Mark Wassink wint 40e editie Jan van Beek rit
Onverwacht prachtig weer en drie evenzo proeven vormden het decor voor wederom zeer spannende races met voor de tweede keer de BK piloten bij het ONK te gast. In de twee voorgaande enduro’s was er geen houden aan Lucas Dolfing (E3) en ook nu begon hij vanuit hetzelfde stramien. In CP2 ging het fout wat flink wat tijd kostte. Mark Wassink (E3) pakte het initiatief en gaf dat verder niet meer uit handen. De erg snelle Dolfing kwam met zijn achtervolging nog een heel eind maar een duur foutje in de Spektakelproef (CP8) maakte een eind aan zijn dadendrang hetgeen resulteerde in een definitieve zesde plaats. Hans Vogels bewees weer terug te zijn met een sterke tweede plaats gevolgd door Daan Bruijsten (E2), Thierry Pittens (E1) en Jilany Cambre (B) (E2) op vijf. Robin Nijkamp (E3) en Ceriel Klein Kromhof (E2) gingen op zeven en acht vooraf aan Antoin Magain (B) (E1). De zieke Wesley Pittens (E2) en Cedric Cremer sloten aan als tiende en elfde.
Bij de nationalen was Jeroen Klein Kromhof de allersnelste.
MET EEN WK TRIAL BINNEN
De ZAMC organiseert naast prachtige enduro’s ook idem dito trials. En wel zo goed dat zij het WK Trial op 22 en 23 juni 2019 kregen toegewezen met de gehele wereldtop zoals Toni Bou en Adam Raga aan de start. Om uitdagende non-stops te bouwen zijn inmiddels uit Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Belgie zo’n 250 ton rotsen en stenen naar Zelhem gehaald. Dat ligt al voor een groot deel op zijn plaats mede door de inzet van lid en veelvuldig enduro EV40 en trial Inters-I kampioen Alex vd Broek. Nog niet alles ligt op de plaats waardoor er nog een paar stenen en rioolpijpen inzetbaar waren om deze 40e (en dus jubileum) editie van de Jan van Beekrit wat op te vrolijken.
Crosscircuit de Kappenbulten vormde het toneel van proef 1. De proef was door de regen vooraf goed te rijden en slechts beperkt stoffig. De uitdaging was gevonden door korte stukken circuit af te wisselen met diverse uitstapjes door droogliggende waterbergingen en vele bossages. De proef diende iedere ronde twee keer achter elkaar te worden gereden. Zoals de naam al aangeeft was er spektakel te vinden in proef 2 de Spektakelproef. Met veel vernuft was er iets moois met inzet van vele vrijwilligers uitgezet op het Jovink en de Voederbieten landgoed van Hendrik Jan Lovink (bekend van de zwarte cross). Klompen Jarvis alias Harry had er duchtig aan meegeschoffeld maar zou dit keer zelf meerijden. Men dacht dus dat het een droge versie zou worden mede gelet op de voorbije maanden. Mooie whoop-de-do’s, twee roll-overs van een rioolbuis, enkele springschansen maar toch wel degelijk een waterpoel waar met vereende krachten nog flink wat water in was gegaan. ‘Om het geheel wat afwisselender te maken’. Maar ja de naam van de proef verraad dat er toch een andere aanleiding was voor dit moois. Ach ja, iedereen moest er door heen en dus vond ieder dezelfde uitdaging. Het water stond niet erg hoog en was rustig rijdend eenvoudig te doorkruizen. Rijders onervaren in deze omstandigheden raakten in paniek en gaven veel te veel gas waardoor al in de tweede ronde enkele diepe gaten onder de wateroppervlakte verschenen. Dan wordt het soms gokken, hoe en vooral waar er doorheen. Of zoals de slimmen die niet weten welk spoor te kiezen in zo’n modderbak dan maar even wachten tot een ander een goed spoor vindt of juist in het diepste gat rijdt. Ook vielen enkelen spontaan om in het circa 20 cm diepe water, Robert Beltman kreeg de twijfelachtige eer om al omvallend het eerst het hoofd met helm onder water te steken. Niet zo lekker. Na de tweede ronde werd het te slecht en daar had de ZAMC eigenlijk net als een jaar eerder de tweede waterplas er uit moeten halen. Dat gebeurde niet waardoor een vijftal rijders plat gingen met de motor onder het water en dat leidde tot in ieder geval voorlopig niet meer startende motoren en wellicht motorschade. Dat kan niet de bedoeling zijn, zeker niet een week voor de tweedaagse.
De derde proef in nabijheid van Start/finish is al jaren een stuurproef met kort gestoken scherpe bochten. Met gebruik van de al genoemde rotsen, stenen, boomstammen en rioolpijpen werd het parkoers wat opgerekt zodat het een buitenlands karakter kreeg met diverse lastige passages. Dat er dan door kuddegedrag soms files ontstaan als een enkele rijder niet in één keer over de wat hogere liggende rioolpijpen of boomstam kan komen heeft te maken met slecht kijken. Ter plaatse was een ‘easy’ en ‘Super easy’ omweg ofwel chicken run maar het duurde wel even voor de rijders dat door hadden en kostbare tijd lieten liggen.
Op al dit fraais waren een week voor de tweedaagse Kampioensrit in Vorden 280 starters afgekomen. Zowel inters als nationalen reden de route en proeven van zo’n 65 km driemaal, totaal negen proeven. Al met al ruim 6,5 uur sturen waarvan de inters zo’n 50 minuten spendeerden in de proeven. Hobby en daglicenties mochten één rondje en drie proeven minder.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Net als in Harfsen was het de hele dag ‘close racing’ met vele positiewisselingen waardoor de spanning tot het eind bleef. Als een soort van voortzetting van de twee vorige sterk gereden enduro’s kwam Lucas Dolfing (E3) weer als snelste uit de eerste proef. In CP2 zorgde een highsider en vervolgens te haastig weer opstappen voor twee grondknuffels en flink wat tijdverlies. Mark Wassink (E3) realiseerde juist een uiterst scherpe tijd en nam de leiding over. Antoin Magain (B) (E1) voelde zich het beste thuis op de rotsen en het beton van CP3 en sloop zo de achtervolgende groep binnen op luttele seconden. Daan Bruijsten (E2) voerde die groep aan na de eerste ronde gevolgd op een seconde door Dolfing, de inmiddels aan Nederlandse (zand)omstandigheden gewende Jilani Cambre (B) (E2), Hans Vogels (E2) en Magain. Anderen hadden reeds meer dan 10 sec achterstand. Waar Cambre CP4 inpalmde was het een erg goed in zijn vel zittende Wassink die dat deed met CP5 en CP6 en zo 10sec voorsprong wist te maken naar een groepje met Vogels en Dolfing. Bruijsten en Cambre keken al tegen totaal 20 sec aan met vlak daarachter Thierry Pittens (E1) die zich had teruggevochten voorbij Magain, Robin Nijkamp (E3) en Ceriel Klein Kromhof (E2). Met dergelijke kleine verschillen was nog van alles mogelijk. In de derde ronde ging Dolfing nog maar eens als een bliksemschicht te keer. Met winst in CP7 kwam hij terug op twee en halveerde de achterstand op leider Wassink tot 5,5 sec. Daarna leek er ook een sterke CP8 aan te komen. Leek want in het inmiddels beruchte watergat was hij wat te gretig, verremde zich in een diep gat en kreeg waarschijnlijk een hekgolf over het luchtfilter. De snelle TM300 2takt wilde niet meer aanslaan en het kostte hem zo’n 40 sec alvorens dat wel lukte om nog de laatste honderd meter van de proef af te leggen. Hij zakte naar P6 en dat veranderde niet meer ondanks het winnen van de allerlaatste proef. Vogels bewees weer terug te zijn met finaal een sterke tweede plaats gevolgd door Bruijsten en de naar P4 opgestoomde Thierry Pittens die daarbij Cambre terugwees naar de vijfde positie. Dolfing dus op zes die vooraf ging aan Nijkamp en Klein Kromhof doordat Magain een dure fout maakte in CP8 en terugviel naar de negende plaats met de zieke Wesley Pittens (E2) en Credric Cremer op tien en elf. Daarmee stond ook de Belgische scratch top drie vast: Cambre, Magain en Cremer.
Het is Wesley Pittens die de scratch tussenstand leidt met 522 punten maar er zijn nog minstens drie sterke kleppers die ook aanspraak maken op de Motorgazet wisseltrofee dat in 2017 in handen kwam van broer Thierry die op slechts 6 punten achterstand staat. Ook Dolfing met 515 en Wassink met 482 punten zijn nog serieus kanshebber met nog liefst max 200 ptn te behalen: It ain’t over until it’s over.
ONK INTERS E1
Net als in Harfsen had zuiderbuur Antoin Magain in de eerste ronde (na drie proeven) de leiding in handen. Thierry Pittens keek tegen 13 sec achterstand aan en Cedric Cremer (B) had door een slechte CP1 al bijna een halve minuut te pakken. Pittens was wakker geschud en nam al in CP4 de koppositie stevig in handen om die niet meer los te laten. Magain spartelde in de laatste proef nog wat tegen maar moest toch finaal 40 sec incasseren op de tweede plaats. Cremer kon tegen dat geweld niet op maar kon relatief eenvoudig de P3 consolideren daar Bas Klein Haneveld hem het leven niet zuur maakte en aantikte als vierde. Jorn Zoetekouw vocht het jonge mannen gevecht uit met Thijs Bulten alias Bultini. Doordat Zoetekouw steeds flink beter uit de voeten kon op de eerste proef viel de vijfde positie al snel in zijn handen gevolgd door Bulten.
