnen op de borden bij die proef moet dan maar voor lief worden genomen. Vroeger was het niet anders. Het spelletje heet nu eenmaal enduro en niet maiscross. Uiteraard moet de club het terreintechnisch kunnen uitvoeren, maar zoals alles begint het met ´willen´.
Opmerkelijk was voorts de aanwezigheid van Toerenteller lid Mark Mekelkamp. In 2009 was Mark de vrijwilliger die na afloop tijdens het opruimen met zijn motor verblind door de zon in tegengestelde richting een springbult nam. Hierbij kwam hij zo ernstig ten val dat hij een dwarslaesie opliep. Vandaag was hij gezeten op een quad aanwezig en kon melden dat hij door een behandeling in Amerika inmiddels goed geholpen is aan de pijn die de afgelopen periode maar niet te bestrijden leek. Fijn te vernemen dat het nu beter gaat met hem.
Voor de tussenstand blijft de spanning voel- en snijdbaar. In enkele klassen is sprake van geringe verschillen met iedere week weer wijzigingen in de leiding. Pas als de finishvlag op de laatste dag is gevallen (in Eindhoven) is zeker wie de eindwinst heeft behaald. En we weten dat het nog wel een anders loopt in de enduro. Er zijn nog vijf wedstrijddagen te gaan in het ONK en de volgende is aankomende zaterdag in Hellendoorn.
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl