Kleine verschillen in Harfsen maar toch weer Hans Vogels
De traditie van hoogste percentage onverhard werd ook in deze 32e editie van de HAMAC enduro niet aangetast. Een mooie maar pittige route met veel kruip-door-sluip-door werk putte de rijders flink uit zodat er een uitdaging lag om er op de drie proeven nog een tandje bij te kunnen zetten. Voor de inters was dat geen probleem met als gebruikelijk weer lijsttrekker Hans Vogels (E2) voorop. Bij de scratch inters zou jeugdkampioen 2013 Thierry Pittens zevende zijn geweest ware het niet dat hij bij de nationalen thuishoort (nog even…).
SMULLEN OP ROUTE EN PROEVEN
Drie bekende proeven met de eerste crossproef in buurtschap “de Schoolt”. Traditioneel weer over enkele akkers met lange snelle stukken maar ook vele kronkelige smalle bospaadjes waar best snelheid te maken was voor zover de diepe knippen tussen het hout het toelieten. In de eerste ronde ging op een snel stuk A1 rijder Jan Daris hard onderuit mede door een defecte achterrem waarbij hij een kuitbeen brak. Hij lag op een smal stuk waardoor de proef ca 10 minuten moest worden stilgelegd en de daglicentierijders de proef moesten missen. Jammer, maar als je daar zelf ligt ben je ook blij als je snel weer op weg bent naar het ziekenhuis. Gelukkig gaat het Daris goed af na een operatie dezelfde dag.
De tweede proef lag weer op en rond de oude vuilnisbelt. Het parcours kende de bekende lastige klimmetjes maar die waren door de vrij droge ondergrond erg makkelijk. Je moest het bont maken wilde dat fout gaan. Toch waren er nog een paar… zoals o.a. Alex Selling. De proef bood als altijd talloze echte stuurstukken over bospaden.
Op en naast het HAMAC circuit weer proef drie. Op verzoek van de motorcrosscommissie van de club werd de crossbaan zoveel mogelijk gespaard en werd meer de bosranden opgezocht. Dat maakte de proef op slag een stuk interessanter want hoe minder van een gewone crossbaan in een proef zit hoe beter dat is voor het endurogehalte. Grappig was ook de start met een soort startpodium waarop direct de keuze gemaakt moest worden voor het ‘Mietjespad’ of het ‘Heldenpad’. De laatste bracht vervolgens vier brede en dicht tegen elkaar gemaakte buldozerbanden uit de categorie ‘easy’. Tenminste als je op tijd het voorwiel liftte en genoeg snelheid maakte was het een peuleschil zoals velen lieten zien. Dat het ook anders kon was regelmatig te aanschouwen. Als het dan mis ging waren de twee ernaast geplaatste dranghekken de opvang, maar eenmaal omgevallen staken de poten wel heel venijnig in de lucht. Gelukkig viel er niemand op, toch nog een pietepeuterig klein verbeterpuntje? Deze banden waren dermate listig hoog geplaatst dat je wel 1,90m of langer moest zijn om de motor er met veel kracht overheen te kunnen tillen. Resultaat was dan ook heel wat meer of minder gelukte pogingen tot groot plezier van vele toeschouwers. Jammer was dan de tijd die het mietjespad moest kostten, want al na één keer fout op de banden kostte zoveel tijd dat de mietjes sneller waren…. Dat mag dus wel wat langer.
In het algemeen bood de hele ronde weer een aantrekkelijke route met akkers, zandwegen en bospaden met nauwelijks verhard. Voor zowel de inters als nationalen stonden 3 ronden op het programma met in totaal 9 proeven en 216 km’s.
ONK INTERS E1
Van meet af waren het Lucas Dolfing en Bas Klein Haneveld die elkaar om beurten aftroefden voor de proefwinst. Daardoor zetten zij langzaam maar zeker de rest van het veld verder op achterstand. Dolfing maakte hierbij enkele kleine foutjes op proef 2 en 4 wat na twee ronden een voordeel van 15 seconden voor Klein Haneveld opleverde. Met ook een foutje van Dolfing in proef 7 was de haas gevlogen en reed Klein Haneveld gezwind naar de overwinning. Dolfing kon in de strategische mode verder, wetende dat hij een mooie voorsprong heeft in het kampioenschap. Dat ging helaas vorig jaar verloren door ongelukkige motorpech op de tweede dag van de kampioensrit. Hier hield hij de tweede plaats makkelijk vast want derde man Erik Eggens, die Ismo ten Velde aan de kant had gezet, kon niet meer echt aandringen. Het werd nog erger voor Eggens, net terug na een blessure, want hij liep een minuut straftijd op vanwege een te luide uitlaat. Uiteraard daarbij de KNMV kanttekening dat een tweede ‘poging’ diskwalificatie betekent. Dit ‘feest’ kostte Eggens twee plaatsjes want naast Ten Velde kwam ook Kevin Dijk voorbij en resulteerde de vijfde plaats. Het winnen van Klein Haneveld deert lijstaanvoerder Dolfing nauwelijks. Hij heeft 228 punten waar Ten Velde er 209 tegenover zet. Dat met nog maximaal 2 x 30 punten te behalen betekent dat uitvallen geen optie is maar uitrijden in het kleine E1 veld heel belangrijk. Ongetwijfeld wil Dolfing zo geen kampioen worden en zo gaat het vast een mooie wedstrijd worden in Enter. Kevin Dijk staat derde met 186 punten terwijl Klein Haneveld enigszins kansloos voor het podium als vierde staat met 162 punten.
ONK INTERS E2
Met het oog op Dakar deed Hans Vogels het ‘rustig aan’ maar het was niet alleen daardoor dat naaste belager Robin Nijkamp drie proeven wist te winnen. Die rijdt steeds scherper en het gaatje met Vogels wordt allengs kleiner. Of Vogels hier nu het achterste van de tong had laten zien? Vast wel, want die wil ook in de scratch goed scoren maar ja zo’n Dakar zit tussen de oortjes en is en blijft een belangrijk element in Vogels’ plannen. Resteerde toch weer de winst voor Vogels met als fraaie tweede Nijkamp. Johnny Bosmans pakte al snel de derde plaats als in alle voorgaande wedstrijden dit seizoen. Hij vond zichzelf nog te veel kleine foutjes maken maar duidelijk lijkt wel dat Bosmans nog niet aan de top van zijn kunnen zit. Daar gaan we vast nog meer van horen. Voor vier waren Vincent Rikhof, Rendo Boersma en Kay Hulshof in de race. Boersma nestelde zich al snel op vier maar kon niet vluchten van de onderling wisselende Rikhof en Hulshof. Hulshof maakte een foutje in proef 7 wat Rikhof weer motiveerde om de aanval op Boersma in te zetten. Hij kwam kort maar hij bleef steken op 0,6 seconden. Zo kwam Boersma op vier voor Rikhof en Hulshof als vijfde en zesde. Vogels behoudt zijn ongeslagen status in de tussenstand, nu met 240 punten waar Nijkamp er 216 heeft en de achterstand verder oploopt. Als Vogels de zaak heel houdt lijkt het kat in het bakje al weet je het bij enduro nooit. Bosmans staat onbedreigd derde met 200 punten.
ONK INTERS E3
Wesley Pittens weet zich nog volop te motiveren om mooie tijden uit de klok te trekken. Dat moet ook wel want in het begin ging Erwin Plekkenpol goed mee en bleef binnen enkele seconden. Op zich was het een beetje tegen het slowstart imago van Plekkenpol in maar zo werd het toch nog een wedstrijd. In proef 5 was dat over daar Plekkenpol door een buttkick-into-frontwheely-and -faceplant (ofwel een kontenwipper met endo!) een harde klapper op een klim op de oude vuilnisbelt maakte en veel tijd verloor. Dat was niet meer in te halen en dus consolideerde hij de tweede plaats. Maar wellicht gaat Plekkenpol ons nog verrassen over twee weken in Enter. Hij is en blijft een oud-WK rijder en die weten soms geheimzinnige krachten te mobiliseren. We gaan het zien. Robin Voortman nam al snel de derde plaats over van Marc Pepers en gingen in die volgorde naar de finish. Jarno van Ekris kon zich daarmee niet bemoeien en tikte aan als vijfde.
Lijsttrekker Pittens heeft inmiddels 234 punten verzameld terwijl Plekkenpol er 206 heeft en tweede staat. Ondanks een dikke marge is een dag missen geen optie voor Pittens. Derde is nu Robin Voortman op drie met 186 punten. Als er niets geks gebeurt blijft dit de volgorde.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Hij had het vooraf gezegd, ‘ik rijd dit jaar drie enduro’s’. Vandaag kwam nummer drie in de boeken voor trialkampioen Alex vd Broek. Net als eerder vertoond waren alle proeven voor hem evenals het podium (waar hij helaas ontbrak). Lijstaanvoerder Peter Bergsma weet dat Van de Broek geen bedreiging is maar wil wel de andere belagers achter zich. Dat kostte enige moeite want na proef 6 moest ‘even’ na het touchen van een overstekende boom een uit de kom geschoten vinger recht worden gezet. Dat hinderde duidelijk want Henk Knuiman kwam de laatste ronde flink oprukken maar erop en erover zat er niet meer in. Knuiman heeft besloten niet meer deel te nemen aan Dakar en wil zich meer richten op het begeleiden van de twee jonge crossende zoons Jeremy en Damien die al flink meedoen om de prijzen en kampioenschappen. Dan is een derde plaats vandaag een goed voorbeeld. Michel van de Brand zat dicht bij Knuiman maar kon niet aanklampen in diens laatste snelle ronde en bleef vierde voor Dinand Tijhuis die op zijn beurt Allan Davids op zes wist te houden. Bergsma heeft nu 229 punten en Van de Brand 193. Dat is een volle wedstrijd (30 ptn) meer. Voor de derde plaats is het spannend met Davids op 166 puntjes maar met Tijhuis met 1 punt en Zuidhof met 2 punten minder. Wie pakt die laatste podiumplaats?
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Zes van de negen proeven winnen sprak boekdelen voor een ‘rustig’ rijdende Hans Vogels (E2) al was de marge met achtervolgers Wesley Pittens (E3) en Robin Nijkamp (E2) de hele dag onder een hoedje ( binnen een paar seconden) te vangen. In één door Nijkamp en twee door Pittens gewonnen proeven was het verschil al niet groter. Hoewel Vogels niet eenmaal de leiding uit handen gaf bleef de achterstand binnen de schade die doorgaans een uitglijder oplevert (ca. 10 a 15 seconden) en dus bleef het razend spannend tot de allerlaatste proef. Pittens en Nijkamp reden een nek-aan-nek race om de tweede plaats waarbij Vogels ook in het oog bleef. Maar die vogel bleef gevlogen want Vogels -koel als altijd- pakte voor de zevende keer in acht wedstrijden de dagwinst. Pittens zag de aanvankelijke tweede plaats in proef vier naar Nijkamp gaan maar vocht zich terug in proef 5. In proef 6 sloeg Nijkamp de definitieve slag en kon daarna ternauwernood uit handen blijven van Pittens (op de meet 4 sec) die zo als derde optekende. Tweede man Nijkamp had op Vogels 11 sec wat voor deze steeds beter draaiende Daarlerveener een mooie beloning is voor de meer serieuze aanpak door het Promo-KNMV enduro talentontwikkelingsprogramma met bondscoach Erik Davids en Kees vd Ven. De vierde plaats was gewild want maar liefst drie rijders Erwin Plekkenpol (E3), Lucas Dolfing (E1) en Bas Klein Haneveld (E1) hadden het erop voorzien. Plekkenpol ging goed van start maar verloor veel tijd met een val op proef 5 waardoor Klein Haneveld de vierde plaats overnam en Plekkenpol zelfs terug moest naar zes omdat ook Dolfing passeerde. Met een stevig slotoffensief werd de vijfde plaats weer terug gehengeld maar Klein Haneveld was en bleef ongrijpbaar. Dolfing zesde. Zevende zou debutant Thierry Pittens zijn geweest ware het niet dat hij bij de nationalen actief is.
In de tussenstand bouwt Vogels verder uit tot 775 puntjes, dat zijn er 110 meer dan Pittens en nog eens 100 meer dan Nijkamp op de derde plaats. Met nog 2 x 100 te verdelen zou Vogels een rustdag kunnen inlassen….