In de ONK tussenstand heeft Pittens 62 punten voorsprong op Klein Haneveld en nog 18 meer op Vierhuizen. Pittens moet nog slechts twee keer starten in Zelhem om de E1 kroon de zijne te kunnen noemen. De kans dat hij nog een aanvullend doel heeft is groot.
ONK INTERS E2
De eerste ronde liet een uiterst spannend beloop zien met een snelle Daan Bruijsten als sterkste. Jilany Cambre en Hans Vogels klampten aan op ca. 1 sec. Na de blessure opgelopen in Ouffet is Vogels weer in vorm aan het raken en vanaf de tweede ronde pakte hij de koppositie, al gaven Cambre (twee keer proefwinst) en Bruijsten het bepaald niet cadeau. Bruijsten en Cambre komen onderling in de laatste ronde nog gelijk maar de eindsprint levert voldoende ruimte op voor Bruijsten. Op de vierde plaats kan Ceriel Klein Kromhof zich nauwelijks met de eerste drie bemoeien maar druk van de achter hem cruisende zieke Wesley Pittens is er niet. Pittens heeft met een snel naderende Dakar en bijbehorende verplichtingen meer dan genoeg andere belangen om zich druk over te maken.
Voor het ONK levert deze uitslag wel een interessante ontwikkeling op. Pittens staat aan kop met 111 punten maar weet Vogels op 93 punten en Bruijsten op 73. Pittens moet voor de titel in Vorden minstens een tweede en derde plaats scoren indien Vogels beide dagen wint.
ONK INTERS E3
Het lijkt of er een iets minder soepel draaiende Lucas Dolfing nodig is om in deze periode een ander aan de winst te krijgen. Dolfing vertrok namelijk weer als een raket maar maakte al snel een dure fout. Mark Wassink het hele jaar de grote concurrent maar ook altijd al sterk in Zelhem, putte er nog wat extra kracht uit en kwam op kop om die met een sterk eindspel niet meer af te geven. Dolfing had het nog geprobeerd door nog terug te komen tot 5,5 sec maar langdurig pootje baden in het watergat bracht de genadeslag. Robin Nijkamp kwam eerst nog erg dichtbij op Dolfing maar die hield stand op twee zodat Nijkamp als derde finishte. Bjorn Sloot reed een gedegen race maar moest drie minuten toeleggen en finishte op de vierde plaats. Mathias van Hoof (B) had lang de vijfde positie maar een sleutelbeen breuk na een val gooide roet in het eten. Christian Dignum kreeg zo de P5 op een presenteerblaadje.
De ONK stand is in Dolfings voordeel met 120 punten versus de 106 van Wassink en de 90 van Nijkamp. Twee keer tweede is genoeg voor Dolfings titel. Maar het blijft wel enduro en iets onverwachts kan elk mooi plan in de soep draaien.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Thuisrijder en top-trialist Alex van den Broek zette weer eens de wedstrijd naar zijn hand door alle proeven binnen te halen. De tweede plaats ging tussen Peter van der Sluis en Mark Smits die in de tweede ronde draaide naar het voordeel van Smits. Van der Sluis zette nog wel aan maar een crash in CP8 bracht de beslissing. Hij moest zelfs nog uitkijken voor Erik Buursema die in een goede derde ronde eerst Peter Bergsma terugverwees naar de vijfde plaats maar net tekort kwam om Van der Sluis (4) nog te grijpen.
Klassementsleider Alex vd Broek volstaat het twee keer de motor te starten in Vorden voor zijn volgende EV40 titel. Dag twee lijkt dat met het oog op de Kampioenstrial in Schijndel zeker zo te gaan. Voor de tweede en derde plaats zijn Smits en Van der Sluis met 15 punten verschil in die volgorde favoriet.
EURO/ NATIONALEN N1
Mike Bokslag en Luuk Oud kruisten weer eens de degens. De proeven werden netjes verdeeld alleen pakte Oud er eentje meer. Maar zijn lange verblijf op CP3 kostte heel wat tijd. Dat had nog goed kunnen komen ware het niet dat hij door te laat klokken een minuut incasseerde en zo de winst aan Bokslag moest laten. Ook Marc Zomer profiteerde daarvan en noteerde de tweede plaats gevolgd door Oud, Tommie Jochems en Chiel voor de Poorte.
