Tommie Jochems van het WPM KTM team heeft de voorlaatste wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap Enduro in Harfsen weten te winnen. De organisatie had drie mooie proeven uitgezet. De eerste proef was erg snel en bestond veelal uit single tracks in het bos met daarbij kleine delen over het weiland. De tweede proef was op en rond de voormalige vuilstortplaats, wat dus voor leuke hoogteverschillen zorgde. De laatste proef was uitgezet op en rondom de crossbaan. Dit was een erg korte maar technische proef.
Tommie Jochems begon sterk aan de dag en wist tijdens de eerste ronde al een voorsprong van 15 seconden op te bouwen ten opzichte van de concurrentie. Tijdens de tweede ronde breidde hij zijn voorsprong uit naar 25 seconden en hiermee deed hij goed mee in de scratch van de inters waarin hij meerdere malen een top drie tijd op de klok wist te zetten. In de derde en laatste ronde deed Tommie zijn ding en wist naar de zege te rijden in de E1 klasse en werd in de scratch vijfde.
Marc Zomer kampte in de beginfase met harde onderarmen en begon hierdoor wat moeizaam. Marc probeerde zich op te laden om het proef voor proef beter te doen. Helaas kwam hij er niet doorheen en bleef het rijden moeizaam gaan. Uiteindelijk sloot hij de dag af op een zesde plaats in de E1 klasse.
Jarno Zandbergen had veel plezier in het rijden. Hij genoot van de proeven waarbij proef 2 op de vuilnisbelt zijn favoriet was. Echter toen hij naar de tijden keek, leek dit er niet op. Gedurende de dag maakte Jarno een paar foutjes maar is op de motor blijven zitten. Nadat het de gehele dag lekker was gegaan, eindigde hij op een twaalfde plaats in de E1 klasse.
Mark Wassink begon vol goede moed aan de dag en had er zin in. Helaas liep de eerste proef niet naar wens omdat hij teveel fouten maakte. Hij kon zijn draai niet vinden en kwam daardoor niet verder dan een dertiende tijd. Mark was er opgebrand om het in de tweede proef beter te doen maar ook hierin liep het niet lekker. De twee proeven die daar op volgden gingen beter maar helaas ging het in de vijfde en zesde proef weer minder. Daarna wist Mark zich te herpakken en begon scherpere tijden neer te zetten. Twee keer wist hij in de scratch een top vijf tijd neer te zetten. Dit zorgde ervoor dat hij op slechts een seconde van de vijfde man aan de laatste proef begon. Mark gaf hierin alles maar werd helaas flink gehinderd door een achterblijver die gevallen was en niet aan de kant ging. Omdat Mark niets meer zag, verloor hij hierbij kostbare tijd en kwam uiteindelijk drie seconden tekort om vijfde te kunnen worden en werd nu zesde in de E2/3 klasse. In de scratch legde Mark beslag op een zevende plaats.
Omdat de startvolgorde andersom was, kwam Robin Nijkamp veelal langzamere rijders achterop in de proeven. Ondanks dit ging het rijden lekker en werden zijn tijden steeds beter. Voor de laatste twee proeven keek hij tegen een achterstand aan van elf seconden op de zevende man in zijn klasse. Robin gaf alles in de laatste twee proeven en wist deze plaats nog voor zich op te eisen. Hij werd zevende in zijn klasse en achtste in de scratch.
Voor Nina Klink verliep de dag goed en vanaf de tweede ronde waren haar tijden scherp. Echter door de volgende redenen, zat een goede uitslag er niet in voor haar:
In proef 1 van de eerste ronde is er iemand door het lint gereden, waardoor ze samen met een aantal andere rijders veel tijd verloren heeft. Het lint was kapot gereden op een punt waar je haaks rechtsaf moest, maar het bospad rechtdoor liep. Daardoor leek het net alsof je nog op de proef zat. Hier heeft ze meer dan een halve minuut mee verloren en dit is door haar en meerdere andere rijders aangegeven bij de KNMV. De KNMV had daarom toegezegd de proeftijd van ronde 1 te schrappen en daarvoor in de plaats de gemiddelde proeftijd van deze proef van ronde 2 en 3 te pakken. Helaas is dit bij Nina niet gebeurd en tot haar eigen verbazing had ze ook nog een strafminuut opgelopen. Nina had geen idee waarom maar na het reglement na te hebben gelezen, blijkt uit de code die als reden werd gegeven dat ze te vroeg zou zijn gestart. Nina weet heel zeker dat dit niet het geval is. Achteraf gaven meerdere rijders aan dat de twee klokken van de KNMV niet gelijk liepen, dus welke is dan leidend? Nina haar starttijd was om 08.57 uur en ze weet zeker dat de klok van de KNMV waarop ze keek, op deze tijd stond toen ze haar motor startte.
Totaal hebben maar liefst 60 rijders strafminuten gekregen, terwijl dit er normaal nog geen vijf op een dag zijn. Erg jammer van de KNMV om op deze manier te handhaven en voor sommige rijders kan dit weleens het kampioenschap gaan kosten. Door de bovengenoemde redenen kon Nina er niet meer uithalen dan een dertiende plaats in de N3 klasse.
In het weekend van 4 en 5 November wordt de kampioensrit verreden in Zelhem.