EURO/ NATIONALEN A1
De niet te genaken Thierry Pittens deed het hier weer en won zoals hij wilde alles. Nieuwkomer Michel Hoenson is de jeugdenduro kampioen J2 2014 en won daarmee het door de KNMV ter beschikking gestelde A1 motorrijbewijs. De dinsdag voor deze enduro geslaagd en dan natuurlijk direct aan de start. Dan meteen een tweede plaats op slechts 2,5 minuten van Pittens is een mooi begin. John Roestenburg miste zijn ongelukkig gevallen sparring partner Jan Daris en werd derde. Thymo Scholten tekende weer voor de vierde plaats. Pittens leidt met 240 punten een ruim verschil met Roestenburg op 204 en 152 voor Daris.
EURO/ NATIONALEN N1
Jordie Berghorst had het weer aan de stok met Maikel Verkade, gaf twee proeven weg maar bouwde gestaag een voorsprong op weg naar de winst. Verkade maakte nog een koprol in de laatste proef maar Sjoerd Eskes deed ook zoiets op de Heldenpad banden zodat de posities twee en drie niet meer veranderden. Tim Kruiper verdrong Roy van de Pieterman van de vierde positie waardoor die als vijfde finishte. Leider Berghorst heeft inmiddels 237 voor Eskes met 206 en Kruiper vlak daarachter op 198 punten. Ook Berghorst kan na een goede dag uit de kampioenszorgen zijn.
EURO/ NATIONALEN N2
In goede vorm is Bjorn Sloot in deze klasse onklopbaar. Wat Yamaha rally rijder Robert van Pelt ook probeerde, het gat naar Bjorn groeide gestaag. Dan maar voor de tweede plaats moet Van Pelt gedacht hebben. Rob Smits kon daar niets aan veranderen en sloot af als derde voor Jarno van de Linde die tegen het einde Rob Wouda nog achterop kreeg maar net genoeg overhield om de vierde stek veilig te stellen. Wouda vijfde, Sloot heeft als klassementsleider 240 punten en daardoor 55 punten meer als Smits (185). Nog 6 puntjes en twee keer de motor aantrappen bij de start en de buit is binnen. Derde staat Van der Linde, 156 punten.
EURO/ NATIONALEN N3
Ditmaal was het Rik Vierhuizen die met Christian Dignum vol in de slag ging voor de eindoverwinning. Afwisselend werden proeven gewonnen en na twee ronden had Vierhuizen een geruststellende 15 seconden voorsprong. Daarop ontbond Dignum zijn duivels en viel vol aan, reed er nog 13 seconden vanaf wat net niet genoeg was. Maar de tweede plaats was ook mooi. De kampioensopponenten streden in een rechtstreeks duel tegen elkaar waarbij uiteindelijk Van der Vleuten aan het langste eind trok. De winnaar van proef 6 Robin Holtmeulen tikte als vijfde aan.
Lauwers staat mooi los op 222 punten maar daarachter stijgt het kwik. Van der Vleuten (174) neemt de tweede plaats over van Nina Klink (173) terwijl Vierhuizen haar in de nek hijgt met 172 punten. De eerste drie promoveren, wordt Klink de eerste NL inter dame?