Oud gesteund door Fred’s MX revisie service is koploper in de tussenstand. Bokslag volgt op 35 punten en Jochems op 43. In de wetenschap dat er 30 punten per dag te verdienen zijn staan de tekens gunstig voor Oud. Maar het blijft enduro, aan de finish worden de prijzen verdeeld.
EURO/ NATIONALEN N2
Waar hij de vorige wedstrijd mee eindigde begon Jeroen Klein Kromhof hier, winnen! Ronald van Amersfoort stribbelde flink tegen maar liet op de Kappenbulten teveel liggen. Klein Kromhof was dan ook de duidelijk overwinnaar gevolgd door Van Amersfoort die daarmee zijn kampioenskansen wel flink ziet decimeren. Jordy van ’t Hof pakte de derde plaats gevolgd door Mike van Hoeijen en Tijs Slooten.
Klein Kromhof heeft 30 punten meer dan Van Amersfoort in het klassement en dus prima vooruitzichten op een mogelijke titel.
EURO/NATIONALEN N3
Jirry van Veen liet er ook deze keer geen gras over groeien en toonde vormbehoud door titelkandidaat Nick Buitenhuis flink klop te geven. Daarmee blijft Ruben Wagelaar met zijn derde plaats hier de lijstaanvoerder. Gijs Peeters finishte vandaag als vierde voor Roy van de Pieterman (5).
Overduidelijk is Buitenhuis een stuk sneller dan Wagelaar en kan hij de 3 puntjes achterstand snel slechten. Van Veen staat er 20 achter maar met nog 60 punten te verdelen…..
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Niet zo verrassend wist Rob Lauwers weer eens alle proeven winnend af te sluiten inclusief de dagwinst. Gerard Steenbergen volgde en zag de timegap met Freek van ’t Woud langzaam groter groeien en arresteerde eenvoudig de tweede plaats. Voor de resterende P4 kon Erwin Wolting Bram Gonlag afschudden waarmee de top vijf vastlag.
Steenbergen heeft 48 punten achterstand op de volle 150 punten van Lauwers. De kans dat hij dat gaat overbruggen is niet erg groot zodat Lauwers uitzicht om een tweede nationaal kampioenschap op te strijken rooskleurig is.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50+
Ook deze keer had Arjen van der Veld nauwelijks tegenstand te duchten. Een hapering op CP5 was het sein voor Kees Zuidhof die proef in te pikken. Aan de vijfde dag overwinning van Van der Veld deed dat niks af. Vervolgens profiteerde Erik Ekelmans van een fout van Zuidhof op CP6 zodat ze van plaats wisselden en Zuidhof terugviel tot voor Frank Griekspoor en Peet van Saase (5). Edwin van Lambalgen valt op met een motor in de kleuren van Chocomel. Kennelijk zag hij in het moddergat ook Chocomel hetgeen verklaart waarom hij er heerlijk in ging liggen badderen….
Ekelmans heeft 29 punten minder dan de volle 150 punten van Van der Veld. Ook deze bok is nog niet geschoten.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Bij de nationalen finishte Jeroen Klein Kromhof op één al was het verschil met de tweede Mike Bokslag (N1) maar één sec. Ronald van Amersfoort (N2) rondde de top drie af waarna twee N1-ers aansloten op vier: Marc Zomer en Luuk Oud.
Klein Kromhof en Oud staan er het beste voor met respectievelijk 801 en 877 punten. Maar met nog 400 punten te verdelen……
HOBBY KLASSE
Bob Hofman won weer zoals hij dit jaar iedere keer deed., Hij is het hobby klasse niveau inmiddels wel ontstegen. Hij had overigens het geluk dat de ditmaal bijzonder goed op dreef zijnde Niek Nijhof aan de leiding liggend moest uitvallen. De tweede plaats kwam zo bij Roy Lassche die achter zich Frank Jurrissen, Edwin Waenink en Kenn Hofman de top vijf zag volmaken. Deze klasse kent vanwege het karakter geen kampioenschap.
ROOKIE KLASSEMENT
De prijs voor de snelste nieuwkomer bij de nationalen gaat dit jaar tussen de twee koplopers Mike Bokslag en Marc Zomer. Na Vorden weten we meer.
KAMPIOENSRIT VORDEN 2 EN 3 NOVEMBER
Op 2 en 3 november is de afsluitende tweedaagse Kampioensrit van het ONK in Vorden. De VAMC viert daar hun 40 jarig jubileum van de Oost Gelderland rit. Verdere info is te lezen op www.vamc.nl. Daar is ook het aanvullend reglement te vinden.
Voor de daglicenties is er een soepeler regeling voor het inleveren van de motoren waarbij zij die alleen op 3 november willen rijden op die dag de motor kunnen inleveren.
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl