Foutloze Hans Vogels ook in Brabose zand de beste
ELK TWEEDE JAAR
Daar het Brabantse Braboteam eens in de twee jaar organiseert, was de vorige editie die van 2009. Menigeen had nog in het achterhoofd de woestijnachtige Fezfez stof die heel wat motors verstopte luchtfilters en vastlopers bezorgde. Daarom hadden deze keer heel wat rijders een extra luchtfiltertje bij zich gestoken. Maar mede door regen vooraf en een harde bui het eerste uur van de enduro was de ondergrond lang niet zo droog als indertijd en zelfs plaatselijk behoorlijk modderig. Daarom was er heel wat minder behoefte aan een filterwissel. Onder de ruim 300 deelnemers die zich vooraf hadden ingeschreven, waarvan zo’n 110 met een daglicentie, had een enkeling nog wel enige (modder)vrees. Hoe het er wel niet uit zou zien na die paar regenbuien? Zo waren er last-minute nog een aantal afmeldingen onder het mom van met name de vaak voorkomende enge ziekte ‘schouderblessure’. De vraag was echter of dat nu angst was of echt? Lastig te beoordelen en wellicht moet er voortaan maar een medische verklaring van een dokter worden overlegd bij een afmelding.
KNALLENDE PROEVEN
Op het menu stonden drie ronden van zo’n 80 kilometer met in iedere ronde drie proeven. Al met al een rijtijd van ongeveer 7 uur voor zowel nationalen als de inters.
De eerste ‘Pielis‘ proef bleek een echte enduro smulproef. Met bijna 9 km aardig lang, vol afwisseling met zandpaden, flinke diepe (je-ziet-me-wel en je-ziet- me-niet) knippen paden die soms een duidelijk single track karakter vertonen. Je moest er dus doorheen of je wilde of niet inclusief de knippen die aanvankelijk bijna volstonden met water (soms wel 50cm). Daarnaast boden enkele maisplakken en mooie bospassages een mooie afwisseling met al dat gehobbel op de waterknippen. Voor elk wat wils maar een goede test voor de conditie met een rijtijd van 7,5 minuten voor de snelle inters. Helaas kon er bij de eerste doorkomst van de rijders geen tijd worden opgenomen omdat bij het opstarten van het aggregaat voor de tijdwaarneming van alles mis ging. De piekspanningsbeveiling vloog eruit en de Uninterrupted Power Supply vloog in brand. Daarbij kreeg ook een laptop van de tijdwaarneming de genadeklap. Zo kon deze proef in de eerste ronde niet meetellen.
De tweede proef aangelegd door Johan Boonen op ‘poederig’ maisland kende diverse ‘opleukers’ zoals het flinke wasbord maar ook schansen, waves en diepe sporen. Deze was van alle proeven nog het droogst maar met dank aan de besproeiing met hemelwater deze editie zonder Fezfez. Het bekende Eurocircuit in Valkenswaard vormde de derde proef waarbij zowel de GP-MX crossbaan als het rallycross parcours inclusief asfalt en gravel werd aangedaan. Een beetje nat en modderig was het hier en daar wel. Bij de diepe sporen was het verstandiger eerst even te kijken om de overbekende vastrijder te voorkomen. Niet iedereen nam die tijd en verloor vervolgens heel wat meer in het weer lostrekken van de motor. Tegen het eind van deze proef was er nog de verrassing van enkele autobanden en een boomstam. Bleek niet voor iedereen even makkelijk. Maar het hoort erbij heden ten dage, dus degene die het enduro spelletje serieus neemt, kan er maar beter op gaan oefenen.
Al met al was het meer dan een uur proeftijd voor de nationalen (ondanks één geschrapte proef) wat resulteerde in een aardige slijtageslag met helaas minstens vier (licht) gewonden: 1 schouderletsel, 2 met hechtingen en één onbekend. Die laatste was zo moe dat hij in zijn laatste proef voor een tafel linksaf sloeg en maar liefst 1,5 meter naar beneden viel op de harde bodem. Hopelijk valt alles mee inclusief de kneuzingen en hechtingen die oud-enduro fotograaf Henri Beverdam aan een visite van een diepe sloot overhield (slachtoffer nummer vijf).
ONK INTERS E1
Lucas Dolfing kwam de vorige week dichtbij en was vastbesloten er op de zanderige proeven flink tegenaan te gaan. Daar kampioensleider Amel Advokaat zich wat minder fit voelde zou het best spannend kunnen worden. En dat werd het ook. Onderling werden proeven gewonnen waarbij het onderlinge verschil de hele dag rond de seconde lag. Bij het ingaan van de derde en laatste ronde bedroeg de voorsprong voor Advokaat de al genoemde 1 seconde. Advokaat zette flink aan en wist op proef 7 en 8 zo’n 3,5 seconden te winnen op Dolfing. In die wetenschap zette Dolfing de laatste proef een soort van wanhoopsoffensief in en wist er nog een kleine drie seconden af te halen. Onder de streep ging het voordeel met 1,7 seconde naar winnaar Advokaat, terwijl eervolle verliezer Dolfing een gelauwerde tweede plaats kon bijschrijven. Marco Teunissen reed zeer wisselvallig. Hij wisselde twee keer de proefwinst af met enkele schuivers en dik tijdverlies. Hierdoor kreeg Jirry van Veen, die de hele tijd goed in de buurt bleef van de toppers, de kans de derde plaats over te nemen en Teunissen terug te zetten naar vier. Ian Olthof kon het tempo van dit viertal niet bijbenen maar toonde zich ‘the best of the rest’ en pakte zo de vijfde plaats. Met zijn winst houdt Advokaat de leiding in de tussenstand met 15 punten voor op Teunissen.
ONK INTERS E2
Ook hier hadden de drie koplopers in het klassement elkaar snel gevonden. Erwin Plekkenpol won de eerste proef waarna Robin Nijkamp revancheerde en met miniem voordeel de tweede ronde inging. Daarna ging Nijkamp in de fouten modus waardoor Plekkenpol de volgende vier proeven eenvoudig kon winnen. Ook Erald Lammertink hadden daar geen antwoord op maar die was ook druk om in de buurt van Nijkamp te bliojven. De voorsprong die ´plekkie´ opbouwde liep op tot zo´n 23 seconden alvorens Nijkamp nog eens aanzette voor proef 8 en 9 terwijl Plekkenpol juist op consolidatie ging. Daardoor kon Nijkamp 4 seconden terugwinnen, maar voor de winst was dat onvoldoende. Die ging wederom naar Plekkenpol. Nijkamp verzekerde zich wel van de tweede plaats mede door het oponthoud dat Lammertink op proef 7 ondervond waardoor het hoogst haalbare plaats drie werd. De wedstrijd voor het tweede deel van het E2 peloton ging op een kleine 3,5 minuten naar Hans Pol die daarvoor Leon van Bakel op driekwart minuut wist te zetten en zo respectievelijk de plaatsen vier en vijf vastpinde. Inmiddels heeft Plekkenpol er vijf-op-een-rij en heeft Nijkamp Lammertink bijgehaald voor de tweede plaats in de tussenstand. Beiden hebben een gaatje van 21 punten naar de leider.
ONK INTERS E3
Hoewel het niet zijn echte achtertuin is, dat is namelijk Eindhoven, is het wel in de buurt en had WK-rijder Hans Vogels wederom de proeven goed verkend. Zeker als je in de eerste minuut het parkoers op mag, is zo´n wandeling aanbevelenswaard. Hij wist dan ook dat de grappen die in proef twee zaten met enige listigheid genomen moesten worden. Hoewel tweede man in deze klasse Mark Wassink ook niet van een kleintje vervaard is, is er natuurlijk het verschil van de professional die al zijn tijd aan zijn werk (uh… hobby) kan besteden versus degenen die de hele week mogen werken. Dat verklaart echter maar deels het verschil dat Vogels met zijn tijden liet zien, want het talent moet er wel zijn en…. het moet wel allemaal goed gaan. Met zijn snelheid, liefst gemiddeld 9 sec sneller dan de al erg scherpe tijden van Wassink, kan een klein foutje fataal worden. Vogels maakte geen enkele misser en won ogenschijnlijk eenvoudig met Wassink als heel nette tweede. Bjorn Schreijer liet zich mooi meezuigen en wist zelfs een keer sneller te zijn dan Wassink. Over de hele linie moest Schreijer driekwart minuut toegeven op Wassink, maar een erg nette derde was het zeker. Daarna viel een gaatje naar Marco Langenbach die een beetje in niemandsland reed en zo vrij eenvoudig plaats vier kon zekerstellen voor vijfde man Bernard van de Pol. Als zesde schoof Jurgen vd Goorbergh aan. In de tussenstand om het ONK blijft Wassink aan de leiding met een gaatje van 15 punten naar Schreijer en 3 puntjes meer naar Vogels. Vogels kan zich geen enkel verlies veroorloven, want eenmaal een serieus foutje waarvan Wassink kan profiteren, kan het einde van zijn ONK aspiratie betekenen. Ondanks het krachtsverschil is dat wat de strijd momenteel mede aantrekkelijk houdt.
INTERS VETERANEN 40+ EV40
Kampioensleider Erik Davids deed wat hij aan zijn stand verplicht is en won de eerste twee proeven. Na deze eerste ronde was mede doordat Rob Verstegen erg lang deed over de Eurocircuit proef al een aardig gaatje geslagen. Het was duidelijk dat Davids’ tempo goed stond en nauwelijks scherper hoefde. Verstegen had nu eens niet de reparatie van een goed verstopte zekering te doen maar vond een ander goed alibi om een kleine 20 seconden te laten liggen (of was hij die juist aan het begraven??). Wel jammer want van de zes proeven daarna wist Verstegen er vier te winnen en knabbelde zo heel wat van zijn achterstand af. Davids controleerde, reed nog een snelle finale proef en had zo’n 15 seconden over om wederom de winst mee te nemen naar Holten. Verstegen herstelde dus goed van zijn onfortuin en wist zodoende Stephan Braakhekke en Michel van de Brand weer achter zich te krijgen om beslag te leggen op de tweede plaats. Van de Brand leek aanvankelijk de beste papieren te hebben voor de derde plaats maar daar dacht Braakhekke toch anders over. Met twee strakke tijden in evenzovele laatste proeven greep hij de derde plaats en verwees Van de Brand naar vier. Clemens Tassche wist het eindschot van Allan Davids te weerstaan zodat met een klein verschil toch de vijfde plaats de zijne werd en Allan het moest doen met zes. Net als Plekkenpol heeft Erik Davids nu Vijf-op-een-rij en zit Verstegen in de achtervolging op 19 punten.
SCRATCH ONK INTERS (Motorgazet bokaal)
Mede door een goede voorbereiding ging het ogenschijnlijk zonder moeite dat Hans Vogels alle proefwinsten op naam schreef en won voor tweede man Mark Wassink. Daarachter wist Bjorn Schreijer de twee leiders goed te volgen maar kwam er geen enkele keer tussen. De derde plaats was desondanks dik verdiend. Erwin Plekkenpol, Amel Advokaat en Lucas Dolfing betwisten de vierde positie. Advokaat had de winst van een snelle start maar Plekkenpol nam al snel over en reed rechtstreeks naar vier. Advokaat won door een iets sterker slotoffensief maar net de slag met Dolfing voor de vijfde plaats. De leiding in het klassement ligt bij Wassink waarbij Plekkenpol 19 puntjes achter ligt en Vogels eentje meer.
EURO/ NATIONALEN N1
Nu zijn Honda weer vlekkeloos liep was het Bas Klein Haneveld die zijn revanche gevoelens kon botvieren die waren ontstaan na de vastloper in Havelte. Niet dat hij hier zonder slag of stoot zou kunnen winnen mede gelet ook op de tegenstand van grootste concurrent Joey Bak. Maar plannen maken is natuurlijk altijd goed. De wedstrijd begon wat rommelig. Allereerst produceerde Klein Haneveld de allersnelste tijd op de eerste tellende proef 2, zelfs 10 seconden sneller dan Vogels. Hoewel onwaarschijnlijk was dat ongetwijfeld terug te voeren op onder andere het ´golfslagbad’ van Johan Boonen. Vogels kwam daar op het moment dat die er nog maagdelijk bij lag, terwijl toen Klein Haneveld daar arriveerde al zeker een man of veertig de toppen hadden gevlakt. En dat scheelt een jas. Door een wat tragere proef 3 van Klein Haneveld wist Bak weer wat terrein terug te winnen. Bak was nog een enkele maal sneller maar all-over was het duidelijk Klein Haneveld die met een ruime halve minuut de winst zeker stelde voor Bak. Edwin Straver had een kleine vijf minuten meer nodig om de derde plaats op te eisen voor Oscar ‘safety’ Pelgrim (4) en Niek Dijkman op vijf. Klassementsleider blijft Straver met Pelgrim op 20 punten. Klein Haneveld zit op 44 punten en de kans dat dit gaatje nog dicht komt is erg klein. Maar je weet het nooit bij enduro. Een pechgeval en de wereld ziet er anders uit.
EURO/ NATIONALEN N2
Aanvankelijk vertrok Rene Satink het beste uit de startblokken. Na een matige eerste ronde kwam Paul Spierings, die tot nu toe nog niet veel potten had gebroken in deze klasse, in de tweede ronde sterk opzetten. Toen Satink in de tweede ronde op de tweede proef even wegschoof kwam Spierings langszij waarna hij het in de derde ronde definitief afmaakte mede dankzij oplopende tijden van Satink. Marc Pepers kwam er niet aan te pas en toen in de derde ronde zijn tijden begonnen op te lopen (ook moe?) was het pleit beslecht. Wel hield hij de derde plaats vast voor Sander Boer die op zijn beurt Joost Davids op de vijfde positie wist te houden. In het klassement staat Pepers nu samen met Boer aan de leiding.
EURO/ NATIONALEN N3
Titel kandidaat Anne Pennings meldde zich vooraf af voor deze wedstrijd, mede daardoor kwam de weg vrij voor Wim Lubbers die met Mike Jansen een mooi robbertje knokte. Lubbers was in het begin de snellere maar Jansen kwam in de tweede ronde sterk terug. Ook de derde ronde leek hij naar zijn hand te zetten om zo de zes seconden achterstand dicht te rijden. Lubbers zag het gevaar en wist op de meet nog drie seconden over te houden voor de overwinning. Jansen tikte dus af op twee voor derde man Rob Wouda. Voor de vierde plaats had Lambert Parren het dit keer met Perrie Wils aan de stok. Wils leek dat te gaan winnen maar een blunder in de laatste proef bracht stekkie nummer vier bij Parren en vijf bij Wils. Lubbers staat in de stand nu 6 puntjes los van Wouda.
NATIONALEN VETERANEN 40+ NV40
Thuisrijders maakten de dienst uit in deze klasse. Brabo’s Cees Siemons en Frans Daris vonden elkaar spoedig en om beurten werden proeven gewonnen. Daris was op de derde proef ´Eurocircuit´ duidelijk de zwakkere (of positiever gesteld was Siemons duidelijk de sterkere). Daar verloor Daris meer dan hij goedmaakte op de andere proeven en zo ging de winst voor de tweede keer in successie naar Ceessie. Daris mocht gelet op de tussenstand niet mopperen met de tweede plaats voor derde man en Voorzitter van de EMC Enter Antoon Slagers. Om de vierde plaats dobbelden Dirk Schuttel en Paul Sesink. Dat viel in de plooi door de slechte tijd in de allerlaatste proef van Sesink waardoor hij als vijfde aantikte en Schuttel een plaatsje daarvoor. Daris leidt de dans voor het kampioenschap met 16 punten op Slagers.
NATIONALEN VETERANEN 50+ NV50
Ook hier zat een thuisrijdende Braboteam-lid op het vinkentouw. Theo van Lierop zette vanaf de eerste tellende proef de snelste tijden op de klok. Alleen Jos Bourgondien wist daar drie keer onder te duiken. Desondanks verloor Jos te veel op de andere proeven om een echte bedreiging te vormen en moest genoegen nemen met de tweede plaats achter Van Lierop. Voor de derde plaats leek lang Simon Schimmel de gedoodverfde kandidaat. Sterk oplopende tijden vanaf proef 6 brachten Jo van Sleuwen in de positie om ´erop en erover´ te gaan en zo de derde plaats zeker te stellen voor Bourgondien. Henk Lankhof beëindigde een solide race op de vijfde plaats. Daar leider Bekhuis eindigt als zesde komt Lucht Mobiel militair Bourgondien nu tot op 6 punten en Van Lierop op een puntje meer. Spanning te over dus.
SCRATCH NATIONALEN (Twin Air bokaal)
De winst bij de nationalen ging voor de derde keer in successie naar Bas Klein Haneveld voor Joey Bak, Paul Spierings, Rene Satink en Marc Pepers (5). Straver voert nog steeds de ranglijst aan met een bruggetje van 35 punten naar Wim Lubbers.
VASTRIJDER VAN DE DAG
Hoewel de modder garant stond voor heel wat lastige stukjes en dus ruim voldoende wat mogelijkheden je eens lekker in te graven, waar er velen gebruik van maakten, vond ik deze oefening ‘motortje beuren voor daglicenties’ nog het meest representatief.
WIE HAD HET VUURWERK GEREGELD?
De organisatie was weer als het bekende naaimachientje. Nagenoeg alles klopte, en de kleine ontploffing bij de tijdwaarneming van de eerste proef komt niet op het conto van de club. De proeven boden heel veel variatie en de ‘opleukers’ op de tweede en derde proef werden door de meesten gewaardeerd. Iedereen kun je het toch niet naar de zin maken, en daarnaast als ze het nooit eens beoefenen; ‘leren ze het zeker niet’. Een attractieve enduro werd het genoemd, en dat zegt alles.
Er is inmiddels enige tekening in de diverse tussenstanden maar met nog 7 wedstrijddagen (inclusief de tweedaagse in Eindhoven op 26 en 27 november) is er nog van alles mogelijk. De volgende ONK enduro is aankomende zaterdag in Vorden.
Tekst: Alex Peters
© Het gebruik van de hier geplaatste tekst is alleen toegestaan met schriftelijke toestemming van de auteur.
Alex Peters, Uw evt. reacties gaarne naar: Peters@DeNop.isonzeclub.nl