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Als er een klasse is waar de kampioensstand elke week spannender wordt is het wel deze. Ook nu wist Michel van Roon te winnen terwijl Paul Dijkstra via twee keer de proefwinst de tweede positie inpalmt. Peter Maranus weet niet te profiteren van de crash van kampioensleider Eddy Heersink op proef 3 en ziet Heersink toch weer terugkomen naar de derde plaats. Maranus houdt wel de vierde plaats vast voor Rein Bokslag op vijf. Met nog twee wedstrijddagen stijgt de spanning. Heersink (209) en Van Roon (207) gaan er met nagenoeg gelijke kansen in. Maranus heeft de derde goed vast met 177 punten.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
Gert Berghorst heeft ook wel eens niet zijn dag, moest een proef aan Martin Jimmink laten en drie keer aan Peet van Saasse (eigenlijk hetzelfde als vorige week in Zelhem). Niet dat de winst in gevaar kwam, want die was toch wel voor Berghorst. Peet van Saase zou tweede worden ware het niet dat te laat inleveren van de motor hem op 4 strafminuten kwam te staan. Hopelijk gaat deze ergerlijk onnozele regel er in 2015 af. Als je de motor te laat inlevert en er mankeert nog wat aan dan kom je vanzelf te laat aan de start en krijg je toch wel een pak minuten. Beter als nu met een hopeloze achterstand beginnen nog voor de start van de wedstrijd. Hoe dan ook Van Saasse viel terug naar zes. Jimmink kreeg de tweede plaats cadeau en kreeg Ludwig Cissen, Henk Schuizeman en Peter Meilink achter zich aan in die volgorde. Met 240 blijft Berghorst blijft ongeslagen, Van Saase volgt op 182. Derde Jimmink nadert met 180 punten en dat zou nog wel eens kunnen wisselen.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
Thierry Pittens reed weer zijn gebruikelijke tempo waar het bij de inters goed mee te doen is (daar zevende scratcher!). De eerstvolgende op 2 minuten was Bjorn Sloot die daarmee goede zaken deed in de tussenstand. Rik Vierhuizen, Christian Dignum en Jordi Berghorst maakten in die volgorde het vijftal vol. Michel Hoenson reed naar een zeer nette zesde plaats als zeer aansprekend resultaat. De jeugdenduro heeft hiermee naast Thierry Pitten en anderen weer een snelle klepper opgeleverd die het in de reguliere enduro bijzonder goed doet. Er staan er trouwens nog heel wat te trappelen van ongeduld om 18 te worden zoals b.v. de nog jonge Max Schwarte en Kaiya Brouwer die liever vandaag dan morgen in de grote mensen enduro starten; ‘kunnen we niet alleen de proeven meerijden?’ zegt alles.
Pittens heeft 1540 punten en ziet de nu op twee belandde Sloot op 270 punten en de naar drie teruggezakte Rob Lauwers met nog 65 punten minder. Er zijn nog 2 x 200 punten te behalen, dus na dag 1 in de tweedaagse weten we hoogstwaarschijnlijk hoe het zit.
DE MOOISTE?
De een vindt de moeder, de ander de dochter het mooist maar feit blijft dat Harfsen elke jaar weer hoog in de top scoort van de mooiste van Nederland. Dat wilden maar liefst 118 dagslicentie rijders ook eens beproeven. Dat hebben ze geweten want het is er wel werken met al dat hout langs de route. Dat het genieten was, bleek wel de algemene teneur van deze liefhebbers. Een geluid dat ook luid in licentiehouderhoek was te beluisteren. Hoewel de enduro van Harfsen vorig jaar zowel letterlijk als figuurlijk in het water viel (veels te nat om te rijden zonder grote bodemschade) is dat ‘vuiltje’ met deze prachtige rit meer dan effectief weggewerkt.
Foto’s
Onder het thema mooiste zijn ook de foto’s van Hendrikus Vugteveen te vatten. Hij is ‘hofleverancier’ voor de enduroverslagen en maakt elke wedstrijd meer dan 1000 foto’s. Bijna iedere deelnemer staat er dus wel één of meerdere keren op. Helaas niet Marcel Bulten de ervaren rijder en -organisator die echt wel weet waar Abraham de enduro mosterd haalt. Die vergat in deze voor hem afscheidsenduro van KTM, er komt een Beta, dat daar ook laarzen voor nodig zijn. Vorden was niet ver maar drie minuten straftijd leverde dit ‘feestje’ wel op.
Overigens zijn de VSFOTOs te zien en te bestellen via de website www.vsfoto.nl Voor 2015 is weer de mooie persoonlijke enduro foto kalender in de aanbieding met foto’s van jezelf. Bestel het op de site of in Enter.
Het ONK krijgt de finale afronding op 28 en 29 november met de tweedaagse Kampioensrit in Enter. De club EMC Enter kennende zullen die een uitdagende maar ook mooie route in elkaar knutselen. Dit keer met een zeer groot deel route en proeven noord van de weg Rijssen-Wierden ondermeer bekend van de mooie bospassages en proeven. Er komen per ronde drie proeven maar minder lang als we uit vorige edities gewend zijn. Dit wil je als rechtgeaarde enduroliefhebber niet missen. Schrijf je snel in voor 24 nov, volg de voorbereidingen of meld je aan als helper (daar is altijd een tekort aan) via http://www.reggerit.nl/
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl